پرستون پیش که یک تحلیلگر بازار است اعتقاد دارد خالق ناشناس بیت کوین یعنی ساتوشی ناکاموتو، موفق شده است این ارز دیجیتال را با یک ویژگی بازاریابی تقریبا غیر قابل قیمت گذاری، رو به جلو ببرد. او در مصاحبه جدید خود مدعی شده است که شیوه کدنویسی و استراتژی‌های ساتوشی ناکاموتو، حول محور تعداد محدودی از سکه‌های دیجیتال (۲۱ میلیون) و این حقیقت که هر کدام از این سکه‌ها قابل تقسیم به ۱۰۰ میلیون واحد کوچک‌تر تحت عنوان ساتوشی هستند، شکل گرفته است. در این مطلب کوین نیک، به نظرات آقای پرستون پیش راجع به نبوغ به کار رفته در خلق بیت کوین می‌پردازیم.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ساتوشی ناکاموتو مخترع بیت کوین کیست؟

بیت کوین از دید بازاریابی

پرستون پیش، نبوغ استراتژی‌های ساتوشی در اختراع بیت کوین را در حدی می‌داند که معتقد است خلق این ارز دیجیتال، نمی‌تواند صرفا کار یک نفر باشد:

به نظر من، ما با دانشمندی سر و کار داریم که تقریبا در همه زمینه‌ها به استادی رسیده است. منطق پشت بیت کوین و ارزهای دیجیتال، به گونه‌ای است که برای راه‌اندازی آن نیاز به تخصص‌های بسیار متفاوتی داریم. این ما را به این فکر وا می‌دارد که احتمالا بیش از یک نفر در فرایند خلق آن نقش داشته است. جون هیچ شخصی نمی‌تواند این حجم از آینده‌نگری و تخصص را به صورت یکجا داشته باشد.

به نظر پرستون، بیت کوین حتی از لحاظ استراتژی‌های بازاریابی هم یک استثناء به حساب می‌آید:

حتی از لحاظ برندینگ و بازاریابی، اینکه ساتوشی اقدام به ساختن ۲۱ میلیون سکه که هر کدام متشکل از واحدهای کوچک‌تر هستند گرفته است، یک ایده و استراتژی بازاریابی بسیار خوب است. چون با این کار، وقتی قیمت بیت کوین به حد مشخصی برسد، ناگهان با افزایش ارزش روبرو می‌شود. آیا پیش از این می‌توانستید به گونه‌ای روی محصولات خود قیمت‌گذاری کنید که در ادامه با چنین رشدی مواجه شوند؟

پرستون معتقد است کشورهایی که در حال حاضر از مخالفان ارزهای دیجیتال هستند، اول از همه به ارزش آن پی خواهند برد. از طرف دیگر، ایالات متحده به دلیل فراگیر بودن دلار در همه دنیا، احتمالا آخرین کشوری خواهد بود که بیت کوین را به صورت رسمی و کامل مورد پذیرش قرار می‌دهد. گرچه از نظر این تحلیلگر، قیمت بیت کوین به تدریج، کمت خواهد شد.

به نظر من، تصویر روی جلد مجله تایم برای سال ۲۰۲۱، بیت کوین خواهد بود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: حقایقی در مورد دوریان ناکاموتو، آیا او ساتوشی ناکاماتو است؟

بیت کوین در مقایسه با طلا

پرستون می‌گوید که با وجود عملکرد خوب طلا در بازارهای سهام و اوراق بهادار، به خاظر استراتژی‌های ساتوشی در سرعت معاملات با بیت کوین، نمی‌توان برای آن شانسی متصور بود.

اگر بیت کوین وجود نداشت، احتمالا من الان یکی از بزرگترین حامیان و تاجران طلا در بازارهای جهانی بودم. اما با وجود بیت کوین، طلا به زودی دچار مشکل خواهد شد. این مشکل، بیش از همه به خاطر روند کند معاملاتی است که بر پایه طلا صورت می‌گیرند.

با توجه به سوابق تاریخی، وقتی به پایان کار یک ارز می‌رسید، مهم‌ترین مساله این است که ارز جدید با چه سرعتی می‌تواند جایگزین آن در بازارهای معاملاتی شود.

البته آقای پرستون راجع به برخی ریسک‌های استفاده از بیت کوین هم هشدار داده است. به عنوان مثال، ممکن است دولت‌ها تصمیم به مسدودسازی فعالیت‌های مربوط با ارزهای دیجیتال و حتی مصادره سرمایه به دست آمده از طریق آن بگیرند.

منبع: dailyhodl