سرمایه‌گذاری در بیت کوین پیچیده به نظر می‌رسد، اما وقتی آن را به چند مرحله‌ تقسیم کنید بسیار ساده‌تر خواهد بود. خرید بیت کوین روز به روز آسان‌تر می‌شود و همچنین پذیرش صرافی‌ها و کیف پول‌ها نیز در حال افزایش است. پرسش متداول این است که چگونه بیت کوین بخریم؟ برای پاسخ به این سؤال باید با نحوه دریافت، ذخیره و ارسال بیت کوین آشنا شویم.

از کجا و چگونه بیت کوین بخریم؟

ارزش بیت کوین از پذیرش آن به عنوان ذخیره ارزش، سیستم پرداخت و همچنین عرضه محدود آن حاصل می‌شود. در حالی که هک شدن شبکه بیت کوین تقریباً غیرممکن است، ممکن است کیف پول یا حساب یک صرافی به خطر بیفتد. به همین دلیل انجام اقدامات مناسب ذخیره‌سازی و امنیت ضروری است. سرمایه‌گذاری یا معامله بیت کوین تنها به یک حساب در صرافی احتیاج دارد. بنابراین، برای اینکه ببینیم چگونه بیت کوین بخریم باید با انواع کیف پول آشنا شده و صرافی معتبری را برای خرید شناسایی کنیم. در این مقاله با این مراحل آشنا خواهیم شد.

خرید بیت کوین

نصب کیف پول بیت کوین

کیف پول‌های ارز دیجیتال محلی برای ذخیره ایمن دارایی‌های دیجیتال هستند. داشتن کیف پول شخصی به شما اطمینان می‌دهد که فقط خودتان می‌توانید بر کلید خصوصی وجوه خود کنترل داشته باشید. همچنین به شما این امکان را می‌دهد که وجوه خود را خارج از صرافی ذخیره کرده و از خطر هک شدن صرافی و از بین رفتن وجوه خود جلوگیری کنید.

بیشتر صرافی‌ها کیف پولی برای کاربران خود ارائه می‌دهند. اما اگر میزان زیادی ارز دیجیتال داشته یا قصد هولد کردن به صورت بلند مدت را دارید، از یک کیف پول سخت‌افزاری استفاده کنید.

برخی کیف پول‌ها ویژگی‌های بیشتری نسبت به سایر کیف پول‌ها دارند. برخی فقط مخصوص بیت کوین هستند و برخی توانایی ذخیره انواع مختلف آلتکوین‌ها را دارند. حتی برخی از کیف پول‌ها قابلیت تعویض (swap) یک رمز ارز را با دیگری ارائه می‌دهند.

وقتی نوبت به انتخاب کیف پول بیت کوین می‌رسد، چندین گزینه پیش روی شماست. اولین چیزی که در مورد کیف پول‌های ارز دیجیتال باید بدانید مفهوم کیف پول گرم (کیف پول آنلاین) و کیف پول سرد (کیف پول کاغذی یا سخت‌افزاری) است.

این مطلب را هم مطالعه کنید: کارمزد تراکنش شبکه بلاک چین چگونه محاسبه می‌شود؟

کیف پول گرم

کیف پول آنلاین به عنوان کیف پول گرم نیز شناخته می‌شود. این نوع کیف پول‌ها روی دستگاه‌های متصل به اینترنت مانند رایانه، تلفن یا تبلت کار می‌کنند. این موضوع می‌تواند آسیب‌پذیری ایجاد کند، زیرا این کیف پول‌ها کلیدهای خصوصی دارایی شما را در این دستگاه‌های متصل به اینترنت تولید می‌کنند. گرچه استفاده از کیف پول گرم بسیار راحت است، اما ذخیره کلید خصوصی در دستگاه متصل به اینترنت، آن را مستعد هک شدن می‌کند.

این کیف پول‌ها بهتر است برای مقادیر کم ارزهای دیجیتال که در صرافی معامله می‌کنید، استفاده شوند. از جمله متداول‌ترین کیف پول‌های گرم می‌توان به اتمیک والت (Atomic Wallet) و تراست والت (Trust Wallet) اشاره کرد. اتمیک هم روی دسکتاپ و هم روی تلفن همراه قابل نصب است، اما تراست والت مخصوص تلفن همراه است.

حتماً برای نصب این نرم‌افزارها از منابع رسمی و معتبر استفاده کنید تا حاوی بدافزار نبوده و دارایی شما به سرقت نرود.

اتمیک والت برای ذخیره بیت کوین پس از خرید

اتمیک والت نمونه ای از کیف پول گرم برای بیت کوین

کیف پول سرد

ساده‌ترین توصیف کیف پول سرد، کیف پولی است که به اینترنت متصل نباشد و بنابراین در معرض خطر بسیار کمتری قرار دارد. از این کیف پول‌ها می‌توان به عنوان کیف پول آفلاین یا کیف پول سخت‌افزاری نیز یاد کرد.

این کیف پول‌ها کلید خصوصی کاربر را روی وسیله‌ای ذخیره می‌کنند که به اینترنت متصل نیست و می‌تواند همراه با نرم‌افزاری باشد که به طور موازی کار می‌کند تا کاربر بتواند سبد سرمایه‌گذاری خود را بدون به خطر انداختن کلید خصوصی خود مشاهده کند.

کیف پول کاغذی

یکی از راه‌ها برای ذخیره آفلاین ارزهای دیجیتال، استفاده از کیف پول کاغذی است. کیف پول کاغذی کیف پولی است که می‌توانید آن را از طریق وب سایت‌های خاص تولید کنید. سپس کلیدهای عمومی و خصوصی را روی کاغذ چاپ کنید. امکان دستیابی به ارزهای دیجیتال در این آدرس‌ها تنها درصورتی امکان‌پذیر است که آن قطعه کاغذ را در اختیار داشته باشید. این کیف پول‌ها برای امنیت بالا و سرمایه‌گذاری طولانی مدت در نظر گرفته شده زیرا شما نمی‌توانید بیت کوین ذخیره شده از این طریق را به سرعت فروخته یا معامله کنید. همچنین، خطر آتش‌سوزی یا گم شدن این تکه کاغذ نیز بسیار بالاست.

کیف پول سرد برای بیت کوین

لجر و کول والت از جمله کیف پول های سرد برای ذخیره ایمن بیت کوین

کیف پول سخت‌افزاری

نوع متداول کیف پول سرد، کیف پول سخت‌افزاری است. این نوع کیف پول معمولاً یک دستگاه درایو USB است که کلیدهای خصوصی کاربر را به صورت آفلاین و ایمن ذخیره می‌کند. چنین کیف پول‌هایی مزایای زیادی نسبت به کیف پول گرم دارند، زیرا تحت تأثیر ویروس‌هایی که ممکن است در رایانه وجود داشته باشند، قرار نمی‌گیرند. کیف پول سرد امن‌ترین روش برای ذخیره بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال است. نصب و راه‌اندازی آنها نیز معمولاً آسان است. از متداول‌ترین کیف پول‌های سرد می‌توان به لجر (Ledger)، ترزور (Trezor) و کول والت (Cool Wallet) اشاره کرد.

بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال نیز به کاربران خود کیف پول ارائه می‌دهند. بسیاری از این کیف پول‌ها نیمه گرم هستند. یعنی بخش عمده‌ای از دارایی‌ها به صورت سرد نگهداری شده و تنها بخش اندکی به صورت آنلاین در دسترس است. بدین ترتیب، خطر هک شدن نیز بسیار کاهش می‌یابد.

یک راه خوب برای استفاده از کیف پول‌های ارز دیجیتال:

یک حساب صرافی برای خریدوفروش، یک کیف پول گرم برای نگهداری مقادیر کم و متوسط و یک کیف پول سخت‌افزاری برای هولد کردن مقادیر زیاد برای مدت طولانی.

این مطلب را هم مطالعه کنید: مقایسه کیف پول سرد و کیف پول گرم؛ کدامیک بهتر است؟

پیدا کردن صرافی معتبر بیت کوین

بعد از انتخاب و نصب کیف پول مورد نظر، برای اینکه در پاسخ به این سؤال که چگونه بیت کوین بخریم، وقت آن است که به دنبال یک فروشنده معتبر باشید. در این زمینه خرید از صرافی‌های معتبر مطمئن‌تر از خرید از افراد ناشناس است. شاید برایتان سوال باشد که از صرافی های خارجی چگونه بیت کوین بخریم؟ در مورد صرافی‌های خارجی نیز محدودیت‌هایی برای کاربران ایرانی به دلیل شرایط تحریم وجود دارد. صرافی‌های بین‌المللی در صورت شناسایی کاربران ایرانی، حساب آنها را مسدود می‌کنند. بنابراین، شما می‌توانید از صرافی‌های ارز دیجیتال در داخل ایران استفاده کنید. در این زمینه، اعتبار و شهرت صرافی بسیار مهم است.

یکی از صرافی‌های معتبر و با سابقه در این زمینه کوین نیک است که یک بازار معاملاتی به نام کوین نیک مارکت نیز راه‌اندازی کرده است. کوین نیک مارکت یک کیف پول نیمه گرم نیز به کاربران خود ارائه می‌دهد تا بتوانند برای خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال از آن استفاده کنند. کوین نیک مارکت از پشتیبانی ۲۴ ساعته برخوردار بوده و پاسخگوی سؤالات کاربران است.

انجام احراز هویت با مدارک شناسایی

تمام صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال در داخل ایران مراحل احراز هویت را انجام می‌دهند. این کار برای جلوگیری از کلاهبرداری و پولشویی الزامی است.

برای این کار کافی است تا تصویر کارت شناسایی خود را ارسال کرده و تصویر کارت بانکی متعلق به خودتان را ارسال کنید. همچنین، ارسال عکس سلفی همراه با نوشته‌ای که مؤید تأیید تصاویر ارسالی است، در برخی صرافی‌ها ضروری است. مراحل کار در وب سایت صرافی مرحله به‌مرحله توضیح داده شده است.

خرید بیت کوین و دریافت در کیف پول

اکنون می‌دانیم که چگونه بیت کوین بخریم. پس از آنکه در صرافی مورد نظرتان ثبت نام کرده و مراحل احراز هویت را انجام دادید، می‌توانید برای خرید بیت کوین اقدام کنید. در برخی صرافی‌ها خریدار و فروشنده با یکدیگر معامله کرده و صرافی در نقش واسطه عمل می‌کند که کوین نیک مارکت از همین نوع است. در این نوع بازارها قیمت با توافق خریدار و فروشنده بوده و صرافی تنها وظیفه تأمین امنیت معاملات را به عهده دارد. کارمزد این نوع معاملات نیز کمتر است.

پس از خرید بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال و ارسال آدرس کیف پول برای صرافی، رمز ارز مربوطه به کیف پول کاربر منتقل می‌شود. سپس، کاربر می‌تواند از آن برای خرید و فروش استفاده کرده یا آن را به کیف پول دیگری انتقال دهد. در حال حاضر، در کوین نیک مارکت بیت کوین، اتریوم، لایت کوین، بیت کوین کش، چین لینک، ترون، یونی سواپ، سوشی سواپ، دوج کوین، بایننس کوین، فایل کوین، بیت تورنت، کوانتوم و چیلیز قابل معامله هستند. در بین مارکت‌های ارز دیجیتال ایرانی، کوین نیک مارکت از بیشترین تعداد ارز دیجیتال برخوردار است.

چگونه بیت کوین بخریم؛ از بازار معاملاتی همتا به همتا یا صرافی؟

برخی دیگر از صرافی‌ها نیز مستقیماً با خریدار و فروشنده طرف معامله بوده و به عنوان مثال صرافی کوین نیک از این نوع است. این نوع صرافی‌ها معمولاً برای خرید مقادیر زیاد ارز دیجیتال که ممکن است در بازارهای معاملاتی موجود نباشند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. مثلاً صرافی کوین نیک تمام ارزهای دیجیتال لیست شده در صرافی بایننس را ارائه می‌دهد.

پس اگر برای خرید خود عجله نداشته و می‌خواهید با قیمت دلخواه خود خرید کنید، می‌توانید از بازرهای معاملاتی همتا به همتا استفاده کنید که کارمزد کمتری هم دارند. اگر هم به دنبال خرید مقادیر زیاد ارزهای دیجیتال با قیمت روز هستید می‌توانید از صرافی‌ها استفاده کنید.

خرید بیت کوین
جمع بندی

بدین ترتیب، مشاهده کردید که پاسخ به این سؤال که چگونه بیت کوین بخریم، چقدر ساده است. ابتدا کیف پول مورد نظر خود را انتخاب کرده و سپس با انتخاب یک صرافی معتبر می‌توانید به راحتی بیت کوین و هر ارز دیجیتال دیگری را که بخواهید خریداری کرده و از آن برای خرید و فروش یا سرمایه‌گذاری بلندمدت استفاده کنید.

شما برای خرید بیت کوین از چه روشی استفاده می‌کنید؟ شما می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را از طریق سایت کوین نیک با ما در میان بگذارید. همچنین، از طریق شبکه‌های اجتماعی تلگرام، توییتر و اینستاگرام نیز می‌توانید اخبار روز ارزهای دیجیتال را دنبال کنید.