اگر کمی فکر کنیم، در می‌یابیم که همه‌گیری فعلی COVID-19 نمایان‌گر این است که تصمیم‌ها و کارهای فردی ما، عواقبی برای همه ما دارند. متاسفانه، طبیعت بشر این‌گونه است که منافع فردی خود را در اولویت قرار می‌دهند و یک بحران واقعاً جدی لازم است تا چشمان ما را به‌روی وابستگی درونی اقدامات باز کند. حال در این دوران، رمزارزها در چه حالی هستند و آیا این‌که نقدشوندگی ارز رمزنگاری از ما محافظت می‌کنند، حقیقت دارد یا خیر؟

سیستم ایمنی جمعی صنعت بلاک‌چین، از طریق ارزیابی تست‌های استرس در زندگی واقعی، انعطاف‌پذیری لازم را فراهم می‌کند و این امر اهمیت زیادی دارد، زیرا به‌وضوح عدم آمادگی کامل جهان برای تهدید COVID-19 را نشان می‌دهد.

سقوط بی‌سابقه قیمت‌های کل دارایی‌های رمزنگاری‌شده ناشی از این همه‌گیری جهانی، با بیت‌کوین (BTC) که به‌اندازه ۴۷ درصد از ارزش خود را از ۱۲ تا ۱۳ مارس از دست داده است، تجزیه‌وتحلیل دقیقی از جدیدترین وقایع را می‌طلبد و بررسی این‌که چگونه وام‌دهندگان ارزهای دیجیتال برای محافظت از مشتریان خود واکنش نشان می‌دهند.

بیایید در این مطلب از کوین نیک به نقدشوندگی ارز رمزنگاری بپردازیم. با ما همراه باشید.

نقدشوندگی ارز رمزنگاری

ارز رمزنگاری

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۶ موردی که ای کاش هنگام شروع تجارت ارزهای رمزنگاری شده می‌دانستم

اعطای وام ارزهای دیجیتال ۱۰۱ و نیاز به نقدشوندگی ارز رمزنگاری

هر وام‌دهنده مهم ارزهای رمزنگاری‌شده، دو مسیر اصلی تجارت دارد: وام‌های پشتیبانی‌شده با ارزهای دیجیتال و کسب سود. به‌عبارت ساده‌تر، وام با پشتوانه رمزارزها زمانی است که مشتریان برای دریافت وام، دارایی‌های رمزنگاری‌شده را به‌عنوان وثیقه نزد وام‌دهنده رمزنگاری سپرده‌گذاری می‌کنند. این کار بدون بررسی اعتبار انجام می‌شود، زیرا وام توسط یک وثیقه اساسی ضمانت می‌شود. مشتریان برای کسب سود از دارایی‌های بی‌هدف خود، وجوهی را نزد یک شرکت وام‌دهنده ارزهای رمزنگاری‌شده، به حساب‌های خود اضافه می‌کنند.

در حالی که برخی از شرکت‌ها ممکن است از سود خود برای هزاران استراتژی تجاری و شرط‌بندی‌های جهت‌دار در بازار استفاده کنند، به‌طورکلی گفته می‌شود که یک موسسه وام‌دهنده ارزهای دیجیتال باید از سود خود استفاده کند تا وام‌های با پشتوانه ارزهای رمزنگاری‌شده را برای مشتریان خود تامین کند.

این مهم است که بدانید به چه شرکتی‌ اعتماد می‌کنید تا پولی را که به‌سختی درآورده‌اید به آن بسپارید و این‌که آن شرکت با پول شما چه کرده و چگونه از دارایی‌های شما محافظت می‌کند. این دانش برای موفقیت مالی شما، به‌ویژه در مواقع نوسان بازار ارزهای دیجیتال، تفاوت زیادی ایجاد می‌کند.

اساسا، وام‌دهندگان قابل‌اعتماد ارزهای دیجیتال باید در مورد این‌که با بودجه مشتریان چه می‌کنند، کاملا روراست باشند. در حالی که من به فضای وام‌های ارزهای رمزنگاری‌شده اشاره می‌کنم، می‌توان این نتیجه‌گیری را برای هرگونه وام‌دهی مبتنی بر دارایی و هر موسسه مالی تعمیم داد.

در مورد رکود اخیر بازار، وام‌دهندگان ارزهای رمزنگاری‌شده در سراسر هیئت‌مدیره موظف به رسیدگی به نقدشوندگی ارز رمزنگاری بودند.

نقدشوندگی ارز رمزنگاری

نوسان بازار ارزهای دیجیتال

این مطلب راهم مطالعه کنید: با ارزهای رمزنگاری دارایی جدیدی که در سراسر جهان گسترده شده آشنا شوید

بیایید در مورد چالش بزرگ صحبت کنیم: نقدشوندگی ارز رمزنگاری

شرکت‌های وام‌دهنده مسئول باید همیشه از منافع وام‌گیرندگان، افرادی که وام را تامین می‌کنند و کسانی که از دارایی‌های خود سود به‌دست می‌آورند، حمایت و پشتیبانی کنند. در طول بحران مالی بازار، این بدان معنی بود که بسیاری از شرکت‌ها مجبور به نقد‌کردن دارایی‌های مشتریان بودند.

برخلاف تصور بسیاری، وام‌دهندگان قابل‌اعتماد از نقدکردن و تسویه وثیقه مشتریان خوشحال نمی‌شوند، زیرا این امر ناراحتی بزرگی را برای آن‌ها به‌همراه می‌آورد. نقدشوندگی ارز رمزنگاری مخالف ذات بسیار پایدار مدل‌های کسب‌وکار وام‌های رمزنگاری‌شده است زیرا آن‌ها تعداد وام و درآمد را کاهش می‌دهند.

هنوز وام‌دهندگان وظیفه امانت‌داری در قبال مشتریانشان را دارند. با توجه به این‌که اعتبار بررسی نمی‌شود، وثیقه‌ای که وام‌گیرندگان برای دریافت وام می‌دهند، همان چیزی است که وجوه مشتریان را ضمانت می‌کند. بنابراین، مکانیسم‌های حفاظت از وام‌دهنده قابل‌اعتماد ارزهای رمزنگاری محدود به مبلغ مشخصی نیستند.

شرکت A را در مقابل شرکت B در نظر بگیرید.

شرکت A به‌طور شفاف به مشتریان وام خود اطلاع می‌دهد که اگر ارزش وثیقه پشتیبان وام آن‌ها پایین بیاید و آن‌ها وثیقه بیشتری اضافه نکرده یا بخشی از وام‌های خود را پس ندهند، شرکت باید به‌طور خودکار دارایی‌های آن‌ها را نقد کند تا مطمئن شود افرادی که روی وام‌های خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند، پول خود را از دست نمی‌دهند.

حال این مورد را با شرکت B مقایسه کنید که هیچ‌گونه توجهی به نوسان‌های قیمت نمی‌کند و به مشتریان وام خود می‌گوید که برای افزایش وثیقه یا بازپرداخت وام خود عجله نکنند، زیرا در این مدت هیچ‌گونه نقدشوندگی ارز رمزنگاری وجود نخواهد داشت، حتی در مواقعی که وثیقه برای تامین وام‌های بدهی آن‌ها کافی نباشد.

آیا اصلا تصور می‌کنید که برای هر نوع پولی به شرکت B اعتماد کنید؟ البته که این‌طور نیست.

اگر بنا به‌دلایلی می‌خواهید پول خود را در شرکت B بگذارید، حالت زیر را در نظر بگیرید: وام‌گیرنده یک وام ۱۰۰٫۰۰۰ دلاری در قبال بیت‌کوین می‌گیرد، اما قیمت بیت‌کوین افت می‌کند و این وثیقه اکنون صرفا ۲۰٫۰۰۰ دلار ارزش دارد. این وام کاملاً توسط پول شما تامین می‌شود. به‌نظر شما این وام‌گیرنده چقدر انگیزه دارد که اصلاً وام را بازپرداخت کند و پس‌انداز شما چطور محافظت می‌شود؟

واقعیت امر این است که یک شرکت وام‌دهنده رمزنگاری که مارجین‌کال‌های مبتنی بر قیمت صادر نکرده و وثیقه را به‌صورت خودکار نقد نمی‌کند، به‌احتمال زیاد به‌هیچ‌وجه سیستم‌های نقدشوندگی و مدیریت وثیقه کاری را ندارد.

عدم نقدکردن وثیقه به‌طور موثر و به‌موقع برای وام‌هایی که در شرایط بسیار دشوار قرار دارند، اساسا شرط‌بندی روی کل شرکت و همین‌طور کل پول‌های مشتریان است. تظاهر به فقدان نقدشوندگی ارز رمزنگاری به‌عنوان حسن‌نیت نسبت به مشتریان خود، جرأت زیادی می‌خواهد، زیرا این امر صرفا شرط‌بندی خطرناکی روی قیمت دارایی‌های رمزنگاری‌شده است. دلیل این است که هنگام بحث در مورد نقدشوندگی، ما باید تاثیر این سیاست‌ها را در درازمدت بررسی کنیم، نه این‌که فقط یک مورد را در نظر بگیریم.

نقدشوندگی ارز رمزنگاری

وام های رمزنگاری شده

این مطلب راهم مطالعه کنید: آیا با نرخ های ثابت می‌توان ارزهای دیجیتال را با خیال راحت مبادله کرد؟

چرا در صورت انفجار سایر شرکت‌ها، وام‌دهندگان رمزگذاری به آن اهمیت می‌دهند؟

نگاه طولانی‌مدت بسیار مهم است، زیرا وام‌دهندگان معتبر ارزهای دیجیتال نمی‌خواهند که مردم در این صنعت نوپا هرگونه دارایی خود را از دست بدهند و بدون نقدشوندگی وثیقه بر اساس قیمت، این اتفاق زودتر از موعد می‌افتد. درست همان‌طور که اگر تابه‌حال در کازینو بازی کرده باشید، خوب می‌دانید که طولانی بازی‌کردن مساوی است با باختن!

برخلاف بازارهای مالی سنتی، جایی که کمک‌های مالی دولت‌ها می‌تواند برخی از خطرات سیستماتیک را کاهش دهد، عواقب چنین انفجاری در فضای رمزنگاری فراتر از ضررهای فردی است. آن‌ها برای وام‌های رمزنگاری‌شده و کل جامعه بلاک‌چین مضر هستند. این امر به قانون‌گذاران، سیاستمداران و کسانی که مزایای فناوری دفتر کل توزیع‌شده را به‌رسمیت نمی‌شناسند بهانه‌های دیگری برای سرکوب نوآوری و جلوگیری از پذیرش گسترده رمزنگاری با اشاره به این نواقص و کار نادرست عاملان بی‌مسئولیت می‌دهد.

اگر قرار باشد فضای بلاک‌چین و سرمایه‌گذاری ارزهای رمزنگاری‌شده فراتر از یک بوتیک، یعنی صنعت هدف چند صد میلیارد دلاری باشد، همه عاملان اصلی این فضا نیاز به اتخاذ حاکمیت مناسبی دارند و این فضا باید نهادینه شود. تنها با این کار، بسیاری از مردم متوجه خواهند شد که با توجه به منبع بزرگ پول چاپی و اصول تحریف‌شده بازار که امروزه اقتصادهای ما را توسعه می‌دهد، رمزنگاری بخشی از راه‌حل ممکن است که نه تنها ثروت فعلی شما را حفظ می‌کند، بلکه آن را مدیریت کرده و باعث رشد آن می‌شود.

منبع: Cointelegraph