بیت کوین به عنوان یک دارایی مالی در حال بلوغ، سالی به شدت صعودی را پشت سر گذاشت. سرمایه‌گذاران نهادی سرانجام در سالی که به خاطر چاپ بی‌سابقه پول در تاریخ ثبت می‌شود، این ارز دیجیتال را مورد توجه قرار دادند. کمبود این دارایی دیجیتال کدگذاری شده عامل اصلی رونق آن است و هر سال با وقوع هاوینگ، اتفاقات جالبی برای آن رخ می‌دهد. در اینجا نگاهی خواهیم داشت به چرخه‌های گذشته بازار ارزهای دیجیتال تا ببینیم انتظارات از بیت کوین در سال ۲۰۲۱ چه خواهد بود.

نگاهی به چرخه بازار بیت کوین در گذشته

همه بازارها چرخه‌ای هستند و مراحل متفاوتی از روند خرسی و گاوی را طی می‌کنند. این چرخه‌ها می‌توانند در طول چند دهه یا چند سال رخ دهند. در حوزه ارزهای دیجیتال، چرخه‌ها اغلب سریع‌تر از دارایی‌های سنتی حرکت می‌کنند، زیرا این بازار همیشه و ۲۴ ساعت شبانه روز و ۷ روز هفته دایر است.

اما از آنجایی که بیت کوین تنها بیش از یک دهه عمر دارد، فقط چند دوره رونق و رکود برای آن وجود دارد که در آنها می‌توان داده‌های مفیدی را به‌دست آورد. از نظر تکنیکال، هنگامی که بیت کوین از اوج قیمت قبلی خود عبور می‌کند، نشان دهنده آن است که بازار گاوی جدیدی فعال شده است.

بیشتر بخوانید: تحلیل فاکتورهای فاندامنتال برای خرید بیت کوین در سال ۲۰۲۱

هاوینگ؛ عدم تعادل عرضه و تقاضا

اساساً، این اتفاق هر چهار سال یک بار پس از نصف شدن پاداش بلوک این دارایی رخ می‌دهد. این مکانیزم داخلی (هاوینگ) در زمانی که تقاضا از سر گرفته می‌شود، عرضه بیت کوین را به نصف کاهش می‌دهد.

تأثیر ترکیبی کاهش ناگهانی عرضه و رشد تقاضا، خرید و فروش را از حالت تعادل خارج کرده، طوری که قیمت به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد.

سال ۲۰۲۰ به عنوان نمونه ایده‌آل تأثیری است که هر هاوینگ می‌تواند در بازار داشته باشد. بیت کوین در کمتر از نه ماه از یک «جریان زودگذر» به FOMO کامل تبدیل شد، همه اینها به این دلیل بود که عرضه و تقاضا برای یک بازگشت سرمایه (ROI) مثبت، مطلوب بوده است.

و در حالی که سال ۲۰۲۰ قطعاً سال افزایش ناگهانی قیمت و صعود بیت کوین بود، سال آینده موج جدیدی از میلیاردرهای بیت کوین را به راه خواهد انداخت. بدین ترتیب با پشت سر گذاشتن سالی صعودی، انتظارات از بیت کوین در سال ۲۰۲۱ بالاتر خواهد رفت.

سهمی شدن بازار بیت کوین در سال های پس از هاوینگ

سال های هاوینگ با رنگ آبی مشخص شده اند که در سال های پس از آن بیت کوین پارابولیک شده است

انتظارات از بیت کوین؛ چرا ۲۰۲۱ بهترین سال بیت کوین تاکنون خواهد بود؟

با نگاهی به نمودار بالا متوجه خواهیم شد که بیت کوین در طی دوازده سال چقدر صعود کرده است. در طول دوازده سال معامله، این ارز دیجیتال سه هاوینگ مشخص را پشت سر گذاشته و پاداش دریافتی ماینرها از ۵۰ به ۲۵ بیت کوین و سپس از ۲۵ به ۱۲/۵ بیت کوین و اکنون به ۶/۲۵ کاهش یافته است.

هر بار که این اتفاق می‌افتد، تقاضا به طرز چشمگیری از عرضه محدود بیشتر شده و این دارایی پاربولیک می‌شود و قیمت آن به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد.

در دو هاوینگ گذشته، اولین هاوینگ منجر به ROI بیش از ۶۰۰۰ درصدی شد و هاوینگ دوم یک ROI کمتر از ۲۰۰۰ درصدی داشت. سال ۲۰۲۱ برای سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال چه خواهد داشت؟

تکرار یک بازده ۶۰۰۰-۲۰۰۰ درصدی به دلیل قانون کاهش بازده محتمل نیست، با این حال، حتی یک افزایش ۴۰۰ درصدی از سطح فعلی منجر به قیمت ۱۲۵۰۰۰ دلار برای هر بیت کوین خواهد شد.

به نظر شما در سال ۲۰۲۱ باید منتظر چه وقایعی در عرصه ارزهای دیجیتال و به ویژه بیت کوین باشیم؟ انتظارات از بیت کوین چه خواهد بود؟ نظرات و پیشنهادات خود را در وب سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: bitcoinist