مطلب که در ادامه می‌خوانید نوشته نیک ماگیولی (Nick Maggiulli) مدیر ارشد عملیات شرکت ریتولتز (Ritholtz Wealth Management) است. ماگیولی در این نوشته مفصل توضیح می‌دهد که چطور بیت کوین توانسته عقیده و نگاهش را تغییر دهد و به یکی از طرفداران پروپاقرص بیت کوین تبدیل شود.

چگونه بیت کوین عقیده‌ام را تغییر داد؟

در مسیر هر سرمایه‌گذار نقاطی وجود دارد که باید در آنجا اعتراف کند در مورد چیزی اشتباه کرده است. در مورد خودم، باید بگویم من در مورد بیت کوین و اینکه آیا هرگز یک کلاس دارایی قانونی محسوب می‌شود یا خیر اشتباه کردم. همین امر باعث شد به تغییر عقیده درباره بیت کوین فکر کنم. زمانی متوجه این موضوع شدم که قیمت بیت کوین از بالاترین قیمت خود در دسامبر ۲۰۱۷ یعنی ۲۰ هزار دلار عبور کرد. اعتقاد قبلی من این بود که بیت کوین سال‌ها نمی‌تواند رکورد خود را بشکند. تصورم این نبود که بیت کوین «به صفر برسد»، اما فکر هم نمی‌کردم به این زودی از اوج قیمت قبلی خود در دسامبر ۲۰۱۷ عبور کند.

اکنون که بیت کوین بیش از ۵۰٪ از بالاترین قیمت خود عبور کرده، متوجه شدم بیت کوین آن طور که من فکر می‌کردم تک بعدی نیست. همان طور که پائولو کوئلیو در کتاب «کیمیاگر» نوشته:

هر اتفاقی که یک بار می‌افتد هرگز نمی‌تواند تکرار شود. اما هر اتفاقی که دو بار رخ دهد، مطمئناً بار سوم اتفاق خواهد افتاد.

بیت کوین در حال اجرای یک نمایش جذاب دیگر است و توجه سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرده است. اکنون که بیت کوین فراتر از اوج قیمت خود در سال ۲۰۱۷ دوام آورده (و رشد کرده)، بسیاری از سرمایه‌گذاران که قبلاً آن را به عنوان یک شوخی می‌دیدند، اکنون متوجه شده‌اند که این طور نیست. من هم یکی از آنها هستم.

افزایش پذیرش و هولد بیت کوین

من لحن خودم را در مورد بیت کوین تغییر داده‌ام، اما نه به دلیل بسیاری از بحث‌های مطرح شده توسط گاوهای بیت کوین. به عنوان مثال، گاوهای بیت کوین ادعا کرده‌اند که بیت کوین به یک ارز تبدیل خواهد شد، ارزش دلار آمریکا به شدت سقوط می‌کند و هاوینگ ماه مه سال ۲۰۲۰ باعث افزایش قیمت بیت کوین می‌شود. نظرات انها اشتباه بود، با این حال قیمت بیت کوین همچنان در حال افزایش است.

آنچه گاوهای بیت کوین در مورد آن حق داشتند، افزایش پذیرش و توانایی بسیاری از هولدرهای بیت کوین برای هولد (HODL) حتی با وجود افزایش چشمگیر قیمت‌ها بود. این دو اثر (تقاضای بیشتر از سوی خریداران و کاهش عرضه از سوی فروشندگان) به افزایش قیمت بیت کوین و تقویت آن به عنوان یک کلاس دارایی قانونی در جامعه سرمایه‌گذاری کمک کرده است. در نتیجه، بیت کوین به نوعی طلای دیجیتال تبدیل شده است. شما ممکن است با این اظهارنظر موافق نباشید، اما اگر هنوز فکر می‌کنید بیت کوین «به صفر می‌رسد»، بهتر است در فرضیات خود تجدید نظر کرده و به تغییر عقیده درباره بیت کوین فکر کنید.

بیشتر بخوانید: مهر تایید موسس یکی از بزرگ‌ترین کیف‌ پول‌های کریپتو: بیت کوین طلای دیجیتال است

بیت کوین اینجاست تا بماند

مشکل این استدلال که بیت کوین «به صفر می‌رسد» این است که سرمایه‌گذاران زیادی وجود دارند که مایل به خرید آن با قیمت بسیار بالاتر از ۰ دلار هستند. به یاد دارم قبل از گرانی اخیر با بسیاری از سرمایه‌گذاران غیر ارز دیجیتال صحبت کردم که گفتند بیت کوین را با ۱۰ هزار دلار نمی‌خرند، اما اگر این قیمت به ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار کاهش یابد مطمئناً وارد بازار خواهند شد.

خوب حدس بزنید چه شد؟ اکنون که قیمت فعلی بالای ۳۰۰۰۰ دلار است، برخی از آن سرمایه‌گذاران محدودیت خود را برای خرید بیت کوین افزایش داده‌اند. همان سرمایه‌گذاران به جای خرید در ۱۰۰۰ دلار، ممکن است خوشحال شوند که نزدیک به ۱۰ هزار دلار خرید کنند. و هر بار که قیمت در آینده بالا می‌رود، این «محدودیت‌های خرید ذهنی» نیز افزایش می‌یابد و احتمال بقای بیت کوین در آینده را بیشتر می‌کند.

مقایسه بیت کوین و طلا

ممکن است بگویید، بیت کوین هیچ ارزش ذاتی ندارد! خب طلا هم که از یک ارزش بازار ۱۰ تریلیون دلاری برخوردار است، چنین نیست! بنابراین اگر می‌خواهید علیه بیت کوین از نظر ارزش ذاتی بحث کنید، پس باید علیه طلا نیز همین حرف‌ها را بزنید. زیرا هم قیمت طلا و هم قیمت بیت کوین تنها و تنها حول محور یک چیز بنا شده‌اند- اعتقاد، اعتقاد به اینکه این دارایی‌ها در آینده ارزش خواهند داشت.

و در حال حاضر اعتقاد جمعی به بیت کوین در حال افزایش است. پذیرش بیت کوین رو به افزایش بوده و همین افزایش پذیرش جمعی منجر به تغییر عقیده درباره بیت کوین شده است. اگر این حرف را قبول ندارید، مقالات زیادی وجود دارند که در مورد افزایش پذیرش بیت کوین در جامعه سرمایه‌گذاری بحث می‌کنند. و اگر این روند ادامه پیدا کند (همان طور که احتمالاً ادامه خواهد داشت)، در این صورت حتی کمتر شاهد آینده‌ای بدون بیت کوین خواهیم بود.

رفتار بیت کوین در آینده چگونه خواهد بود؟

اکنون که بیت کوین آمده که بماند، ممکن است از خود بپرسید که در آینده چگونه رفتار خواهد کرد. آیا افزایش پذیرش بیت کوین منجر به افزایش قیمت آن خواهد شد؟ هیچ نظری ندارم! آنچه من می‌دانم این است که بیت کوین یک کلاس دارایی سوداگرانه است. بنابراین، ما باید به سایر کلاس‌های دارایی سوداگرانه به عنوان راهنمای نحوه رفتار بیت کوین نگاه کنیم. و من معتقدم هیچ دارایی سوداگرانه‌ای بهتر از طلا در سال‌های اولیه خود به عنوان سرمایه‌گذاری برای مقایسه وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: انتظارات از بیت کوین در سال ۲۰۲۱ با نگاهی به چرخه بازار آن در گذشته

بررسی رفتار طلا

طلا از هزاران سال پیش به عنوان شکلی از پول وجود داشته، با این حال در اوت ۱۹۷۴ در ایالات متحده به شکلی درآمد که یک کلاس دارایی قابل سرمایه‌گذاری بود. و در شش سال بعدی پس از ورود مجدد آن به جامعه سرمایه‌گذاری (۱۹۸۰-۱۹۷۴)، ارزش طلا سه برابر شد (به عنوان مثال، خط زرد زیر):

رشد طلا تاکنون
نمودار رشد طلا از زمانی که به عنوان یک دارایی برای سرمایه گذاری مطرح شد

با این حال، طلا از زمانی که سه برابر شده، همیشه عملکرد خوبی نداشته است. اگرچه بعید است بیت کوین مسیری مشابه طلا را طی کند، اما به احتمال زیاد رفتار مشابهی از خود نشان می‌دهد. این بدان معناست که بیت کوین با افزایش قیمت زیادی روبرو خواهد شد و به دنبال آن ممکن است در آینده، سقوط‌های شدید آن سال‌ها (و احتمالاً دهه‌ها) ادامه داشته باشد. ما قبلاً این نوع رفتارها را از بیت کوین دیده بودیم و من کاملاً مطمئنم که دوباره این رفتارها را خواهیم دید.

تفاوت بیت کوین با طلا در این است که بیت کوین همچنان در حال کسب محبوبیت در بین سرمایه‌گذاران است. آیا این روند در آینده ادامه خواهد داشت؟ چه کسی می‌داند؟ با این حال، اگر ارزش بازار بیت کوین به طلا برسد، ارزش هر سکه بیش از ۵۰۰۰۰۰ دلار خواهد شد. به همین دلیل است که برخی از سرمایه‌گذاران به شدت اعتقاد به صعود بیت کوین دارند.

بیت کوین؛ یک دارایی سوداگرانه

با این حال، هنوز هم دلایلی برای نزولی بودن وجود دارند. نکته اصلی این است که بیت کوین با برخی از فعالیت‌های سوداگرانه سرمایه‌گذاری مرتبط است. این مسئله در مقایسه حرکت قیمت بیت کوین با حرکت قیمت ارز دیجیتال دیگر، داج کوین بیشتر آشکار می‌شود. اگرچه در مورد داج کوین چیزی نشنیده‌اید، یک ارز دیجیتال جایگزین (آلتکوین) است که به نوعی با یک شوخی در اینترنت آغاز شده است.

و از آنجایی که قیمت داج کوین یک شاخص آشکار از رفتار سوداگرانه است، اگر به رابطه بین داج کوین و بیت کوین نگاه کنیم، می‌توانیم درک بهتری از میزان سوداگری در بیت کوین در هر مقطع زمانی داشته باشیم:

همبستگی قیمت میان بیت کوین و داج کوین
همبستگی قیمت بیت کوین و داج کوین

همانطور که مشاهده می‌کنید، طی سه سال گذشته ارتباط بین داج کوین و بیت کوین بسیار بالا بوده که همبستگی اخیر آنها در حدود ۰/۸ است.

اما اگر داج کوین را با طلا مقایسه کنیم، می‌بینیم که همبستگی بین قیمت آنها در حدود ۰ است:

همبستگی قیمت میان طلا و دوج کوین
همبستگی قیمت طلا و دوج کوین

اینها تنها شواهد بیشتری هستند که نشان می‌دهند بیت کوین با فعالیت‌های سوداگری و سفته بازی مرتبط است و در آینده مانند یک دارایی سوداگرانه رفتار خواهد کرد.

آیا روش درستی برای سرمایه‌گذاری در بیت کوین وجود دارد؟

اگرچه نظرم در مورد بیت کوین تغییر کرده، اما لزوماً دیدگاه خود را درباره چگونگی سرمایه‌گذاری در آن تغییر نداده‌ام. من معتقدم تنها روش محتاطانه برای سرمایه‌گذاری در این کلاس دارایی بدون هیچگونه عواقب منفی بلند مدت این است که بیش از ۲٪ از سبد سرمایه‌گذاری (پرتفوی) خود را به آن اختصاص ندهید. من این روش را برای همه توصیه نمی‌کنم، اما ممکن است برای برخی افراد مفید باشد. با محدود کردن سرمایه‌گذاری خود به ۲٪ از سبد سرمایه‌گذاری، بعید به نظر می‌رسد ثروتمند شوید، اما بعید است ورشکست شوید.

چرا ۲٪؟ این تخصیصی بود که من هنگام کار در مورد سبد سرمایه‌گذاری بهینه در اکتبر ۲۰۱۷ به‌دست آوردم. هر چیزی بیش از ۲٪، ریسک بیش از حد (به ازای واحد بازده) را به سبد سرمایه‌گذاری شما اضافه می‌کند و هر چیزی کمتر از ۲٪ نیز بازده شما را بسیار کاهش می‌دهد (برای هر واحد ریسک). البته، سبد سرمایه‌گذاری بهینه بهترین راه حل برای گذشته است، نه برای آینده. در هر صورت، من ضرری در تخصیص ۲٪ نمی‌بینم، اما لطفاً ابتدا تحقیق خود را انجام دهید.

بزرگترین ریسک در مورد بیت کوین

بزرگترین ریسک من برای داشتن بیت کوین در آینده، سقوط قیمت نیست (که اجتناب‌ناپذیر است)، بلکه احتمال ممنوعیت مالکیت توسط دولت است. این حرف ممکن است عجیب به نظر برسد، اما در آوریل ۱۹۳۳ دولت ایالات متحده مالکیت شمش طلا/سکه را برای همه شهروندان ایالات متحده ممنوع کرد. دلایل این ممنوعیت با ممنوعیت بیت کوین که امروز می‌تواند اتفاق بیفتد بسیار متفاوت است، اما با شکایت اخیر کمیسیون بورس و اوراق بهادار از ریپل، من آن را کاملاً رد نمی‌کنم.

در آخر اینکه، ممکن است در بسیاری از مواردی که امروز یا گذشته گفته‌ام اشتباه کنم. اما من وبلاگ نمی‌نویسم تا بتوانم «درست» بگویم. من این کار را می‌کنم تا بتوانم درباره سرمایه‌گذاری بیشتر بیاموزم و به حقیقت نزدیک شوم. همان طور که جان مینارد کینز (یا پل ساموئلسون) اقتصاددان گفته است:

وقتی واقعیت‌ها تغییر می‌کنند، نظرم عوض می‌شود.

آیا شما هم دچار تغییر عقیده درباره بیت کوین شده‌اید؟ پیش از این صعود قیمت چه نظری در مورد بیت کوین داشتید؟ نظرات و پیشنهادات خود را در وب سایت و شبکه های اجتماعی کوین نیک با ما در میان بگذارید.

منبع: coindesk