وقتی صحبت از ارزهای دیجیتال می‌شود، ناخودآگاه ذهن بسیاری از ما به سمت بیت کوین می‌رود. قیمت بالا، سود فراوان و برخی از ویژگی‌های غیرمتمرکز بودن آن، باعث شده بیت کوین همیشه در مرکز توجه قرار بگیرد، مخصوصا از سال ۲۰۱۷ و زمانی که قیمت بیت کوین به بالاترین حد ممکن رسید. اما دنیای ارزهای دیجیتال فقط بیت کوین نیست. به غیر از پادشاه، بیش از ۲ هزار ارز دیجیتال دیگر وجود دارد. با این تعداد رقیب، سوال اینجاست که بزرگترین آلت کوین های ۲۰۲۰ کدام هستند؟

بزرگترین آلت کوین های سال ۲۰۲۰

در صورتی که به غیر از بیت کوین به دنبال دیگر ارزهای دیجیتال برای سرمایه‌گذاری هستید، انتخاب‌های مختلفی پیش رو دارید. در ادامه با ما همراه باشید تا برخی از بزرگ ترین آلت کوین های ۲۰۲۰ را به شما معرفی کنیم.

تتر

یکی از بزرگ‌ترین ایراداتی که به ارزهای دیجیتال وارد می‌شد، نوسانات بسیار بالای آن‌ها نسبت به ارزهای فیات سنتی بود. البته برخی‌ها اعتقاد دارند که نوسان یک ایراد نیست و یکی از ویژگی‌هایی است که باعث شده ارزهای دیجیتال وسیله مناسبی برای داد و ستد باشند. اما با این حال، خیلی‌ها قادر نیستند حرکات بزرگ و ناگهانی ارزهایی مانند بیت کوین را نادیده بگیرند.

ارز دیجیتال تتر
تتر به عنوان یک استیبل کوین رابطه تنگاتنگی با بیت کوین دارد

برای مقابله با این گونه نوسانات قیمتی، ارز دیجیتالی به نام تتر معرفی شد. تتر به عنوان یک استیبل کوین (Stable Coin) طراحی شد. اگر چه تتر روی تکنولوژی بلاک چین سوار است، با این حال این ارز دیجیتال به دلار آمریکا وابسته است. به همین دلیل به جای این که قیمت تتر دائما بدون هیچ قانونی بالا و پایین برود، قیمت آن ثابت می‌ماند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: رمزارز تتر : پرکاربردترین رمزارز دنیا

تتر برای ثابت ماندن خود، به گونه‌ای طراحی شده که دائما به میزان موجودی دلار در شرکت توزیع کننده متصل باشد. به این معنی که به هر میزان تتری که در بازار وجود دارد، به همان میزان هم دلار در خزانه شرکت تتر لیمیتد موجود است.

تتر توانسته با این ویژگی، امن، پیش‌بینی پذیر و قابل اطمینان باشد. حتی این مسئله باعث شده تا بین بیت کوین و تتر رابطه خاصی برقرار باشد. زمانی که قیمت بیت کوین با نوسانات شدیدی رو به رو می‌شود یا قیمت آن سقوط می‌کند، خیلی از سرمایه‌گذاران سریعا بیت کوین خود را با تتر عوض می‌کنند و سپس با بالا رفتن قیمت‌ها، با تتر خود بیت کوین می‌خرند.

اتریوم

پس از بیت کوین، اتریوم یکی از شناخته‌ شده‌ترین پلتفرم‌‌های ارزهای دیجیتال است. در حال حاضر اتر در جایگاه دوم بزرگترین آلت کوین های ۲۰۲۰ از نظر ارزش بازار قرار دارد.

اما اتریوم چیزی بیشتر از یک ذخیره ارزش (Store of Value) ارائه داده است. پلتفرم اتریوم با فراهم کردن زیرساخت مطمئن، اجازه داده تا اپلیکیشن‌های متن باز غیرمتمرکز مالی و غیر مالی، فضایی برای عرض اندام داشته باشند و مورد توجه بسیاری از افراد حقیقی و حقوقی قرار بگیرند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: اتریوم سودآورترین ارز دیجیتال در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰

اتریوم به حدی بزرگ شده است که حالا سعی دارد نسخه دوم خود یعنی اتریوم ۲.۰ را عرضه کند. با این بروزرسانی، نه تنها مشکل مقیاس پذیری این پلتفرم حل خواهد شد، بلکه از الگوریتم گواه اثبات کار (Proof of Work) به گواه اثبات سهام (Proof of Stake) کوچ خواهد کرد.

همچنین اتریوم توانسته نسبت به بسیاری از آلت کوین‌های دیگر، به عنوان یک روش پرداخت مطمئن انتخاب شود.

تزوس

تزوس (Tezos) یک ارز دیجیتال کمتر شناخته شده است که از الگوریتم گواه اثبات سهام استفاده می‌کند. عملکرد این ارز دیجیتال در سال ۲۰۱۹ آن قدری خوب بود که برخی از صرافی‌ها اجازه دادند تا کاربران قادر باشند با سپردن ارزهای دیجیتال تزوس، ۷ درصد سود کسب کنند.

ارز دیجیتال تزوس
ارز دیجیتال تزوس یکی از بزرگترین آلت کوین‌های تازه وارد است

البته تزوس در ابتدای راه خود و مشکلاتی که در سال ۲۰۱۴ با عرضه اولیه سکه داشت، به سختی توانست جان سالم به در ببرد. اما حالا کابوس این رمزارز به اتمام رسیده و باعث شده تا تزوس به عنوان یکی از بزرگترین آلت کوین های ۲۰۲۰ شناخته شود.

میکر DAO

MakerDAO روی شبکه اتریوم ساخته شده است و همانند تتر، یک استیبل کوین محسوب می‌شود که وابسته به دلار آمریکاست. این استیبل کوین تنها ۲ سال است که عرضه شده و با این حال، توانسته به محبوبیت بالایی دست پیدا کند.

این استیبل کوین قصد دارد یک دارایی دیجیتال جدید هم ایجاد کند که این بار وابسته به قیمت یورو است. در حال حاضر نزدیک به ۳۲۰ میلیون از این دارایی در شبکه بلاک چین موجود است. بنابراین بد نیست که MakerDAO را به عنوان یکی از بزرگترین آلت کوین های ۲۰۲۰ جدی بگیریم.

لایت کوین

لایت کوین مدت‌هاست که در بازار حضور دارد اما هرگز نتوانست طعم آن افزایش قیمتی را که در سال ۲۰۱۷ تجربه کرد، بچشد. با این حال لایت کوین هنوز یکی از برترین رمزارزها از نظر ارزش بازار است. هرچند به دلیل کاهش هش ریت این ارز دیجیتال، بسیاری از متخصصین به سرمایه‌گذاران پیشنهاد کرده‌اند که ارزهای خود را به فروش برسانند.

هرچند لایت کوین قصد دارد برای مقابله با این مسئله، یک سری تغییرات فنی را در خود ایجاد کند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: پیش بینی قیمت لایت کوین در سال ۲۰۲۱

نظر شما در مورد بزرگترین آلت کوین های۲۰۲۰ چیست؟ کدام ارز را به عنوان یک سرمایه و ابزار معامله مطمئن انتخاب می‌کنید؟‌ نظر خود را با کوین نیک به اشتراک بگذارید.

منبع: BTC Manager