صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ (Uniswap) امسال مسیر طولانی و هیجان‌انگیزی را طی کرده است و از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون از نظر سپرده‌گذاری وثیقه بیش از  ۱۶۵۰۰ درصد رشد داشته است. اکنون یونی سواپ با رسیدن به ۲ میلیارد دلار  ارزش قفل شده میزان نقدینگی اتریوم بیشتری نسبت به میکردائو (MakerDAO) در اختیار دارد.

ارزش قفل شده در یونی سواپ به ۲ میلیارد دلار رسید

رسیدن به این نقطه مهم یعنی نقدینگی ۲ میلیارد دلاری در پاسخ به بنیانگذار یونی سواپ یعنی هایدن آدامز (Hayden Adams) در توییتر معلوم شد. حالا یونی سواپ در رده بندی میزان وثیقه‌گذاری در بالای جدول و بالاتر از میکر قرار گرفته است.

ارزش قفل شده در یونی سواپ

ارزش قفل شده در یونی سواپ از ۲ میلیارد دلار فراتر رفت

این مطلب راهم مطالعه کنید: سرمایه های مالی غیرمتمرکز دیفای بهتر از بیت کوین در سال ۲۰۲۰

از نظر میزان اتریوم، یونی سواپ در حال حاضر ۲/۹ میلیون اتر یا به عبارت دیگر ۲/۶ درصد کل موجودی در گردش اتریوم را در اختیار دارد، در حالی که میکر ۲/۸ میلیون اتر را به عنوان وثیقه در اختیار دارد.

این موفقیت پس از راه اندازی چهار استخر نقدینگی مبتنی بر ETH و رمز UNI بومی آن حاصل شده است. در زمان نگارش این مطلب بیش از ۱/۶ میلیارد دلار در این چهار استخر قفل شده است و با توجه به نسبت وثیقه ۵۰:۵۰ بین ETH و UNI نشان‌دهنده بیش از ۸۰۰ میلیون دلار ETH است.

میکر اما مشوق‌های کشت سود (yield farming) مشابه یونی سواپ را ارائه نمی‌کند که همین امر باعث مهاجرت کاربران از میکر به یونی سواپ در هفته‌های گذشته شده است.

کشت UNI تا ۱۷ نوامبر ادامه خواهد داشت و به احتمال زیاد این نقدینگی به سمت فرصت‌های پربازده بیشتر سرازیر خواهد شد.

بر اساس داده‌های «Defipulse.com» حالا یونی سواپ به اولین پروتکل دیفای تبدیل شده است که به ۲ میلیارد دلار ارزش کل قفل شده (TVL) دست پیدا می‌کند. هر چند داشبورد آمار «Uniswap.info» از رسیدن به رکورد ۲/۲۹ میلیارد دلاری خبر می‌دهد.

برای همه کارشناسان باورنکردنی است که یونی سواپ موفق شده است حتی از میکردائو که نزدیک به ۱/۹۵ میلیارد دلار ارزش قفل شده دارد هم فراتر برود و در جایگاه اول قرار بگیرد.

البته ارزش قفل شده دو پروتکل دیفای دیگر به نام‌های آوی (Aave) و کرو فایننس (Curve Finance)  هم از یک میلیارد دلار فراتر رفته است و wBTC هم با ۹۵۰ میلیون دلار پشت سر آن‌ها قرار دارد.

توکن بومی یونی سواپ یعنی UNI طی دو روز گذشته جایگاه خود را محکم‌تر کرده است. البته در ۲۴ ساعت گذشته با افت ۵ درصدی در حال حاضر با قیمت ۴/۷ دلار معامله می‌شود.

گفتنی است ارزهای حاکمیتی (governance) رقیب و توکن‌های نقدینگی مانند سوشی (SUSHI) در طول یک ماه گذشته ۸۰ درصد از ارزش خود را از دست داده‌اند، در حالی که به نظر می‌رسد توکن UNI با وجود روش اولیه، بیشترین سود را تاکنون به دست آورده است.

هرچند حجم وثیقه‌گذاری از زمان ایردراپ بزرگ کاهش یافته است، اما هنوز هم تجمیع آرام از طریق آن چهار استخر نقدینگی ETH انجام می‌شود. هنوز ۷ هفته برای کشت تا پاداش UNI باقی مانده است. در حال حاضر روزانه ۸۳٫۳۳۳ توکن به صورت روزانه در این استخرها توزیع می‌شود.

آیا شما تجربه سرمایه‌گذاری در پروتکل‌های دیفای مانند یونی سواپ، آوی، کرو فایننس و کامپوند را دارید؟ فراموش نکنید سوالات، تجربیات و نظرات خود را از طریق کوین نیک با سایر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

منبع: bitcoinwarrior