با وجود افزایش قیمت‌ها و نوسانات پر تب و تاب ارزهای دیجیتال، آیا روشی برای خرید بیت کوین بدون هزینه اضافی وجود دارد؟ با کوین نیک همراه باشید.

جای شکی نیست که بیت کوین یکی از خواستنی‌ترین ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۰ است و خیلی‌ها دوست دارند به دلیل قیمت جذاب آن، حداقل مقداری از این ارز دیجیتال محبوب را در کیف پول خود داشته باشند. با وجود این که شرایط بازار بیت کوین به شدت پرنوسان است، این رمزارز همچنان در صدر اموال پرتقاضای مردم قرار دارد. از روش‌های بسیار زیادی می‌توانید بیت کوین بخرید. از صرافی‌های دیجیتال شناخته شده‌ای مانند کوین نیک در ایران گرفته تا صرافی‌های بین‌المللی مانند کوینبیس، یا حتی می‌توانید به سراغ صرافی‌های همتا به همتا (Peer to Peer) بروید. خرید بیت کوین دیگر یک موشک هوا کردن نیست و به راحتی آب خوردن قابل انجام است.

در ادامه این مطلب می‌خواهیم روش خرید بیت کوین بدون هزینه اضافی را با شما به اشتراک بگذاریم. چطور ممکن است بدون پرداخت هیچ هزینه به صرافی‌ها، بیت کوین خریداری کرد؟ برای این کار باید به سراغ صرافی‌های غیرمتمرکز برویم. با ما همراه باشید.

صرافی‌های سنتی متمرکز چطور عمل می‌کنند؟

بهترین راه برای این که بفهمیم چطور می‌توان با استفاده از صرافی‌های غیرمتمرکز همتا به همتا به خرید بیت کوین بدون هزینه پرداخت، این است که ابتدا به چگونگی عملکرد صرافی‌های متمرکز نگاهی داشته باشیم.

در نگاه اول، شاید صرافی‌های متمرکز (Centralized Exchanges) مشابه بازارهای همتا به همتا عمل می‌کنند؛ آن‌ها خریداران فروشنده‌ها را به یکدیگر متصل می‌کنند تا داد و ستد ارزهای دیجیتال انجام شود. اما، یک تفاوت بزرگ بین صرافی‌های متمرکز و غیر متمرکز وجود دارد.

یک صرافی متمرکز، سفارشات خریداران و فروشندگان را جمع‌آوری می‌کند تا بتواند آن‌ها را به یکدیگر تطبیق دهد. هنگامی که تطبیق انجام شد، تراکنش‌های مورد نظر، باید درون خود صرافی پروسه‌ خود را طی کنند. به این معنی است که خود صرافی، در پروسه انجام تبادل میان خریدار و فروشنده، سهم دارد. به زبان ساده‌تر، این صرافی به عنوان یک واسطه کار خرید و فروش را انجام می‌دهد. از این رو کاربران به سراغ صرافی‌هایی می‌روند که از بابت امنیت خیال‌شان راحت باشد و نگران هک شدن حساب خود نباشند.

در حال حاضر، صرافی‌های متمرکز بیشترین سهم را در خرید و فروش ارزهای دیجیتال در اختیار دارند و نسبت به صرافی‌های غیرمتمرکز همتا به همتا، بالاترین حجم نقدینگی را ایجاد کرده‌اند. البته که صرافی‌های بزرگی نظیر کوین بیس یا بایننس، جدیدترین تکنولوژی‌های امنیتی را برای پلتفرم خود به کار بسته‌اند، اما خطر هک همیشه وجود دارد؛ همان‌قدر که تکنولوژی‌های امنیتی پیشرفت می‌کنند، راه و روش‌های جدیدی هم برای هک کردن سبز می‌شود. در سال ۲۰۱۹ به تنهایی بیش از ۵۰۰ میلیون دلار ارز دیجیتال هک شد. محال است که هکرهای ماهر، با قیمت جذاب بیت کوین وسوسه نشوند و دائما به دنبال راهی برای هک پلتفرم‌های خرید و فروش نباشند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: صرافی غیر متمرکز چیست و چه تفاوتی با صرافی متمرکز دارد

صرافی‌های غیرمتمرکز همتا به همتا چطور عمل می‌کنند؟

بر خلاف صرافی‌های متمرکز ارزهای دیجیتال، پلتفرم‌های همتا به همتا (P2P) خریداران و فروشندگان را مستقیما بدون دخالت یک واسطه، به یکدیگر متصل می‌کنند. در نتیجه این عمل، برخی پروسه‌هایی که در صرافی‌های متمرکز شاهد هستیم حدف می‌شوند و کاربر می‌تواند با پرداخت کمترین هزینه یا در اکثر مواقع، بدون هیچ هزینه‌ای، خرید و فروش خود را انجام دهد. از این طریق خرید بیت کوین بدون هزینه ممکن می‌شود.

هنگامی که بخواهیم در یک پلتفرم همتا به همتا، بیت کوین خرید و فروش کنیم، کاربران نیازی ندارند تا به امنیت صرافی مورد نظر اعتماد کنند. هرچند، مهم است که نکات امنیتی لازم را نسبت به طرف مقابلی که قصد معامله با او را دارید، رعایت کنید. به منظور جلوگیری از هرگونه کلاهبرداری، صرافی‌های همتا به همتا ویژگی سند تضمینی را برای داد و ستدها به کار برده‌اند. در این ویژگی، هم خریدار و هم فروشنده باید مقداری بیت کوین را به عنوان گرو در صرافی قرار دهند. هنگامی که تبادل میان این ۲ شخص تکمیل شد، این سپرده به آن‌ها بازخواهد گشت.

البته صرافی‌هایی نظیر LocalBitcoin راه حل جالب دیگری هم به‌کار برده‌اند. اگر خریدار و فروشنده در یک محل زندگی می‌کنند، قادر خواهند بود پروسه اعتماد سازی را به صورت فیزیکی انجام دهند و در نهایت به راحتی معامله خود را تکمیل کنند.

صرافی همتا به همتا چیست و چطور می‌توان از طریق آن بدون پرداخت هزینه اضافی بیت کوین خرید

صرافی همتا به همتا

معایب و مزایای صرافی‌ های همتا به همتا

با وجود مزایای که صرافی‌های همتا به همتا ارائه می‌دهند، نمی‌توان انکار کرد که این پلتفرم‌ها هم معایب خود را دارند. در ادامه نگاهی به این موارد می‌اندازیم.

مزایای صرافی های همتا به همتا

  • جابه‌جایی سریع ارزهای دیجیتال: تبادل بیت کوین و دیگر رمزارزها به سرعت انجام می‌شوند.
  • کاهش هزینه: بسیاری از پلتفرم‌های همتا به همتا بدون هزینه یا با کمترین هزینه ممکن تبادلات را انجام می‌دهند.
  • آماده برای کار: می‌توان سریعا در هر زمان و مکانی به خرید بیت کوین پرداخت.
  • روش‌های مختلف پرداخت: معمولا صرافی‌های همتا به همتا هیچ محدودیتی در روش پرداخت خرید ندارند.
  • امنیت: از آن جایی که پلتفرم‌های همتا به همتا توسط هیچ سازمان یا گروه خاصی اداره نمی‌شوند، بنابراین نسبت به بسیاری از خطرات خارجی، مقاوم‌تر هستند. از آن مهم‌تر، در صرافی‌های همتا به همتا قادر نیستید تا ارزهای دیجیتال خود را نگه‌داری کنید. برای تکمیل خرید، حتما نیاز است تا آدرس کیف پول دیجیتالی شخصی خود را داشته باشید تا بیت کوین‌ها مستقیما به حساب‌تان منتقل شوند.

معایبت صرافی‌های همتا به همتا

  • نقدینگی پایین: با این که از حضور صرافی‌های همتا به همتا چندین وقت می‌گذرد، اما همچنان این پلتفرم‌ها برای کاربران جدید هستند و آن‌ها صرافی‌های متمرکز را ترجیح می‌دهند. نقدینگی پایین و حجم تبادلات کم، وابسته به یکدیگر هستند. در نتیجه، چنین صرافی‌هایی نمی‌توانند بهترین عملکرد را برای کاربران داشته باشند.
  • به دلیل بالا، صرافی‌های همتا به همتا در حال حاضر مناسب خریداران و فروشندگان بزرگ نیستند.
  • اگر هم مشکلی بین خریدار و فروشنده رخ دهد، این پلتفرم‌ها قادر نیستند به رفع این مشکل بپردازند.

چطور یک صرافی همتا به همتا مناسب پیدا کنیم؟

همانند هر صرافی و پلتفرم خرید و فروش بیت کوین، صرافی‌های همتا به همتا هم نیاز به تحقیق زیاد دارند. پیش از استفاده از آن‌ها، تحقیقات لازم را انجام دهید، بررسی‌ها را مطالعه کنید و حتما به بازخوردهای منفی هر پلتفرم دقت داشته باشید. همچنین میزان تبادلات و نقدینگی هر یک از پلتفرم‌ها را بررسی کنید. هر چقدر که یک صرافی همتا به همتا تراکنش‌های بیشتری داشته باشد، بنابراین نقدینگی بیشتری هم در آن در جریان است.

از برترین صرافی‌های همتا به همتا، می‌توان به LocalBitcoins و Paxful اشاره کرد. این پلتفرم‌ها در عین حال که توانسته‌اند نظر مخاطبان را جلب کنند، هیچ هزینه‌ای هم برای خرید بیت کوین از شما دریافت نخواهند کرد. پلتفرم Local Bitcoins در سال ۲۰۱۲ آغاز به‌ کار کرد و حالا در بسیاری از کشورهای دنیا سرویس می‌دهد. در طرف مقابل، پلتفرم Paxful بیش از ۳۰۰ متود پرداختی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. همچنین بیش از ۳ میلیون کاربر از این پلتفرم استفاده می‌کنند؛ این مسئله باعث شده تا نقدینگی در این پلتفرم بالا باشد.

به طور کلی، صرافی‌های همتا به همتا با این که هنوز نتوانسته‌اند در برابر صرافی‌های متمرکز قد علم کنند و به محبوبیت برسند، اما هدف‌شان ایجاد فضایی غیرمتمرکز، امن و با کمترین هزینه ممکن برای معامله‌ها است. روش‌های مختلف برای پرداخت، عدم وجود محدودیت، ثبت نام‌های رایگان و ساده، تنها گوشه‌ای از ویژگی‌های این گونه پلتفرم‌ها محسوب می‌شوند. حال باید ببینیم ممکن است روزی این پلتفرم‌ها بتوانند جای صرافی‌های متمرکز را بگیرند یا نه.

منبع: Changelly