اکسودوس (Exodus) یکی از مشهورترین کیف پول‌های ارز دیجیتال چند ارزی است که معمولا برای شروع کار تازه‌واردان به دنیای ارزهای دیجیتال پیشنهاد می‌شود. در این مطلب به بررسی ویژگی‌های مختلف کیف پول اکسودوس می‌پردازیم.

کیف پول اکسودوس چیست

اکسودوس (Exodus) یک کیف پول ارز دیجیتال نرم‌افزاری چندارزی است که می‌توان به آسانی از آن استفاده کرد و برای موبایل و دسکتاپ در دسترس است. برتری این کیف پول در طراحی ساده و پشتیبانی آنلاین فوق‌العاده آن است. دو ایراد اصلی اکسودوس، یکی عدم امکان کارمزد شبکه سفارشی سازی شده برای اتریوم و سایر آلت کوین‌هاست و دیگری این واقعیت است که کیف پول اکسودوس کاملا متن باز نیست.

در ادامه به جزئیات این کیف پول می‌پردازیم.

 تاریخچه اکسودوس

شرکت اکسودوس موومنت (.Exodus Movement INC) در سال ۲۰۱۵ توسط جی‌پی ریچاردسون (JP Richardson) و دنیل کاستانیولی (Daniel Castagnoli) تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در نبراسکا (Nebraska) قرار دارد. این شرکت تابه‌حال هیچ سرمایه‌گذاری خارجی را طی این سال‌ها گزارش نکرده است و در حال‌ حاضر بصورت فعالانه در حال گسترش فعالیت‌های خود در حوزه ارزهای دیجیتال است.

بررسی کیف پول اکسودوس

اکسودوس یک کیف پول چندارزی برای دسکتاپ و اخیرا برای موبایل (نسخه اندروید و iOS) است. تاکید سازندگان این کیف پول بر طراحی و رابط کاربری، آن را تبدیل به یکی از جذاب‌ترین و ساده‌ترین کیف پول‌ها برای استفاده کرده است.

حتی اگر شما به تازگی شروع به کار با بیت کوین یا سایر رمزارزها کرده باشید، بدون اینکه با مشکلی مواجه شوید می‌توانید از کیف پول اکسودوس استفاده کنید. اکسودوس از آن محصولاتی است که با اولین استفاده به آن علاقه‌مند می‌شوید؛ چیزی که در دنیای رمزارزها کاملا نادر است.

کیف پول اکسودوس

نسخه دسکتاپ کیف پول اکسودوس

استفاده از اکسودوس کاملا ساده و قابل فهم است. اپلیکیشن موبایل آن تنها سه دسته‌بندی دارد:

  • پورتفولیو (Portfolio): نگاهی کلی به همه دارایی کریپتویی که دارید (همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید). همچنین نمودار قیمت دارایی‌های مختلف در این قسمت نشان داده می‌شود.
  • کیف پول (Wallet): بخش ارسال یا دریافت کوین‌های مشخص.
  • صرافی (Exchange): اکسودوس یک صرافی داخلی دارد و این امکان را برای شما فراهم می‌کند که بدون اینکه از کیف پول خارج شوید، معاملات میان رمزارزها را انجام دهید.

اپلیکیشن دسکتاپ همه موارد بالا را شامل می‌شود و موارد زیر را هم دربرمی‌گیرد:

  • بک آپ (Backup): امکان احیاء رمزعبور یا عبارت بازیابی کیف پول شما را می‌دهد.
  • تنظیمات (Settings): بخش تنظیم امنیت و طراحی کیف پول شما.
  • راهنما (Help): شامل ویدیوها، پرسش و پاسخ‌ها، پیوستن به چت اسلک (Slack) یا ایمیل پشتیبانی.
  • کاوشگر برنامه (App Explorer): کاوشگر برنامه یک بخش اپلیکیشن‌های پیشنهادی دارد که باعث می‌شود پیدا کردن و استفاده از اپلیکیشن‌های مرتبط با رمزارزها درون کیف پول راحت باشد. این اپلیکیشن‌ها برای کسب سود از کوین‌ها و موارد دیگر قابل استفاده هستند.

با استفاده از این کیف پول، کلیدهای خصوصی رمزارز شما روی دستگاهی که استفاده می‌کنید (دسکتاپ یا موبایل) ذخیره می‌شوند. علاوه بر این، اکسودوس یک کیف پول سبک است؛ یعنی شما نیاز نخواهید داشت که کل بلاکچین را روی دستگاه مورد استفاده خود دانلود کنید و نصب اولیه بسیار سریع انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: کیف پول اکسودوس : راهنمای نصب، استفاده، و پشتیبان گیری

در حال حاضر کیف پول اکسودوس با سیستم عامل‌های مک، ویندوز، لینوکس، آی‌او‌اس و اندروید سازگار است. همچنین می‌توانید نسخه دسکتاپ و موبایل کیف پول خود را همگام‌سازی کنید؛ بنابراین قادر خواهید بود از طریق هر دو دستگاه دارایی خود را کنترل کنید.

این کیف پول نرم‌افزاری با کیف پول سخت‌افزاری ترزور هم سازگار است، که به شما امکان استفاده از رابط جذاب اکسودوس، همراه با امنیت بالای کیف پول سخت‌افزاری را می‌دهد.

قابلیتی که اکسودوس کم دارد، کارمزد شبکه سفارشی برای اتریوم و آلت کوین‌هاست. در حال حاضر، این قابلیت فقط برای بیت کوین در اکسودوس امکان‌پذیر است. برای همه کوین‌های دیگر، بصورت خودکار بهترین مبلغ درنظر گرفته می‌شود که تراکنش شما در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود. در مواقع ازدحام شبکه این موضوع ممکن است هزینه‌ بر باشد، به ویژه در شبکه‌های شلوغی مثل اتریوم.

صرافی اکسودوس

صرافی داخلی اکسودوس

اکسودوس از چه کوین‌هایی پشتیبانی می‌کند؟

کیف پول اکسودوس بطور کلی از بیش از ۱۱۵ دارایی دیجیتال (کوین‌ها و توکن‌ها) پشتیبانی می‌کند. مهم‌ترین کوین‌هایی که توسط این کیف پول پشتیبانی می‌شوند، عبارتند از:

بیت کوین (Bitcoin)، اتریوم (Ethereum)، ریپل (Ripple)، لایت کوین (Litecoin)، بیت کوین کش (Bitcoin Cash)، بایننس کوین (Binance Coin)، تتر (Tether)، ای‌او‌اس (EOS)، مونرو (Monero)، دش (Dash)، اتریوم کلاسیک (Ethereum Classic)، استلار (Stellar)، آنتولوژی (Ontology)، تزوس (Tezos)، ترون (Tron).

بازخورد از مشتریان و توجه به نظرات مخاطبان

موضوع قابل توجه در مورد اکسودوس، علاقه واقعی بنیان‌گذاران آن به عقاید و نظرات کاربران است. جی‌پی و دنیل (بنیان‌گذاران) با رویکردی را اتخاذ کرده‌اند که نشان می‌دهدبرای ماندن آمده‌اند.

شما می‌توانید این رویکرد آن‌ها را در ویدیوهای پشتیبانی ساده و قابل فهمی که آپلود کرده‌اند، کانال‌های ارتباطی متعددی که آن‌ها در سایت خود ارائه می‌کنند و پلتفرمی که برای ارتباط مستقیم با موسسان از طریق اسلک (Slack) درنظر گرفته‌اند، مشاهده کنید.

پشتیبانی همچنین می‌تواند مستقیما از درون کیف پول صورت بگیرد (نه الزاما از طریق سایت). در واقع همه گزینه‌های پشتیبانی عبارتند از:

  • تماشای ویدیوهای پشتیبانی
  • بخش راهنما در سایت کیف پول
  • کانال ارتباطی توییتر
  • کانال ارتباطی اسلک
  • ایمیل پشتیبانی
  • صفحه فیس بوک

بررسی نظراتی که در فضای آنلاین ثبت شده‌اند نشان می‌دهد که کیف پول اکسودوس در سایت تراست پایلوت (Tustpilot) امتیاز متوسطی دریافت کرده است. این رده‌بندی شامل نظرات کاملا دوقطبی است که یا کیف پول را برای استفاده آسان و لذت‌بخش آن پسندیده‌اند، یا از یکی از مشکلات زیر شکایت دارند:

  • هزینه بالای انجام تراکنش‌ها: این یک مشکل جدی در زمان استفاده زیاد از شبکه در یک بلاکچین است؛ زیرا اکسودوس بصورت پیش‌فرض کارمزدی برای انجام سریع‌تر تراکنش (که البته گران‌تر خواهد بود) تنظیم می‌کند. خبر خوب این است که اکسودوس از سفارشی سازی کارمزد برای بیت کوین پشتیبانی می‌کند، هرچند برای سایر شبکه‌های بلاکچین مثل اتریوم هنوز این اتفاق نیفتاده است.
  • هک‌های کیف پول: هرچند مشخص نیست که چه تعداد از این نظرات درست هستند، اما به‌هرحال این صحت دارد که اکسودوس کاربرپسندی را با بخشی از امنیت معامله می‌کند. اگرچه نظرات درباره هک‌ها جای تردید دارند، با این حال بهترین کار این است که هرگز مقادیر زیادی رمزارز را در کیف پول نرم‌افزاری خود نگه‌داری نکنید، به‌ویژه برای مدت طولانی.
ارسال و دریافت کوین در اکسودوس

ارسال و دریافت کوین‌های مختلف در کیف پول اکسودوس

سوالات پرتکرار

آیا کیف پول اکسودوس امن است؟

اکسودوس باید به اندازه هر کیف پول نرم‌افزاری دیگری امن باشد. دو ویژگی اصلی که این کیف پول برای امنیت ارائه می‌دهد، عبارتند از:

  • محافظت از رمز عبور برای کیف پول شما.
  • قفل شدن خودکار کیف پول بعد از یک دوره زمانی مشخص.

اکسودوس همچنین تاکید می‌کند که شما باید اطمینان حاصل کنید که کیف پول را از یک منبع معتبر مثل سایت آن‌ها دانلود می‌کنید.

علاوه بر این، اکسودوس نیازی به ثبت نام ندارد و این شرکت هیچ دسترسی به کلید خصوصی یا اطلاعات شما ندارد.

به یاد داشته باشید که اگرچه اکسودوس بر اجزای متن باز بسیاری ساخته شده است، اما اجزایی از این کیف پول وجود دارند که متن باز نیستند.

اکسودوس چگونه کسب درآمد می‌کند؟

وقتی معامله دارایی‌ها از طریق کیف پول اکسودوس انجام می‌شود، اکسودوس درصد کمی از معامله را به عنوان کارمزد دریافت می‌کند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با کیف پول گرم Hot Wallet و انواع آن

 نتیجه گیری

بطور کلی اگر به تازگی با بیت کوین یا سایر رمزارزها آشنا شده‌اید، اکسودوس به شما کمک می‌کند تا بدون پیچیدگی بتوانید وارد این حوزه شوید.

آیا تا به‌حال تجربه‌ای از استفاده‌ی کیف پول اکسودوس داشته‌اید؟ شما هم می‌توانید با اشتراک گذاشتن تجربیات خود از طریق کوین نیک به بررسی بهتر کیف پول اکسودوس کمک کنید.

منبع: ۹۹bitcoins.com