اپلیکیشن‌ های غیرمتمرکز (Dapps) یک روش بنیادی جدید برای ساخت اپلیکیشن‌هاست. اما آیا کسی از آنها استفاده خواهد کرد؟ Dapps یا اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز از طریق یک اپلیکیشن امکان استفاده از خدمات را با هزینه کم برای شما فراهم می‌کنند.

در این مقاله یک نمای کلی ارائه خواهیم کرد که Dappها چه هستند، نحوه کارشان چگونه است و برخی چالش‌های پیش روی این نوع اپلیکیشن‌های جدید را بررسی خواهیم کرد.

Dapp (اپلیکیشن غیرمتمرکز) چیست؟

Dapp‌ها اپلیکیشن‌ های غیرمتمرکز هستند. آنها مانند اپلیکیشن‌های معمولی بوده و عملکردهای مشابهی را ارائه می‌دهند. با این حال، تفاوت اصلی آنها این است که در شبکه‌های همتابه‌همتا مانند بلاکچین اجرا می‌شوند.

این بدان معناست که هیچ شخص یا نهادی کنترل این شبکه را در دست ندارد. ویژگی‌های کلیدی دیگری نیز وجود دارند، از جمله:

  • این اپلیکیشن باید متن باز باشد و به تنهایی کار کند بدون اینکه هیچ شخص یا نهادی آن را کنترل کند.
  • داده‌ها و سوابق آن باید عمومی باشند.
  • برای کمک به امنیت شبکه باید از یک توکن رمزنگاری شده استفاده کند.

در حالی که بسیاری در جامعه بلاکچین و ارزهای دیجیتال فکر می‌کنند این ویژگی‌ها باید وجود داشته باشند، زیرا این صنعت به بلوغ رسیده، اما dappهایی هم وجود دارند که برخی از ویژگی‌های فوق یا ترکیبی از آن‌ها را دارند یا از هیچ یک از آنها استفاده نمی‌کنند.

مزایای اپلیکیشن‌ های غیرمتمرکز چیست؟

Dappها چندین مزیت فوق‌العاده دارند:

  • مقاوم در برابر سانسور (بدون هیچ نقطه آسیب‌پذیر مرکزی، کنترل این شبکه برای دولت‌ها یا افراد قدرتمند بسیار دشوار است).
  • بدون وقفه (تکیه بر سیستم همتا به همتا، تداوم کار Dappها را حتی در صورت خرابی رایانه‌های شخصی یا قسمت‌هایی از شبکه تضمین می‌کند).
  • مبتنی بر بلاکچین (از آنجایی که این اپلیکیشن‌ها از قراردادهای هوشمند ساخته شده‌اند، به راحتی می‌توانند رمز ارزها را با ویژگی‌های اصلی خود ادغام کنند).
  • متن باز (این امر باعث توسعه گسترده اکوسیستم dapp می‌شود و توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بهتری با عملکردهای مفید یا جالب‌تر بسازند).

نقاط ضعف dappها چیست؟

در حالی که Dappها ادعا می‌کنند بسیاری از مشکلات اساسی را که اپلیکیشن‌های عادی با آنها روبرو هستند، برطرف می‌کنند، اما آنها هم جنبه‌های منفی دارند. از جمله:

  • هک: از آنجایی که بسیاری از آنها با قراردادهای هوشمند متن باز اجرا می‌شوند، فرصت بسیار خوبی را در اختیار هکرها قرار می‌دهند تا به دنبال نقاط ضعف در این شبکه‌ها باشند. این امر باعث هک شدن تعداد بسیار زیادی از Dappهای محبوب شده است.
  • قابلیت استفاده: بسیاری از اپلیکیشن‌های غیرمترکز دارای رابط کاربری ضعیفی هستند که باعث شده کاربران زیادی آنها را کنار بگذارند. اما، این مشکلی است که با گذشت زمان در حال بهبود است.
  • کاربران: مانند بسیاری از اپلیکیشن‌های موجود در وب ۲، هرچه تعداد کاربران Dapp بیشتر باشد، شبکه در ارائه آن خدمات کارآمدتر خواهد بود. این امر اغلب به عنوان اثر شبکه نامیده می‌شود. Dappها با تعداد کم کاربران دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، که همین امر باعث می‌شود تعامل کمتری داشته باشند. همچنین، این امر می‌تواند امنیت آنها را کمتر کند، زیرا امنیت یک Dapp اغلب به تعداد کاربران آن متکی است.

انواع dapp

برای شروع، State Of The Dapps بهترین است، وب سایتی که بیش از ۲۰۰۰ dapp ساخته شده در شبکه‌هایی از جمله اتریوم، ایاس، ترون و نئو را لیست می‌کند. در حال حاضر، محبوب‌ترین dappها صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال یا DEXها هستند. در این صرافی‌ها افراد می‌توانند بدون نیاز به یک درگاه متمرکز مانند صرافی‌ بایننس و کوین بیس، یک ارز دیجیتال را با ارز دیگر مبادله کنند.

در اینجا محبوب‌ترین dappها را بیشتر بررسی می‌کنیم.

بهترین اپلیکیشن‌ های غیرمتمرکز اتریوم

در صدر فهرست State of the Dapps، میکر دائو (MakerDAO) قرار دارد. یک قرارداد هوشمند که به کاربران امکان می‌دهد با سیستم Dai Stablecoin تعامل داشته باشند. در زمان نوشتن این مقاله، MakerDAO بیش از ۵۰۰۰ کاربر روزانه دارد و به گزارش وب سایت DeFi Pulse، میکر دائو ۱/۹ میلیارد دلار ارزش کل قفل شده دارد.

پس از آن، یونی سواپ (Uniswap) قرار دارد که برای مقام اول و دوم با میکر دائو در State of the Dapps و Defi Pulse در رقابت است. این پروتکل تبادل توکن خودکار، با داشتن بیش از ۲ میلیارد دلار ارزش کل قفل شده، در حال حاضر بیش از ۳۰۰۰ کاربر روزانه دارد.

میکردائو و یونی سواپ

میکردائو و یونی سواپ بهترین اپلیکیشن های غیر متمرکز در شبکه اتریوم

بیشتر بخوانید: سود ۱۰۰ درصدی کاربران اپلیکیشن مالی غیرمتمرکز اتریوم با وجود ریسک‌های مختلف

بهترین اپلیکیشن‌های ترون

گیمینگ بر فضای اپلیکیشن‌ های غیرمتمرکز ترون تسلط دارد. بازی IOI، اولین بازی معاملات ارز دیجیتال آنلاین، با بیش از ۱۴۰۰ کاربر روزانه در زمان نوشتن این مقاله، در تمام اپلیکیشن‌ های غیرمتمرکز ترون پیشرو است. در جایگاه سوم، اپلیکشن غیرمتمرکز گیمینگ دیگری قرار دارد که ECO Game Center نامیده می‌شود. این بازی با داشتن بیش از ۱۰۰ کاربر فعلی روزانه، رویکرد منحصر به فردی در زمینه قراردادهای هوشمند در بازی‌های آنلاین دارد و فرصتی برای درآمدزایی در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد.

بهترین اپلیکیشن ‌های غیر متمرکز ایاس (EOS)

جامعه اپلیکیشن‌ های غیرمتمرکز ایاس هنوز نسبتاً نوپا است. Yup ، Upland و Chain Clash سه گزینه برتر دیگر در State of the Dapps هستند. Yup که در رتبه اول قرار دارد، شبکه‌ای است که هدف آن ایجاد اجماع اجتماعی در اینترنت همراه با اعطای پاداش به محتوای مبتنی بر تعامل کاربر است.

در رتبه دوم و سوم، Upland و Chain Clash قرار دارند که باز هم بازی هستند. Upland یک بازی معاملات املاک با آدرس‌های دنیای واقعی است، در حالی که Chain Clash یک بازی رایگان است که به بازیکنان امکان می‌دهد آواتار مبارزان را از مشاهیر ارز دیجیتال انتخاب کرده و قبایلی از ارز دیجیتال بسازند.

CryptoKitties چیست؟

کریپتوکیتیز (CryptoKitties) یکی از شناخته‌شده‌ترین اپلیکیشن‌ های غیرمتمرکز است که بلافاصله پس از راه‌اندازی آن در سال ۲۰۱۷، شبکه اتریوم به دلیل میزان بالای تراکنش‌ها با کندی سرعت مواجه شد.

در این dapp، کاربران گربه‌های دیجیتال را خریداری کرده، پرورش داده و جمع‌آوری می‌کنند. این گربه‌ها توکن‌های غیر قابل تعویض منحصر به فردی هستند، به این معنی که هیچ کس قادر به کپی یا سرقت آنها نیست.

در ماه مه سال ۲۰۲۰ اعلام شد که کریپتوکیتیز از شبکه اتریوم، جایی که در ابتدا به عنوان توکن‌های ERC-721 ساخته شده بودند، به بلاکچین خودشان، یعنی Flow مهاجرت می‌کنند.

در سپتامبر ۲۰۲۰، یک جفت کریپتوکیتیز به تعداد محدود، با الهام از گروه راک Muse، معرفی شد.

اپلیکیشن‌ های غیرمتمرکز؛ روشی جدید برای ایجاد یک کسب‌وکار

از آنجایی که dappها غیرمتمرکز هستند، به یک روش کاملاً جدید برای ایجاد یک کسب وکار منجر شده‌اند. یکی از جالب‌ترین نمونه‌ها، Augur، بازار غیر متمرکز است.

سازندگان این مارکت پلیس را ساختند، آن را منتشر کردند و اکنون روی پروژه‌هایی کاملاً جداگانه کار می‌کنند، در حالی که این شبکه توسط کاربران آن نگهداری می‌شود.

کلاهبرداری‌ها و هک شدن Dapp

متأسفانه، dappها می‌توانند در برابر هک آسیب‌پذیر باشند. Fomo3D یکی از این کلاهبرداری‌ها بود. Fomo3D یک dapp مبتنی بر اتریوم بود که در آن کاربران مقدار کمی اتر را در یک گلدان قرار می‌داد (و آخرین نفری که این کار را انجام می‌دهد برنده آن گلدان بود). ساده به نظر می‌رسد، درست است؟

در واقع، این طور نیست. ربات‌ها طوری برنامه‌ریزی شده بودند که به طور خودکار روی بازی پیشنهاد دهند و از لحاظ نظری اطمینان حاصل کنند که بازی برای همیشه ادامه خواهد داشت. با این حال، فردی موفق شد برنده شود. این هکر با انجام تراکنش‌های بی‌شمار با کارمزدهای بالای معامله، شبکه اتریوم را مسدود کرد تا ربات‌ها نتوانند تراکنش‌های خود را انجام دهند. این بدان معنی بود که هیچ کس در این بازی پیشنهاد نمی‌داد و جوایز آن توزیع می‌شدند.

هکر ناشناسی که این کلاهبرداری را انجام داد، ۱۰۴۶۹ اتر (ETH) دریافت کرد که در آن زمان ۳ میلیون دلار ارزش داشت. این موضوع به حکایت عبرت‌انگیزی برای افرادی تبدیل شد که به استفاده از dappها در مبادلات ارز دیجیتال فکر می‌کنند.

آینده dapps

Dappها هنوز در مراحل اولیه هستند. با این حال، در حال حاضر هزاران اپلیکیشن غیرمتمرکز وجود دارد که خدمات بی‌شماری را ارائه می‌دهند: بازی، مبادله پول یا پرورش گربه‌های دیجیتال شخصی خودتان.

تا سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰، حجم معاملات dapp به ۱۲ میلیارد دلار رسیده و ۴/۵ میلیارد دلار نسبت به سه ماهه قبل افزایش یافته است. با این حال، هنوز مسیری طولانی پیش روی آن قرار دارد. قبل از شروع کار اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، توسعه‌دهندگان و شبکه‌هایی که Dapp را روی آن‌ها می‌سازند هنوز هم چالش‌های زیادی برای حل کردن دارند: مقیاس‌پذیری، امنیت و UX از جمله این مشکلات هستند.

هنگامی که این مشکلات حل شوند، زمان شکوفایی dapps فرا خواهد رسید.

نظر شما در مورد اپلیکیشن‌ های غیرمتمرکز چیست؟ شما می‌توانید نظرات و پیشنهادات خود را در وب سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: decrypt