توکن بیت کوین (بیت کوین توکن‌سازی شده) روشی برای استفاده از بیت کوین در بلاکچین‌های دیگر است. اما آیا بیت کوین در حال حاضر فوق‌العاده نیست؟ مسلماً هست! بیت کوین مورد استفاده خوبی دارد و در حال حاضر به عنوان نوعی کالای عمومی عمل می‌کند. در عین حال، ویژگی‌های محدود آن (که البته آگاهانه صورت گرفته) فضای کمی برای نوآوری بیشتر باقی می‌گذارد.

با بیت کوین چه کار دیگری می‌توانیم انجام دهیم؟ برخی از بیت کوینرها می‌گویند ما نباید کار خاصی انجام دهیم و این منطقی است. از سوی دیگر، دیگران معتقدند که ما باید راه‌هایی برای استفاده از بیت کوین در بلاکچین‌های دیگر پیدا کنیم. این جایی است که ما به توکن بیت کوین روی شبکه اتریوم می‌رسیم.

چرا بیت کوین را توکن‌سازی می‌کنیم؟ آیا اصلاً این کار منطقی است؟ بیت کوین چگونه توکن‌سازی می‌شود؟ آیا می‌توانید به بیت کوین توکن‌سازی شده دست پیدا کنید؟ اگر به این موضوع علاقه دارید، در این مقاله به این سؤالات پاسخ خواهیم داد.

بیت کوین

بیت کوین معمولاً به عنوان یک «دارایی ذخیره» یا ذخیره ارزش در فضای ارزهای دیجیتال در نظر گرفته می‌شود. در نتیجه، بالاترین میزان پذیرش، بهترین نقدشوندگی، بالاترین میانگین حجم معاملات را دارد و با توجه به ارزش بازار همچنان در ردیف برترین ارزهای دیجیتال قرار دارد. در واقع، برخی از مردم بر این باورند که حتی به ارزهای دیجیتال دیگری غیر از بیت کوین نیازی نیست. استدلال آنها این است که بیت کوین می‌تواند تمام مواردی را که آلت کوین‌ها برای آن تلاش می‌کنند، ارائه کند.

با این حال، فناوری بلاکچین در بخش‌های مختلف در حال شکوفایی است. جنبش امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) قصد دارد اپلیکیشن‌های مالی را به بلاکچین بکشاند. این اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApp) روی شبکه‌های عمومی و بی‌نیاز از مجوز اجرا می‌شوند و تراکنش‌های مالی بی‌نیاز از اعتمادسازی را بدون نیاز به یک نهاد هماهنگ‌کننده مرکزی امکان‌پذیر می‌کنند. در حالی که ایده دیفای، بلاکچین-اگنوستیک است، به این معنی که ممکن است در هر پلتفرم قرارداد هوشمندی اتفاق بیفتد، بیشتر این فعالیت روی شبکه اتریوم است.

بیت کوین ستون فقرات بازار ارزهای دیجیتال است و با این وجود نمی‌‌تواند از پیشرفت‌های سایر بخش‌های این اکوسیستم بهره ببرد. برخی از پروژه‌ها برای حل این مشکل کارهایی انجام داده‌اند.

آیا راهی وجود دارد که بتوان در حالی که شبکه بیت کوین دست نخورده بماند از بیت کوین بیش از توانایی آن استفاده کرد؟ رشد توکن بیت کوین روی اتریوم نشان می‌دهد که تقاضا برای این امر وجود دارد.

توکن بیت کوین چیست؟

ایده ساخت توکن بیت کوین نسبتاً ساده است. شما بیت کوین (BTC) را از طریق برخی سازوکارها قفل می‌کنید، توکن‌ها را در شبکه دیگری ساخته و از بیت کوین به عنوان یک توکن در آن شبکه استفاده می‌کنید. هر توکن روی شبکه دیگر نشان‌دهنده مقدار مشخصی بیت کوین است. تعادل قیمت بین این دو باید حفظ شده و روند کار برگشت‌پذیر باشد یعنی امکان تبدیل توکن‌ها به بیت کوین وجود داشته باشد. به عبارت دیگر، شما می‌توانید توکن‌های بیت کوین را از بین ببرید، در نتیجه قفل بیت کوین‌های «اصلی» روی بلاکچین بیت کوین باز می‌شود.

قفل بیت کوین و صدور توکن بیت کوین

با قفل کردن بیت کوین اصلی، توکن بیت کوین روی یک بلاکچین دیگر ساخته می شود

در مورد شبکه اتریوم، توکن بیت کوین به معنای توکن‌های ERC-20 است که نشان‌دهنده بیت کوین هستند. این کار به کاربران امکان می‌دهد تا روی شبکه اتریوم با واحد بیت کوین تراکنش انجام دهند. همچنین، این کار بیت کوین‌ها را مانند هر توکن دیگر روی اتریوم قابل برنامه‌ریزی می‌کند.

شما می‌توانید مجموع کل توکن‌های بیت کوین روی شبکه اتریوم را در وب سایت btconethereum.com بررسی کنید.

از ژوئیه سال ۲۰۲۰، حدود ۱۵٫۰۰۰ بیت کوین توکن‌سازی شده روی اتریوم وجود دارد. این رقم ممکن است زیاد به نظر برسد، اما در مقایسه با ۱۸/۵ میلیون موجودی در گردش بیت کوین بسیار ناچیز است. با این حال، این می‌تواند تنها یک آغاز باشد.

شایان ذکر است که ساید چین‌ها و راه حل‌های لایه دوم مانند شبکه لایتنینگ بیت کوین یا شبکه لیکویید نیز برای مقابله با چالش‌های مشابهی طراحی شده‌اند. جالب است که تعداد بیت کوین روی اتریوم ده برابر بیت کوین شبکه لایتنینگ است.

به هر حال، رقابت بین این راه حل‌های مختلف چندان ساده نیست. در حقیقت، بسیاری بر این باورند که آنها بیش از رقابت با یکدیگر، مکمل هم هستند. پروژه‌های توکن‌سازی می‌توانند گزینه‌های بیشتری را در اختیار هولدرهای بیت کوین قرار دارند، در حالی که پروژه‌های بدون توکن، زیرساخت‌های کلی را بهبود می‌بخشند. این کار می‌تواند منجر به هماهنگی بیشتری در این حوزه شده که به نفع کل این صنعت خواهد بود.

همه اینها جالب به نظر می‌رسد، اما چه فایده‌ای دارد؟ ابتدا باید ببینیم که چرا در وهله اول می‌خواهیم بیت کوین را توکن‌سازی کنیم.

بیشتر بخوانید: توکن‌سازی شدن بیش از ۱ میلیارد دلار بیت کوین برای امور مالی غیرمتمرکز

چرا بیت کوین را روی شبکه اتریوم توکن‌سازی می‌کنیم؟

طراحی بیت کوین به صورت آگاهانه ساده انجام شده است. بیت کوین برای انجام چند کار معدود طراحی شده که آنها را به خوبی انجام می‌دهد. با این حال، این ویژگی‌ها با محدودیت‌های ذاتی همراه هستند.

در حالی که بیشترین مقدار ارزش در بیت کوین وجود دارد، اما بیت کوین نمی‌تواند از این ارزش در نوآوری در بخش‌های دیگر صنعت خود بهره زیادی ببرد. اگرچه از نظر فنی می‌توانید قراردادهای هوشمند را روی بیت کوین اجرا کنید، اما دامنه آن در مقایسه با اتریوم یا سایر پلتفرم‌های قرارداد هوشمند بسیار محدود است.

استفاده از توکن بیت کوین روی سایر زنجیره‌ها می‌تواند سودمندی شبکه را افزایش دهد. اما چطور؟ بیت کوین توکن سازی شده می‌تواند عملکردی را که به طور طبیعی روی بیت کوین پشتیبانی نمی‌شود، فعال کند. در عین حال، عملکرد اصلی و مدل امنیتی بیت کوین دست نخورده باقی می‌ماند. از مزایای دیگر می‌توان افزایش سرعت تراکنش‌ها، قابلیت تعویض و حریم خصوصی را نام برد.

یک دلیل احتمالی دیگر هم وجود دارد. یکی از بزرگ‌ترین جنبه‌های دیفای ایده ترکیب‌پذیری و سازگاری آن است. این بدان معناست که از آنجایی که همه این اپلیکیشن‌ها روی یک لایه پایه عمومی و منبع باز و بدون نیاز به مجوز اجرا می‌شوند، می‌توانند به صورت یکپارچه و هماهنگ با یکدیگر کار کنند.

آوردن بیت کوین به این لایه هماهنگ با سازه‌های مالی از نظر بسیاری یک ایده هیجان‌انگیز است. این کار می‌تواند انواع جدیدی از اپلیکیشن‌ها را که از بیت کوین استفاده کرده اما بدون هماهنگی استفاده از آنها امکان‌پذیر نیست، تولید کند.

توکن بیت کوین روی اتریوم

توکن بیت کوین روی شبکه اتریوم از مزایای این شبکه استفاده می کند

توکن‌ بیت کوین چگونه کار می‌کند؟

روش‌های زیادی وجود دارد که می‌توان بیت کوین را روی اتریوم و سایر بلاکچین‌ها توکن‌سازی کرد. همه این روش‌ها دارای درجات مختلفی از تمرکززدایی، فرضیات مختلفی در مورد اعتمادسازی و خطرات هستند و ممکن است تعادل ارزش میان بیت کوین و توکن آن را به گونه متفاوتی حفظ کنند.

دو روش اصلی را می‌توان به عنوان روش‌های حضانتی و غیر حضانتی تعریف کرد. نوع اول شامل یک نهاد حضانتی متمرکز است و این توکن‌ها نیز ممکن است توسط آن نهاد صادر شوند. این کار ریسک طرف مقابل (ریسک اعتباری) را نشان می‌دهد، زیرا باید به نهاد حضانتی بیت کوین اعتماد شود (و این نهاد باید در کسب‌وکار باقی بماند). از طرف دیگر، انجام این کار ممکن است امنیت بیشتری نسبت به گزینه‌های دیگر داشته باشد.

راه حل‌های دیگر کمی متفاوت هستند. هیچ نهاد معتبری مورد نیاز نیست، زیرا فرایندهای خودکار روی زنجیره‌ای کل مراحل صدور و سوزاندن توکن را انجام می‌دهند. دارایی‌های وثیقه (بیت کوین‌های اصلی) قفل شده و توکن‌ها از طریق برخی از ماشین‌های روی زنجیره‌ای، روی زنجیره دیگر صادر می‌شوند. وجوه به صورت روی زنجیره‌ای قفل می‌شوند تا زمانی که با از بین رفتن توکن‌ها دوباره قفل آنها باز شود. گرچه این کار ریسک طرف مقابل را از بین می‌برد، اما خطرات احتمالی امنیتی را افزایش می‌دهد. چرا؟ در این حالت، بار خطر کاملاً بر دوش کاربر است. اگر خطای کاربر یا قرارداد منجر به از دست رفتن دارایی شود، احتمالاً آن دارایی برای همیشه از بین می‌رود.

بیشتر بخوانید: توکنیزاسیون انقلاب بلاک چین را رهبری خواهد کرد

نمونه‌هایی از توکن بیت کوین

توکن‌های حضانتی (Custodial)

در حال حاضر، این نوع توکن بخش قابل توجهی از عرضه توکن بیت کوین را تشکیل می‌دهد. بیشترین مقدار قفل شده به صورت رپد بیت کوین (WBTC) است. چگونه کار می‌کند؟ کاربران بیت کوین خود را به یک متولی مرکزی ارسال می‌کنند که آنها را در یک کیف پول سرد چند امضایی ذخیره کرده و در مقابل توکن‌های WBTC را صادر می‌کند. شایان ذکر است که این فرآیند برای مطابقت با مقررات KYC / AML نیاز به اثبات هویت کاربران دارد. این روش مستلزم اعتماد به نهادی است که این توکن را صادر می‌کند اما دارای مزایای امنیتی نیز هست.

همچنین، صرافی بایننس یک نسخه توکنیزه از BTC به نام BTCB دارد. این یک توکن BEP-2 است که روی Binance Chain (بلاکچین بایننس) صادر شده است. امکان معامله این توکن روی Binance DEX (صرافی غیر متمرکز بایننس) فراهم شده است.

رپد بیت کوین قفل شده به ازای توکن حضانتی بیت کوین

بیشتر بیت کوین های قفل شده به ازای توکن های حضانتی به صورت رپد (WBTC) هستند

توکن‌های غیر حضانتی (Non-custodial)

راه حل‌های غیر حضانتی کاملاً درون زنجیره‌ای کار می‌کنند، بدون این که هیچ متولی مرکزی دخالتی داشته باشد. به زبان ساده، می‌توانید آن را همانند رپد بیت کوین در نظر بگیرید. با این حال، به جای یک نهاد حضانت مرکزی، یک قرارداد هوشمند یا یک ماشین مجازی، دارایی را ایمن نگه داشته و توکن‌ها را صادر می‌کند. کاربران می‌توانند BTC خود را واریز کرده و توکن بیت کوین خود را به روشی بی‌نیاز از اعتمادسازی و مجوز صادر کنند.

همچنین، برخی از این سیستم‌ها نیاز به وثیقه اضافی (overcollateralization) دارند، بدین معنی که کاربران باید وثیقه (بیت کوین) بیشتری از آنچه قرار است برایش توکن صادر شود، واریز کنند. این کار برای آماده‌سازی سیستم برای رویدادهایی مثل قو سیاه و سقوط‌های شدید در بازار انجام می‌شود. در هر صورت، اگر ارزش آن وثیقه به طور قابل توجهی کاهش یابد، این سیستم‌ها توانایی کنترل آن را نخواهند داشت.

محبوب‌ترین توکن غیر حضانتی renBTC است. بیت کوین‌ها به ماشین مجازی رن (RenVM) ارسال شده و با استفاده از شبکه‌ای از گره‌های غیرمتمرکز ذخیره می‌شوند. سپس با توجه به میزان بیت کوین ارسالی، توکن‌های ERC-20 صادر می‌شوند.

بیشتر بخوانید: توکن ERC20 چیست و چه کاربردی دارد؟

نمونه‌های قابل توجه دیگر sBTC و iBTC هستند که توکن‌های مصنوعی بوده و به جای بیت کوین توسط توکن شبکه Synthetix یا SNX به وثیقه گرفته شده‌اند. آنچه iBTC را جالب توجه می‌کند، این است که به طور معکوس روند قیمت بیت کوین را دنبال می‌کند. این امر باعث می‌شود تا یکی از معدود راه‌های غیر حضانتی برای شورت کردن بیت کوین باشد.

شایان ذکر است که اینها فناوری‌های بسیار آزمایشی هستند. جای تعجب نیست که راه حل‌های متمرکز و حضانتی از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند؛ چرا که آنها از امنیت بیشتری برخوردارند. به طور طبیعی، خطر بزرگ‌تر باگ‌ها و خطاهای کاربر نیز وجود دارد که به طور بالقوه منجر به از دست دادن دارایی می‌شوند. در هر صورت، در نهایت این فناوری‌ها با کمی بهبود می‌توانند آینده توکن‌سازی باشند.

از آنجایی که این راه حل‌های غیر حضانتی توسط فرآیندهای خودکار اداره می‌شوند، استفاده از آنها فقط برای کاربران حرفه‌ای توصیه می‌شود. اما، اگر می‌خواهید بدون نگرانی در مورد فرآیند صدور با این توکن‌ها کار کنید، می‌توانید آنها را در صرافی‌های ارز دیجیتال خریداری و معامله کنید.

آیا توکن بیت کوین برای شبکه بیت کوین یا اتریوم خوب است؟

پاسخ دادن به این سؤال دشوار است. بهتر است هر دو جنبه این بحث را در نظر بگیریم.

توکن بیت کوین چه مزایایی برای شبکه بیت کوین دارد؟

مسلماً سودمندی شبکه بیت کوین را افزایش می‌دهد. اگرچه بسیاری معتقدند که بیت کوین لزوماً به عملکرد بیشتری احتیاج ندارد، اما شاید بتواند از برخی از آنها استفاده کند. همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم، این مزایا می‌توانند افزایش سرعت معامله، قابلیت تعویض، حریم خصوصی و کاهش کارمزدهای تراکنش‌ها باشند. با راه‌اندازی ETH 2.0، ممکن است انتظار داشته باشیم که تراکنش‌ها روی اتریوم سریع‌تر و ارزان‌تر شوند. این اتفاق می‌تواند به ارسال و دریافت توکن بیت کوین روی اتریوم نیز کمک کند.

از طرف دیگر، برخی معتقدند که این امر به طور بالقوه برای هولدرهای توکن بیت کوین خطرناک است. همچنین، توکن‌سازی BTC مستلزم کنار گذاشتن مزایای امنیتی قوی شبکه بیت کوین است؛ یکی از پرتقاضاترین و محبوب‌ترین ویژگی‌ها.

به عنوان مثال، اگر توکن‌های بیت کوین‌ به دلیل وجود یک اشکال یا باگ در قرارداد هوشمند به سرقت رفته یا از بین بروند، چه اتفاقی می‌افتد؟ هیچ راهی برای باز کردن قفل بیت کوین‌های روی بلاکچین بیت کوین وجود ندارد.

نکته دیگری که باید در نظر گرفت کارمزدهاست. برخی معتقدند که اگر تعداد زیادی از کاربران اقدام به تراکنش توکن بیت کوین روی بلاکچین اتریوم کنند، کارمزد تراکنش‌ها در شبکه بیت کوین کاهش می‌یابد. در دراز مدت (بسیار طولانی مدت)، بیت کوین قرار است تنها با کارمزدهای تراکنش‌ها پشتیبانی شود. اگر بیشتر آنها به اکوسیستم اتریوم سرازیر شوند، این کار می‌تواند امنیت شبکه را به خطر اندازد. با این حال، تا آن موقع راه درازی در پیش داریم و در حال حاضر مسئله اساسی نیست.

توکن بیت کوین چه مزایایی برای شبکه اتریوم دارد؟

اگر اتریوم مقدار زیادی بیت کوین به‌دست آورد، این امر می‌تواند سود اتریوم را به عنوان یک شبکه جهانی برای انتقال ارزش افزایش دهد. طبق تحقیقات اتراسکن (Etherscan)، بخش قابل توجهی از مقدار ۱۵٫۰۰۰ بیت کوینی که برایشان توکن ساخته شده، در اکوسیستم اتریوم دیفای قفل شده‌اند.

این توکن می‌تواند کاربرد دیفای را در اتریوم تا حد زیادی افزایش دهد. چطور؟ امکان ارائه خدمات مالی غیرمتمرکز مبتنی بر توکن بیت کوین فراهم می‌شود. صرافی‌های غیر متمرکز مبتنی بر بیت کوین، مارکت پلیس‌های وام‌دهی، استخرهای نقدینگی و سایر مواردی که در دیفای وجود دارند، همگی می‌توانند به BTC تخصیص داده شوند. همچنین، موفقیت این توکن کوین می‌تواند مهاجرت انواع دیگر دارایی‌ها به شبکه اتریوم را ترغیب کند.

بیشتر پروژه‌ها هنوز در مراحل بسیار ابتدایی هستند و فناوری آنها جای زیادی برای پیشرفت دارد. با این وجود، مطمئناً تحولات مهیجی در این عرصه رخ خواهد داد.

حرف آخر

گفتیم که توکن بیت کوین چیست و چه انواع مختلفی از آن وجود دارد. عامل اصلی ساخت این توکن به عنوان توکن ERC-20 افزایش سودمندی شبکه بیت کوین است.

اگر اتریوم بتواند بخش قابل توجهی از تراکنش‌های شبکه بیت کوین را به خود اختصاص دهد، می‌تواند پیامدهای عمده‌ای برای آینده این دو شبکه به همراه داشته باشد. آیا فلیپنینگ (برتری ارزش بازار اتریوم نسبت به بیت کوین) واقع‌گرایانه است؟ چه بخشی از موجودی بیت کوین در آینده روی شبکه اتریوم مبادله خواهد شد؟ باید منتظر ماند و دید. با این حال، کل صنعت بلاکچین می‌تواند از ایجاد پلی بین این دو شبکه بزرگ ارز دیجیتال بهره‌مند شود.

نظر شما در مورد کاربردهای توکن بیت کوین روی شبکه اتریوم چیست؟ نظرات خود را در وب سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: academy.binance