اگر با ارز دیجیتال کاردانو (ADA) آشنایی داشته باشید، حتماً می‌دانید که قیمت آن تاکنون رشد قابل توجهی داشته است. سؤال این است که آینده کاردانو چگونه خواهد بود؟ آیا رشد قیمت آن ادامه خواهد یافت؟ برای پاسخ به این پرسش بهتر است بیشتر با این پروژه آشنا شده و اهداف آن را بررسی نماییم.

معرفی کاردانو

کاردانو اولین راه حل غیرمتمرکز بلاکچین به صورت آکادمیک است که توسط افراد متخصص و دانشگاهی به دقت ارزیابی و بازبینی شده است. ADA توکن بومی این شبکه است که از این پروتکل پشتیبانی می‌کند.

کاردانو و توکن آن ADA توسط هم‌بنیانگذار سابق اتریوم، چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) ساخته شده است. هاسکینسون یکی از پیشگامان حوزه ارزهای دیجیتال است که برای پیشبرد پذیرش رمز ارزها تلاش می‌کند و در فازهای اولیه این صنعت نیز نقش مهمی داشته است.

آینده کاردانو

چارلز هاسکینسون بنیانگذار کاردانو و ارز دیجیتال آدا

اگرچه هاسکینسون تمرکز زیادی بر کاردانو دارد، وی مدیر پروژه آموزش بیت کوین نیز هست که از اولین ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کند. هاسکینسون در دانشگاه کلرادو ریاضیات و رمزنگاری خوانده و این آموخته‌ها را در پروژه‌هایی که در آنها کار کرده مورد استفاده قرار داده است.

جالب است بدانید کاردانو به عنوان یک بلاکچین نسل سوم در نظر گرفته می‌شود؛ بلاکچینی متفاوت از بیت کوین یا اتریوم و بسیاری از بلاکچین‌های دیگر. همین موضوع می‌تواند در آینده کاردانو تأثیرگذار باشد.

زبان برنامه‌ نویسی کاردانو

کاردانو از یک زبان برنامه‌نویسی به نام Haskell استفاده می‌کند که مخصوص زیرساخت‌های نظامی و سایر صنایع رده بالاست. این زبان بیشتر بر ریاضیات تأکید دارد تا قابلیت اطمینان و همین موضوع امنیت این پروتکل را افزایش دهد. بنابراین، نسبت به خطاهای انسانی مقاوم‌تر است. همین امر، باعث شده بسیاری از بخش‌های آن ارزشمند و جالب توجه باشد. همچنین، کاردانو ممکن است برای جلوگیری از جعل و تقلب در آینده مورد استفاده قرار گیرد.

تیم کاردانو کاملاً امیدوار است که ناکارآمدی‌های موجود در شبکه اتریوم را برطرف کرده و در نتیجه شبکه غیرمتمرکز بهتری را ایجاد کند. حتی از کاردانو با عنوان قاتل اتریوم (ethereum killer) نیز یاد شده است.

 بلاکچین نسل سوم کاردانو

کاردانو برای ایمن‌سازی بلاکچین از یک الگوریتم اجماع اثبات سهام به نام Ouroboros استفاده می‌کند. این این الگوریتم به طور منحصر به فرد طراحی شده تا مشکلات مقیاس‌پذیری مرتبط با بلاکچین‌های بیت کوین، اتریوم و سایر نسل‌های اول و دوم بلاکچین‌ها را حل کند.

اگرچه کاردانو بسیار متفاوت است، اما با تمرکز بر قراردادهای هوشمند بیشتر شبیه اتریوم است. با این حال، کاردانو ادعا می‌کند ویژگی‌های بسیار پیشرفته‌تری را نسبت به بلاکچین‌های دیگر ارائه می‌دهد.

کاردانو از یک فلسفه علمی و رویکرد تحقیق محور استفاده می‌کند و حتی قبل از انتشار محصولش توسط تعدادی از دانشگاه‌ها مورد بررسی دقیق و بازبینی قرار گرفته است. تیم توسعه‌دهنده کاردانو متشکل از معتبرترین محققان، رمزنگاران و مهندسان است.

کاردانو بازیگر جدیدی در حوزه قراردادهای هوشمند است. این ارز دیجیتال روی بلاکچین اختصاصی خودش ساخته شده و در حال ساخت یک شبکه غیرمتمرکز است که توسعه‌دهندگان می‌توانند بر اساس آن dApps (اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز) بسازند. dAppهای کاردانو برای سازمان‌های بزرگ، شرکت‌ها، کسب‌وکارهای B2B و غیره مناسب است.

این پروژه توسط شرکت‌های بنیاد کاردانو، Input Output Hong Kong، Emurgo و طیف گسترده‌ای از شرکا و دانشگاه‌ها پشتیبانی می‌شود.

ارز دیجیتال ADA و موجودی آن

سکه ADA را می‌توان در کیف پول‌های لجر، ترزور، صرافی‌ها یا تقریباً هر کیف پول پلتفرمی ذخیره کرد. کیف پول مخصوص کاردانو Daedalus نام دارد.

برای اطمینان از سلامت آینده کاردانو، این پروژه بر برنامه‌ریزی عملکردی، روش‌های توسعه رسمی و نمونه‌سازی اولیه متمرکز است. همچنین، کاردانو یکی از آلت کوین‌هایی است که دارای شفاف‌ترین و مشخص‌ترین نقشه راه است. آینده کاردانو درخشان است.

میزان عرضه کاردانو در حدود ۴۵٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ ADA محدود شده است و موجودی در گردش آن کمتر از ۳۲٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ است. کل موجودی فعلی ADA ۳۱۹۴۸۳۰۹۴۴۱ است که مقداری از آن به کارهای مهم اختصاص یافته است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: آموزش استیکینگ کاردانو از طریق کیف پول daedalus به زبان ساده

آیا کاردانو ارز دیجیتال مهم بعدی است؟

تعداد فزاینده‌ای از سرمایه‌گذاران چنین فکر می‌کنند و به طور فزاینده‌ای اعتقاد به صعود آن دارند.

کاردانو قصد دارد یک پلتفرم بلاکچین عمومی برای قراردادهای هوشمند ایجاد کند که به طور خودکار شرایط یک قرارداد یا یک توافقنامه قانونی را اجرا می‌کند. کاردانو که در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد، هنوز در ابتدای راه است. اما این سکه دیجیتال در حوزه ارزهای دیجیتال به سرعت در حال رشد است و توجهات را به خود جلب کرده است.

اتر (ETH) در حال حاضر بزرگترین آلت کوین از لحاظ ارزش بازار است و پس از بیت کوین با ارزش‌ترین ارز دیجیتال به حساب می‌آید. جایگاه کاردانو در این بازار شلوغ کجاست؟ در واقع، کاردانو یکی از سریع‌الرشدترین رمز ارزها در میان آلتکوین‌های کوچک‌تر است. کاردانو به عنوان یک توکن کاربردی (utility token) طبقه‌بندی می‌شود، زیرا به تسهیل قراردادهای هوشمند کمک می‌کند. این توکن با یک رویکرد علمی خودش را از بقیه متمایز کرده است. چرا که توسط افراد دانشگاهی و حرفه‌ای مورد بررسی دقیق قرار گرفته است.

این رویکرد به کاردانو مشروعیتی می‌بخشد که بسیاری از آلت کوین‌های دیگر از آن بی‌بهره‌اند. سرمایه‌گذاران احساس می‌کنند می‌توانند به کاردانو اعتماد کنند، زیرا فناوری آن به دقت مورد بررسی قرار گرفته است.

اهداف کاردانو

ارز دیجیتال کاردانو اهداف زیادی دارد. هدف آن این است که هر ارز دیجیتال را تحت یک بلاکچین متحد کند. علاوه بر این، رهبران کاردانو تلاش می‌کنند تا از فناوری بلاکچین استفاده کرده و به کشورهای آفریقایی کمک کنند تا نسبت به سیستم‌های فعلی ارزان‌تر، سازمان یافته و با ثبات‌تر شوند.

مطمئناً، سکه‌های زیادی برای تسخیر بازار آفریقا برنامه‌ریزی نشده‌اند و مطمئناً تعداد زیادی از آنها به اندازه کاردانو توانایی و قابلیت ندارند. اگر این سکه بتواند خود را در آفریقا اثبات کند، نه تنها برای آفریقا بلکه سایر کشورها نیز یک تغییر بزرگ خواهد بود.

بیت کوین اولین ارز دیجیتال مبتنی بر اثبات کار (PoW) برای دستیابی به پذیرش انبوه بود و پس از آن اتریوم سعی دارد از اثبات کار به اثبات سهام (PoS) منتقل شود. کاردانو می‌خواهد اولین ارز دیجیتالی باشد که کاملاً بر اساس اثبات سهام باشد.

از آنجایی که کاردانو کاملاً متن باز بوده و با همکاری محققان شناخته شده طراحی شده، احتمال دارد به زودی بازار پر رونقی داشته باشد.

دلایل خاص بودن کاردانو

قدرت کاردانو در رویکرد و دیدگاه تیم آن است. تیم کاردانو دارای یک رویکرد علمی، آکادمیک، با مقالات بررسی شده و تعداد زیادی از افراد دانشگاهی است.

EMURGO بخش مالی و تجاری شرکت کاردانو را مدیریت می‌کند. آنها چشم‌اندازی برای حل مشکلات دنیای واقعی دارند که با استفاده از توکن ADA بر جهان تاثیر می‌گذارند.

تیم کاردانو در «استراتژی آفریقا» تلاش می‌کند تا کاردانو را در قاره آفریقا مورد پذیرش کاربران و کسب‌وکارها با تعامل با ذینفعان محلی مانند دولت‌ها، سازمان‌های غیردولتی و شرکت‌های بخش خصوصی قرار دهند. همچنین، آنها در حال آموزش توسعه‌دهندگان محلی برای یافتن راه حل برای مشکلات محلی هستند.

پیش بینی قیمت و آینده کاردانو

از جمله مهمترین هارفورک‌های کاردانو می‌تواند به هاردفورک شلی و گوگن اشاره کرد

کاردانو چه تفاوتی با بیت کوین دارد؟

کاردانو از یک سیستم اجماع متن باز مبتنی بر بلاکچین مانند بیت کوین استفاده می‌کند، اما به‌جای گواه اثبات کار (PoW) از گواه اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند. این بدان معناست که استخراج ADA مانند BTC به مقدار زیادی قدرت پردازش نیاز ندارد، بلکه با استفاده از سهام‌گذاری (استیکینگ) کار می‌کند. بدین صورت که در این بلاکچین از پول شما (توکن ADA) برای تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌شود. بلوک‌هایی که مقدار زیادی پول در آنها سهام‌گذاری شده را می‌توان قانونی دانست. به این ترتیب، کاردانو مشکلات زمان تراکنش و کارمزدهای بالای بیت کوین و حتی اتریوم را نخواهد داشت.

خرید بیت کوین

برای یک استخر سهام‌گذاری حداقل شرایط زیر لازم است:

  • ۴ گیگابایت RAM
  • اتصال شبکه با ۱ گیگابایت پهنای باند در ساعت
  • یک آدرس IP4 عمومی
  • به روزرسانی «مری» و دوران گوگن

بر اساس نقشه راه کاردانو، توسعه بلاکچین آن در ۵ مرحله انجام می‌شود که هر کدام یک دوران نامیده می‌شوند. هر دوران بر یک جنبه از توسعه و آینده کاردانو تمرکز خواهد کرد. به روزرسانی «مری» اولین قدم برای اجرای دوران سوم به نام گوگن است که بر توسعه و استقرار پروتکل‌های قراردادهای هوشمند متمرکز است. پنج مرحله اصلی (دوران) توسعه کاردانو عبارتند از:

۱. Byron (دوران بنیاد)

دوران Byron کاردانو در سپتامبر ۲۰۱۷ با عرضه اولین نسخه کاردانو آغاز شد. دوران بایرون کاردانو خرید و فروش ADA را در یک شبکه متحد با پروتکل اجماع Ouroboros، اولین پروتکل PoS ساخته شده بر اساس تحقیقات گسترده دانشگاهی، امکان‌پذیر کرد.

۲. Shelley (دوران تمرکززدایی)

شلی بخشی جدایی‌ناپذیر از انتقال کاردانو به سمت تمرکززدایی بهتر است. شبکه اصلی شلی به طور رسمی در تاریخ ۲۹ ژوئیه سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد که نویدبخش اثبات سهام برای کاردانو بوده و پاداش‌های زیادی را بابت سهام‌گذاری به شرکت‌کنندگان ارائه می‌دهد. دوران شلی راهی برای مشارکت بهتر در شبکه در میان جامعه ایجاد می‌کند که می‌تواند با انتقال گره‌های بیشتر تحت کنترل خودشان انجام شود. به روزرسانی شلی در تاریخ ۳۰ ژوئن ۲۰۲۰ با موفقیت اجرایی شد.

۳. Goguen (دوران قراردادهای هوشمند)

دوران گوگن توانایی فنی بیشتری را برای توسعه‌دهندگان ایجاد می‌کند تا DAppهایی بسازند که بتواند عملکرد بیشتری از جمله اجرای بلاکچینی برای چند دارایی (multi-asset) را فراهم کند. ویژگی دیگری که از طریق پیاده‌سازی گوگن در دسترس قرار خواهد گرفت، قابلیت همکاری گسترده‌تر با سایر قراردادهای هوشمند موجود است؛ بدون در نظر گرفتن تفاوت زبان کدگذاری برای توسعه آنها. هاردفورک «مری» اولین به‌روزرسانی است که هدایتگر دوران گوگن است. این هاردفورک در ۱ مارس ۲۰۲۱ انجام شد.

۴. Voltaire (دوران گاورننس)

Voltaire کاردانو دورانی است که به این شبکه کمک می‌کند تا در یک پلتفرم کاملاً پایدار و غیرمتمرکز رشد کند. ولتر شامل ارائه یک سیستم رأی‌گیری و خزانه‌داری خواهد بود و شرکت‌کنندگان می‌توانند از سهام‌گذاری و حق رأی خود برای اداره پیشرفت کاردانو در آینده استفاده کنند. با رسیدن به ویژگی خودگردان بودن، کاردانو به سمت تمرکززدایی کامل هدایت شده و مدیریت آن از IOHK به جامعه آن منتقل خواهد شد.

موارد استفاده کاردانو

IOHK، بخش فنی توسعه کاردانو، توسعه‌دهندگان تازه‌کار نرم‌افزار را با موفقیت آموزش داده و استخدام کرده و از کاردانو در صنعت کشاورزی اتیوپی استفاده کرده است. این امر شامل آموزش یک کلاس کاملاً زنانه از دانشجویان اهل اتیوپی و اوگاندا با استفاده از Haskell (زبان برنامه‌نویسی که کاردانو با آن ساخته شده) طی یک دوره ۲ ماهه است.

IOHK از نزدیک در زمینه ساخت Plutus، یک زبان برنامه نویسی با هدف ساخت قرارداد هوشمند و ساخت یک پلتفرم اجرایی با استفاده از زبان برنامه‌نویسی کاربردی Haskell، کار کرده است. Plutus برای آزمایش در دسترس است و مزایای برنامه‌نویسی عملکردی را برای ساخت قراردادهای هوشمند به ارمغان می‌آورد. همچنین، یک پایگاه کد با استفاده از Plutus می‌تواند از هر دو مؤلفه درون و خارج از بلاکچین پشتیبانی کرده و انسجام و قابلیت استفاده را در مقایسه با قراردادهای هوشمند موجود بهبود ببخشد.

Startup MuKn و شرکت تحقیق و توسعه بلاکچین IOHK از همکاری برای آوردن زبان برنامه نویسی Glow، برای توسعه Dapp، به بلاکچین کاردانو خبر دادند. Glow یک زبان با دامنه خاص است که به همه امکان نوشتن برنامه‌های مبتنی بر بلاکچین و اجرای آنها در کاردانو را می‌دهد. Glow در ابتدا در شبکه توسعه دهنده ماشین مجازی اتریوم کاردانو (EVM) راه‌اندازی شد، محیطی که در حال حاضر به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا با Solidid (زبان برنامه نویسی قراردادهای هوشمند مورد استفاده در اتریوم) برنامه‌نویسی کرده و قراردادهای هوشمند را آزمایش کنند.

آینده کاردانو

گفته می‌شود کاردانو بلاکچین نسل بعدی است که از ابتدا طراحی شده تا تمام مشکلات نسل‌های قبلی مانند بیت کوین و اتریوم را برطرف کند. کاردانو یک رویکرد علمی و آکادمیک برای حل مسئله دارد که بر اساس سه اصل طراحی عمل می‌کند:

مقیاس‌پذیری

کاردانو از ابتدا سعی در حل مسئله مقیاس‌پذیری داشته است. برای دستیابی به این هدف،تیم کاردانو مشکل مقیاس‌پذیری را با افزایش تراکنش‌هایی که شبکه در هر ثانیه می‌تواند پردازش کند و در دسترس بودن شبکه و مقیاس‌گذاری داده‌ها ارزیابی و شناسایی می‌کنند. این مشکل در پایان دوران شلی حل خواهد شد.

انتظار داریم کاردانو با طرح مشوق‌هایی که برای رسیدن به حدود ۱۰۰۰ استخر سهام‌گذاری طراحی شده، ۱۰۰-۵۰ برابر سایر شبکه‌های بزرگ بلاکچین غیرمتمرکزتر باشد.

بلاکچین‌های بزرگ فعلی معمولاً با کمتر از ۱۰ استخر استخراج کنترل می‌شوند و این امر آنها را در معرض خطر جدی هک شدن و رفتارهای مخرب قرار می‌دهد. چیزی که کاردانو با سیستمی که ذاتاً برای تشویق به تمرکززدایی بیشتر طراحی شده، از آن اجتناب می‌کند. نه تنها این مورد، بلکه کل شبکه کاردانو با کسری از هزینه برق بلاکچین‌های اثبات کار، فعالیت می‌کند.

قابلیت همکاری و تعامل

قابلیت همکاری به توانایی تعامل یک بلاکچین با بلاکچین‌های دیگر اشاره دارد. همانطور که بنیانگذار کاردانو، چارلز هاسکینسون گفت: یک سکه وجود نخواهد داشت تا بر بقیه حکومت کند.

به احتمال زیاد در آینده تعداد زیادی توکن و بلاکچین برای کارهای مختلف خواهیم داشت. کاردانو قصد دارد به عنوان «اینترنت بلاکچین» عمل کند، به این معنی که قابلیت تعامل یکپارچه بین بلاکچین‌های مختلف را فراهم کند تا همه پروژه‌ها بتوانند به هم متصل شوند. برای دستیابی به این هدف، کاردانو می‌خواهد راه حل‌های «زنجیره جانبی (side-chain)» را توسعه دهد تا بتواند تراکنش‌های «میان زنجیره‌ای (cross-chain)» را اجرا کند.

پایداری و تداوم

به گفته چارلز هاسکینسون، این مورد ممکن است سخت‌ترین مشکل برای حل کردن باشد. این موضوع به چگونگی تحولات کاردانو و رشد آن در آینده اشاره دارد. برجسته‌ترین ایده در این مورد، پیاده‌سازی سیستم Treasury درون بلاکچین کاردانو است که خیلی شبیه به سیستم خزانه‌داری Dash عمل می‌کند. به طور خلاصه، این سیستم برخی از پاداش‌های بلوک را به خزانه واریز خواهد کرد.

به همین منظور، دوره ولتر این توانایی را برای شرکت‌کنندگان در شبکه فراهم می‌کند که پیشنهادهای بهبود کاردانو را ارائه کنند که بتوانند توسط سهام‌گذاران رأی‌گیری شده و از این طریق از سهام‌گذاری موجود و فرآیند نمایندگی استفاده کنند. هر زمان که تغییر جدیدی پیشنهاد شود یا ویژگی جدیدی بخواهد به شبکه وارد شود، توسعه‌دهندگان باید رأی‌گیری کنند و سهام‌گذاران کاردانو می‌توانند رأی داده و تصمیم بگیرند که این رأی مورد پذیرش واقع شود یا خیر. در صورت تأیید پیشنهاد، رأی‌دهندگان کمک هزینه توسعه را دریافت می‌کنند.

چالش‌ها

کاردانو در ارائه راه حل‌های خود در مقایسه با اتریوم و سایر بلاکچین‌ها کُند عمل می‌کند، اما دلیلش این است که تیم کاردانو کیفیت و امنیت را فدای زمان نمی‌کند تا بدین وسیله از شکست‌های آتی جلوگیری کند. تلاش این تیم در سطح وسیعی گسترده بوده و توسعه کاردانو حداقل برای ۱۰ سال آینده ادامه خواهد داشت.

تیم کاردانو باید سودآوری را با تئوری بسیار پیشرفته خود به تعادل برساند و انجام این کار بزرگترین چالش آنها خواهد بود. وابستگی آینده کاردانو به مشارکت جامعه نیز بسیار زیاد است، بنابراین آنها باید از منظر عموم بیشتر دیده شوند. برآورده نشدن انتظارات در این مرحله می‌تواند کشنده باشد، خصوصاً اینکه عملکرد آنها به استیک کردن توکن کاردانو (ADA) توسط هولدرها بستگی دارد.

تاریخچه قیمت کاردانو و پتانسیل قیمتی آن در بلند مدت

اولین حرکات قیمت کاردانو در اواخر سال ۲۰۱۷ و اوایل سال ۲۰۱۸ ثبت شد. از این رو، این آلتکوین نسبتاً جدید هنوز در حال دستیابی به قیمت‌های جدیدی بوده و سعی در یافتن قیمت و ارزش عادلانه خود در بازار دارد.

از آنجا که این فناوری از پتانسیل قیمتی خوبی در بلندمدت برخوردار است، اخبار کاردانو و سوداگری‌ها قیمت ADA را از ۰.۰۲ دلار در اکتبر ۲۰۱۷ به ۱/۳۳ دلار یعنی اوج قیمت آن در ۴ ژانویه ۲۰۱۸ رساند. سرمایه‌گذاران در شوک مانده بودند که چرا قیمت کاردانو در حال افزایش است.

پس از آن، ADA در پنجشنبه سیاه در مارس ۲۰۲۰ به ۰/۰۲۵ دلار کاهش یافت. این سقوط ویرانگر تمام ارزهای دیجیتال و سایر بازارها را با کاهش ارزش مواجه کرد، بنابراین ADA نیز از این سقوط در امان نماند.

پیش از این نیز کاردانو در سال ۲۰۱۸ به کمترین قیمت ۰/۰۳ دلار رسید و در سال ۲۰۱۹ نیز یک بار دیگر به همین مقدار دست یافت. بالاترین قیمت کاردانو در سال ۲۰۱۹، فقط ۰/۱۰ دلار بود و آن سال را به یک سال راکد برای کاردانو تبدیل کرد. در طول این بازار خرسی، سرمایه‌گذاران می‌پرسیدند که چرا قیمت کاردانو پایین می‌آید و سرانجام چه زمانی این روند نزولی پایان خواهد یافت؟

وضعیت قیمت جفت ارز ADA/BTC

تاریخچه قیمت کاردانو در جفت معاملاتی ADA/BTC کمی متفاوت است. در اوایل ژانویه ۲۰۱۸، در همان زمان، به ۸۷۸۸ ساتوشی و بالاترین حد خود رسید. اخیراً، ADA/BTC به ۳۱۹۸ ساتوشی رسیده است. این سقوط نشان‌دهنده یک کاهش بیش از ۶۰ درصدی نسبت به اوج قیمت ثبت شده در طول حباب‌ بازار و فصل آلتکوین‌هاست که در سال ۲۰۱۸ اتفاق افتاد. یک فصل آلتکوین دیگر می‌تواند باعث ایجاد یک رالی انفجاری دیگر شود و ADA/BTC را به اوج قیمت جدیدی برساند.

در سال ۲۰۲۰، کاردانو همراه با بقیه ارزهای دیجیتال شکست عظیم دیگری را تجربه کرد و اکنون با شروع بازار ۲۰۲۱ از لحاظ ارزش بازار در میان ده رمز ارز برتر قرار دارد.

قیمت کاردانو در حال حاضر در حدود ۱/۲ دلار است، اما با وجود بازار گاوی جدید، مطمئناً قیمت آن تغییر خواهد کرد. کاردانو دوباره صعود خواهد کرد، اما تا چه میزان و تا چه حد می‌تواند صعود کند و چه زمانی می‌تواند به قیمت‌های پیش‌بینی شده توسط کارشناسان برسد؟

پیش بینی قیمت و آینده کاردانو

نمودار تغییرات قیمتی کاردانو

رشد قوی

هر سکه کاردانو در حال حاضر حدود ۱/۲ دلار ارزش دارد. این رقم ممکن است ناچیز به نظر برسد، اما این ارز دیجیتال امسال بیش از ۷۵۰ درصد و در مدت ۵۲ هفته گذشته حدود ۴۰۰۰ درصد رشد داشته است. گرچه وضعیت کاردانو روز به روز در نوسان است، اما با ارزش بازار نزدیک به ۴۰ میلیارد دلار در میان ۱۰ رمز ارز بزرگ قرار دارد. وقتی هزاران ارز دیجیتال در بازار وجود دارند، قرار گرفتن در میان ۱۰ رده برتر یک اتفاق چشمگیر است. و اگر این موضوع را در نظر بگیرید که کمتر از پنج سال از عرضه آن می‌گذرد، این موضوع بسیار چشمگیرتر خواهد بود.

کاردانو علاوه بر رشد قوی، هم اکنون در صرافی کوین بیس قابل خرید و فروش است. کوین بیس بزرگترین و گسترده‌ترین صرافی ارز دیجیتال برای جفت ارز ADA/USD است. پیش از این، کاردانو تنها در صرافی‌های ارز دیجیتال بسیار کوچکتر و با شهرت کمتر موجود بود که آن را از دسترس بسیاری از سرمایه‌گذاران بزرگ دور نگه می‌داشت. اما لیست شدن کاردانو در صرافی کوین بیس می‌تواند به آینده کاردانو،  گسترش جذابیت آن و افزایش تقاضای سرمایه‌گذاران کمک کند.

پیش‌بینی قیمت کاردانو توسط کارشناسان ارزهای دیجیتال

کاردانو یک فناوری جدید تحول‌آفرین و در حال ظهور است که همین امر باعث می‌شود پیش‌بینی قیمت آن نسبت به بسیاری از دارایی‌های دیجیتال دشوارتر باشد.

با استفاده از پیش‌بینی‌های واقع بینانه متخصصان در مورد قیمت کاردانو، می‌توان درصد رشد تخمینی را برای هر سکه ADA برآورد کرد.

DigitalCoinPrice

DigitalCoinPrice یک نزول را برای ADA پیش‌بینی کرده که به قیمت‌های بسیار پایین‌تر از ۰/۲۰ دلار تا سال ۲۰۲۶ اشاره دارد.

CoinSwitch

CoinSwitch افزایش قیمت کاردانو تا ۲ دلار را در آینده پیش‌بینی کرده است. CoinSwitch انتظار دارد طی ۵ سال، کاردانو به بیش از ۳ دلار برسد.

PriceWaterhouseCoopers

توجه به این نکته مهم است که پشتیبانی بسیاری از شرکت‌های بزرگ یا برندهای تجاری به عنوان بخشی از مشارکت‌های قدرتمند کاردانو، به نوعی به عنوان پیش‌بینی قیمت ADA نیز عمل می‌کند. در حالی که این موضوع یک هدف قیمتی برای این دارایی تعیین نمی‌کند، اما نشان می‌دهد که این پروژه ماندگاری و طول عمر بالایی خواهد داشت و در مواردی کاربرد دارد که شرکت‌ها خواهان آن هستند.

به عنوان مثال، کاردانو قراردادی را با PriceWaterhouseCoopers (PwC)، یکی از چهار شرکت بزرگ حسابداری امضا کرده است. این یک مشارکت بزرگ و پشتیبانی از پتانسیل رشد طولانی مدت کاردانو است.

Weiss Ratings

فناوری کاردانو آنقدر قدرتمند است که رتبه‌بندی بالاتری نسبت به بیت کوین یا اتریوم توسط شرکت رتبه‌بندی دارایی Weiss Ratings، تنها براساس فناوری دریافت کرده است. در این رتبه‌بندی، کاردانو در بین تمام دارایی‌های دیجیتال در میان بالاترین امتیازات قرار داشت و در کنار تزوس به عنوان بهترین عملکرد رتبه‌بندی شد.

تحلیل تکنیکال کاردانو و پیش‌بینی قیمت آن در درازمدت

تحلیل تکنیکال، مطالعه کندل استیک‌های ژاپنی، الگوهای تشکیل شده در نمودار و اندیکاتورهای معاملاتی و اسیلاتورهاست. این ابزارهای قدرتمند می‌توانند به تریدرها کمک کنند تا در بازار برای ترید روزانه به حاشیه سود برسند، ضمن اینکه در بازه‌های زمانی طولانی‌تر می‌توانند به پیش‌بینی قیمت در درازمدت کمک کنند.

انجام تحلیل تکنیکال در مورد آینده کاردانو به دلیل مدت زمانی که وارد بازار شده محدودیت‌هایی دارد، اما این مطالعه بدون درنظرگرفتن این موضوع انجام شده است.

براساس تحلیل تکنیکال در نمودارهای قیمت کاردانو در پنج سال گذشته، تحلیلگران نمودارهای پیش‌بینی زیر را ارائه داده‌اند:

پیش‌بینی قیمت کاردانو در سال ۲۰۲۱

کاردانو از سال ۲۰۲۱ پس از یک بازار خرسی طولانی یک شروع انفجاری داشته است و خود را به یک سقف تاریخی رسانده است. با این حال، یک الگوی گوِه نزولی (bearish wedge) تشکیل شده که نشان می‌دهد قبل از رسیدن به اوج‌ قیمت‌های جدید، تست مجدد قیمت‌های پایین یا مقداری تثبیت قیمت محتمل خواهد بود. البته، بالاترین قیمت برای سال ۲۰۲۱ هنوز در دسترس نیست و ممکن است کاردانو در سال ۲۰۲۱ به ۲ دلار یا بیشتر هم برسد.

نزول قیمتبرای آینده کاردانو در کوتاه مدت

الگوی گوه نزولی در چارت هفتگی کاردانو

پیش‌بینی قیمت کاردانو برای سال ۲۰۲۳-۲۰۲۲

بر اساس قانون اندازه‌گیری و ارتفاع الگوی نعلبکی گرد (از الگوهای بازگشتی)، کسانی که در طول تثبیت قیمت و پولبک‌ها دارایی خود را نفروخته باشند، می‌توانند به افزایش دیگری تا قیمت ۷۰ دلار امیدوار باشند.

الگوی بازگشتی برای پیش بنی آینده کاردانو

الگوی نعلبکی در چارت هفتگی کاردانو

پیش‌بینی قیمت کاردانو برای سال ۲۰۲۵-۲۰۲۴

پس از چنین صعود عظیمی، احتمال فرارسیدن یک بازار خرسی دیگر بسیار زیاد است. هیچ دارایی، حتی کاردانو یا ارزهای دیجیتال دیگر همیشه نمی‌توانند تنها در یک خط مستقیم رشد کنند. هنگامی که رالی صعودی بعدی تکمیل شود، سیو سود از سوی سرمایه‌گذاران و احساسات نزولی قدرت را در دست خواهند گرفت.

اعتبار کاردانو و ورود به حوزه NFTها

این واقعیت که کاردانو توسط چارلز هاسکینسون، یکی از توسعه‌دهندگان اتریوم در حال توسعه است، اعتبار قابل توجهی را به آن می‌بخشد. همچنین، اخیراً کاردانو مورد تأیید قابل توجهی از سوی دانشگاه زوریخ قرار گرفت که در مقاله‌ای اعلام کرد کاردانو نماینده فناوری اثبات سهام (PoS) بلاکچین بوده و بسیار پیشرفته‌تر از بسیاری از ارزهای دیجیتال مشابه است.

سرمایه‌گذاران از اخبار منتشر شده توسط چارلز هاسکینسون مبنی بر اینکه کاردانو به زودی از فناوری بلاکچین خود برای پشتیبانی از توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) استفاده خواهد کرد، بسیار هیجان‌زده ‌شده‌اند. در سال ۲۰۲۱، فروش NFTها بیش از ۲۰۰۰ درصد  رشد داشته و برخی NFTها میلیون‌ها دلار در حراجی‌های سراسر جهان به فروش رسیده‌اند. ورود کاردانو به حوزه NFT می‌تواند قیمت ADA-USD را بیشتر افزایش دهد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: NFT چیست و چگونه می‌توانیم یک NFT بسازیم، بخریم و بفروشیم؟

آیا کاردانو برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

تمام پیش‌بینی‌های طولانی مدت فوق، با این هدف بوده که سرمایه‌گذاران و تریدرها به رشد کاردانو و ارزش پیش‌بینی شده آن نگاهی داشته باشند. کاردانو پس از سال‌ها کاهش، آماده است تا یک بار دیگر قیمت خود را افزایش داده و پتانسیل واقعی خود را که همه ما به آن واقفیم، نشان دهد.

همچنین، کاردانو بسیار جدید است، به این معنی که سرمایه‌گذاران هنوز فرصت دارند تا در میان معدود افرادی قرار بگیرند که بیشترین رشد اقتصادی را تجربه می‌کنند.

کاردانو در مقایسه با بسیاری دیگر ارز رمزها دیر به این بازار وارد شد، اما این دارایی دیجیتال سرشار از نوآوری است و همین موضوع به رشد چشمگیر و باور نکردنی قیمت آن دامن می‌زند. پتانسیل کاردانو اگر بیش از قبل نباشد، هنوز بسیار بالا است.

بازار ارزهای دیجیتال چه بیت کوین، اتریوم و لایت کوین و چه کاردانو، هنوز باید رشد کرده و بالغ شود تا اینکه بتوان آنها را به عنوان جریان اصلی در نظر گرفت.

با این اوصاف، حوزه ارزهای دیجیتال با سرعت باورنکردنی در حال تکامل است و کادانو یکی ازمواردی است که قطعاً باید آن را زیر نظر داشت. فناوری زیربنایی این آلت کوین، تجربه افرادی که آن را توسعه داده‌اند و ارزش بازار فعلی آن، کاردانو را به یکی از بهترین‌ سرمایه‌گذاری‌هایی تبدیل کرده که هم اکنون افراد می‌توانند انجام دهند. و بهتر است این کار قبل از رسیدن بیت کوین به قله‌های جدید انجام شود.

آیا تاکنون در ارز دیجیتال کاردانو سرمایه‌گذاری کرده‌اید؟ آینده کاردانو را چطور ارزیابی می‌کنید؟ شما می‌توانید از طریق وب سایت کوین نیک نظرات، تجربیات و پیشنهادات خود را با ما در میان گذاشته و مطالب پایه‌ای ارزهای دیجیتال را مطالعه کنید. از طریق شبکه‌های اجتماعی توییتر و اینستاگرام کوین نیک نیز اخبار روز ارزهای دیجیتال را به اطلاع شما می‌رسانیم. پس کوین نیک را دنبال کنید.

منبع: primexbt