Press ESC to close

0

تحلیل فاندامنتال استیبل کوین‌ها ؛ همه چیز درباره ارزهای دیجیتال با قیمت ثابت

استیبل کوین‌ها با هدف دور شدن از جریان نوسانات بازار رمزارزها اما با ویژگی‌های کریپتوکارنسی وارد دنیای ارزهای دیجیتال شدند. امروزه استیبل کوین‌ها به قدری جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده‌اند که بخش بزرگی از معاملات روزانه ارزهای دیجیتال بزرگی نظیر بیت کوین، اتر و غیره توسط آن‌ها صورت می‌گیرد.

در این تحلیل فاندامنتال استیبل کوین ها با هم نگاهی به دلیل پیدایش آن‌ها، چگونگی موفقیت‌شان و عملکرد هر یک از آن‌ها می‌پردازیم. با کوین نیک و تحلیل فاندامنتال استیبل کوین ها همراه باشید.

استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین

استیبل کوین

یک استیبل کوین (Stablecoin یا ارز دیجیتال ثابت) نوعی رمز ارز است که با یک پشتوانه واقعی ثابت مانند دلار یا طلا عرضه می‌شود. این پشتوانه به نسبت ۱ به ۱ عمل می‌کند؛ یعنی یک استیبل کوین = یک دلار یا هر پشتوانه دیگری که ارز دیجیتال ثابت با آن عرضه شده است. هدف از طراحی استیبل کوین‌‌ها کاهش قابل توجه نوساناتی است که دارایی‌هایی نظیر بیت کوین دائما با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.

اما یک پشتوانه ثابت به چه معناست؟ به زبان ساده، برای هر یک واحد استیبل کوین، یک واحد پول رایج که با ثبات کامل همراه است پشتیبانی می‌شود. هر بار که یک استیبل کوین می‌خرید، یک دلار یا مقدار طلای مشخص در خزانه شرکت ارائه دهنده آن استیبل کوین ذخیره می‌شود.

استیبل کوین‌ها را می‌توان به عنوان یک پل میان دنیای کریپتوکارنسی و دنیای ارزهای رایجی که هر روز با آن‌ها سر و کار داریم معرفی کرد. زیرا این ارزهای ثابت در عین حال که مستقیما با دنیای ارزهای دیجیتال سر و کار دارند، اما با پشتوانه دلار یا طلا عرضه شده‌اند. این ویژگی باعث شده است تا شاهد کاهش قابل لمس نوسانات بازار استیبل کوین‌ها نسبت به بازار ارزهایی نظیر بیت کوین باشیم.

شاید از خود بپرسید خب وقتی این نوع کریپتو به ارزهای رایج وابسته است، اصلا چرا باید وجود داشته باشند؟ جواب ساده است: اگر می‌خواهید از نوسانات بازار رمزارزها دور باشید و در عین حال در بازار رمزارزها فعالیت کنید، این استیبل کوین‌ها هستند که می‌توانند برای استفاده‌های روزانه، ذخیره کریپتو بدون نگرانی از نوسانات بازار و انتقال پول از یک صرافی دیجیتال به صرافی دیگر، بهترین انتخاب برای شما باشند.

جالب است بدانید که ایده ترکیب دارایی‌های سنتی ثابت با دارایی‌های کریپتویی که از انعطاف بالایی برخوردار هستند، به سرعت به یک پدیده محبوب تبدیل شد. همین حالا که مشغول مطالعه این مطلب هستید، میلیاردها دلار در قالب استیبل کوین‌هایی نظیر USD Coin در چرخه بازار قرار دارند و اجازه داده‌اند تا علاقه‌مندان به دنیای رمزارزها، پول‌های سنتی خود را به صورت دیجیتالی در اکوسیستم کریپتوها نگهداری کنند.

در ادامه تحلیل فاندامنتال استیبل کوین ها با ما همراه باشید تا به طور کامل با این نوع رمزارزها آشنا شویم.

آنچه که باید از استیبل کوین ها بدانید:

  • استیبل کوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که قیمت آن‌ها مساوی است با ارزش دارایی که با آن پشتیبانی شده است (ارز فیات، ارز دیجیتال، طلا یا حتی بشکه نفت).
  • استیبل کوین‌ها معمولا توسط شرکت‌های واسطه عرضه می‌شوند.
  • استیبل‌ کوین‌های بزرگ دارای قانون‌گذاری هستند و همچنین با کمک استاندارد ERC-20 اتریوم از شفافیت کامل برخوردارند.
  • استیبل کوین‌ها ثبات قیمت خود را با وثیقه‌گذاری به دست می‌آورند.

تاریخچه استیبل کوین ها

ایده خلق استیبل کوین تقریبا به صورت رسمی در یک مستند از نسخه اول Mastercoin در سال ۲۰۱۲ پدید آمد. در این مستند آمده بود که پروتکل‌های مسترکوین اجازه می‌دهند تا بتوان ارزهای رمزنگاری شده را به یک دارایی رایج ثابت پیوند زد.

اما اولین استیبل کوینی که به طور رسمی کار خود را آغاز کرد، تتر (Tether) در سال ۲۰۱۵ بود. این ارز دیجیتال ثابت به نسبت ۱ به ۱ (۱ دلار برابر با ۱ تتر) عمل می‌کند. حال از سال ۲۰۱۵ تا امروز، بیش از ۲۰۰ استیبل کوین طراحی شده است که البته تعداد کوچکی از آن‌ها توانسته‌اند به محبوبیت برسند. در ادامه این تحلیل فاندامنتال استیبل کوین ها با برترین ارزهای دیجیتال ثابت آشنا خواهیم شد.

دلایل به وجود آمدن استیبل کوین ها چیست؟

استیبل کوین

دلایل استفاده از استیبل کوین

در حالی که بیت کوین و آلت کوین‌های دیگری نظیر اتریوم همچنان به محبوبیت خود به عنوان برترین رمزارزهای حال حاضر بازار ادامه می‌دهند، اما نوساناتی که در بازار تجربه می‌کنند باعث شده تا مناسب فعالیت‌های روزانه نباشند. قطعا ارز دیجیتالی که تا یک هفته پیش ۴۵ هزار دلار بود و امروز ۵۵ هزار دلار است، نمی‌توان همانند ارزهای رایج در چرخه بازار مورد استفاده قرار بگیرد.

یک مثال عجیب اما واقعی؛ بیت کوین در ماه مارس ۲۰۲۰ که کرونا در رفته رفته در حال اوج‌گیری در سرتاسر دنیا بود، با قیمت باورنکردنی ۴ هزار دلار خرید و فروش می‌شد. یک سال بعد در آپریل ۲۰۲۱، این ارز دیجیتال توانست به قیمت ۶۵ هزار دلار برسد و سه ماه از آن بیت کوین با از دست دادن ۵۰ درصد از قیمت خود در حوالی ۳۰ هزار دلار در جون ۲۰۲۱ خرید و فروش شد. می‌توان ده‌ها مثال مختلف از نوسانات تند ساعتی، روزانه، هفتگی و سالانه این رمزارزها زد.

این نوسانات برای انجام معاملات و سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت باعث جذاب شدن بیت کوین و آلت‌کوین‌ها شده‌ است. اما هرگز نمی‌توان این رمزارزها را در جریان استفاده‌های روزمره قرار داد. بسیاری از مردم به دلیل آینده روشن بیت کوین و رشد قابل توجهی که پیدا کرده است، حاضر نیستند از آن برای خرید محصولات و مایحتاج روزانه استفاده کنند. سال‌ها پیش با ۱۰ بیت کوین می‌توانستیم یک پیتزا بخریم، امروزه با ۱۰ بیت کوین می‌توانیم یک رستوران بزرگ افتتاح کنیم! این تنها یک سری از مثال‌های است که چرا نمی‌توان در حال حاضر روی بیت کوین و دیگر ارزهای مشابه را برای دخل و خرج‌های روزانه حساب باز کرد.

هدف از ایجاد ارز این بود تا به عنوان یک واسطه پولی در خرید و فروش‌ مورد استفاده قرار بگیرد و به عنوان یک ذخیره مالی، باید برای مدت زمان بسیار طولانی ارزش ثابتی داشته باشد. اگر اینطور نباشد، کاربران به دلیل نامعلوم بودن آینده آن، برای استفاده در روزمرگی‌ها اصلا سمت چنین ارزی نخواهند رفت. در خصوص دنیای کریپتوها، اگر بخواهیم شاهد استفاده روزانه آن‌ها در جریان اصلی زندگی مردم باشیم، باید رمزارزی وجود داشته باشد که علاوه بر حفظ قیمت خود، پایین‌ترین امکان تورم را داشته باشد. این دو ویژگی باعث می‌شوند تا به جای سرمایه‌گذاری همانند بیت کوین، از آن در زندگی روزانه استفاده کنیم.

این دقیقا جایی است که استیبل کوین‌ها وارد دنیای رمزارزها شدند.

چرا دنیای کریپتو به استیبل کوین‌ها نیاز داشت؟

در ادامه تحلیل فاندامنتال استیبل کوین ها بد نیست بدانیم که چرا دنیای کرپیتو به استبیل کوین‌ها نیاز داشت و چطور ارزهای دیجیتال ثابت توانستند به یک تحول در زمینه رمزارزها تبدیل شوند.

محدود شدن کاربرد رمزارزها به خاطر نوسان قیمت

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین دلایلی که دنیای کریپتوها به استیبل کوین‌ها نیاز داشت، محدود بودن کاربرد آن‌ها به دلیل نوسانات شدید قیمتی بود. نوسانات قیمتی یکی از دلایلی بود که باعث جلب توجه بسیاری از مردم به رمزارزها شد و حتی بسیاری از مردم عاشق این تغییرات قیمتی هستند تا روی رمزارز خود سرمایه‌گذاری کنند. در مقایسه با بازرهای رایج نظیر بورس، قیمت این ارزها تند و سریع جابه‌جا می‌شود و زمانی که بازار به حالت گاوی تبدیل شود، هیچ سرمایه‌گذار عاقلی علاقه‌ای به فروش این دارایی خود ندارد. بنابراین فضای کریپتوها نیاز به نوعی ارز داشت تا خارج از هرج و مرج نوسانات به کار خود ادامه دهد.

وجود یک انتخاب به عنوان روش پرداخت

با اینکه با بیت کوین و دیگر آلت‌ کوین‌ها می‌توان محصولات مختلفی خریداری کرد، اما استیبل کوین‌ها گزینه‌ای به مراتب بهتر به عنوان یک روش پرداخت با ارزهای دیجیتال هستند. حتی در هنگام خرید ارزهای دیجیتال دیگر، وجود استیبل کوین‌ها یک انتخاب ساده‌تر نسبت به پول‌های رایج است. زمانی که قصد پرداخت با ارزهای دیجیتال اصلی را داشته باشید، نوسان قیمت ساعتی و حتی لحظه‌ای آن‌ها می‌تواند یک سری شرایط را برای پرداخت پیچیده‌تر کند.

ممکن است حتی بابت محصول یا یک دارایی دیگر، بیت کوینی پرداخت کنید که یک ساعت بعد با افزایش قیمت بیت کوین، از کار خود پشیمان شوید. بزرگ‌ترین مثال در خصوص این اتفاق، برای مردی رخ داد که در سال ۲۰۱۰ فقط برای دو عدد پیتزا، ۱۰ هزار بیت کوین پرداخت کرد!

معامله ساده‌تر نسبت به پول‌های فیات

استیبل کوین‌ها امروزه یکی از پای ثابت‌های صرافی‌های بزرگ و کوچک هستند و به عنوان یک ذخیره ارزش مطمئن عمل می‌کنند و دسترسی به آن‌ها بسیار ساده است. برای مثال، اگر شما فرض کنید قیمت بیت کوین بالا می‌رود و می‌خواهید با فروش آن سود کنید. به جای این که کل پول خود را به ریال یا دلار تبدیل کنید، می‌توانید آن را به صورت استیبل کوین نگهدارید که از شر نوسانات هم در امان است و در عین حال در کیف پول دیجیتالی امن شما جا خوش کرده است.

سپس می‌توانید بدون دردسر با آن‌ها دوباره روی ارز دیجیتال مورد نظرتان سرمایه‌گذاری کنید. بنابراین نیازی نیست زمان صرف کنید و دوباره ارزهای فیات خود را به رمزارز دیجیتال تبدیل کنید. مخصوصا افرادی که به صورت روزانه خرید و فروش می‌کنند، این یک گزینه ایده‌آل برای آن‌هاست تا به دلیل تاخیر در تبدیل ارز فیات به کریپتو، از قیمت مورد نظر خود جا نمانند.

تحلیل فاندامنتال استیبل کوین ها

مهمترین ویژگی‌ها و کاربردهای استیبل کوین ها

در این تحلیل فاندامنتال استیبل کوین ها مهم‌ترین ویژگی‌ها و کابردهای استیبل کوین‌ها را به اشتراک می‌گذاریم.

مزایایی مشابه با رمزارزها

استیبل کوین‌ها می‌توانند دقیقا همان ویژگی‌های تمامی کریپتوکارنسی‌های شناخته شده را در اختیار ما قرار دهند. هزینه پایین کارمزدها، سرعت بالا در انجام تراکنش‌ها و صد البته امنیت، از جمله ویژگی‌هایی هستند که استبیل کوین‌ها از ارزهای دیجیتال به ارث برده‌اند. با این حال استیبل کوین‌ها تمامی این ویژگی‌ها را در کنار ثبات به همراه دارند و در عین حال ویژگی‌هایشان آن‌ها را از ارزهای فیات برتر می‌سازد.

قانون‌گذاری شده

برخی از ارزهای دیجیتال ثابت معتبر، دارای قانون‌گذاری شفاف هستند. بنابراین بسیاری از افراد که نسبت به وجود یک واسطه در خصوص استیبل کوین‌ها بدبین هستند هم می‌توانند با خیال راحت ارز ثابت خریداری کنند. برخی از استیبل کوین‌ها مانند PAXG توسط اداره خدمات مالی ایالات نیویورک  (NYDFS) دارای تاییدیه هستند و به صورت قانونی فعالیت می‌کنند تا همیشه در خصوص ذخایر آن‌ها حسابرسی شود. از دیگر ارزهای قانون‌گذاری شده می‌توان به پکس استاندارد (با پشتوانه دلاری)، بایننس دلار و دلار جمینی اشاره کرد.

سرعت بالا در خرید کریپتوکارنسی

با وجود استیبل کوین‌ها نیازی نیست تا دائما بین ارزهای دیجیتال و ارزهای فیات جابه‌جا شوید. یک بار که ارزهای فیات خود را به استیبل کوین‌ها تبدیل کردید، در یک فضای یکپارچه با دیگر رمزارزها می‌توانید از استیبل کوین‌های خود استفاده کنید. این ویژگی باعث می‌شود تا انجام معاملات با سرعت بیشتری صورت بگیرد.

محافظت شده با قراردادهای هوشمند

در ادامه این تحلیل فاندامنتال استیبل کوین ها بیشتر با نحوه کارکرد این نوع ارز آشنا خواهیم شد. اما به طور کلی بد نیست بدانید که ارزهای دیجیتال ثابت با استفاده از قراردادهای هوشمند ثبت می‌شوند. این قراردادهای هوشمند باعث می‌شود تا به‌دور از واسطه‌ها از همه طرف‌های تراکنش محافظت کنند.

استیبل کوین ها چطور کار می‌کنند؟

کاربردهای استیبل کوین

ویژگی‌ها و کاربردهای استیبل کوین ها

شرکت‌های ارائه دهنده استیبل کوین‌ها برای ثبات ارز خود از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند. در ادامه این تحلیل فاندامنتال استیبل کوین ها شما را با انواع نحوه عملکرد آن‌ها آشنا خواهیم کرد.

استیبل کوین‌ وثیقه‌ گذاری شده با ارز فیات

این نوع استیبل کوین‌ها که Fiat Collateralized Stablecoins نام دارند، با ارزهای فیات یا همان ارزهای رایج دنیا پشتیبانی شده‌اند. بنابراین هر یک از استیبل کوین‌هایی که با ارز فیات وثیقه‌گذاری می‌شود، پشتوانه آن یک عدد ارز فیات است. برای مثال ۱ استیبل کوین، دارای ۱ دلار ارز پشتوانه است که در بانک یا غیره نگهداری می‌شود. این نوع ارزهای دیجیتال ثابت را می‌توان به صورت یکپارچه و بدون هزینه اضافی، با پول فیات خود عوض کرد.

شرکت‌هایی که این نوع استیبل کوین‌ها را عرضه می‌کنند، می‌توانند به هر اندازه که می‌خواهند و قادر به ارائه ارز فیات به همان اندازه هستند، استیبل کوین ایجاد کنند. به طور دقیق نسبت هر ارز دیجیتال ثابتی که این شرکت‌ها منتشر می‌‌کنند باید به صورت ۱:۱ با ارزهای فیاتی باشد که در خزانه این شرکت وجود دارد. توکن‌هایی که این شرکت‌ها منتشر می‌کنند همیشه حسابرسی می‌شود تا از هرگونه کلاهبرداری آن‌ها جلوگیری شود و استیبل کوین‌های بیشتیر نسبت به خزانه موجود شرکت در بازار قرار نگیرد.

البته یک نوع استیبل کوین نسبتا مشابه هم وجود دارد که با منابع مختلف وثیقه گذاری می‌شود. این نوع استیبل کوین‌ها با این که چندان محبوب نیستند، اما در شرایط مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال دولت ونزوئلا یک ارز دیجیتال ثابت رسمی به نام Petro عرضه کرده است که قیمت آن برابر با قیمت هر بشکه نفت است. این نوع استیبل کوین‌ها نیز از همان شرایط و قوانین استیبل کوین‌های وثیقه گذاری شده با فیات برخوردار هستند.

از جمله برترین استیبل کوین‌های این نوع وثیقه‌ها می‌توان به تتر و تتر USD اشاره کرد.

استیل کوین وثیقه گذاری شده با ارز دیجیتال

این نوع استیبل کوین‌ها که Crypto Collateralized Stabalecoins نام دارند، به‌جای ارز فیات از ارز دیجیتال برای دارایی پشتوانه خود استفده می‌کنند. هرچند، از آن جایی که بازار ارزهای رمزنگاری شده با نوسانات بسیار زیادی همرماه است، این نوع استیبل کوین‌ها نیازمند به نسبت بیشتری از کریپتو به عنوان پشتوانه هستند که به آن وثیقه‌گذاری بیشتر از حد (Over Collateralization) گفته می‌شود.

یکی از مزایای این نوع وثیقه‌گذاری بیش از حد کمک به برقراری تمرکززدایی هم می‌شود به همین جهت این مسئله می‌تواند طرفداران بیشتری از دنیای رمزارزها را به خود جلب کند. اما تنها مشکلی که در خصوص این استیبل کوین‌ها وجود دارد، نیازمند به سرمایه بسیار زیاد برای عرضه است. یک شرکت باید سرمایه عظیمی کسب کند تا قادر به ارائه چنین استیبل کوینی باشد. از برترین استیبل کوین‌های وثیقه گذاری شده با ارز دیجیتال می‌توان به MakerDAO اشاره کرد.

استیبل کوین وثیقه گذاری نشده

این نوع استیبل کوین‌ها که Uncollateralized Stablecoins نام دارند، اساسا ایده پشتوانی هر یک ارز دیجیتال ثابت با یک ارز فیات را کنار گذاشته‌اند و از روش دیگری استفاده می‌کنند. این نوع دارایی‌های کریپتویی ثابت سیستمی مشابه با بانک مرکزی دارند. به این صورت که آن‌ها میزان عرضه و تقاضا را تحت نظر می‌گیرند و زمانی که قیمت‌ها در کف قرار داشته باشد، کوین‌های درون بازار را خریداری می‌کنند. زمانی که قیمت‌ها افزایش پیدا کرد نیز کوین‌های جدید را منتشر می‌کنند. اعتراضی که به این نوع استیبل کوین‌ها وارد می‌شود، ساختار پیچیده آن‌هاست. از جمله استیبل کوین‌های‌ وثیقه گذاری نشده می‌توان به BASIS اشاره کرد.

معرفی بهترین استیبل کوین ها

استیبل کوین‌ها

بهترین استیبل کوین‌ها

در ادامه تحلیل فاندامنتال استیبل کوین ها با ما همراه باشید تا نگاهی به برترین ارزهای دیجیتال ثابت داشته باشیم. ارزهای دیجیتال ثابت هر کدام با اهداف و عملکردهای مختلفی وارد بازار رمزارزها شده‌اند و داشتن آگاهی از چگونگی عملکرد آن‌ها می‌تواند به شما در انتخاب هر یک از آن‌ها کمک کند.

تتر (Tether)

تتر را می‌توان یکی از بحث‌برانگیزترین ارزهای دیجیتال ثابت دنیای کریپتوها دانست. این استیبل کوین در سال ۲۰۱۴ با نام RealCoin عرضه شد و سپس در ماه نوامبر توسط شرکت Tether Ltd به تتر تغییر نام داد. شرکت تتر که وظیفه نگهداری خزانه پشتوانه تتر را برعهده دارد، در سال ۲۰۱۵ کار خود را آغاز کرد.

این استیبل کوین با ارزهای فیات رایج پشتیبانی شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به دلار آمریکا، یورو و ین اشاره کرد. برای تمامی این ارزها یک حساب بانکی تخصیص داده شده است. تتر اولین استیبل کوینی بود که در سال ۲۰۱۵ در صرافی‌های دیجیتال فهرست شد و از آن زمان تا امروز، به عنوان پرکاربردترین و بیشترین معامله انجام شده با استیبل کوین‌ها شناخته می‌شود.

اهداف و پروتکل‌های تتر

تتر با این هدف روی کار آمد تا تبدیل به ابزاری برای جابه‌جایی دارایی از یک صرافی به صرافی دیگر باشد تا مردم دیگر وابسته به دارایی‌های دیجیتال پرنوسان نباشند. تتر با استاندارد ERC-20 اتریوم طراحی شده و به همین دلیل در بسیاری از صرافی‌ها و پلتفرم‌های بزرگ بلاکچینی قابل استفاده است.

یکی از مشکلات بزرگی که تتر با آن دست و پنجه نرم می‌کند و دلیل اینکه به عنوان یکی از بحث‌برانگیز‌ترین رمزارزهای ثابت دنیا معرفی می‌شود، سابقه نه چندان خوب شرکت تتر لیمیتد است. تتر و شرکت پشت آن در طول سال‌های اخیر نتوانسته‌اند به درستی حسابرسی انجام دهند. حتی در یک سری گزارش اعلام شد که این شرکت از پول‌های ذخیره شده پشتوانه تتر برای مصارف مختلف استفاده کرده است.

دستکاری بازار بیت کوین، رابطه نامشخص با صرافی Bitfinex و غیره، از دیگر مشکلاتی هستند که شرکت تتر لیمیتد با آن دست و پنجه نرم می‌کند. یکی از اتفاقاتی که باعث نگرانی‌های زیادی در خصوص تتر شده بود، ادعای وکیل شرکت تتر لیمیتد بود که تمامی تترهای این شرکت فقط با ۰٫۷۴ دلار پشتیبانی شده‌اند. برخی از تحلیلگران و روزنامه‌نگاران تتر را به بانک مرکزی معاملات کریپتویی مثال زدند، جایی که آن‌ها از عدم رفتار مسئولیت‌پذیری و آگاهی مناسب مالی برخوردار هستند.

در سال ۲۰۱۸، پس از کلاهبرداری‌های متعدد قیمت تتر از ۱ دلار به ۸۵ سنت کاهش یافت. در اواسط همین سال بود که صرافی Bitfinex توسط دادستانی کل نیویورک به مخفی کردن ۸۵۰ میلیون دلار از سرمایه تتر محکوم شد. تتر در حسابرسی‌های خود قادر نبود به اندازه استیبل کوین‌هایی که در بازار دارد، ارز فیات پشتیبان در خزانه داشته باشد. این در حالی است که یک سال قبل از آن، ۴۱ میلیون دلار تتر نیز از طریق هک از این شرکت دزدیده و به سرنوشت نامعلومی دچار شد.

با این حال در یک آمار توسط وال استریت ژورنال، اعلام شد که حدود ۸۰ درصد از معاملات بیت کوین با کمک تتر (USDT) انجام می‌شود.

ترو یواس‌دی (TrueUSD)

ترو یو‌اس‌دی (TUSD) اولین استیبل کوینی بود که توسط با پشتوانه دلار آمریکا قانون‌گذاری شد و به صورت قانونی فعالیت کرد. این ارز دیجیتال ثابت به صورت ۱۰۰٪ و قانونی توسط دلار آمریکا پشتیبانی شد و حتی از ضمانت حساب‌های چندین شریک بانکی به منظور امنیت و بهره‌وری در ارسال و دریافت پرداخت‌ها برخوردار بود. اولین حسابرسی مستقل این شرکت در سال ۲۰۱۸ صورت گرفت.

این استیبل کوین برخلاف تتر توانست با شفافیت کامل تمامی حسابرسی‌های خود را برای مشتریان و سرمایه‌گذاران به نمایش بگذارد. ترو یو‌اس‌دی توسط کارکنان سابق گوگل، PwC و UC Berkeley مدیریت می‌شود و در نظر دارند تا دیگر دارایی‌های بزرگ دنیا مانند ین، یورو و بورس را توکن‌سازی کنند.

اهداف و پروتکل‌های ترو یو‌اس‌دی

شرکت ارائه دهنده این استیبل کوین ادعا کرده است که آن‌ها به عنوان یک شرکت تکنولوژی مالی، وظیفه خود می‌دانند تا استانداردی برای دارایی‌های استیبل کوین باشند. هدف شرکت یونایتد تراست این است تا در عین حال که با پشتوانه دارایی‌های فیات استیبل کوین خود را عرضه می‌کند، با خالصانه‌ترین شکل ممکن به صورت غیرمتمرکز در اختیار کاربران قرار بگیرد. اکوسیستم این رمزارز ثابت به موسسات و کسب و کارها اجازه می‌دهد تا به صورت یکپارچه قادر باشند دارایی‌های خود را مدیریت و معامله کنند.

به باور این شرکت، یک توکن زمانی می‌تواند به یک ارز تبدیل شود که در بازار به عنوان یک ارزش ذخیره نگاه شود. TrustUSD با قابلیت مقابله در برابر تورم و نوسانات بازار، به عنوان یک استیبل کوین شفاف توانسته به عنوان پول دیجیتالی یک گزینه ایده‌آل برای سرمایه‌گذاران و تریدرها باشد.

میکر دای (Maker DAI)

میکر دای به کاربران خود اجازه می‌دهد تا از سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال بدون نگرانی از هرگونه نوسانات بازار نهایت اسفاده را ببرند. برای درک هرچه بهتر استیبل کوین DAI باید با MakerDAO آشنا شوید؛ یک پروژه متن باز در بلاچین اتریوم که هدف آن کاهش هرچه بیشتر نوسانات بازار برای این استیبل کوین است. در این پروژه هولدرهای توکن MKR وظیفه گاورننس DAI را برعهده می‌گیرند.

به‌منظور این کار، هولدرها از طریق یک سیستم گاورننس علمی، با رای‌گیری و نظرسنجی پروتکل میکر را به صورت غیرمتمرکز مدیریت می‌کنند. با این روش استیبل کوین DAI از ثبات، شفافیت و عملکرد بالایی برخوردار شده است.

اهداف و پروتکل‌های DAI

براساس ادعای این پروتکل، DAI یک استیبل کوین غیرمتمرکز است غیرمتمرکز است که برخلاف دیگر رمزارزهای مشابه خود، تفاوتی بین کاربران خود قائل نمی‌شود. هر کسب و کار یا شخصی می‌تواند برتری این رمزارز را درک کند. کاربران با DAI آزادی مالی خواهند داشت و در عین حال هیچ نوسانی آن‌ها را تهدید نخواهد کرد.

دلیل تمامی این ادعاها این است که کاربران قادر هستند از طریق پروتکل میکر که در بلاکچین اتریوم پیاده شده، ارز خود را خلق کنند. بنابراین کاربران با قوانین مورد نظر خود قادر خواهند بود به سرعت Dai خود را داشته باشند. همانطور که پیش‌تر هم اشاره کرده بودیم، استیبل کوین DAI بر خلاف دیگر رمزارزهای ثابت این لیست یک ارز دیجیتال با وثیقه‌گذاری کریپتویی است. البته یکی از انتقادهایی که به این رمزارز شده، پیچیده بودن درک عملکرد سیستم آن است. با این حال این استیبل کوین نقش مهمی در امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) ایفا کرده است.

یو اس دی کوین (USD Coin)

کوین دلار آمریکا یا (USDC) در سال ۲۰۱۶ عرضه شد و خیلی سریع توانست به عنوان یکی از پرنفوذ‌ترین استیبل کوین‌های فضای کریپتو مورد استقال قرار بگیرد. این ارز دیجیتال فقط یک سال لازم داشت تا بتواند با عرضه بیش از ۴۰۰ میلیون کوین، پس از تتر در رتبه دومین استیبل کوین ارزهای دیجیتال قرار بگیرد.

این استیبل کوین توسط شرکت CENTRE توسعه یافته است؛ یک سرمایه‌گذار خطرپذیر که به عنوان همکار بین سیستم پرداخت Circle و صرافی دیجیتال Coinbase ارز دیجیتال ثابت خود را عرضه کرده است. همانند اکثر رقبای خود، USDC در بلاکچین اتریوم ایجاد شده است و به عنوان یک توکن اتریومی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

اهداف و پروتکل‌های USDC

حسابرسی‌های این استیبل کوین توسط سرویس مالی محبوب Grant Thornton انجام می‌شود تا حداکثر اعتماد لازم برای جذب کاربران ایجاد شود. طبق ادهای شرکت CENTRE، استیبل کوین USDC توانسته به عنوان دومین ارز ثابت دنیا از پشتیبانی بیش از ۱۰۰ شرکت مختلف در زمینه اقتصاد کریپتویی بهره‌مند شود. همچنین این استیبل کوین به اولین ارز ثابتی تبدیل شده که به بیش از ۱ میلیارد دلار عرضه در طول کمتر از یک سال رسیده است.

وجود نام شرکت Circle و صرافی کوین‌بیس کافی است تا بسیاری از کاربران فضای ارزهای دیجیتال به این رمزارز اعتماد کنند. حتی کاربران واجد شرایط می‌توانند با نگهداری USDC در صرافی کوین‌بیس پاداش دریافت کنند.

پکسوس استاندارد (Paxos Standard)

پکسوس (PAX) ادعا می‌کند که دلار دیجیتالی جدید است. پکس ادغام ثبات دلار آمریکا و ویژگی‌های مهم تکنولوژی بلاکچین سعی کرده تا این ادعا را عملی کند.

پکسوس توسط شرکت Paxos Trust ایجاد شده است و همانند اکثر رقبای خود پشتوانه ۱ به ۱ با دلار آمریکا دارد. با این حال این استیبل کوین از جمله ارزهای ثابتی است که توسط اداره خدمات مالی ایالات نیویورک (NYDFS) قانون‌گذاری شده است.

اهداف و پروتکل‌های پکسوس

پکسوس یک توکن با استاندارد ERC-20 است. به این معنی که شما قادر هستید این ارز دیجیتال را در هر نوع کیف پول و پلتفرم اتریومی به‌کار ببرید. همچنین تراکنش‌ها بر اساس قوانین شبکه اتریوم انجام می‌شوند و تمامی ویژگی‌های آن از جمله قراردادهای هوشمند روی پروسه آن دخیل هستند تا اشتباهات انسانی به کلی از بین برود.

خزانه دلاری شرکت پکسوس تراست به عنوان وسطقه توسط خزانه‌داری دولت ایالات متحده آمریکا نگهداری می‌شود. پکس ایجاد شد تا یک گزینه جایگزین برای تتر باشد. پکس اجازه می‌دهد تا انواع و اقسام ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین و اتریوم را خرید و فروش کنید. همچنین استاندارد ERC-20 نهایت شفافیت را برای عملکرد این رمزارز تضمین می‌کند.

پکسوس در کنار دلار آمریکا، پکس گلد (PAX Gold) هم راه‌اندازی کرده است که این ارز دیجیتال ثابت با طلا پشتیبانی شده است.

از دیگر ارزهای دیجیتال ثابت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

استیبل کوین با پشتوانه‌ فیات

  • ترو یو اس دی (TUSD)
  • بایننس یو اس دی (BUSD)
  • جمنای دلار (GUSD)
  • sUSD (SUSD)
  • mStable USD (MUSD)
  • امپل فورث (AMPL) (الگوریتمی)
  • بایننس جی بی پی استیبل کوین (BGBP) (پوند انگلیس)
  • استاتیس یورو (EURS)
  • BiLira (TRYB) (لیر ترکیه)
  • بایننس کی آر دبلیو (BKRW) (وون کره جنوبی)

استیل کوین با پشتوانه‌ طلا

  • گلد کش (CACHE)
  • تتر گلد (XAUt)
  • پاکسوس گلد (PAXG)

مقایسه بین استیبل‌کوین‌های مختلف

در ادامه این تحلیل فاندامنتال استیبل کوین ها برترین ارزهای دیجیتال ثابت را با هم مقایسه می‌کنیم. در این مقایسه ابتدا به سراغ آمار و عملکرد استیبل کوین‌ها در خصوص ارزش بازار و حجم معاملات صحبت خواهیم کرد.

ارزش بازار و حجم معاملات

از نظر ارزش بازار (Market Cap) تتر در رتبه اول برترین ارزهای ثابت قرار دارد و همچنین پنجمین ارز دیجیتال برتر است. در رتبه‌های بعدی USD Coin، بایننس کوین و دای قرار دارند.

ارز نظر حجم معاملات (Volume) در زمان نگارش این مطب تتر با بیش ۸۲ میلیارد دلار در رتبه نخست قرار دارد. نه فقط در بین استیبل کوین‌ها، بلکه تتر حتی فراتر از بیت کوین با ۴۵ میلیارد دلار و اتریوم با ۱۸ میلیارد دلار، رتبه نخست را از آن خود کرده است. در رتبه‌های بعدی بایننس کوین با بیش از ۷ میلارد دلار، یو‌اس‌دی‌ کوین با بیش از ۳ میلیارد دلار، دای با نزدیک به ۷۰۰ میلیون دلار در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

مقایسه استیبل کوین ها در بازار

تحلیل فاندامنتال استیبل کوین ها؛ مقایسه استیبل کوین ها از نظر ارزش بازار و حجم معاملات

آدرس‌های فعال

با وجود تمام مشکلاتی که تتر با آن دست و پنجه نرم می‌کند، بازار خرید و فروش بیت کوین و دیگر رمزارزها باعث شده تا ارزش بازار تتر نیز رشددی فوق‌العاده را سپری کند. تتر در حالی که در اوایل سال ۲۰۲۰ با ارزش بازار ۹٫۲ میلیارد دلاری کار خود را آغاز کرد، حالا به ارزش نزدیک به ۷۰ میلیارد دلار کار خود را سپری می‌کند. تتر در حال حاضر نسبت به تمامی استیبل کوین‌ها از شرایط بهتری برخوردار است. اما با صرف نظر از این ارز ثابت، پکس و USDC از دیگر استیبل کوین‌هایی هستند که روند رشد قابل توجهی را سپری می‌کنند.

آدرس های فعال استیبل کوین ها

تحلیل فاندامنتال استیبل کوین ها؛ آدرس های فعال استیبل کوین ها

مزایا و معایب استیبل کوین ها

از سال ۲۰۱۵ که استیبل کوین‌ها پا به دنیای رمزارزها گذاشتند، رشد آن‌ها پس از چند سال قابل لمس بوده است. به طوری که بخش زیادی از خرید و فروش‌های بیت‌کوین و دیگر آلت کوین‌ها به دست همین استیبل کوین‌ها رقم می‌خورد. در نمودارهای بالا روند صعوی حجم معاملات، میزان عرضه و تقاضا و ارزش بازار نشان داده است که ارزهای دیجیتال ثابت حالا نقشی اساسی را در نقدینگی دنیای رمزارزها ایفا می‌کنند.

مزایای استیبل کوین ها

رمزارزهای ثابت دارای مزایای مهمی هستند که در ادامه این مطلب تحلیل فاندامنتال استیبل کوین ها به این موارد اشاره خواهیم کرد.

۱. استیبل کوین‌ها قابل برنامه‌ریزی هستند

استیبل کوین‌ها اساسا یک سری کد هستند که با اکثر آن‌ها با استاندارد ERC-20 اتریوم نوشته شده‌اند. به همین دلیل افزودن قابلیت‌ها و برنامه‌ریزی آن‌ها به سادگی انجام می‌شود. این ویژگی اجازه داده تا در بازار پویای ارزهای دیجیتال بتوانند شرایط مختلف را با حفظ ثبات خود دنبال کنند.

برای مثال، استیبل کوینی به نام Costco وجود دارد که یک برنامه وفاداری برای خریداران خود ایجاد کرده است. یا کوین‌بیس به هولدرهای یو‌اس‌دی کوین پاداش می‌دهد. همچنین برخی از استیبل کوین‌ها با ایجاد قابلیت گاورننس از طریق رای‌گیری و نظرسنجی، به طور کلی غیرمتمرکز هستند و عملکرد آن‌ها وابسته به هیچ واسطه‌ای نیست.

۲. استیبل کوین‌ها کارمزدهای قابل قبولی دارند

به دلیل کارمزدهای پایین‌تر و قابل پرداخت برای اکثر کاربران، استیبل کوین‌ها ارزش به مراتب بهتری نسبت به گزینه‌های جایگزین مانند تبدیل به ارز فیات یا گس اتریوم دارند. به همین دلیل کاربران معمولی، مشتریان، کسب و کارها و حتی موسسات بلاکچینی ارزهای دیجیتال ثابت را گزینه بهتری می‌دانند.

۳. دسترسی ۲۴ ساعته در هفت روز هفته

به لطف بستری به نام بلاکچین، مهم نیست استیبل کوین‌ها با پشتوانه دارایی‌های واقعی مانند ارزهای فیات، طلا یا نفت عرضه شده‌اند، هر چه که باشد، شما یک پشتیبانی و دسترسی ۲۴ ساعته خواهید داشت. بر خلاف ساعت کاری بانک‌ها و موسسات، با کمک بلاکچین می‌توانید در هر زمان و هر مکانی که قرار دارید،‌ استیبل کوین‌های خود را معامله کنید.

۴. استیبل کوین‌ها هیچ مرزی نمی‌شناسند

در دنیایی که پر است از تحریم‌ها، محدودیت‌ها و عدم پشتیبانی از کشورهای مختلف توسط شرکت‌ها و بانک‌های بزرگ، استیبل کوین‌ها همیشه در دسترس هستند و مهم نیست در چه کشوری با چه محدودیتی قرار داشته باشید. همچنین به دلیل ثبات این ارزهای دیجیتال، قادر هستید به جای انتقال پول‌های فیات به بانک‌های خارجی یا در هنگام سفر به کشورهای مختلف، به سادگی از استیبل کوین‌های خود استفاده کنید.

۵. استیبل کوین‌ها شفاف هستند

بر خلاف ارزهای فیات که تحت نظر و مدیریت بانک‌های مرکزی و دولت‌ها قرار دارند، استیبل کوین‌ها به دلیل وجود بلاکچین همیشه قابل نظارت توسط مردم عادی و توسعه‌دهندگان هستند. همچنین در عین حال استیبل کوین‌های شناخته شده‌تر، دارای قانون‌گذاری هستند و توسط ناظرین مختلف حسابرسی می‌شوند تا از انجام هرگونه خلاف و رعایت نکردن اصول اصلی استیبل کوین‌ها توسط شرکت‌های ارائه دهنده، در امان باشند.

معایب استیبل کوین ها

استیبل کوین‌ها دارای چند عیب هم هستند که باعث می‌شوند قادر به رقابت با ارزهای دیجیتال بزرگ نباشند. هرچند که هدف اصلی استیبل کوین‌ها رقابت با ارزهایی نظیر بیت کوین نیست، با این حال بد نیست با یک سری از این موارد هم آشنا شویم.

استیبل کوین ها مناسب سرمایه‌گذاری نیستند

برخلاف ارزهای رمزنگاری شده بزرگ مانند بیت کوین، اتریوم، کاردانو و غیره، استیبل کوین‌ها گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری محسوب نمی‌شوند. اگر با ۱۰۰ دلار، ۱۰۰ استیبل کوین بخرید، دو سال دیگر هم این سرمایه شما همان ۱۰۰ دلار باقی خواهد ماند و اهمیتی هم ندارد که دلار یا ارز پشتوانه آن چه روندی را در دنیای واقعی طی کند.

استیبل کوین‌ ها کاملا غیرمتمرکز نیستند

اکثر ارزهای دیجیتال ثابت وابستگی زیادی به دارایی‌های رایج و سنتی دارند. آن ارزهای دیجیتال ثابتی هم که با وثیقه‌گاری رمزارزها عرضه می‌شوند، پیچیدگی خاصی دارند که برای همه افراد مناسب نیست. وابستگی استیبل کوین‌ها به دارایی‌های رایج باعث شد تا پای سیستم‌های بانکی هم در جریان آن‌ها باز شود.

شرایط نگهداری استیبل کوین ها همانند پول‌های رایج نیست

برخلاف پول‌های فیات که آن‌ها را یا به صورت فیزیکی در خانه نگهداری می‌کنید یا وظیفه نگهداری آن‌ها بر عهده بانک‌ها است و هر اتفاقی هم که رخ دهد مسئولیتش پای بانک است، نگهداری استیبل کوین‌ها تماما با خود صاحب آن‌هاست. هرچند نگهداری استیبل کوین‌ها هیچ فرقی با نگهداری بیت کوین، اتریوم یا غیره ندارد اما در صورتی که یک فرد تازه‌کار هستید، باید از کیف پول امن استفاده کنید و شرایط امنیتی آن را برعهده بگیرید.

اخبارهای مهم مرتبط با استیبل کوین‌ ها

در انتهای تحلیل فاندامنتال استیبل کوین ها نگاهی به مهم‌ترین اخبار تاثیرگذار این نوع ارزهای دیجیتال می‌اندازیم.

کاردانو در حال راه‌اندازی استیبل کوین است

کاردانو با مشارکت دو پلتفرم دیفای MELD و Tingo Network قصد راه‌اندازی استیبل کوینی با پشتوانه طلا در شبکه کاردانو را دارد. کن اولینگ، موسس پلتفرم MELD هدف این پروژه را سادگی و وضوح آن دانست. او اظهار داشت که طلا قرار است در صندوق محرمانه جمع‌آوری شود و سپس به یک استیبل کوین تبدیل شود.

ارزش بازار USDT به ۶۵ میلیارد دلار می رسد

USDT خود را به عنوان استیبل کوین برتر بازار کریپتو می‌بیند، زیرا حجم بازار آن به بیش از ۵۰ میلیارد دلار در مجموع رسیده است. در ماه آگوست ۲۰۲۱، حجم بازار تتر به ۶۵ میلیارد دلار رسید. ناظران قانونی، نهادها و دولت‌ها در حال حاضر تتر را به عنوان یک فناوری نوآورانه و تاثیر‌گذار می‌شناسند.

بحران جدیدی در انتظار تتر و استیبل کوین‌ها

طرح STABLEAct چند عضو کنگره آمریکا شرکت‌های صادر کننده استیبل‌کوین‌هایی مثل تتر و usdc را به قرار گرفتن زیر نظر فدرال رزرو ملزم می‌کند. در صورت تصویب این طرح، بیت فینکس، (شرکت صادر کننده تتر) تبدیل به یک بانک آمریکایی خواهد شد، با توجه به تحریم های فعلی حساب داشتن در آن برای ایرانیان نیز ممنوع خواهد بود.

هشدار سازمان نظارت بر امور مالی آلمان در مورد اقدام ظاهراً غیرقانونی بایننس برای عرضه توکن‌های سهام

اداره نظارت بر امور مالی فدرال (BaFin) ادعا می‌کند که صرافی بایننس به دلیل عدم صدور دفترچه سهام اوراق بهادار و عدم پذیره ‌نویسی ممکن است تا ۵ میلیون یورو مشمول جریمه نقدی شود. عرضه این توکن‌های سهام ممکن است در نهایت در آلمان ممنوع شود. به غیر از BaFin، این موضوع توسط مرجع راهبرد امور مالی (FCA) در انگلیس نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد. بایننس در اوایل ماه جاری میلادی به معاملات سهام توکنیزه ورود کرد. در حال حاضر، کاربران این صرافی می‌توانند با کارمزد صفر در چهار شرکت تجاری عمومی تسلا، کوین بیس، مایکرواستراتژی و اپل سرمایه‌گذاری کنند. همچنین، توکن سهام مایکروسافت نیز در اواخر این ماه لیست خواهد شد. این توکن‌ها را می‌توان با استیبل کوین بایننس (BUSD) در ساعات معاملاتی آمریکا خریداری کرد.

توکن‌های سهام مایکروسافت، اپل و مایکرواستراتژی در صرافی بایننس لیست می‌شوند

صرافی بایننس اعلام کرد که سهام توکنیزه شده اپل، مایکروسافت و مایکرواستراتژی را تا پایان آوریل لیست خواهد کرد. کاربران این صرافی می‌توانند همین امروز توکن سهام مایکرواستراتژی را بخرند. توکن‌های سهام اپل و مایکروسافت به ترتیب در تاریخ ۲۸ آوریل و ۳۰ آوریل لیست خواهند شد. پیش از این صرافی بایننس توکن سهام تسلا و کوین بیس را عرضه کرده بود. تمام این سهم‌های توکنیزه با استیبل کوین‌بایننس (BUSD) باز تعریف شده‌اند. در حالی که محصولات مشابهی توسط صرافی اوراق مشتقه FTX نیز ارائه می‌شود، بایننس معاملات سهام را بدون کارمزد ارائه می‌کند. کلیه این توکن‌ها به طور کامل توسط اوراق بهادار مربوطه پشتیبانی می‌شوند. شایان ذکر است که توکن‌های سهام فقط در ساعات بازار ایالات متحده قابل معامله هستند.

بانک مرکزی چین در حال کار روی سیاست‌های جدید نظارتی ارزهای دیجیتال

لی بو، معاون جدید بانک مرکزی چین می‌گوید ارزهای دیجیتال باید در آینده نقش اساسی داشته باشند. بو اظهار داشت که اطمینان از اینکه سوداگری ارزهای دیجیتال هیچ گونه خطر مالی قابل توجهی ایجاد نمی‌کند، مهم است. وی همچنین خاطرنشان کرد که در صورت انتخاب استیبل کوین‌ها به عنوان ابزار پرداخت، چنین رمز ارزهایی که به صورت خصوصی منتشر می‌شوند باید تحت مقررات دقیق‌تری نسبت به بیت کوین قرار بگیرند.

در حال حاضر، چین پیشتاز رقابت جهانی برای راه اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) است. یوان دیجیتال چین در حال آزمایش در سه استان این کشور بوده و قرار است در شهرهای بیشتری آزمایش شود. گفته می‌شود که چین قصد دارد CNBC خود را قبل از بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۲۲ در پکن عرضه کند.

بایننس بی‌سروصدا رقیب پی پال را راه‌اندازی کرد

صرافی بایننس، Binance Pay را راه‌اندازی کرد. این صرافی امید زیادی به Binance Pay دارد که هم اکنون نسخه بتای آن منتشر شده است. در این صورت کاربران می‌توانند از کیف پول‌های خود برای خرید استفاده کنند. فروشندگان نیز می‌توانند استیبل‌کوین‌ بایننس را به یورو تبدیل کنند. این صرافی جهانی اوایل امروز در رویداد مجازی خود، Binance Blockchain Week اعلام کرد که جمعه گذشته مخفیانه نسخه بتای Binance Pay را راه‌اندازی کرده است. که در واقع پاسخ این صرافی به رقیب خود پی پال بوده است.

بایننس پی از پنج رمز ارز پشتیبانی می‌کند. بیت کوین، اتریوم، استیبل کوین BUSD و بایننس کوین (BNB). همچنین کاربران می‌توانند با توکن‌های SXP شرکت کارت اعتباری Swipe پرداخت کنند. بایننس این شرکت را سال گذشته خریداری کرد. اگرچه CZ برنامه‌های بزرگی برای Binance Pay دارد، اما به شوخی گفت که راه‌اندازی نسخه بتا بی‌سروصدا بوده است. وی گفت: اگر بتوانید این محصول را پیدا کنید، می‌توانید آن را امتحان کنید.

سخن پایانی

استیبل کوین‌ها بخش جدایی ناپذیر از دنیای رمز ارزها شده‌اند. اکنون بسیاری از جفت ارزها در صرافی بر مبنای آنها است و استفاده از آنها نیز هر روز افزایش پیدا می‌کند. اگر شما نیز از استیبل کوین‌ها به صورت روزمره استفاده می‌کنید، می‌توانید نظرات خود را با ما در میان بگذارید همچنین برای مطالعه بهتر هر کدام از استیبل کوین‌ها به صورت جداگانه، مقالات زیر را مطالعه کنید:

اگر دوست ندارید از قافله عقب بمانید و نمی‌خواهید رشد روزبه‌روز قیمت ارزهای دیجیتال، مخصوصا اتریوم را که ارتباط مستقیمی با بازی‌های کریپتویی دارد از دست بدهید، همین حالا می‌توانید در کوین نیک، ارز دیجیتال مورد نظرتان را خریداری کنید.

میلاد ابراهیم پور

میلاد متولد ۱۳۷۱ و فارغ‌التحصیل رشته معماریه. عاشق تکنولوژی، دنیای بازی‌های ویدیویی، سینما و انیمیشنه. میلاد تو زمینه‌های مختلفی از ارزهای دیجیتال تا تکنولوژی فعالیت شروع به تالیف و ترجمه مطالب مختلف کرده و هر روز دنبال یادگیری چیزای جدیده.

دیدگاهتان را بنویسید

شانزده + 20 =