بلاکچین توانایی ایجاد تغییرات بنیادی در صنایع مختلف را دارد. در ۲۰ تا ۲۵ سال آینده، تقریبا همه چیز توکنیزه شده و به شبکه بلاکچین متصل خواهد شد. اخیرا شرکت تحقیقاتی گارتنر، بلاکچین را به عنوان استراتژیک‌ترین فناوری سال ۲۰۲۰ انتخاب کرده است. از اینرو در این مطلب کوین نیک سعی می کنیم نگاهی به برخی از ترندهای این صنعت در سال جاری میلادی داشته باشیم.

این مطلب را هم مطالعه کنید: بلاکچین می‌تواند یک آینده دیجیتالی برای بشریت بسازد

نرخ رشد مرکب سالانه بلاکچین، ۶۴ درصد (تا سال ۲۰۲۵) است که عددی شگفت انگیز به حساب می‌آید. با این مقدار از رشد، احتمالا اندازه بازار فناوری بلاکچین تا سال ۲۰۲۵، به ۴۰ میلیارد دلار خواهد رسید. در حال حاضر، این مقدار ۳ میلیارد دلار است. پس آینده برای بلاکچین است.

بلاکچین‌های فدرالی

شبکه‌های بلاکچین را می‌توان به دسته‌های عمومی، خصوصی، ترکیبی و فدرالی تقسیم کرد. شبکه‌های بلاکچین فدرالی از استقبال بسیار خوبی در سال ۲۰۲۰ برخوردار شده‌اند. این شبکه در واقع مدل بهبود یافته شبکه بلاکچین است که در آن، چند متصدی می‌توانند به کنترل نودها بپردازند. بنابراین دیگر نیازی به کنترل مرکزی نخواهد بود. برخی از مدل‌ها برای استفاده‌های خیلی خاص مناسب هستند. با استفاده از این شبکه، گروهی از متصدیان می‌توانند به صورت همزمان به کنترل و اعتبارسنجی تراکنش‌ها بپردازند.

این مطلب را هم مطالعه کنید: بررسی تفاوت‌های بلاکچین عمومی و بلاکچین خصوصی

بلاکچین به عنوان سرویس (BaaS)

بلاکچین به عنوان سرویس را می‌توان از آخرین ترندهای امسال دانست. سرویس‌های ابری بلاکچین، کاربران را قادر می‌سازند که اپلیکیشن‌ها و محصولات خود را با کمک قابلیت‌های بلاکچین و به صورت ابری، توسعه دهند. فرض کنید می‌خواهید بدون استفاده از تنظیمات یا سخت‌افزارهای اضافی، یک قرارداد هوشمند بسازید. شما می‌توانید از بلاکچین برای این کار استفاده کنید. این دقیقا همان کاری است که BaaS انجام می‌دهد. شرکت‌هایی مثل گوگل، مایکروسافت، آی بی ام و آمازون، این سرویس را در اختیار شما قرار میدهند. بدون شک، استقبال شرکت‌هایی مثل گوکل از بلاکچین، نشان‌دهنده آینده روشن آن است.

ترند بلاکچین به عنوان سرویس

BaaS از سرویس‌های ابری برای ارائه خدمات استفاده می‌کند

تحول شبکه‌های اجتماعی

در حال حاضر، تقریبا ۳ میلیارد نفر در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند. فناوری بلاکچین می‌تواند از بروز رسوائی‌ها در شبکه‌های اجتماعی جلوگیری کند، امنیت آن را بهبود ببخشد، کنترل کامل محتوا را در اختیار کاربران قرار دهد، پرداخت‌های امن را تضمین کرده و اعتبار قانونی هر محتوا را تایید یا رد کند. استفاده از بلاکچین در شبکه‌های اجتماعی، از مهم‌ترین ترندهای سال ۲۰۲۰ است.

این مطلب را هم مطالعه کنید: رشد ۱۲ درصدی EOS به دلیل رونمایی از شبکه اجتماعی ویس (Voice)

استفاده بیشتر از استیبل کوین‌ها

یکی از مسائل اصلی بیت کوین‌ها، فرار بودن آن‌ها است. استیبل کوین‌ها که توسط بلاکچین پشتیبانی می‌شوند، می‌توانند این مشکل را حل کنند. استیبل کوین‌های مختلفی وجود دارد. از آنجا که مفهوم استیبل کوین هنوز در مراحل ابتدایی خود قرارد دارد، احتمالا در اواخر سال جاری میلادی شاهد رسیدن آن‌ها به بالاترین ارزششان خواهیم بود.

ترند بلاکچین و استیبل کوین ها

استیبل کوین‌ها توسط بلاکچین پشتیبانی می‌شوند

ترکیب بلاکچین با هوش مصنوعی و اینترنت اشیا

تقریبا ۳۰ میلیون دستگاه در سرتاسر دنیا از اینترنت اشیا استفاده می‌کنند. امنیت سایبری، هک دستگاه‌ها و بروز اختلالات از مشکلات موجود در این حوزه هستند. معماری اینترنت اشیا نیاز به یک بازنگری اساسی دارد و فناوری بلاکچین می‌تواند این وظیفه را عهده‌دار شود. بلاکچین می‌تواند ضمن امن‌تر کردن این شبکه، شفافیت را به آن آورده و به تمرکززدایی منایع قدرت هم بپردازد. بسیاری از سازمان‌هایی که از اینترنت اشیا استفاده می‌کنند، از مدت‌ها قبل به بلاکچین هم روی آورده‌اند.

تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی، بیشتر از نیمی از شرکت‌های فعال در حوزه هوش مصنوعی، استفاده از فناوری بلاکچین را هم در دستور کار خود قرار می‌دهند. بلاکچین نه تنها سیستم‌های هوش مصنوعی را امن‌تر می‌کند بلکه با کمک یادگیری ماشین، بهره‌وری این سیستم‌ها را هم افزایش می‌دهد.

نکته پایانی

بلاکچین تا مدت‌ها به عنوان یکی از ترندهای اصلی حوزه فناوری باقی خواهد ماند. چرا که می‌تواند امنیت، اطمینان، شفافیت و ایمنی را برای کسب و کارها به ارمغان بیاورد. در سال‌های پیش رو، شرکت‌های بیشتری به منظور ایجاد سیستم‌های قوی و ایمن برای کسب و کارشان، به سراغ بلاکچین خواهند آمد.

منبع: the-blockchain