دلار بایننس (Binance USD) یک استیبل کوین با پشتیبانی دلار است که توسط بایننس، یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های دنیا عرضه شده است. به دلیل نام بزرگی که بایننس برای خود دست و پا کرده، دور از انتظار نیست که استیبل کوینی هم که از این صرافی بیرون می‌آید پر سر و صدا صد البته موفق باشد.

از آن جایی که به دور از هرگونه ریسکِ نوسانات دیگر ارزهای رمزنگاری شده، استیبل کوین‌ها ما را به دنیای ارزهای دیجیتال وارد می‌کنند،‌ رقابت و شور زیادی هم در بازار این نوع ارز وجود دارد. استیبل کوین‌های زیادی از جمله تتر، دای و همین دلار بایننس وجود دارند که رقابت شدیدی بین آن‌ها در جریان است. هر یک از این استیبل کوین‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند. اما با وجود این رقابت، چه مواردی باعث شده تا چشم به BUSD بدوزیم؟ در ادامه این مقاله به این سوال پاسخ می‌دهیم.

دلار بایننس (BUSD) چیست؟

دلار بایننس یک استیبل کوین است که توسط دلار آمریکا پشتیبانی و وثیقه‌گذاری شده است. BUSD به کاربران این قابلیت را ارائه می‌دهد تا با دیگر دارایی‌های دیجیتال و فضاهای بلاک چین تعامل داشته باشند و در عین حال تا حد ممکن ریسک مرتبط با نوسانات بازار ارزهای رمزنگاری شده را از خود دور کنند.

BUSD با هدف بهبود دیفای یا همان اکوسیستم مالی غیرمتمرکز از طریق استفاده از یک شبکه جهانی آسیب ناپذیر ایجاد شد که به دارایی‌های دیجیتال اجازه می‌دهد تا تراکنش‌هایی با دسترسی بیشتر، سرعت بیشتر و انعطاف بیشتر را تجربه کنیم.

این ارز ثابت صرافی بایننس با استفاده از توکن‌های ERC-20 بلاک چین اتریوم عرضه شده است. این ارز ثابت به صورت یک به یک (۱:۱) با دلار آمریکا در حساب‌های بانکی شرکت Paxos در ایالات متحده آمریکا پشتیبانی شده است. این شرکت در پروژه BUSD شریک صرافی بایننس بوده است.

همچنین جالب است بدانید که BUSD جزو سه استیبل کوینی بوده که توسط قانون‌گذارهای ایالات متحده آمریکا مورد قبول واقع شده است. دو استیبل کوین دیگر GUSD منتشر شده توسط شرکت جمینی و PAX منتشر شده توسط شرکت Paxos هستند.

این ارز دیجیتال ثابت با اعلام همکاری دو شرکت بایننس و پکسوس در سال ۲۰۱۹ معرفی شد. در همین مراسم معارفه نیز اعلام شد که طرح BUSD توسط سازمان خدمات مالی ایالات نیویورک تایید شده است. این استیبل کوین خیلی زود در پلتفرم بایننس در دسترس قرار گرفت و آماده معامله با ارزهایی نظیر بیت کوین، بایننس کوین و ریپل بود. حالا این استیبل کوین با بیش از ۵۰ ارز دیجیتال مختلف قابل ترید است.

وضعیت BUSD در بازار جهانی

تا اوایل سال ۲۰۲۱، ارزش بازار این استیبل کوین به بیش از ۱ میلیارد ۴۰۰ میلیون دلار رسیده و حجم روزانه آن بیش از ۲ میلیارد دلار است. این استیبل کوین حالا نه فقط از طریق پکسوس و بایننس در دسترس است، بلکه بیش از ۵۰ صرافی دیگر هم آن را به عنوان ارز تحت پوشش خود قرار داده‌اند. رشد و جنبش دلار بایننس بسیار قابل توجه بوده است، اگرچه که وجود نام بایننس در این موفقیت کمک شایانی کرده است. با این حال، رشد ارزش بازار از ۱۷ میلیون دلار در سپتامبر ۲۰۱۹ به بیش از ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار در فوریه ۲۰۲۱، یک اتفاق شگفت‌انگیز است و نشان می‌دهد که جامعه بایننس چقدر قدرتمند است.

در حال حاضر و تا زمان نگارش این مطلب، بایننس USD در رتبه ۳۳ ارزهای دیجیتال از نظر ارزش بازار قرار دارد. با این حال این ارز در میان تمامی استیبل کوین‌ها، بعد از Tether، USD Coin و DAI در رتبه چهارم قرار دارد. هرچند با این روند رشد بسیار تندی که دلار بایننس پیش گرفته است، بعید نیست که خیلی زود آن را در رتبه‌های بالاتری ببینیم. تیم پشتیبانی BUSD توانسته‌اند در مدت زمان بسیار کوتاه، موفقیت عظیمی را کسب کنند.

دلار بایننس (BUSD)

دلار بایننس (BUSD)

موارد استفاده از دلار بایننس‌

بایننس USD همانند بسیاری دیگر از توکن‌های ERC-20 در شبکه بلاک چین اتریوم معامله می‌شود. همچنین اگر می‌خواهید BUSD‌های خود را به دلار تبدیل کنید،‌کافی است آن‌ها را به آدرس کنترل شده توسط پکسوس ارسال کنید. این شرکت سپس تمامی دلارهای باینسسی را که در اختیار داشتید، می‌سوزاند و سپس در ازای هرکدام از آنها به حساب بانکی‌تان دلار واریز می‌کند.

از آن جایی که BUSD در یک بلاک چین عمومی مانند شبکه اتریوم قرار دارد، این امکان برای تریدرها وجود دارد تا از آن به عنوان یک جایگزین راحت در برابر ارزهای فیات بهره ببرند. به این معنی که کاربران عادی و شرکت‌ها قادر هستند حساب بانکی خود را با دلارهای بایننس عوض کنند و سرمایه خود را در یک شبکه بلاک چین نگهداری کنند. همچنین نکته مثبت دیگر ماجرا، ERC-20 بودن ارز دیجیتال ثابت بایننس است که اجازه می‌دهد از این ارز در تمام اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند بر اساس اتریوم بهره‌مند شوید.

ویژگی‌های BUSD

  • کارمزد صفر برای تمامی تریدهای انجام شده با زوج‌های BUSD در پلتفرم بایننس.
  • محصولات مختلف اعطای وام در بایننس که با سود سالانه ۱۵ درصدی همراه است.
  • استفاده به عنوان وثیقه برای دریافت وام یا قرض ارز دیجیتال در Binance Margin Trading.
  • استفاده به عنوان وثیقه متقابل در پلتفرم Binance Futures.
  • بیش از ۵۰ زوج معامله برای BUSD که حتی یوان چین، روبل روسیه و دانگ ویتنام را شامل می‌شود.
  • تبدیل سریع دیگر استیبل کوین‌ها مانند پکس و تتر به BUSD بدون کارمزد.
  • قابلیت معامله از طریق موبایل، دسکتاپ و API.

چرا باید دلار باینسس بخریم؟

از زمان عرضه بایننس USD در سپتامبر ۲۰۱۹، این استیبل کوین در میزان استفاده توسط سرمایه‌گذاران و تریدرها رشد قابل توجهی داشته است. از طرفی دیگر پشتیبانی بزرگ بسیاری از شرکت‌های خارجی به جز باینسس باعث شده تا این ارز دیجیتال ثابت خیلی زود مورد استقبال قرار بگیرد. نه فقط این موضوع، بلکه قانونی بودن این ارز دیجیتال در همان ابتدای کار باعث شد تا پلی مطمئن بین دارایی‌های کریپتویی و ارز فیات صورت بگیرد. قانونی بودن این استیبل کوین باعث شده تا شفافیت بسیار بیشتری در خصوص این ارز صورت بگیرد.

BUSD منافع زیادی را به صنعت اقتصاد تقدیم کرده است. از پلتفرم‌های مالی غیرمتمرکز گرفته تا مدیریت ثروت و ایجاد حساب در دنیای ارزهای دیجیتال توسط سرمایه‌گذاران. این ارز دیجیتال ثابت همچنین به عنوان یک وسیله برای پرداخت بین‌المللی آن هم بدون معطلی و ریسک شناخته می‌شود. پشتیبانی از قراردادهای هوشمند به لطف استفاده از توکن ERC-20 اتریوم، ارزش این استیبل کوین را دوچندان کرده است.

 

از کجا BUSD بخریم؟

همانطور که گفتیم، با وجود محبوبیت BUSD، این استیبل کوین توسط بسیاری از صرافی‌ها پشتیبانی شده است. شما می‌توانید دلار بایننس را از صرافی بایننس یا از طریق پلتفرم پکسوس خریداری کنید. اما اگر به دنبال خرید آسان BUSD با ریال ایران هستید،‌ ما به شما صرافی کوین نیک را معرفی می‌کنیم. همچنین شما قادر هستید پس از ورود به مارکت کوین نیک با زبان فارسی و با کارت‌های بانکی داخلی، دلار باینسس را بی‌دردسر خرید کنید.