تنها چند روز پس از راه‌اندازی زنجیره بیکن (beacon) اتریوم، اکنون بیش از ۶۰۰ میلیون دلار در پرکاربردترین بلاکچین جهان استیک شده است. داده‌های کاوشگر درون شبکه‌ای Etherscan، چهار روز پس از راه‌اندازی موفقیت‌آمیز زنجیره بیکن اتریوم، از استیکینگ یک میلیون اتر (ETH) در قراردادهای هوشمند اتریوم خبر می‌دهد.

این مقدار در حال حاضر بیش از ۶۰۰ میلیون دلار ارزش دارد و در آینده با راه‌اندازی فازهای دیگر و آغاز برداشت مبالغ استیک شده، به استیکرها پاداش داده خواهد شد. با این حال، بازده سالانه وجوه استیک شده هنوز مشخص نیست.

ETH قفل شده بخشی از حرکت چند فازی اتریوم به سمت پروتکل اثبات سهام و متفاوت از طراحی اثبات کار فعلی است. چنین تغییری به اتریوم اجازه می‌دهد تا به یک بلاکچین سریع‌تر، با هزینه کم و مقیاس‌پذیر تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اتریوم ۲ امروز راه‌اندازی می‌شود؛ منتظر چه باید باشیم؟

استقبال از استیکینگ

در ابتدا، لانچ استیکینگ که مدت‌ها مورد انتظار بود با استقبال ضعیفی روبرو شد و تنها ۵۰٫۰۰۰ اتریوم (ETH) در هفته اول واریز شد که ۳٫۲۰۰ اتریوم آن از طرف خالق اتریوم، ویتالیک بوترین بود. اما ارتش اتریوم چند روز قبل از مهلت اول دسامبر بسیج شد و میزان سپرده‌ها را به بیش از حداقل ۵۲۴٫۰۰۰ اتریوم مورد نیاز رساند. به هرحال، این کار انجام شد اما به کمک نهنگ‌ها نیاز داشت: شبکه Celsius، یک پروتکل وام دهی، ادعا کرده که ۲۵٫۰۰۰ اتر را به بهانه اتریوم ۲ به همراه سایر هولدرهای بزرگ توکن و صندوق‌های ارز دیجیتال سپرده‌گذاری کرده است.

بر اساس داده‌های شرکت تحلیلی درون شبکه‌ای Dune Analytics، تا به امروز، بودجه استیک شده ۱۱۶ درصد بیشتر از مقدار مورد نیاز این شبکه است. این مقدار در مجموع از ۳۰۲۸ سپرده‌گذار تشکیل شده که هر کدام حداقل ۳۲ اتریوم استیک کرده‌اند (اگرچه وجود خدمات پولینگ مانند Stakefish ممکن است به معنای بیشتر بودن تعداد سپرده‌گذاران باشد).

نظر شما در مورد آینده استیکینگ اتر در اتریوم ۲ چیست؟ بازده سالانه آن چقدر خواهد بود؟ نظرات خود را در کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: decrypt