برخلاف بیت کوین که همچنان در میدان ۹۰۰۰ دلاری خود باقی مانده است، اپلیکیشن‌های مالی غیرمتمرکز اتریوم در چند هفته اخیر، رشد بسیار خوبی داشته‌اند. طبق آمار، کاربران اپلیکیشن مالی غیرمتمرکز اتریوم (DeFi) توانسته‌اند سود خوبی به جیب بزنند اما همچنان ریسک‌های مختلفی آن‌ها را تهدید می‌کند. با کوین نیک همراه باشید.

کاملیا روسو، یکی از روزنامه‌نگاران بلومبرگ در طی خبری در تاریخ ۱۹ ژوئن اعلام کرد که میزان ارزش قفل شده در اپلیکیشن‌های مالی غیرمتمرکز تنها در ۷ روز به تنهایی ۴۰ درصد رشد داشته است.

با توجه به یک سری از فاکتورها و عدم توانایی بیت کوین برای عبور از قیمت ۱۰ هزار دلار، جذابیت سرمایه‌گذاری روی این بخش از بازار ارزهای دیجیتال، افزایش مهیج و پرشوری را تجربه کرده است. برای مثال، سود سالانه ۱۰۰ درصدی کاربران اپلیکیشن مالی غیرمتمرکز اتریوم روی استیبل کوین‌هایی نظیر USD Coin یا USDT تتر، نشان دهنده این آمار است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۷ اپلیکیشن DeFi برای کسب درآمد ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۰

همانطور که پیش بینی می‌شود، این درآمد نجومی بدون ریسک هم نیست، خصوصا در مورد اپلیکیشن‌های مالی غیرمتمرکز که ریسک‌های فراوانی وجود دارد.

درآمد بالای کاربران اپلیکیشن مالی غیرمتمرکز اتریوم
درآمد بالای کاربران اپلیکیشن مالی غیرمتمرکز اتریوم

عامل درآمد بالای کاربران اپلیکیشن مالی غیرمتمرکز اتریوم است؟

همانطور که بازار بسیاری از ارزهای دیجیتال شاهد جدال طناب‌کشی خرسی و گاوی است، سرمایه گذاران راه‌های دیگری برای به دست آوردن پول از این بازار در حال رشد پیدا کرده‌اند.

در طی چند هفته اخیر، یکی از برترین روش‌های کسب درآمد از این بازار، اپلیکیشن‌های مالی غیرمتمرکز بوده‌اند.

به دلیل وجود تقاضای بالا برای وام گرفتن ارزهای دیجیتال، انگیزه‌های بالا برای قرار دادن سرمایه در پروتکل‌های اپلیکیشن‌های مالی غیرمتمرکز و چندین فاکتور دیگر،‌ یک سری از کاربران اتریوم توانسته‌اند به درآمد بالای ۱۰۰ درصد سود سالانه از طریق استیبل کوین‌ها دست پیدا کنند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: سرویس جدید شرکت ConsenSys با تمرکز روی DeFi آغاز به کار می‌کند

این میزان، ۱۰۰ برابر بیشتر از درآمدی است که بانک‌های وال استریت به مردم پیشنهاد می‌کنند که البته به خاطر نرخ سود پایین آن‌ها که توسط بانک‌های مرکزی تعیین می‌شود، درآمد سالانه قابل توجه‌ای هم ندارد.

اگر بخواهیم یک چشم انداز از رشد ۱۰۰ درصدی درآمد سالانه کاربران اپلیکیشن مالی غیرمتمرکز داشته باشیم، می‌توان یک مثال ساده زد. برای مثال اگر بتوانید هر سال تنها ۱٫۰۰۰ دلار به صورت سالانه در حساب خود به مدت ۱۰ سال پس‌انداز کنید، در انتهای یک دهه، ۵۱۲٫۰۰۰ دلار سود دریافت خواهید کرد.

ریسک بالای اپلیکیشن های مالی غیرمتمرکز
ریسک اپلیکیشن های مالی غیرمتمرکز

ریسک‌هایی که این درآمد را تهدید می‌کنند

اما دریافت سود با این میزان از طریق اپلیکیشن‌های مالی غیرمتمرکز، بدون ریسک هم نیست.

تونی شنگ (Tony Sheng) یکی از تحلیلگران و سرمایه‌گذاران MultiCoin Capital، اخیرا ۵ ریسکی را که سرمایه‌گذاران استیبل کوین‌ها با آن‌ها رو به رو هستند، شناسایی و معرفی کرده است.

  • آسیب‌پذیری قراردادهای هوشمند در پروتکل‌های وام‌دهی.
  • آسیب‌پذیری قراردادهای هوشمند در دارایی‌های مرتبط با مشتقات و دارایی‌های اساسی که می‌توانند شامل استیبل کوین‌ها یا آلت کوین‌ها باشند.
  • رویداد تصفیه سرمایه که در نهایت منجر به از دست رفتن ارزهای دیجیتال وام دهندگان خواهد شد و معمولا توسط وال‌ها به وقوع می‌پیوندد.
  • شکست در طراحی اقتصادی یک پروتکل.
  • اشتباهات انسانی (User Error)

این مطلب راهم مطالعه کنید: یک هکر نابغه با DeFi توانسته‌ است ۳۵۰ هزار دلار به جیب بزند

طبق بیان تونی شنگ، همه این ریسک‌ها در خصوص این بخش از اکوسیستم اتریوم می‌توانند ترکیبی از هم باشند که به خودی خود ریسک سرمایه‌گذاری در اپلیکیشن‌های مالی غیرمتمرکز را افزایش می‌دهد. به این معنی که تنها یک باگ کوچک پر پروتکل هم باعث تاثیر منفی در تمامی فضای این بخش می‌شود.

منبع: Bitcoinist