باوجود سقوط ۷۰ درصدی حجم معاملات و متعاقب آن ریزش قیمت سوشی سواپ (SushiSwap)، این پلتفرم همچنان در رده چهارم صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) قرار دارد. سوشی سواپ روز سه شنبه از بهبودهایی در محصولات و همچنین اصلاح وبسایتش خبر داد. همچنین بسیاری از اعضای جامعه به مهاجرت سوشی از اتریوم به سولانا (Solana) فکر می‌کنند. در ادامه این مطلب به جزئیات تغییر و تحول در سوشی سواپ خواهیم پرداخت.

بعد از مهاجرت صلح‌آمیز نزدیک به ۱ میلیارد دلار سرمایه از یونی سواپ در روز ۹ سپتامبر، حجم معاملات سوشی سواپ نزدیک به ۷۰ درصد افت کرد که منجر به کاهش چشمگیر قیمت توکن آن هم شد. با این حال حجم معاملات روزانه در سوشی سواپ هنوز به اندازه‌ای هست که آن را در رده چهارم بزرگ‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز قرار دهد.

جزئیات تغییر و تحول در سوشی سواپ

روز سه شنبه گذشته سوشی سواپ در تلاش برای موفقیت و احیای جامعه و افزایش قیمت توکن خود، از بهبودهای اساسی هم در محصول و هم در زمینه مدیریت جامعه خبر داد.

از لحاظ محصول، سوشی سواپ از یک سایت تازه طراحی شده با آدرس جدید رونمایی کرد که به کاربران اجازه می‌دهد تا همه دارایی‌های سوشی (SUSHI) خود را به صورت یکجا ببینند. همچنین از یک برنامه کاهش انتشار سوشی هم رونمایی شد که دو سوم سوشی‌های جدید به مدت ۶ ماه در آن قفل خواهند بود (این می‌تواند راهی برای جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت باشد).  سرانجام، سوشی از یک منوی چرخشی هفتگی از استخرهای پاداش پرده‌برداری کرد که در حال حاضر ۹ مورد از آن‌ها فعال هستند.

تغییر و تحول در سوشی سواپ

انجام تغییرات در محصولات و سایت سوشی برای موفقیت دوباره

این مطلب راهم مطالعه کنید: امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای چیست و چرا اهمیت دارد؟

از نقطه نظر جامعه هم تیم سوشی سواپ دچار تغییر و تحول اساسی شد.

اگرچه سم بانکمن-فراید (Sam Bankman-Fried) سوشی سواپ را به سمت نقطه امن هدایت کرد، اما سرآشپز جدید در حال حاضر سرآشپز مکی (0xMaki) است، کسی که تیمی از اعضای اولیه و داوطلبان را دور هم جمع کرده است. همچنین یک صندوق رشد برای جذب و پاداش بیشتر داوطلبان تأسیس شد.

در واقع، صندوق رشد باعث ایجاد انگیزه در توسعه‌دهندگان برای مشارکت در جامعه شده است. جیرو اونو (Jiro Ono)، داوطلب اولیه و در حال حاضر عضو اصلی تیم سوشی، به Decrypt گفت که تحت تأثیر سرعت و اداره پروژه توسط جامعه قرار گرفته است.

«هر تصمیمی که به صورت روزمره گرفته می‌شود، به طور کامل توسط جامعه تصمیم‌گیری می‌شود و ایده‌های زیادی در این اظهارنظرها/گفتگوها مورد بحث قرار می‌گیرد»

یکی از پیشنهادهایی که تصویب شد و احتمالاً بزرگترین الحاق به این پروژه خواهد بود، بنتوباکس (BentoBox) است. این در واقع پاسخ سوشی به وام‌دهی دیفای خواهد بود. سوشی از طریق بنتوباکس «جفت وام‌های مجزا» (isolated lending pairs) را معرفی می‌کند که ریسک وام را به سطح یک استخر تقلیل می‌دهد نه کل پلتفرم.

این یک مفهوم پیچیده است، اما اساساً پروتکل‌های وام موجود ریسک را بر اساس خطرناکترین دارایی لیست شده محاسبه می‌کنند. از آنجا که سوشی سواپ این ریسک‌ها را جدا می‌کند، خطرناکترین دارایی به جای کل پروتکل وام‌دهی تنها بر مجموعه خود تأثیر می‌گذارد.

و در نهایت، برای کاهش ترس و اضطراب جامعه در مورد تکرار احتمالی رفتار سرآشپز نومی (ChefNomi)، سوشی اطمینان می‌دهد که همه بودجه توسعه‌یافته در حال حاضر تحت مدیریت چند نفره انتخاب شده توسط جامعه اداره می‌شود.

طبق گفته Sushi-philes که با Decrypt صحبت کرده است، تا اینجای کار بسیار خوب پیشرفته است. یکی از اعضای جامعه گفت که او به خاطر توسعه‌دهندگان باتجربه و باهوشی که هدف اصلی آن‌ها توانمند ساختن سوشی برای رقابت با یونی سواپ است، نسبت به موفقیت آن بسیار خوشبین است. او معتقد است که در حال حاضر، جامعه در حال نگهداری پروژه است، اما به‌زودی شاهد صندوق‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌های ارزهای دیجیتال با طعم سوشی خواهیم بود.

به عنوان پدرخوانده همه فورک‌های یونی سواپ، سوشی سواپ وقتی با شدیدترین حملات مواجه شد موفق شد به قله افتخار برسد و ۱/۳ میلیارد دلار از نقدینگی یونی سواپ را از آن خود کند. اما سوشی سواپ خیلی زود از این قله افتخار به زیر کشیده شد، درست وقتی که بنیانگذار ناشناس آن یعنی سرآشپز نومی مبلغ ۱۳ میلیون دلار را به عنوان پاداش خود از استخر نقدینگی برداشت کرد. پس از این رسوایی بنکمن-فراید سوشی را تحویل گرفت و مدیریت آن را به جامعه سپرد.

تغییر و تحول در سوشی سواپ

مهاحرت سوشی سواپ از اتریوم به سولانا

این مطلب راهم مطالعه کنید: افزایش قیمت دو برابری سوشی پس از کنار رفتن سرآشپز از مدیریت

آیا آینده سوشی سواپ روی سولانا خواهد بود؟

قراردادن تمرکز روی جامعه برای رقابت با یونی سواپ و سایر فورک‌ها اقدامی هوشمندانه از طرف سوشی سواپ به نظر می‌رسد. با این حال چرا کسی باید روی سوشی سواپ سرمایه‌گذاری کند وقتی گزینه‌های بسیار زیادی در بازار وجود دارد؟ دقیقا به همین دلیل است که سوشی سواپ نیاز به ارائه نرخ های رقابتی و محصولات نوآورانه‌تر دارد.

به همین منظور سوشی برای سوق دادن این پروژه به جلو نیاز به جامعه‌ای قوی از توسعه‌دهندگان و اپراتورها دارد.

با نگاه به کانال Sushi’s Discord مشخص می‌شود که جامعه از ویژگی‌های جدیدی مانند وام‌های سریع (flash loans)، توقف سفارش‌ها (stop orders) و معاملات مارجین استقبال و آن‌ها را اجرا کرده است.

علاوه بر این، سوشی همچنین درآمد خود را به دارندگان توکن خود بازگردانده است. بنکمن-فراید به Decrypt گفت که حدود ۲۵ هزار دلار از کارمزد خالص سود حاصل از تسهیل معاملات غیرمتمرکز، به سهامداران سوشی پرداخت شده است.

پروژه دیگری که بنکمن-فراید را تحت فشار قرار داده است، مهاجرت سوشی از اتریوم به سولانا است که یک بلاک چین عمومی محسوب می‌شود. سولانا امکان تسویه حساب یک ثانیه‌ای با نرخ گس ۰/۰۰۰۰۲ دلار و پارامترهای قابل تنظیم در بازار خودکار را امکان پذیر می‌کند.

به گفته بنکمن فراید از این ایده استقبال شده است اما باید دید وقتی این اتفاق می‌افتد جامعه همچنان برای استفاده از آن هیجان‌زده خواهد بود یا نه!

آیا شما تجربه سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های نظیر سوشی سواپ یا یونی سواپ را دارید؟‌ به نظر شما آیا امور مالی غیرمتمرکز آینده دنیای ارزهای دیجیتال خواهند بود یا مانند ICOها به فراموش سپرده خواهند شد؟

منتظر شنیدن نظرات و تحلیل‌های شما در سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک هستیم.

منیع: decrypt