CipherTrace شرکتی است که در زمینه بلاکچین فعالیت می‌کند. این شرکت به تازگی راهنمای جامعی برای کمک به اجرای قانون و کشف جرایم از طریق شناسایی علائم استفاده از ارزهای دیجیتال در هنگام انجام تحقیقات جنایی مربوطه منتشر کرده است. در این مطلب کوین نیک به این موضوع پرداخته‌ایم.

تغییر نوع جرم‌ها در دنیای امروز

جالب است بدانید وزارت خزانه داری آمریکا طی گزارشی مدعی شده است از سال ۲۰۱۳ تا کنون، گزارشات مربوط به کشف و ضبط پول نقد عمده در صحنه جرم کاهش چشمگیری داشته است. این می‌تواند یکی از نشانه‌های استفاده بیشتر از ارزهای دیجیتال در فعالیت‌های مجرمانه باشد. در این بین اگر محققان جنایی آشنایی کافی با این حوزه نداشته باشند، احتمالا به راحتی از کنار آن گذشته و به مدارکی که در این رابطه وجود دارد، توجهی نخواهند کرد.

شیوه کشف جایم در دنیای ارز دیجیتال

حالا افسران تحقیق هم باید آشنایی کافی را با رمزارزها داشته باشند

این مطلب را هم مطالعه کنید: دستگیری ۱۴ کلاهبردار ارز دیجیتال توسط پلیس کشور مالزی

توصیه‌های CipherTrace

شرکت مورد نظر، نیروهای انتظامی را تشویق کرده است که تلفن‌ها و رایانه‌های مصادره شده را از لحاظ داشتن برنامه‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال، برنامه‌های تایید اعتبار، لیستی از مبادلات انجام شده با ارزهای دیجیتال رایج، کیف پول دیجیتالی و حتی نقشه‌های مربوط به خودپردازهای رمزارزها مورد بررسی و کاوش قرار دهند. حتی رایانه‌های قدیمی و ظاهرا از کار افتاده هم می‌توانند به عنوان دستگاهی برای ذخیره کلیدهای خصوصی به کار رفته باشند.

به افسران تحقیق توصیه شده است که به دنبال رسیدها یا هر گونه کاغذی که نشان‌دهنده استفاده از خودپردازهای بیت کوین یا عبارت و کد بازیابی کیف پول‌های دیجیتالی باشد، بگردند. گرچه این کد می‌تواند در کتاب‌ها و دیگر نوشته‌های به ظاهر نامربوط هم پنهان شده باشد.

در راهنمای منتشر شده توسط این شرکت، لیستی از تولیدکنندگان مدل‌های مختلف کیف پول‌های دیجیتالی و محبوب‌ترین آن‌ها وجود دارد. بدین ترتیب هرگونه استفاده‌ای از ارزهای دیجیتالی به راحتی توسط افسران کشف جرایم قابل تشخیص است. برای مثال، کیف پول‌های سخت افزاری می‌توانند به شکل یک USB بوده و کد بازیابی آن‌ها شامل حروف تصادفی نوشته شده روی یک برگ کاغذ باشد.

استفاده از این موارد توصیه شده توسط افسران تحقیق می‌تواند نقش به سزایی در رهگیری مجرمان و همچنین اطلاع از نحوه کار آن‌ها در تبادلات مالی‌شان داشته باشد.

منبع: cointelegraph