در این مقاله به بررسی سه اشتباهی می‌پردازیم که هر معامله‌گر قراردادهای مشتقه ممکن است انجام دهد. برای توضیح بیشتر، پیش از خواندن مقاله نگاهی به معنی عبارات کلیدی این حوزه می‌اندازیم و سپس سه اشتباه رایج در معاملات مشتقات رمزارزها را با هم مرور خواهیم کرد. برای خواندن مطالب بیشتر در خصوص معاملات رمزارزها با کوین نیک همراه باشید.

واژگان و عبارات کلیدی

  • اهرم (leverage): توانایی ریسک بیشتر معامله‌گر که معمولا به شکل سپرده وثیقه‌دار تعریف می‌شود (مثلا پذیرفتن ریسک ۱۰ بیت کوینی با فقط یک بیت کوین سپرده برابر می‌شود با اهرم ۱۰ برابری)
  • نقدینگی (liquidity): تعیین‌کننده اینکه بدون در نظر گرفتن قیمت کلی بازار، تا چه اندازه راحت می‌توان یک سفارش به قیمت بازار انجام داد.
  • سفارش به قیمت بازار (market orders): سفارشی که بدون درنظرگرفتن قیمت و با کنار زدن سفارش‌های محدود (limit order) قصد دارد سریع‌تر انجام شود. معامله‌گران از این نوع سفارش زمانی استفاده می‌کنند که انجام فوری سفارش اولویت اصلی باشد.
  • بهره باز (open interest): تعداد کل قراردادهای مشتقه برجسته به عنوان پوزیشن‌های باز، که اغلب به عنوان یک اندیکاتور برای سنجش تمایل سوداگرانه معامله‌گران استفاده می‌شود.
  • بازشدن/بسته‌شدن (open/close): قیمتی که بازار رمزارز در یک بازه زمانی خاص با آن آغاز می‌شود قیمت بازشدن نام دارد؛ مثلا، قیمت بازشدن در یک روز. قیمتی که در یک بازه زمانی خاص بازار رمزارز با آن تمام می‌شود قیمت بسته‌شدن نام دارد؛ مثلا، قیمت بسته‌شدن در پایان یک روز. البته در نظر داشته باشید که این عبارات بیشتر در بازارهای مالی سنتی کاربرد دارند زیرا معاملات بازار سهام و بورس در ساعات معینی از روز انجام می‌شود.
  • سواپ دائمی (perpetual swap): نوعی از معامله مشتقه؛ در واقع، نوعی معامله آتی که تاریخ سررسید ندارد.
  • سفارش‌گذار/سفارش بردار (maker/taker): سفارش بردار (taker) به کسی گفته می‌شود که سفارشی به قیمت بازار قرار داده و فورا انجام می‌شود. سفارش‌گذار (maker) به کسی گفته می‌شود که سفارشی قرار می‌دهد که با سفارش‌های موجود فورا هماهنگ نمی‌شود؛ این سفارش وارد دفتر سفارشات می‌شود.

جذابیت معامله مشتقات

معاملات مشتقات طرفداران بسیاری در دنیای رمزارز پیدا کرده‌اند. طبق آمار پایانه اطلاعاتی بازارهای مشتقات رمزارز Skew Analytics (skew.com)، بهره باز معاملات سواپ و معاملات آتی بیت کوین، که در آغاز سال ۲۰۱۹ یک میلیارد دلار بود، از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون از ۴ میلیارد دلار تجاوز کرده است.

این مطلب راهم مطالعه کنید:
۵ ریسک معاملات بازار ارزهای دیجیتال که باید مراقب آن‌ها باشید!

جذابیت اهرم بالا (تا ۱۲۵ برابر)، کمیسیون کم، نقدینگی بالا، و نوسانات بازارهای رمزارز باعث افزایش علاقه به معامله مشتقات، خصوصا معامله سواپ دائمی بیت کوین شده است. این ابزار مالی، که به منظور تقلید از حرکات قیمت شاخص بیت کوین/دلار طراحی شده است، اکنون توسط بیشتر صرافی‌های رمزارز ارائه می‌شود.

با این حال، معامله‌گران رمزارزی که مشتاق هستند وارد صحنه شوند و یک‌شبه سرمایه خود را دوبرابر کنند، به برخی ویژگی‌های معاملات سواپ دائمی که آن را از معاملات مارجین متمایز می‌کند توجه نمی‌کنند. در این بخش به سه اشتباه رایج که به هنگام انجام معاملات سواپ دائمی باید از آن‌ها اجتناب کنید اشاره می‌کنیم!

۱. بیش از اندازه از اهرم استفاده نکنید.

بیشتر صرافی‌های معاملات مشتقه رمزارز به شما اجازه می‌دهند تا به اهرم مالی ۱۰۰ برابری دسترسی داشته باشید. این یعنی برای هر یک بیت کوین سپرده، می‌توانید تا ۱۰۰ بیت کوین در پوزیشن باز خود داشته باشید. گرچه توانایی دوبرابرکردن سرمایه‌‌تان در یک حرکت کوچک یک درصدی در قیمت‌های بیت کوین (بیت کوین به طور متوسط حدود ۴ درصد در روز حرکت می‌کند) واقعا جذاب به نظر می‌رسد، اما طرف دیگر جریان را هم در نظر داشته باشید. به همین راحتی، شما ممکن است کل سرمایه خود را در حرکت قیمتی کوچکتر از یک درصد از دست بدهید.

با افزایش اهرم معامله، «فضای تنفس» برای معامله نیز افزایش پیدا می‌کند. این فضای تنفس از طریق فرمول زیر به دست می‌آید:

فاصله از قیمت انحلال معامله = (یک تقسیم بر اهرم استفاده شده) %

هر چه اهرمی که استفاده می‌کنید بیشتر باشد، قیمت انحلال معامله شما نزدیکتر می‌شود. اگر از اهرم ۱۰۰ برابری استفاده کنید، قیمت انحلال معامله فقط یک درصد فاصله خواهد داشت. اگر از یک اهرم محافظه‌کارانه‌تر ۵ برابری استفاده کنید، قیمت انحلال معامله ۲۵ درصد فاصله خواهد داشت.

با توجه به نوسان بازار رمزارزها، همیشه مطمئن باشید که بیش از اندازه از اهرم استفاده نکرده‌اید. در غیر این صورت، پیش از اینکه به هدف معامله خود برسید مجبور هستید از آن بیرون بروید. اهرم پیشنهادی ما برای اغلب معامله‌گران نوسان‌گیر ۵ برابر و کمتر از آن است زیرا هدف شما افزایش سرمایه از طریق جهش‌های بزرگ احتمالی در بازارها است (که در فضای رمزارزها زیاد اتفاق می‌افتد).

۲. از قیمت انحلال معامله خود به عنوان حدضرر استفاده نکنید.

بیشتر صرافی‌های معاملات مشتقه برای مدیریت ریسک‌های پوزیشن معامله‌گران از دو قیمت متفاوت استفاده می‌کنند: قیمت انحلال معامله (liquidation price) و قیمت ورشکستگی (bankruptcy price). دلیل این تفاوت قیمت صرفا برای مدیریت ریسک از سوی صرافی است. هنگامی که معامله‌گران از مقادیر زیاد اهرم در بازارهایی با نوسانات شدید استفاده می‌کنند، ممکن است مواردی پیش بیاید که کنترل اوضاع از دست معامله‌گر خارج شده و پورتفوی او دچار ورشکستگی شود. این یعنی معامله‌گر بازنده اکنون پول بیشتری نسبت به وثیقه خود از دست داده و کسی باید باشد که پول معامله‌گر برنده را بپردازد.

به منظور اطمینان از پرداخت کلیه معاملات برنده، بیشتر صرافی‌ها صندوق بیمه‌ای دارند که پرداخت پول معامله‌گران برنده را تضمین می‌کند. و برای اطمینان از اینکه این صندوق بیمه به اندازه کافی سرمایه دارد، بعضی از صرافی‌ها، پیش از رسیدن به قیمت ورشکستگی، پوزیشن را مجبور می‌کنند تا در شرایط بستن و انحلال معامله قرار بگیرد. مابه‌تفاوت این دو قیمت وارد صندوق بیمه می‌شود.

اگر اجازه دهید تا صرافی پوزیشن شما را منحل کند نسبت به موقعی که به جای بستن خودکار معامله از حد ضرر استفاده می‌کنید بیشتر ضرر می‌کنید. این تفاوت هنگامی که از اهرم بالا استفاده می‌کنید بسیار بزرگ می‌شود و یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که هر معامله‌گر ممکن است انجام دهد.

مثال:

جو اهرمی ۱۰۰ برابری برای معامله شاخص بیت کوین-دلار صرافی بیت‌مکس (BitMEX-XBTUSD) با قیمت ورودی ۱۰ هزار دلار قرار می‌دهد. برای این معامله پارامترهای ریسک به ترتیب زیر وجود دارند:

قیمت انحلال معامله: ۹,۹۵۱ دلار

قیمت ورشکستگی: ۹,۹۰۱ دلار

اگر بازار با قیمت ۹,۹۵۱ دلار معامله شود، پوزیشن جو به طور خودکار منحل می‌شود. با در نظر گرفتن قیمت اجرایی ۹,۹۰۱ دلار (قیمت ورشکستگی جو)، ما‌به‌تفاوت این دو قیمت (۵۰ دلار) وارد صندوق بیمه صرافی می‌شود.

خلاصه اینکه، هرگز از اهرم بالا استفاده نکنید و هرگز از قیمت انحلال معامله به عنوان حد ضرر خود استفاده نکنید. با قراردادن حد ضرر روی ۹,۹۶۰ دلار در مثال فوق می‌توانید ۵۰ دلار خود را نگه دارید و دیگر مجبور نیستید این پول را وارد صندوق انحلال معامله کنید.

این مطلب راهم مطالعه کنید:
۳ ربات معاملات ارزهای دیجیتال که حرفه‌ای ها باید بشناسند

۳. تا حد امکان از سفارش‌گذاری استفاده کنید.

اغلب صرافی‌های مشتقات برای تشویق نقدینگی تخفیف‌هایی برای سفارش‌گذارها (افرادی که از maker order استفاده می‌کنند) قرار می‌دهد. این سفارش‌ها برای انجام‌شدن باید کمی صبر کنند به جای اینکه فورا وارد بازار شوند.

درحالیکه اختلاف کمیسیون بین سفارش‌گذاری و سفارش‌برداری ممکن است ناچیز به نظر برسد (۰.۰۲۵ درصد تخفیف برای هزینه ۰.۰۷۵ درصدی)، این هزینه‌ها با گذشت زمان افزایش پیدا می‌کنند. تفاوت بین سفارش‌گذاری و سفارش‌برداری ۰.۱ درصد در هزینه‌ها است.

مثال:

فرض کنید جو روزانه دو بیت کوین خرید و فروش می‌کند. تفاوت بین سفارش‌گذاری همه و سفارش‌برداری همه حجم به شرح زیر خواهد بود:

پس‌انداز روزانه: ۰.۱ درصد در ۲ بیت کوین = ۰.۰۰۲ بیت کوین

پس‌انداز ماهانه: ۰.۰۰۲ بیت کوین در ۳۰ روز = ۰.۰۶ بیت کوین

پس‌انداز سالانه: ۰.۰۶ بیت کوین در ۱۲ ماه = ۰.۷۲ بیت کوین

تفاوت بین سفارش‌گذاری و سفارش‌برداری ممکن است کوچک به نظر برسد. اما در طولانی مدت رقم بزرگی خواهد شد. علاوه بر این، این کار تمرینی در معاملات نوسان‌گیر برای خریدن با قیمت پایین و فروختن با قیمت بالا خواهد بود. پس چه بهتر که برای این کار دستمزد هم دریافت کنید!

منبع: blog.coinmarketcap.com