از همان زمانی که بیت کوین خلق شد، فعالان دارک وب دریافتند که برای فعالیت‌های غیر قانونی خود، حالا یک ارز غیر قابل ردیابی و مطمئن دارند. واقعیت این جا است که همیشه بخشی از نام بیت کوین به نام دارک وب گره خورده و با این که نسبت به زمان اوایل پیدایش این رمزارز، کاهش یافته، اما هنوز که هنوز است نام آن را در خبرگذاری‌های مربوط به کریپتو می‌شنویم. برای دریافت اطلاعات بیشتر با کوین نیک همراه باشید.

طبق اطلاعات منتشر شده، ارزش کل بیت کوینی که در سال گذشته روی دارک وب‌ معامله شده، میزان ۶۵ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که این میزان در سه سال گذشته، ۳۴۰ درصد رشد داشته که آمار خوبی به شمار نمی‌رود. این اطلاعات از طریق یک گرازش از شرکت فناوری بیت کوین، شرکت Bitfury به دست رسیده است.

از آن جایی که اطلاعات و آمارها از طریق فناوری بلاک چین شرکت Bitfury به دست آمده، قطعا می‌توان به دقت و صحت آن‌ها اطمینان داشت. طبق این اطلاعات، در سه ماهه اول سال ۲۰۱۹ میلادی، فروشندگان دارک وب یا دارک نت، میزان ۲۴۰ میلیون دلار معامله بیت کوین انجام دادند. این در حالی است که در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۷، این میزان تنها ۸۷ میلیون دلار بوده است. این دو آمار در واقع از آمار سال ۲۰۲۰ نیز پایین‌تر هستند. در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۰ میلادی، ۳۸۴ میلیون دلار معامله بیت کوین در دارک وب‌ انجام شده که نگران کننده به نظر می‌رسد. با این که بازارهای دارک وب همچنان به بلعیدن کوین ادامه می‌دهند و حتی با وجود یک سری قوانین مشخص شده، کار خود را انجام می‌دهند، اما به نظر می‌رسد که کاربران، اشتهای خود را برای بیت کوین، کمی کاهش داده‌اند.

فروشندگان دارک وب ۴۷۰۰۰ بیت کوین را در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰ دریافت کرده‌اند. این آمار نشان می‌دهد که بیت کوین دریافت شده توسط فروشندگان، ۲۵ درصد نسبت به آمار مشابه در سال گذشته کاهش پیدا کرده است. خریداران در حال نقل مکان به کوین‌های دیگر هستند و آلت کوین‌های دیگری را به عنوان پیش فرض خود انتخاب می‌کنند که از بین این آلت کوین‌ها می‌توان به مونرو (Monero) یا لایت کوین (Litecoin) اشاره کرد. این اقدام شاید به این دلیل باشد که کاربران قصد دارند میدان دید و نقطه نظر خود را گسترش دهند و از دارایی‌های بیشتری استفاده کنند. در آمار و اطلاعات منتشر شده توسط Bitfury درباره این قضیه این چنین توضیح داده می‌شود:

این کاهش‌ها در بیت کوین فرستاده شده یا دریافت شده، می‌تواند به دلیل افزایش محبوبیت استفاده از آلت کوین‌ توسط موجودیت‌های دارک نت باشد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: آیا استفاده از بیت کوین قانونی است ؟ بررسی وضعیت بیت کوین در کشورهای مختلف

با این حال، ارزش کل معامله‌ها به دلیل افزایش قیمت بیت کوین، بیشتر شده است. در حالی که گزارش Bitfury به صورت اختصاصی به بیت کوین و دنبال کردن آمار این رمزارز در دارک وب می‌پردازد، منبع آماری Crystal Blockchain می‌تواند این مقیاس را فراتر ببرد. مارینا کاستووا (Marina Khaustova)، مدیر عامل منبع آماری Crystal Blockchain این گونه توضیح می‌دهد:

بیت کوین کش، لایت کوین، اتریوم (با تمام توکن‌های ERC-20 و ERC-721) و تتر قابل مشاهده است اما خبری از مونرو نیست.

در آماری که در زیر مشاهده می‌کنید، خبری از استفاده از آلت کوین نیست اما در آمار و تصویر بعدی، این مورد را مشاهده خواهیم کرد.

فعالیت دارک وب بیت کوین از سال 2017 تاکنون 340 درصد افزایش یافته است

میزان ارزش بیت کوینی که در بازارهای دارک نت معامله شده است. این آمار Bitfury است.

حتی در زمانی که بیت کوین مقداری از سهم خود را به آلت کوین‌ها داده و تا حدودی تسلط خود را از دست داده، اما همچنان به عنوان ارز اصلی در دارک وب شناخته می‌شود. طبق اطلاعات و داده‌های Bitfury، بیشتر مردم این بیت کوین را مستقیما از صرافی‌ها و بدون هیچ لازمه‌ KYC می‌فرستند. تا کنون در سال ۲۰۲۰، میزان ۴۵ درصد از بیت کوین که به دارک وب فرستاده شده، از طرف حساب یا اکانت بدون KYC بوده است و باید بگوییم که این آمار، ۳۰ درصد نسبت به سال ۲۰۱۷ کاهش پیدا کرده است. این در حالی است که پرداختی‌ها از صرافی‌های KYC از ۱۴ درصد به ۲۹ درصد در همین بازه زمانی کاهش داشته‌ است. تنها یک درصد از ریزش‌ها، به وسیله سرویس‌های مختلط در سال ۲۰۱۹ بوده است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۳۰ سال زندان برای فروش مواد مخدر با ارزهای دیجیتال

جالب است بدانید آمار موجودی فرستاده شده بین بازارها نیز بسیار بالا بوده است. گزارش منتشر شده درباره این موضوع این چنین توضیح می‌دهد:

[این چیزی است که] نشان می‌دهد کاربران دارک نت تلاش دارند جریان بیت کوین خود را درون همان دارک نت پنهان کنند و با این کار، از ریسک آشکار شدن فعالیت‌های خود به وسیله موجودیت‌هایی که لازمه‌های FATF را اجرایی می‌کنند (مانند صرافی‌ها) دوری کنند.

فعالیت دارک وب بیت کوین از سال 2017 تاکنون 340 درصد افزایش یافته است

یک آمار ریز از این که بیت کوین پیش از فرستاده شدن به دارک وب‌، از کجا می‌آید.

زمانی که این فروشندگان دارک وب، بیت کوین را دریافت می‌کنند، احتمال بسیار زیادی وجود دارد که آن‌ها را به یک میکسر (Mixer) یا یک بازار دیگر بفرستند. در سه ماهه‌ اول سال ۲۰۲۰، میکسرها ۲۰ درصد از درآمد حاصل شده از بازارهای دارک وب‌ را می‌خوردند و این در حالی بود که ۱۶ درصد از درآمد و جریان خروجی آن‌ها، به یک بازار دیگر بازیافت می‌شد. ۴۶ درصد از این میزان نیز به صرافی‌های بدون KYC فرستاده می‌شدند که این رقم در سال ۲۰۱۷، کاهش یافته است. در سه ماهه نخست آن سال، ۷۶ درصد فرستاده می‌شدند.

Bitfury به این نکته اشاره می‌کند که ارزش کل بیت کوینی که از صرافی‌های KYC فرستاده یا دریافت می‌شود، نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر افزایش یافته است. در سه ماهه اول سال ۲۰۱۹، تنها ۳۶ میلیون دلار فرستاده یا دریافت می‌شد اما این رقم در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۰ به ۷۳ میلیون دلار رسیده است. اما در آن روی سکه، افزایش فعالیت‌ میکسرها دیده شده است که باید رد پای یک کوین را در شبکه‌ی بلاک چین، محو کنند. ۶۷ میلیون دلار ارزش بیت کوین در سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۲۰ برای میکسرها فرستاده شده که یک افزایش چشمگیر را نسبت به فعالیت‌ میکسرها در سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد.

زمانی که از Bitfury پرسیده می‌شود که آیا Crystal Blockchain می‌تواند تراکنش‌های CoinJoin (یک نوع میکسینگ بسیار پیچیده‌تر) را دنبال و پیگیری کند، خانم Khaustova این چنین پاسخ می‌دهد:

ما قادر بودیم تا تراکنش‌های میکسرهایی مانند CoinJoin را در شرایط خاص و ویژه، آشکار کنیم.

با این حال باید بگوییم که این اتفاق همیشه رخ نمی‌دهد. بنابراین خصوصی‌ترین متودها و روش‌ها می‌توانند مونرو یا بیت کوین باشند که در CoinJoin به شکل مناسبی کار می‌کنند. این گزینه‌ها می‌توانند پول‌های میلیونی ناشناس را به صدها میلیونی که هر چند ماه یک بار داخل دارک وب به جریان می‌افتند، اضافه کنند.

نظر شما در مورد فعالیت‌های دارک وب بیت کوین و افزایش میزان آن از سال ۲۰۱۷ تا کنون چیست؟

منبع: Forbes