در دنیای رمزنگاری، بیشتر جوامع و پروژه‌ها از توکن‌های خودشان استفاده می‌کنند. در بسیاری از مواقع این توکن‌ها به پروتکل‌های خودشان نیاز دارند. اگر شما توکن مورد نظر را نداشته باشید باید به یک صرافی رفته و در ازای توکن خود، توکن مورد نظر را تحویل بگیرید. این فرایند می‌تواند خیلی دست و پاگیر باشد. اینجاست که شبکه کایبر به کمکتان می‌آید. هدف این پروژه این است که به تبدیل راحت توکن‌ها به یکدیگر با کوچکترین سر و صدا کمک کند. در این مطلب کوین نیک به چگونگی آغاز کار کایبر و ماموریت آن برای تعویض توکن به صورت یکپارچه در کل اکو سیستم برنامه‌های مالی غیرمتمرکز (دیفای) در اتریوم می‌پردازیم.

شبکه کایبر چیست؟

کایبر راهی غیرمتمرکز برای تبادل سریع اتریوم و توکن‌های ERC۲۰ متفاوت است. به شکلی که نیازی به انتظار و ثبت نام نباشد. کایبر برای این کار از مجموعه گسترده‌ای از استخرهای لیکوئیدیتی یا استخرهایی از ارزهای دیجیتال مختلف تحت عنوان رزروها (reserves) که هر پروژه‌ای می‌تواند وارد آن شده یا با آن ادغام شود، استفاده می‌کند.

یکی از موارد استفاده از این شبکه در جایی است که خریداران می‌توانند هزینه کالا یا سرویس دریافتی خود را با هر ارزی که می‌خواهند بپردازند و در عوض، فروشندگان این هزینه را در قالب توکن‌های دلخواه خود دریافت می‌کنند. کاربران dapp هم مثال دیگری می‌توانند باشند. در حال حاضر اگر شما دارای یکی از توکن‌های پشتیبانی شده توسط dapp نباشید قادر به استفاده از آن هم نخواهید بود. ولی با کمک کایبر می‌توانید ضمن استفاده ازتوکن خود، فقط اقدام به تعویض آن با توکن مدنظر dapp کنید. همه این تعویض‌ها و جابجایی‌ها در بلاکچین اتریوم رخ می‌دهند. به همین دلیل همه معاملات صورت گرفته کاملا شفاف خواهند بود.

شبکه کایبر راهی غیرمتمرکز
کایبر راهی غیرمتمرکز برای تبادل سریع اتریوم و توکن‌های ERC20 متفاوت است

موسسان کایبر

لوئی لو، ویکتور تران و یارون ولنر، مدیر اجرایی، مدیر ارشد فناوری و مشاور شبکه کایبر هستند. توکن اصلی کایبر، Kyber Network Crystals یا KNC نام دارد. واژه کریستال در این اسم به کریستال‌های استفاده شده در مجموعه فیلم جنگ ستارگان جهت نیروبخشی به شمشیرهای نوری اشاره دارد.

چه چیز ویژه‌ای راجع به شبکه کایبر وجود دارد؟

ماموریت اصلی کایبر همواره این بوده که امکان ادغام درست با دیگر پروتکل‌ها را فراهم کند. به همین دلیل تمرکز اصلی خود را روی توسعه ساختاری کاربرپسند برای اینکه هر کسی بتواند این فناوری را در بلاکچین‌های دارای قرارداد هوشمند مورد استفاده قرار دهد گذاشت. در نتیجه افراد زیادی از زیرساخت فراهم شده توسط شبکه کایبر استفاده می‌کنند. علاوه بر این، کایبر توانایی ادغام شدن با دیگر صرافی‌ها نظیر Uniswap را هم دارد. بدین ترتیب که استخرهای لیکوئیدیتی را بین دو پروتکل به اشتراک می‌گذارد.

سفارشات محدود که در صرافی‌ها (و نه در استخرهای لیکوئیدیتی) امری معمول است اخیرا به این پروتکل اضافه شده‌اند. سفارشات محدود در کایبر به کاربران این اجازه را می‌دهد که به جای پذیرفتن هر قیمتی که در زمان کنونی ترید وجود دارد، قیمت مورد نظر خود را روی توکنی که قرار است ترید کنند بگذارند. ضمن اینکه بر خلاف دیگر صرافی‌ها، کاربران هرگز حق حضانت دارایی‌های رمزنگاری شده خود را در هنگام استفاده از این قابلیت از دست نمی‌دهند.

همانطور که اشاره شد پروتکل کایبر با استفاده از استخرهای ارزهای رمزنگاری شده به نام رزروها کار می‌کند. در حال حاضر این استخرها بیش از ۷۰ توکن ERC۲۰ را پشتیبانی می‌کنند. رزروها در واقع قراردادهای هوشمندی با استخری از سرمایه هستند. هر کدام از رزروهای موجود از صاحب، قیمت و حتی سطح سرمایه متفاوتی برخوردار هستند. به جای استفاده از دفتر سفارشات برای هماهنگی خریدار و فروشنده جهت توافق روی بهترین قیمت، کایبر با جستجو در میان این رزروها، بهترین مورد از لحاظ قیمتی را از بین آن‌ها پیدا کرده و انتخاب می‌کند. کسب درآمد از رزروها از طریق تفاوت قیمت خرید و فروش آن‌ها به دست می‌آید.

پروتکل شبکه کایبر
پروتکل کایبر با استفاده از استخرهای ارزهای رمزنگاری شده به نام رزروها کار می‌کند

نحوه تولید توکن‌های KNC

برای مدیریت رزروها باید کارمزد آن‌ها را در قالب KNC پرداخت نمود. KNCهای جمع‌آوری شده از این طریق از زنجیره کلی خارج شده یا به عنوان انگیزه‌ای برای رشد بیشتر با dappها ادغام می‌شوند.

نحوه نگهداری از توکن‌های KNC

می‌توان از Kyber Swap برای خرید مستقیم اتریوم با استفاده از کارت‌های اعتباری استفاده کرد. از همین روش برای تعویض اتریوم خریداری شده در ازای KNC هم می‌توان کمک گرفت. علاوه بر این، صرافی‌هایی مثل بایننس، Huobi و OKex هم به ترید KNC می‌پردازند.

با کایبر چه کاری می‌توان انجام داد؟

اصلی‌ترین مورد استفاده شبکه کایبر برای جابجایی سریع توکن‌ها بدون ثبت حساب کاربری است. به این ترتیب هر کسی که یک کیف پول اتریوم مثل MetaMask داشته باشد قادر به انجام این کار خواهد بود.

در حال حاضر کاربران می‌توانند به ایجاد یا اضافه کردن سرمایه به رزروهاشان اقدام کنند. با این وجود طی این مراحل همچنان نیاز به دانش فنی دارد. از این‌رو کایبر در حال تلاش برای ساده‌تر کردن فرایند برای کاربران در آینده است.

این مطلب را هم مطالعه کنید: مزایا و معایب توکن سازی بیت کوین روی شبکه اتریوم

کایبردائو (KyberDAO) جیست؟

در ژوئیه سال ۲۰۲۰، کایبر اقدام به ارتقاء شبکه کاتالیست تحت عنوان کایبردائو کرد. کایبردائو در واقع یک سازمان خودمختار غیرتمرکزگرا است. این سازمان به دارندگان KNC اجازه می‌دهد که تحت نظر شبکه کایبر به مشارکت بپردازند.

دارندگان KNC می‌توانند سهم توکن‌های خودشان را به کایبردائو واگذار کنند و در عوض، امکان رای دادن برای پیشنهادهای مختلف مربوط به توسعه یا بهره برداری از شبکه سایبری را به دست می‌آورند. سهامداران در صورت رای دادن می‌توانند پاداش‌هایی را دریافت کنند. هر دوره رای‌گیری تا دو هفته به طول می‌انجامد. برخی از شرکت‌ها امکاناتی را برای خودکارسازی این فرایند ایجاد کرده‌اند. سهامداران KNC می‌توانند انتظار دریافت پاداش ۱۲/۷۹ درصدی را طی یک سال داشته باشند. گرچه این موضوع به حجم معاملات انجام شده در شبکه کایبر وابستگی مستقیم دارد (در کنار دیگر موارد).

کایبردائو و شبکه کایبر
دارندگان KNC می‌توانند سهم توکن‌های خودشان را به کایبردائو واگذار کنند

آینده شبکه کایبر

هدف کایبر در سال‌های پیش رو، اثبات جایگاه خود به عنوان راهی سریع برای افزایش لیکوئیدیتی و جابجایی توکن‌ها در اتریوم است. این پلتفرم در ماه‌های اخیر به عنوان یک پروتکل دیفای هم مورد توجه قرار گرفته است. این مساله موجب افزایش حجم معاملات و ثبت تقاضاهای بیشتر برای KNC در ۶ ماه گذشته شده است. با این وجود، به دلیل نگرانی‌های موجود به خاطر بالا بودن قیمت گس اتریوم (و همچنین کارمزد آن)، شبکه کایبر به دنبال همکاری با یک پروتکل دو لایه متفاوت است. این موضوع می‌تواند به ارزان‌تر و کاربردی‌تر شدن آن کمک کند. هر چند این قضیه هنوز در مراحل اولیه خود قرار دارد.

در حال حاضر، برنامه شبکه کایبر این است که کارمزد گس اتریوم را با استفاده از تکنیک‌هایی تحت عنوان مسیریابی رزروها (reserve routing) کاهش دهد. ضمن اینکه به دنبال ایجاد یک لیست ساختاری از توکن‌های بی‌نیاز به کسب مجوز است.

منبع: decrypt