قیمت بیت کوین در کمتر از یک ماه، از ۲۰ هزار دلار به بالای ۴۰ هزار دلار رسید؛ و از زمان شروع این افزایش قیمت که ظاهرا در ماه اکتبر آغاز شده است، ارزش آن چهار برابر شد. بنابراین اگر تازه‌وارد یا از طرفداران بیت کوین باشد، یا اگر می‌خواهید تبدیل به یک کارشناس ارزهای دیجیتال شوید، طبیعی است که بپرسید: چرا بیت کوین در حال صعود است و آیا به زودی ریزش خواهد داشت؟ با رسیدن قیمت به ۴۰ هزار دلار، مرحله بعدی چیست؟

بیت کوین ۱۲ سال پیش به عنوان نوع جدیدی از سیستم پرداخت الکترونیکی، ساخته شد. این رمزارز بر روی یک شبکه کامپیوتری مبتنی بر اینترنت ایجاد شد که تحت کنترل هیچ شخص، سازمان یا دولتی نیست. واقعیت این است که تاریخ معامله‌گری رمزارزها بسیار کوتاه است، و با روش‌هایی برای ارزش‌گذاری دارایی همراه است که هنوز تا حد زیادی آزمایش نشده‌اند، بطوریکه هیچ‌کس واقعا نمی‌داند که بطور قطعی در حال حاضر یا در آینده ارزش واقعی آن چیست.

چند دلیل کلیدی برای روند صعودی و نزولی اخیر بیت کوین وجود دارد:

تقاضا از سوی خریداران نهادی

بسیاری از سرمایه‌گذاران نهادی، بیت کوین را به عنوان مانعی در برابر تورم می‌بینند.

دلیلی که بیت کوین به عنوان حفاظی در برابر تورم دیده شد، این است که با توجه به برنامه‌نویسی اصلی شبکه آن، تنها ۲۱ میلیون بیت کوین ایجاد می‌شود. بنابراین تضادی با بانک‌های مرکزی مثل فدرال رزرو (Federal Reserve) وجود دارد که می‌توانند بر اساس رای کمیسیون برای چاپ پول بیشتر تصمیم‌گیری ‌کنند. مجموعه‌های بزرگ مدیریت دارایی مثل تودور اینوستمنت (Tudor Investment) و گوگنهایم پارتنرز (Guggenheim Partners) خرید بیت کوین یا قراردادهای آتی در صرافی CME مستقر در شیکاگو را اعلام کرده‌اند. حتی شرکت‌های باسابقه وال استریت از جمله مورگان استنلی (Morgan Stanley) هم با اظهارات خوش‌بینانه‌ای دست به مقایسه کردن زده‌اند. تحلیلگران بزرگ‌ترین بانک ایالات متحده، جی‌پی مورگان چیس (JPMorgan Chase) اخیرا قیمت ۱۴۶ هزار دلار را در بلند مدت پیش‌بینی کرده‌اند.

افت دلار آمریکا در بازارهای خارجی

شاخص دلار آمریکا، که معیاری برای اندازه‌گیری ارزش دلار در برابر ارزهای اصلی جهان مانند یورو و ین ژاپن است، در سال ۲۰۲۰، ۶/۸ درصد افت کرد و در سال ۲۰۲۱ باز هم کاهش داشت. این کلیدی برای بیت کوین است، زیرا قیمت این رمزارز اغلب با دلار آمریکا تعریف می‌شود. دلایل احتمالی برای رکود دلار شامل چاپ ۳ تریلیون دلار پول توسط فدرال رزرو در سال گذشته است، که تقریبا سه چهارم کل مبلغی است که پیش از این در تاریخ ۱۰۸ ساله بانک مرکزی ایالات متحده ایجاد شده است.

تصاویر معترضین که اخیرا به پایتخت آمریکا هجوم بردند، احتمالا نقش رهبری آمریکا را در صحنه جهانی از بین نبرد و اکنون بسیاری از اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند برنامه‌های هزینه‌های کلان در دولت تحت کنترل دموکرات‌ها منجر به لوایح حمایتی جدید می‌‌شود و بصورت بالقوه از کسری بودجه دولت برای سال‌های آینده بزرگ‌تر شود. بسیاری از آن هزینه‌های اضافی می‌توانند از طریق چاپ بیشتر پول فدرال تامین شوند.

روند صعودی بیت کوین

روند صعودی و نزولی بیت کوین

خریدهای خرده فروشی

بسیاری از افراد در مورد قیمت‌های بیت کوین گمانه‌زنی می‌کنند و خرید بیت کوین با وجود سرویس‌هایی مثل آنچه پی پال ارائه می‌دهد، بسیار آسان شده است. تحلیلگران شرکت دارایی دیجیتال بیت تری (Byte Tree) اعلام کرده‌اند که به‌نظر می‌رسد داده‌های بلاکچین تمرکز بر خرید بیت کوین به میزان ۶۰۰ دلار را نشان می‌دهند؛ همان مبلغ چک بسته‌های حمایتی که اخیرا به منظور کمک‌های اورژانسی ویروس کرونا در آمریکا صادر شده است.

ممکن است همه این‌ها منجر به صعود فوق‌العاده در ماه‌های اخیر شده باشند؛ اما دلایل ریزش قیمت بیت کوین پس از صعود آن چه بود؟

این مطلب راهم مطالعه کنید: تحلیل و پیش بینی قیمت بیت کوین

نظرات تحلیل‌گران و کارشناسان

قیمت بیت کوین به بی‌ثباتی معروف است و نوسانات قیمت قابل توجه و غیرمنتظره غیرمعمول نیستند. در ادامه نمونه‌ای از نظرات تحلیلگران و سایر کارشناسان مالی درمورد عقب نشینی قیمت بیت کوین و دلایلی که می‌تواند برای آن وجود داشته باشد، آورده شده است.

جو دیپاسکال مدیرعامل شرکت بیت‌بول کپیتال

جو دیپاسکال (Joe DiPasquale) مدیرعامل شرکت بیت‌بول کپیتال (BitBull Capital) که یک صندوق سرمایه‌گذاری متمرکز بر رمزارز است، می‌گوید: «بیت کوین بسیار بی‌ثبات بوده است و اینطور باقی می‌ماند.» او در روزهای اخیر اشاره کرد پس از اینکه قیمت‌ها به بالاترین حد خود صعود کرده بودند، حدود ۷۰۰۰ دلار ریزش داشتند. «علت این موضوع این است که مردم می‌توانند از اهرم‌های زیادی استفاده کنند، بنابراین آن‌ها به سادگی می‌توانند کنار بروند.» او اصلاح قیمت را امکان‌پذیر می‌بیند. با وجود اینکه به‌نظر می‌رسد علاقه‌مندان زیادی برای خرید در ۲۸۰۰۰ دلار وجود دارند، بنابراین این سطح می‌تواند مانند پشتیبان قیمت عمل کند.

گاوین اسمیت مدیرعامل شرکت دارایی دیجیتال Panxora

گاوین اسمیت (Gavin Smith) مدیرعامل شرکت دارایی دیجیتال Panxora می‌گوید: «از سال ۲۰۱۳ تا کنون هیچ سالی نبوده که قیمت ریزش حداقل ۲۵ درصدی از بالاترین قیمت همان سال را تجربه نکرده باشد.» او گفت نه از افزایش قیمت بیت کوین تا ۷۰ هزار یا ۸۰ هزار دلار تعجب خواهد کرد و نه از ریزش ۴۰ درصدی آن پس از صعود. در یک دوره سه ساله، این یک سرمایه بزرگ است. اما در بلند مدت، این ریسک وجود دارد که تحولات فناوری بتوانند بر بیت کوین غلبه کنند. او می‌گوید: «حتی با محاسبات کوانتومی، افقی وجود ندارد که نشان دهد چنین چیزی می‌تواند اتفاق بیفتد… اما همیشه کاملا نادیده گرفتن ریسک، خطرناک است.»

ریزش بیت کوین پس از صعود

ریز قیمت بیت کوین پس از صعود شگفت انگیز

مایک ونوتو

مایک ونوتو (Mike Venuto) از مدیران پورتفولیوی صندوق قابل معامله در بورس Amplify Transformational Data Sharing، که در سهام مرتبط با بلاکچین سرمایه‌گذاری می‌کند، گفت: «قیمت‌ بیت کوین می‌تواند دو تا سه برابر از سطح فعلی خود، پیش از ریزش دوباره به جایگاه کنونی، افزایش یابد.» این اشاره به اصلاحی به میزان بیش از دو سوم پس از رسیدن به بالاترین قیمت فرضی جدید، دارد. او گفت: «آنچه احتمال ریزش را بیشتر می‌کند، شور و انرژی بیش از حد در حالت صعودی است. من فکر نمی‌کنم که ما هنوز در آن جایگاه باشیم.»

دنیس وینکوروف سرپرست تحقیقات پلتفرم Bequant

دنیس وینکوروف (Denis Vinokourov) سرپرست تحقیقات پلتفرم Bequant گفت: «شاهد نوساناتی خواهیم بود و این نوسانات شدید خواهند بود.» او بالاتر رفتن قیمت‌ها در بلند مدت را می‌بیند که حداقل بخشی از آن بر اساس انتظارات خوش‌بینانه شرکت‌های وال استریت است. او می‌گوید: «آیا می‌تواند به ۴۰۰۰ دلار برسد؟ بله.» یک محرک بالقوه برای فروش یکجا می‌تواند هر اقدامی توسط مسئولین برعلیه تتر (USDT) باشد. تتر یک توکن دیجیتال وابسته به دلار است که به عنوان یک استیبل کوین (stablecoin) شناخته می‌شود و تبدیل به منبع اصلی نقدینگی بازار دارایی‌های دیجیتال شده است. دادستان‌های ایالت نیویورک در دادگاه درحال مجادله با تتر به دلیل امور مالی آن هستند.

جیمز آنجل استاد دانشگاه جرج‌تاون

جیمز آنجل (James Angel) استاد دانشگاه جرج‌تاون (Georgetown University) گفت: «تاریخ بازارهای مالی، تاریخ حباب‌ها است.» او اشاره کرد که اگر مقامات فکر کنند بیت کوین یک تهدید است، می‌توانند اقدام به منع صعود بیت کوین کنند. «تقریبا هرکسی که تلاش کند که پول شخصی خود را ایجاد کند، این کار در رقابت با یک ارز ملی اتفاق می‌افتد و معمولا توسط نهادهای نظارتی کنار گذاشته می‌شود.»

سو چونگ مدیرعامل CF Benchmarks

سو چونگ (Sui Chung) مدیرعامل CF Benchmarks که یک ارائه دهنده ارز دیجیتال است، گفت: «درحالیکه در حال حاضر بطور صریح شاهد گرایش صعودی در بازار هستیم، چشم‌انداز اصلاحی هم می‌تواند وجود داشته باشد… این بخشی طبیعی از مکانیک بازار است. اگرچه ممکن است در کوتاه مدت شور و اشتیاق را کاهش دهد، اما افزایش قیمت‌ها را در آینده همچنان تضمین می‌کند.»

گای هیرش مدیر اجرایی پلتفرم eToro

گای هیرش (Guy Hirsch) مدیر اجرایی پلتفرم eToro گفت: «احتمالا در این راه سودهایی به‌دست می‌آید و باعث افت موقت می‌شود… اما با توجه به پذیرش فوق‌العاده‌ از سوی نهادها، اگر قیمت بیت کوین به زودی به زیر ۲۰ هزار دلار ‌کاهش یابد، تعجب‌آور است.»

حالا می‌توانیم اینگونه جمع‌بندی کنیم و بگوییم: طبق نظر متخصصان و کارشناسان، این اصلاح قیمت برای بیت کوین معمول است و اگر تاریخ راهنمای ما باشد، احتمالا قیمت‌ها بازگشت خواهند داشت.

نظرات و پیشنهادات خود را از طریق وب سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Coindesk