نرم‌افزارها و الگرویتم‌های معامله‌گر، چیز جدیدی در بازارهای امروزی نیستند، مخصوصا که بسیاری از معاملاتی که در طول روز در بازارهای دارایی‌های مالی سنتی رخ می‌دهد، توسط ربات‌ها انجام می‌شوند. دلایل زیادی هم وجود دارد که مردم به سراغ این ربات‌ها بروند. سرعت بسیار بالاتر نسبت به انسان‌ها و تاثیر بیشتری که در نتیجهه کار در پی دارند، تنها گوشه‌ای از ویژگی‌های آن‌ها محسوب می‌شوند. اما آیا یک ربات معامله گر ارز دیجیتال هم می‌تواند همانند بازارهای مالی سنتی مفید باشد؟

یکی از ویژگی‌هایی که به سراغ ربات‌ها می‌رویم این است که ربات‌های معامله، بر اساس داده‌ها و اطلاعات خام عمل می‌کنند و هیچگاه در معاملات دچار وسوسه نمی‌شوند. البته افراد زیادی هم هستند که نسبت به استفاده از این نوع الگوریتم‌های خودکار خرید و فروش معترض هستند. آن‌ها ادعا می‌کنند که این سیستم‌ها را می‌توان به راحتی دستکاری کرد. نمی‌توان گفت این ادعا کاملا درست است یا غلط، اما حقیقت ماجرا این است که در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد از تمامی سهام‌ بازارهای ایالات متحده آمریکا، توسط ربات‌های معامله گر کنترل می‌شوند. بنابراین نمی‌توان عدم حضور این ربات‌ها را انکار کرد. ربات‌ها به عنصری ضروری برای معاملات تبدیل شده‌اند و یکی از یاران مورد اعتماد تریدرهای سهام سنتی محسوب می‌شوند.

اما در مورد دنیای کریپوتوها، مسئله‌ای که در خصوص انواع ربات معامله گر ارز دیجیتال وجود دارد این است که آن‌ها در حال نفوذ به صرافی‌های متمرکز و صرافی‌های غیر متمرکز ارزهای رمزنگاری شده هستند. در حالی که شاید حضور ربات‌ها در بازارهای سنتی قابل قبول باشد، اما حضور آن‌ها در بازارها و صرافی‌های ارزهای دیجیتال کاملا یک مشکل به شمار می‌آیند.

چطور می‌توان به آسانی بازار ارزهای دیجیتال را دستکاری کرد؟

بازارهای ارز دیجیتال، از بسیاری جهات، شباهت‌هایی به بازارهای سنتی دارند. اما یک تفاوت اصلی میان این ۲ باعث شده تا شرایط بازار ارزهای دیجیتال به کلی متفاوت به نظر برسد؛ آن هم چیزی نیست جز نوسانات بسیار تند رمزارزها. این نوسانات باعث شده تا حساسیت بالایی در خصوص دستکاری بازار ارزهای دیجیتال به وجود بیاید. حضور وال‌ها، انتشار اخبارهایی که می‌توانند بازار را تکان دهند، هک شدن صرافی‌های بزرگ و موارد دیگر، همه و همه می‌توانند از جمله تئوری‌های دستکاری بازار باشند.

دستکاری بازار معاملات
دستکاری بازار معاملات توسط ربات معامله گر

دستکاری آسان بیت کوین با یک سفارش عظیم

چند وقت پیش، ارزهای دیجیتال و به خصوص بیت کوین، برای اولین بار پس از انفجار قیمت در سال ۲۰۱۷، به پایین‌ترین حد قیمت خود رسیدند. این اتفاق که زمستان ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود، پیشبینی شده که حداقل چندین ماه به طول خواهد انجامید، مگر این که یک هیجان تازه به بازار طریق شود تا این خرس را از خواب بیدار کند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: /ways-to-crypto-market-manipulation/

در این بازه، قیمت بیت کوین به قدری پایین آمده بود که برخی‌ها امید خود را برای بازگشت دوباره پادشاه رمزارزها از دست داده بودند؛ رسیدن قیمت بیت کوین به نزدیکی ۳ هزار دلار پس از ۲ سال، اتفاقی ترسناک و مهیب برای فعالان این صنعت محسوب می‌شد. در این شرایط، بسیاری از تریدرها و سرمایه‌گذاران به دنبال چاره‌ای بودند تا خود را از ضررهای شدیدی که در حال رخ دادن بود، دور کنند. اما ناگهان، یک سفارش خرید بیت کوین در حدود ۱۰۰ میلیون دلار، باعث شد تا گاو بازار ارزهای دیجیتال از جا بلند شود. در پی این اتفاق بود که بیت کوین ابتدا سریعا به ۴ هزار دلار رسید، سپس خود را تا ۸ هزار دلار بالا کشید و حالا چند وقتی است که در قیمت ۹ هزار دلار پرسه می‌زند.

اگر چه این حرکت ناگهانی گاو بیت کوین کوتاه بود، اما باعث روشن شدن یک مسئله شد. تمام آن چه که برای بیدار کردن بازار نیاز بود، یک سفارش خرید با مقیاس بزرگ است تا دوباره ارزش بیت کوین دستکاری شود و به سمت بالا حرکت کند. یک جرقه کوچک اجازه داد تا شرایط دست به دست هم دهد و بیت کوین را بالا بکشند. این مسئله باعث شد دیگر رمزارزها هم رشد قیمت پیدا کنند. زمانی که بیت کوین به بالا حرکت کند، دیگر ارزهای دیجیتال هم به دنبال آن حرکت می‌کنند.

خطرات نوسانات رمزارزها و حضور ربات معامله گر ارز دیجیتال

اما اتفاقاتی که در بالا توضیح دادیم، چطور می‌توانند به ربات معامله گر ارز دیجیتال مربوط شوند؟ خب، اگر بازار ارزهای دیجیتال تا این حد به راحتی قابل دستکاری هستند، به این معنی است که راه‌هایی وجود دارد تا بتوان از ذات نوسانات بازار ارزهای دیجیتال، به نفع خودمان استفاده کنیم. تنها کار مورد نیاز، ایجاد یک سفارش با مقیاس بزرگ است. حال این کار چه توسط یک وال انجام می‌شود یا چه توسط یک گروه قدرتمند در بازار.

در حالی که خیلی از مردم تا این حد ثروتمند نیستند که قادر باشند دست به چنین اقدامی بزنند، خیلی از آن‌ها این امکان را دارند تا با یکپارچه سازی قدرت ربات‌های خود و یک مقدار دستکاری کوچک، قادر باشند دست به ایجاد افزایش سفارشات خرید ارزهای دیجیتال بزنند.

ربات معامله گر ارزهای دیجیتال
ربات معامله گر ارزهای دیجیتال چطور عمل می‌کنند؟

اما چه مقدار هزینه نیاز است تا چنین تغییری را در بازار ایجاد کند؟ هیچ آمار و ارقام دقیقی وجود ندارد که مشخص کند برای تغییر بازار، به چه تعداد ربات نیاز است. این را می‌دانیم که برای ایجاد یک بازار گاوی که بتواند تاثیر قابل توجهی به جا بگذارد (مثلا یک تاثیر چند برابری)، بیش از ۱۰۰ میلیون دلار لازم است. بنابراین مردم عادی به راحتی قادر نیستند این میزان مبلغ را با هدف دستکاری بازار در اختیار داشته باشند.

اما اگر یک تریدر فقط به تغییر ۵ تا ۱۰ درصدی بازار نیاز داشته باشد چی؟ اگر هدف او فقط یک سود کوتاه مدت چند درصدی باشد چطور؟ برای این کار، از نظر تئوری فقط ۵ تا ۱۰ میلیون دلار نیاز است. اما به هر حال این یک بازی با ریاضیات و ارقام است.

نقش ربات معامله گر ارز دیجیتال در دستکاری بازار

نمی‌توان به راحتی با چند میلیون دلار یک بازار را دستکاری کرد. ثروتمندان زیادی وجود دارند، اگر به این راحتی بود، آن‌ها هر روز به دستکاری بازار می‌پرداختند. برای این کار، به قدرتی فراتر پلو نیاز است. بنابراین برای ایجاد این قدرت، باید دست به دامن ربات‌ها شد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۳ ربات معاملات ارزهای دیجیتال که حرفه‌ای ها باید بشناسند

برای این کار چندین و چند ربات حاضر می‌شوند، به آن‌ها دستور تعدادی سفارش داده می‌شود که هر کدام به طور مثال نزدیک به قیمت ۵ میلیون دلار انجام شوند. با این اتفاق بازار به این تصور می‌رسد که احتمالا یک حرکت گاوی در راه است. سپس مردم بیشتری سفارش خرید می‌دهند. زمانی که تعداد قابل قبولی شروع به ثبت سفارش کنند، ربات‌ها در بین این جمعیت گم می‌شوند. ربات‌ها در این بین تنها نقش یک شروع کننده را داشته‌اند و سپس صدها تریدر دیگر سفارش خود را ثبت می‌کنند. در نهایت در پی این اتفاق، ارزش بیت کوین افزایش پیدا می‌کند. حال شخصی که ربات‌ها را آماده کرده بود، می‌تواند بیت کوین‌های خود را با یک سود شیرین به فروش برساند.

راه حل مقابله با دستکاری بازار توسط ربات‌ها

البته این طور تصور نکنید که چنین اتفاقی دائما در بازار ارزهای دیجیتال رخ می‌دهد. اما شواهدی وجود دارد که ربات‌ها در حال ورود به بازارهای ارزهای دیجیتال هستند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. حتی خیلی‌ها اعتقاد دارند که حرکت رو به بالای قیمت بیت کوین یا آلت کوین‌ها که کم و بیش شاهد آن‌ها هستیم، زیر سر حضور چند ربات معامله گر ارز دیجیتال است.

نتیجه این است که در بازار، حتی در صرافی‌های متمرکز ارزهای دیجیتال، این اعتقاد وجود دارد که ۹۰ درصد معاملات انجام شده، توسط ربات‌ها صورت می‌گیرند که تعداد زیادی از آن‌ها نقش دستکاری بازار را ایفا می‌کنند. در حالی که هیچ مدرک قابل اطمینانی در خصوص این مسئله وجود ندارد، اما احتمال این مسئله بسیار زیاد است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ربات تبادل ارز دیجیتال چیست و چگونه در خرید و فروش بیت کوین به ما کمک می‌کند؟

در حال حاضر راه حل مشخصی برای مقابله با این اتفاق وجود ندارد. اما ایده‌هایی در این خصوص شکل گرفته است. یکی از راه حل‌ها، تغییر ساختار صرافی‌ها است تا با ایجاد تغییر فرکانس‌ها، برای معاملات خودکار ربات‌ها تاخیر ایجاد کنند. راه دیگر، مطالعه در زمینه این ربات‌ها است تا بتوان یک ضد حمله برای آن‌ها ترتیب داد. همچنین راه دیگر این است که تمامی ربات‌های معاملات خودکار را بن کرد. در حال حاضر شرکت‌های مختلفی دست به توسعه و فروش ربات‌های معاملات ارز دیجیتال زده‌اند که با شناسایی و مسدود کردن آن‌ها، می‌توان تا حد زیادی از ورود ربات‌ها به صرافی‌ها جلوگیری کرد.

نظر شما در مورد نقش ربات‌های معامله‌گر در دنیای ارزهای دیجیتال چیست؟ نظر خود را با کوین نیک به اشتراک بگذارید.

منبع: Finextra