آیا برای شروع کار در صرافی ارزهای رمزنگاری شده آماده هستید؟ اگر در این کار تازه‌وارد بوده و می‌خواهید با شروع معامله وارد حوزه رمزنگاری شوید، این مطلب از کوین نیک می‌تواند به شما کمک کند.

پیش از این‌که عمیقا وارد قضیه شویم و توضیح دهیم که بورس ارزهای رمزنگاری چگونه کار می‌کند، باید بدانید که این یک بازار تجارت ۲۴ ساعته بوده و دارای فرازونشیب‌های زیادی است. بازاری که بی‌ثباتی مخصوص به خودش را دارد!

صرافی ارزهای رمزنگاری شده چیست؟

صرافی ارزهای رمزنگاری شده اساسا وب‌سایت‌ها یا پلتفرم‌هایی هستند که به شما امکان می‌دهند ارزهای رمزنگاری را با ارزهای دیجیتال دیگر یا ارزهای فیات مانند دلار آمریکا یا یورو بخرید، بفروشید یا مبادله کنید. بنابراین، هنگامی ‌که برای اولین‌بار وارد دنیای رمزنگاری می‌شوید، برای خرید ارزهای رمزنگاری خود باید از ارز فیات استفاده کنید. فرض کنیم که شما می‌خواهید بیت‌کوین بخرید، بنابراین باید از دلار آمریکا یا یورو استفاده کنید. شما می‌توانید با استفاده از کارت اعتباری خود، ارز رمزنگاری را خریداری کنید. راه دیگری هم وجود دارد که از طریق آن می‌توانید ارزهای رمزنگاری را با یکدیگر معامله کنید. به‌عنوان مثال، می‌توانید بیت‌کوین را با اتریوم یا هر ارز رمزنگاری دیگری معامله کنید. بنابراین، یک صرافی ارزهای رمزنگاری شده مانند پلی است که خریداران و معامله‌گران را با ارزهای رمزنگاری به‌هم متصل می‌کند. اما بدیهی است که بورس‌ها، هزینه‌های اندکی را بابت معامله درخواست می‌کنند. در واقع آن‌ها به این صورت پول درمی‌آورند!

انواع صرافی ارزهای رمزنگاری شده

صرافی ارزهای رمزنگاری شده چیست؟ در حال حاضر ۳ نوع بورس وجود دارد:صرافی‌های متمرکز ارزهای رمزنگاری (CEX)، صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) و صرافی‌های هیبریدی.

۱. صرافی متمرکز نقش واسطه‌ای را دارد که خریداران و فروشندگان را دور هم جمع می‌کند. بنابراین این بدان معنی است که شما باید به شخص دیگری اعتماد کنید تا پول شما را نگه دارد.

۲. صرافی غیرمتمرکز می‌تواند به‌عنوان منطقه پایاپای تجارت نامیده شود. در اینجا خریداران و فروشندگان، معامله‌ها را مستقیما با یکدیگر انجام می‌دهند و دیگر احتیاجی به یک واسطه نیست!

۳. صرافی ارزهای رمزنگاری شده هیبریدی به‌نوعی ترکیبی از دو مورد ذکرشده در بالا است. بسیاری بر این باورند که چنین بورس‌هایی، آینده تجارت رمزنگاری هستند، زیرا مزایای CEX و DEX را با یکدیگر ادغام می‌کنند.

انواع صرافی ارزهای رمزنگاری شده

صرافی ارزهای رمزنگاری شده

چگونه می‌توان معامله‌ها را با استفاده از صرافی ارزهای رمزنگاری شده آغاز کرد؟

شما ابتدا باید یک حساب کاربری درصرافی ارزهای رمزنگاری شده ایجاد کنید. سپس این حساب را به حساب بانکی خود (کارت اعتباری) متصل کنید تا بتوانید پول‌هایتان را به کیف پول خود انتقال دهید. پس از آن، با استفاده از این بورس، ارز رمزنگاری را با ارز فیات می‌خرید. برای این کار باید بورسی را انتخاب کنید که امکان استفاده از ارز فیات را برای خرید فراهم کند یا اگر از قبل ارز رمزنگاری داشته باشید، می‌توانید آن را از طریق یک صرافی به حساب کاربری خود انتقال دهید. سپس در حالی که قیمت سایر ارزهای رمزنگاری موجود را رصد می‌کنید، این صرافی از ارزهای رمزنگاری شما نگهداری خواهد کرد. پس از آن، هنگامی ‌که معامله مورد نظر خود را انتخاب کردید، سفارش‌های خرید یا فروش خود را ارزیابی می‌کنید و این صرافی، معامله شما را تکمیل می‌کند.

چیزی به‌نام «آربیتراژ تجاری» وجود دارد که به شما امکان می‌دهد، بسته به این‌که چه مدت‌زمانی می‌خواهید برای تحقیق صرف کنید، سود کمی را از قیمت‌های متفاوت بیت‌کوین کسب کنید. شما باید مراقب باشید و مطمئن شوید که اگر تصمیم دارید بیت‌کوین‌های خود را با مبلغی به‌قیمت بالاتر بفروشید و سپس آن را با قیمت ارزان‌تر خریداری کنید، هزینه‌های معامله و هزینه‌های انجام‌شده توسط صرافی‌های مختلف فراتر از اختلاف این ارزش نباشد. بدین ترتیب، این کار ارزشش را نخواهد داشت!

۵ عاملی که باید هنگام انتخاب پلتفرم صرافی در نظر بگیرید

تعداد زیادی پلتفرم صرافی ارزهای رمزنگاری شده وجود دارد و تصمیم‌گیری برای انتخاب یکی از آن‌ها آسان نیست. انتخاب پلتفرم مناسب بسیار مهم است و عواملی وجود دارند که باید به آن‌ها هم توجه کنید!

۱. امنیت؛ چه چیزی را می‌توانیم از Mt. Gox Scandal بیاموزیم؟

Mt. Gox در سال ۲۰۱۰ راه‌اندازی شد و با تبدیل‌شدن به بزرگ‌ترین پلتفرم صرافی بیت‌کوین در سال ۲۰۱۳ به اوج خود رسید. این شرکت در توکیوی ژاپن مستقر بود و بر اساس اطلاعات ویکی‌پدیا، بیش از ۷۰ درصد از کل معامله‌های بیت‌کوین را در سراسر جهان اداره می‌کرد. در فوریه ۲۰۱۴،Mt. Gox  معامله‌های خود را به‌حالت تعلیق درآورد، وب‌سایت و خدمات بورس خود را بست و پس از آن به پرداخت خسارت بابت ورشکستگی طلبکاران پرداخت.

این شرکت اعلام کرد که ۸۵۰.۰۰۰ بیت‌کوین متعلق به مشتریان مفقود شده و از این شرکت مقداری به ارزش ۴۵۰ میلیون دلار در آن زمان دزدیده شده است. دلیل سرقت، هک یا کلاهبرداری مشخص نبود. بنابراین، شما باید در انتخاب پلتفرم صرافی ارزهای رمزنگاری مراقب باشید و به امنیت آن توجه کنید!

۲. شهرت و اعتبار

بورس‌هایی را بررسی کنید که اعتبار خوبی دارند. برخی از مهم‌ترین بورس‌های ارزهای رمزنگاری عبارت‌اند از (ارز دیجیتال بایننس) Binance، (کوین بیس) Bybit ،Coinbase، (بیت مکس) Bitmex و غیره. این امر واقعا مهم است که قبل از انتخاب هرکدام، نظرها را بررسی کنید و تحقیق‌های لازم را در گوگل انجام دهید. رتبه‌بندی صرافی‌ها را بررسی کنید، زیرا باید آن را مدنظر قرار دهید، چرا که می‌خواهید یکی از مورد اعتمادترین‌ها را انتخاب کنید!

۳. هزینه‌ها و پرداخت‌ها

اطمینان حاصل کنید که می‌دانید صرافی مورد نظرتان چه روش پرداختی را به شما ارائه می‌دهد. این روش می‌تواند از طریق یک بانک محلی، پی‌پال یا کارت اعتباری باشد. هزینه‌های صرافی را بررسی کرده و مطمئن شوید که برای چه چیزی ثبت‌نام می‌کنید، شرایط و ضوابط را هم با دقت مطالعه کنید.

۴. معامله اهرم

معامله‌گران می‌توانند مبلغ مشخصی از وجوه مربوط به معامله‌ها را بر اساس میزان وجوهی که در صرافی نگه می‌دارند، وام بگیرند. به این کار معامله اهرم گفته می‌شود. اگر علاقه‌مند به آموزش اهرم هستید، باید هنگام انتخاب پلتفرم صرافی دقت کنید، زیرا برخی از آن‌ها قوانین خاصی راجع به میزان واریز و مارجین کال (اخطار کسری سرمایه) دارند، اگرچه صرافی‌های چندگانه در هر نقطه از ×۱ تا ×۱۰۰ اهرم ارائه می‌دهند.

۵. ظرفیت

صرافی ارزهای رمزنگاری شده با ظرفیت بالایی از شرکت‌کنندگان، بهترین مواردی هستند که می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید. اگر به‌دنبال فروش مقدار مشخصی بیت‌کوین هستید، ممکن است نتوانید این کار را در یک پلتفرم با ظرفیت کم انجام دهید، زیرا در چنین صرافی‌هایی پیشنهادهای کافی برای خرید بیت‌کوین شما با پیشنهادهای بالاتر وجود نخواهد داشت، بنابراین ممکن است مجبور شوید بیت‌کوین خود ‌را به پیشنهاد کمتری در آن بورس بفروشید.

انواع صرافی ارزهای رمزنگاری شده

پلتفرم صرافی

نتیجه‌گیری

امیدوارم که این مقاله برای شما سودمند باشد و چیزی از آن آموخته باشید. صرافی ارزهای رمزنگاری شده زیادی وجود دارند و انتخاب صحیح یکی از آن‌ها دشوار است. اگرچه ما ۵ مورد را برای شما بیان کردیم که هنگام انتخاب صرافی ارزهای رمزنگاری شده خود به آن‌ها توجه کنید و قبل از هر اقدامی مطمئن شوید که تحقیقات خود را انجام داده‌اید!

منبع: bitcoinwarrior.net