پتر کوزیاکوف (Petr Kozyakov) هم‌بنیان‌گذار و مدیر ارشد توسعه تجارت Mercuryo.io که ارائه دهنده راه حل‌های پرداخت بین‌المللی ارز دیجیتال است، نظرات خود را در مورد علاقه‌مندی اخیر سازمان‌ها و سرمایه‌گذاری نهادی در بیت کوین و تاثیر آن بر بازار دارایی‌های دیجیتال اینگونه بیان می‌کند:

۲۰۲۰ سال سرمایه‌گذاری نهادها در رمزارزها بود.

درحالیکه شرکت‌های بزرگ سهم قابل توجهی از بیت کوین در گردش را دراختیار دارند، دارایی‌های دیجیتال شاهد رکورد ورود سرمایه‌ به محصولاتشان بوده‌اند.

اما چه چیزی پشت این پدیده است و چه تاثیری بر بازار در حال بلوغ ارز دیجیتال دارد؟

دارایی‌های کم ریسک انتظارات سرمایه‌گذاران را برآورده نکردند

حتی پیش از شیوع بیماری کرونا ابزارهای کم ریسک بازار عمومی، بازدهی ناامیدکننده‌ای برای سرمایه‌گذاران داشتند.

از جمله این موارد می‌توان به حساب‌های پس‌انداز و اوراق قرضه دولتی با کیفیت بالا اشاره کرد، که این مورد دوم در حال حاضر سود جزئی ۰/۸۶ درصد برای ۱۰ سال در کشور آمریکا و ۰/۳۲ درصد برای اوراق قرضه گیلتس انگلستان می‌دهد.

در بدترین حالتی که می‌توان در نظرگرفت، اوراق قرضه با کیفیت بالا مانند اوراق بهادار وام در آلمان (Bunds)، حتی با سررسیدهای ده یا بیست ساله، بازدهی منفی به سرمایه‌گذاران می‌دهند. درواقع حتی اگر سرمایه‌گذاری کم ریسک، برای سرمایه‌گذاران سودی به همراه داشته باشد، مقدار آن به قدری کم است که توسط تورم از بین خواهد رفت.

بیشتر بخوانید: ۴ دلیل عبور بیت کوین از مرز قیمت ۲۰ هزار دلاری

سرمایه‌گذاری نهادی برای جایگزینی طلا با بیت کوین

درحالیکه افراد می‌توانند متحمل سودهای بسیار کم یا منفی بشوند، سرمایه‌گذاران نهادی با سهام‌داران خود روبه‌رو هستند که در انتظار بازگشت سرمایه هستند.

به همین دلیل، وقتی یک بازار عمومی در شرایط بحرانی قرار دارد و دارایی‌های کم ریسک ناکارآمد هستند، سرمایه‌گذاران نهادی باید به دنبال سرمایه‌گذاری‌های جایگزین باشند تا بازده را افزایش دهند.

به اعتقاد عموم، طلا که یک دارایی امن است در دوران بی‌ثباتی عملکرد خوبی دارد و یکی از ابزارهایی بود که سرمایه‌گذاران نهادی از ماه مارس سال جاری به سمت آن آمدند. با این حال، وضعیت گاوی بازار طلا در ماه اوت ۲۰۲۰ به پایان رسید و از آن زمان این دارایی روند نزولی داشته است.

سرمایه گذاری نهادی بیت کوین

بیت کوین به یک دارایی امن قابل توجه، برای سرمایه‌گذاران نهادی تبدیل شده است

از سوی دیگر، بیت کوین از ماه مارس پیوسته روند صعودی داشته است.  مقدار کل این رمزارز ۲۱ میلیون واحد است و یک مکانیسم داخلی به نام «هاوینگ» دارد که تعداد کوین‌هایی که وارد چرخه می‌شوند را هر چهار سال نصف می‌کند. این کار برای مقابله با تورم و اطمینان از افزایش ارزش دارایی دیجیتال در بلند مدت است.

درنتیجه، با رشد بیش از ۱۶۰ درصدی سالانه و سطح نوسان پایین تقریبا همیشگی، بیت کوین به یک دارایی امن قابل توجه، برای سرمایه‌گذاران نهادی تبدیل شده است.

بطور هم‌زمان، گزارش‌های اخیر از بانک‌های سرمایه‌گذاری برجسته مانند بانک دویچه (Deutsche Bank) و جی‌پی مورگان (JPMorgan) این موضوع را تایید می‌کنند و یک حرکت از طلا به سمت بیت کوین در میان سرمایه‌گذاران نهادی نشان داده می‌شود.

چرا وضعیت گاوی بازار بیت کوین این‌بار متفاوت است؟

مردم اغلب نگران هستند که وضعیت گاوی بازار بیت کوین در سال جاری، با همان عواقب وحشتناکی که برای جهش قبلی در سال ۲۰۱۷ رخ داد، به پایان برسد. در سال ۲۰۱۷، فومو (FOMO)، هجمه تبلیغاتی و سرمایه‌گذاری پر ریسک، نیروهای محرک اساسی در روند صعودی بازار بیت کوین بودند. در آن زمان، این صنعت تا حدی سامان‌دهی نشده بود و این کافی بود تا پروژه‌های دارایی دیجیتال مقادیر بی‌سابقه‌ای سرمایه را تنها با ارائه یک طرح کلی یا یک محصول نیمه تمام جمع‌آوری کنند.

همچنین بازار بیشتر توسط سرمایه‌گذاران جزء با سطوح مختلفی از دانش و تجربه در زمینه رمزارزها (و بازارهای پول) هدایت می‌شد؛ کسانی که آماده بودند تا پول نقد را در یکی از ICO های پرطرفدار آن زمان هزینه کنند.

اما این‌بار اوضاع متفاوت است.

سرمایه گذاری نهادی و پذیرش گسترده بیت کوین

گزارش‌ها حرکت سرمایه‌گذاران نهادی از سمت طلا به سمت بیت کوین را نشان می‌دهند

بازار خرسی سال ۲۰۱۸، با واداشتن بسیاری از پروژه‌ها به ترک کردن این صنعت، این بازار را مختل کرد. از سوی دیگر، کسانی که از زمستان بازار رمزارزها جان سالم به در بردند، ارزش فوق‌العاده‌ای به این فضا افزوده‌اند و یک زیرساخت کاری پیرامون دارایی‌های دیجیتال ایجاد کرده‌اند.

مقررات هم تاحدی به‌وجود آمده است و رمزارزها با موارد کاربردی بیشتری گسترش یافته‌اند. جدا از قابلیت‌های امن بیت کوین، اتریوم تبدیل به رهبر رونق دیفای (DeFi) شده است. اتریوم فعالیت‌های سنگینی در شبکه بلاکچین خود انجام می‌دهد که شبکه رمزارز را دچار ازدحام کرده است.

این نشان‌دهنده بازار در حال بلوغ ارز دیجیتال است. اما اکنون ما یک شاخص بهتر در قالب سرمایه‌گذاران نهادی داریم که بالاخره وارد این صنعت شدند؛ پدیده‌ای که در جریان رونق ICO در سال ۲۰۱۸ آن را از دست دادیم. اما اخیرا، بیت کوین شاهد یک جریان جذب سرمایه عظیم از سوی نهادها بوده است.

شرکت‌های پیشرو در سرمایه‌گذاری

شرکت‌هایی همچون مایکرواستراتژی (MicroStrategy)، اسکوئر (Square) و گلکسی دیجیتال (Galaxy Digital) نزدیک به ۸۰ هزار بیت کوین را در اختیار دارند (معادل بیش از ۱۶/۶ میلیارد دلار و حدود ۴ درصد از بیت کوین‌ های در گردش فعلی). این درحالی است که شرکت مدیریت دارایی‌های دیجیتال گری‌اسکیل اینوستمنتز (Grayscale Investments) در سومین رکوردشکنی متوالی خود در سه ماه سوم سال ۲۰۲۰ بیش از ۱ میلیارد دلار افزایش داشت.

بیشتر بخوانید: مایکرواستراتژی ۶۵۰ میلیون دلار دیگر در بیت کوین سرمایه گذاری کرد

سرمایه‌گذاری نهادی سبب پذیرش جمعی بیت کوین می‌شود

اما برخلاف اعتقاد کلی مردم، سرمایه‌گذاران نهادی کلید دست‌یابی به صعود تازه بیت کوین نیستند.

در عوض، آن‌ها از تجربه وسیع خود استفاده می‌کنند تا از ناکارآمدی بازار رمزارزها بهره‌مند شوند و سود ببرند. (برای مثال زمانی که یک دارایی دیجیتال قیمت بسیار بالا یا بسیار کمی دارد).

در نتیجه آن‌ها باعث افزایش نقدینگی بازار رمزارزها می‌شوند؛ درحالیکه نوسانات دارایی‌های دیجیتال را کاهش می‌دهند، که منجر به کارآمدی بیشتر و بلوغ صنعت می‌شود.

این یک توسعه و پیشرفت طبیعی است که در بلند مدت به نفع بیت کوین است؛ چرا که یک بازار پایدارتر، بالغ و کم ریسک‌تر پذیرش گسترده رمزارزها را تسهیل می‌کند.

جالب است که افزایش فعالیت نهادی در صنعت کریپتو منحصرا با سرمایه‌گذاری‌های جایگزین همراه نیست. از آن‌جا که دارایی‌های دیجیتال مثل سیستم‌های پرداخت هم عمل می‌کنند، هر چه سازمان‌ها بیشتر در این فضا مشارکت داشته باشند، تقاضای بیشتر برای خدمات و محصولات رمزارزی، مانند درگاه‌های پرداخت، تصدی، نقدینگی، و راه‌حل‌های وام شرکتی، از سمت تجارت B2B تجربه خواهد شد.

و هنگامی‌ که سازمان‌های بیشتری رد پای بازیگران اصلی و بزرگ مانند پی پال (PayPal) را دنبال کنند تا راه‌حل‌های خود را در زمینه دارایی دیجیتال معرفی کنند، درحالیکه عموم مردم را هدف قرار می‌دهند، در نهایت رمزارزها وارد فاز پذیرش جمعی می‌شوند.

منبع: beincrypto.com