شرکت ویزا یکی از بزرگترین صادرکنندگان کارت اعتباری در جهان اعلام کرد، قرار است شبکه پرداخت جهانی خود را به دلار دیجیتال (USDC) که توسط بلاک چین اتریوم توسعه داده شده است متصل کند. ارزش این ارز دیجیتال در حال حاضر ۲/۹ میلیارد دلار است. در ادامه درباره همکاری ویزا با اتریوم بیشتر صحبت می‌کنیم.

همکاری ویزا با اتریوم در پروژه دلار دیجیتال

در حالی که خود ویزا از ارزهای دیجیتال پشتیبانی نمی‌کند، این همکاری باعث می‌شود شرکت سیرکل (Circle) که در واقع یک استارتاپ اتریوم محسوب می‌‌شود، با ویزا همکاری کند تا صادرکنندگان کارت اعتباری ویزا بتوانند با ادغام نرم افزار USDC در پلتفرم خود از این دلار دیجیتال برای دریافت و پرداخت استفاده کنند.

به این ترتیب کسب و کارها در نهایت می‌توانند به هر کسب و کار بین‌المللی که توسط ویزا پشتیبانی می‌شود از طریق USDC تبادلات مالی داشته باشند. سپس با تبدیل آن به ارز ملی هر کشوری می‌توانند آن را هر جایی که از ویزا پشتیبانی می‌کند، خرج کنند.

به نظر می‌رسد پس از جدا شدن سیرکل از برنامه فست ترک (Fast Track) ویزا، احتمالا سال آینده ویزا کارت‌ اعتباری صادر خواهد کرد که به کسب و کارها امکان می‌دهد که پرداخت‌های USDC را به صورت مستقیم از هر کسب و کاری با استفاده از کارت‌های اعتباری ویزا انجام دهند.

کای  شیفیلد (Cuy Sheffield) رئیس بخش ارز دیجیتال شرکت ویزا در این باره می‌گوید: «ویزا اولین صادر کننده کارت اعتباری است که به کسب و کارها اجازه می‌دهد دارایی خود را به دلار دیجیتال تبدیل کنند. ما فکر می‌کنیم این امر به طور قابل توجهی می‌تواند استفاده از USDC را برای شرکای تجاری سیرکل افزایش دهد.»

البته بهتر است بدایند این همکاری با سرمایه‌گذاری اولیه ۴۰ میلیون دلار ویزا همراه بوده است که به تاسیس یک استارتاپ در زمینه ارز دیجیتال برای نگهداری دارایی‌های مشابه صادر شده در بلاک چین منجر شده است.

ثبت اختراع اپلیکیشن صدور ارزهای سنتی روی بلاک چین و افزایش کار با بانک‌های مرکزی آخرین شواهدی است که نشان می‌دهد شرکت ویزا حوزه ارز دیجیتال را به عنوان بخش مهمی از آینده پول در جهان می‌بیند.

شیفیلد در ادامه گفته است:

ما همچنان فکر می‌کنیم، ویزا به عنوان شبکه‌ای از شبکه‌ها است. شبکه‌های بلاک چین و استیبل کوین‌ها مانند دلار دیجیتال USDC فقط شبکه‌هایی هستند که به شبکه بزرگ ویزا اضافه می‌شوند. بنابراین ما فکر می‌کنیم این ارزش قابل توجهی است که ویزا می‌تواند به مشتریان خود ارائه دهد و آن‌ها را قادر می‌سازد از این خدمات استفاده کنند.

همکاری ویزا و اتریوم

همکاری ویزا با شرکت سیرکل (استارتاپ اتریوم) برای صدور دلار دیجیتال

این مطلب راهم مطالعه کنید: بلاک‌فای با همکاری ویزا، اوایل ۲۰۲۱ کارت اعتباری پاداش بیت کوین عرضه می‌کند

پیش از همکاری ویزا با اتریوم، ویزا با ۲۵ ارائه دهنده والت یا همان کیف پول ارز دیجیتال از جمله کیف پول‌های Fold و Cred به عنوان بخشی از برنامه فست ترک خود همکاری کرده بود که هر کدام از آن‌ها می‌توانند با دلار دیجیتال USDC ادغام شوند. در ادامه همچنین سایر ارائه دهندگان کیف پول ارز دیجیتال مانند BlockFi که به‌تازگی اعلام کرده بود سرویس پاداش بیت کوین خود را از سال آینده راه‌اندازی می‌کند هم از سه ماهه نخست سال ۲۰۲۱ از ارز دیجیتال USDC پشتیبانی خواهند کرد.

ویزا تخمین می‌زند سالانه ۱۲۰ تریلیون دلار از طریق چک و حواله ارزی انجام می‌شود که به طور میانگین هر تراکنش صرفنظر از حجم آن ۵۰ دلار هزینه در بر خواهد داشت. از آنجایی که USDC از طریق بلاک چین اتریوم انجام می‌شود، این تراکنش‌ها می‌توانند در کمتر از ۲۰ ثانیه و از همه مهم‌تر تقریبا رایگان انجام شود. ویزا معتقد است کسب و کارهای زیادی می‌توانند از این روش پرداخت تقریبا فوری استفاده کنند.

بر اساس گفته‌های شیفیلد، ورود ویزا به دنیای ارز دیجیتال نتیجه دو سال کار و تحقیق در این زمینه است که منجر به درک جدیدی از ویزا به عنوان شبکه‌ای از شبکه‌ها شده است. برخی از این شبکه‌ها مانند ویزا نت (Visa Net) متعلق به خود ویزا است و برخی دیگر مانند شبکه پرداخت بین بانکی سوئیفت، شبکه‌های ACH محلی و همین دلار دیجیتال USDC نتیجه همکاری ویزا با شرکت‌های دیگر است.

جالب است بدانید پیش از این همکاری هر دو شرکت ویزا و سیرکل در برخی از پروژه‌های مهم در حوزه ارز دیجیتال همکاری کرده بودند. برای مثال در اکتبر سال ۲۰۱۹ ویزا به عضویت کنسرسیوم انجمن لیبرا در آمده بود. ارز لیبرا که متعلق به شرکت فیسبوک است قرار بود یک ارز دیجیتال پشتیبانی شده با تعدادی از ارزهای سنتی را ارائه کند. البته پس از مخالفت مقامات قانونی برای عرضه لیبرا، شرکت ویزا از عضویت این کنسرسیوم خارج شد.

به نظر می‌رسد پس از پی پال که اخیرا اعلام کرده است که امکان خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را برای کاربرانش فراهم می‌کند. کم کم پای سایر شرکت‌های بزرگ پرداخت جهان به این بازار باز می‌شود. همکاری ویزا با اتریوم یا همان شرکت سیرکل که از استارتاپ‌های اتریوم محسوب می‌شود، می‌تواند نشانه‌ای دیگر برای این امر باشد که همه پذیرفته‌اند ارزهای دیجیتال آینده پول خواهد بود.

به نظر شما این همکاری‌ها می‌تواند به پذیرش گسترده‌تر ارزهای دیجیتال در جهان منجر شود یا هنوز دولت‌ها مهمترین مانع پیشرفت و توسعه محسوب می‌شوند؟
فراموش نکنید اگر از مطالب سایت کوین نیک استفاده می‌کنید، حتما آن را با سایر دوستان خود به اشتراک بگذارید.

منبع: forbes