در این مقاله چند ارز دیجیتال ارزان را به شما معرفی می‌کنیم و در ادامه از شاخص ارزش بازار و نحوه محاسبه آن با شما سخن خواهیم گفت. اگر شما هم مشتاق یافتن ارزهای کم هزینه برای سرمایه‌گذاری هستید با ما همراه باشید.

روزگاری بیت کوین از نظر کاربردی هیچ ارزشی نداشت. در سال ۲۰۱۰ یک شخص برای خرید دو پیتزای ۲۵ دلاری، ده هزار بیت کوین پرداخت کرد. حدود ده سال بعد، آن ده هزار بیت کوین ارزشی معادل ۲۰۰ میلیون دلار پیدا کرد. در حال حاضر هم چند ارز دیجیتال ارزان در دنیا وجود دارد و بسیاری از مردم از خودشان می‌پرسند کدامیک از این ارزهای ارزان برای سرمایه‌گذاری گزینه بهتری است.

البته، باید توجه داشت که قرار نیست همه توکن‌ها سودی گزاف را برای کاربران خود به ارمغان بیاورند.

آیا واقعا رمزارزی وجود دارد که قیمت آن کمتر از یک دلار باشد؟

مطمئنا وجود دارد. صدها توکن با ارزش کمتر از یک دلار در دنیای رمزارز وجود دارد. این رمزارزهای ارزان به طور کلی با نام رمزارز پنی (Penny Cryptocurrencies) شناخته می‌شوند. در بین این ارزهای دیجیتال می‌توانید مواردی را بیابید که ارزش آن‌ها از ۰/۰۱ دلار آمریکا هم کمتر است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: اصطلاحات تخصصی ارز دیجیتال که قبل از سرمایه گذاری باید بدانید

کدام رمزارزها در فهرست ارز دیجیتال ارزان قرار دارند

در سال ۲۰۰۷ هیچ‌کس نمی‌توانست پیش‌بینی کند که با گذشت زمان ارزش یک واحد بیت کوین به ۲۰ هزار دلار خواهد رسید. به همین ترتیب، هیچ‌کس هم در حال حاضر به طور قطع نمی‌تواند این اطمینان را به شما بدهد که ارزش کدام ارز دیجیتال ارزان در چند ماه آینده حالتی صعودی پیدا خواهد کرد. تجارت رمزارز از نظر ریسک بالای آن، شباهت زیادی به تجارت سهام یا حتی قمار دارد.

اما ریسک‌پذیری در دنیای رمزارز به این معنی نیست که باید با چشمان بسته و اعتماد کورکورانه به یک توکن خاص، پای در این راه بگذارید. احتمال صعود ارزش در برخی از رمزارزها نسبت به سایرین بیشتر است. شاخصی وجود دارد که می‌تواند در انتخاب رمزارز برای سرمایه‌گذاری به شما کمک کند. این شاخص «ارزش بازار» (Market Capitalization) توکن نام دارد.

در این مقاله از کوین نیک قصد داریم لیستی از چند ارز دیجیتال ارزان را به شما معرفی کنیم. می‌توانید با بررسی ارزش بازار این ارزها در نهایت تصمیم بگیرید که بهترین رمزارز ارزان برای سرمایه‌گذاری شما کدام مورد است. بسیاری از مواردی که در این مقاله از آن یاد می‌کنیم علاوه بر رمزارز بودن جزو پروژه‌هایی محسوب می‌شوند که قرار است در آن تغییراتی صورت بگیرد.

۱. ترون

معرفی چند ارز دیجیتال ارزان

ترون یک ارز دیجیتال ارزان در دنیای رمزارز به شمار می رود.

TRON یا TRX یک سیستم عملیاتی مبتنی بر بلاکچین است که می‌خواهد در آینده یک وب پرکاربرد، دموکراتیک، غیرمتمرکز و مستقل مناسب برای اپلیکیشن‌های پرسرعتی مانند بازی‌ها بسازد.  در حال حاضر قیمت TRX در دنیای رمزارز ۰/۰۱۸ دلار بوده و ارزش بازار آن ۱٫۱۱۶٫۱۱۴٫۰۴۲ دلار آمریکا است.

۲. الکترونیوم

ارز دیجیتال ارزان الکترونیوم

الکترونیوم هم یک رمزارز ارزان به شمار می‌رود.

الکترونیوم (Electroneum) قصد دارد یک اکوسیستم جدید برای پرداخت‌های دیجیتالی سریع ایجاد کند که حتی افراد فاقد حساب بانکی هم بتوانند از آن استفاده کنند. این اکوسیستم بر محور استفاده از تلفن همراه و اپلیکیشن‌ها استوار است. قیمت کنونی این ارز دیجیتال ارزان ۰/۰۰۳۸ دلار آمریکا و ارزش بازار آن ۳۷٫۴۵۹٫۳۵۳ دلار است. برای خریدن چند الکترونیوم سرمایه و تفکر زیادی لازم نخواهید داشت.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ارزهای دیجیتال چطور باعث صرفه جویی و حفظ سرمایه کسب‌وکارها می‌شود

۳. اوپاسیتی

هدف ارز دیجیتالی Opacity یا OPQ، ایجاد یک سرویس ذخیره‌سازی ارزان، غیرمتمرکز و ناشناس در کلاد برای به اشتراک‌گذاری فایل‌ها است. برای استفاده از این سرویس نیازی نیست که کاربران هیچ یک از اطلاعات شخصی خود را ارائه بدهند. پرداخت برای استفاده از فضای ذخیره‌سازی هم از طریق توکن اوپاسیتی انجام می‌شود.

۴. استلار لومنز

معرفی بهترین ارز دیجیتالی ارزان

ارز دیجیتالی استلار از جمله رمزارزهای ارزان است.

استلار (Stellar Lumens) یا XLM پروتکلی ایجاد کرده که اجازه انتقال بین‌المللی ارزان و سریع توکن‌ها و ارزهای فیات را میسر می‌سازد. هدف این پروتکل فراهم آوردن امکان ارسال ساده پول در بین مرزها است. قیمت کنونی این ارز دیجیتال ارزان ۰/۰۶۷ دلار و ارزش بازار آن ۱٫۳۱۰٫۶۸۰٫۸۸۳ است.

۵. راون کوین

ارزش بازار چند ارز دیجیتال ارزان

وب سایت ارز دیجیتال راون کوین

راون کوین (Ravencoin) یکی از رمزارزهایی است که بسیاری از تحلیل‌گران پتانسیل بالایی را در آن می‌بینند. این ارز بر روی بلاکچینی ساخته شده که از بیت کوین فورک شده و در پی ایجاد روش‌های موثر برای ایجاد و انتقال توکن‌ها بین دو طرف مبادله است. قیمت فعلی راون کوین ۰/۰۳۴ دلار آمریکا و ارزش بازار آن ۱۴۳٫۰۵۴٫۷۶۸ دلار می‌باشد.

۶. کاردانو

ارز دیجیتال ارزان کاردانو

وب سایت ارز دیجیتال کاردانو

کاردانو (Cardano) یا ADA به دنبال ایجاد یک پلتفرم متن باز است که نسبت به سایر پلتفرم‌ها ویژگی‌های پیشرفته‌تری داشته باشد. توسعه این ارز دیجیتال ارزان، با فلسفه علوم و تحقیقات دانشگاهی جهت گرفته است. قیمت کاردانو در حال حاضر ۰/۰۴۹ دلار و ارزش بازار آن ۱٫۵۳۰٫۱۰۱٫۹۴۸ دلار است.

۷. بت

ارز دیجیتال ارزان بت

مرورگر بریو و ارتباط آن با ارز دیجیتال بت

افرادی که پشت صحنه توکن Basic Attention یا Bat هستند قصد دارند سیستمی ایجاد کنند که فاصله بین کاربران، تبلیغ‌کنندگان و ناشران را از بین برده و به آن‌ها اجازه بدهد وجوه بدون دخالت دلالان، با هزینه کمتر و کارکرد موثرتر انتقال پیدا کند. کاربران علاوه بر خرید توکن بت می‌توانند با تولید محتوا از جمله ایجاد محتوا در وبلاگ‌های شخصی، حساب‌های توییتر، کانال‌های یوتیوب و مانند آن این توکن را به دست بیاورند. این امر از طریق مرورگر وب بریو (Brave Web browser) امکان‌پذیر است. یک سیستم ارجاع (referral) هم وجود دارد که به شما کمک می‌کند بت بیشتری کسب کنید. اگر می‌خواهید این مرورگر را بررسی کنید روی این لینک کلیک کنید.

قیمت توکن بت در حال حاضر ۰/۰۲۰ دلار است و ارزش بازار آن معادل ۲۵۲٫۷۹۷٫۳۷۵ دلار آمریکا است.

۸. کارما

ارز دیجیتال ارزان کارما

صفحه نخست وب سایت ارز دیجیتال کارما

کارما (Karma) هم توکن دیگری است که به شما امکان به دست آوردن سکه را می‌دهد. کارما فقط نام یک ارز دیجیتالی نیست بلکه یک dAPP و شبکه اجتماعی است که روی بلاکچین EOS ساخته شده است. این شبکه اجتماعی تا حدودی به اینستاگرام شباهت دارد اما محوریت پست‌های آن بیشتر به سمت ترویج اقدامات خیرخواهانه و ایجاد تغییر در جامعه تمایل دارد. افرادی که در این شبکه اجتماعی پست ایجاد می‌کنند با دریافت «لایک» می‌توانند کوین به دست بیاورند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: با روش های رایج کلاهبرداری ارز دیجیتال و راه پیشگیری از آن ها آشنا شوید

قیمت کنونی کارما ۰/۰۰۰۱۶ دلار و ارزش بازار آن ۱۵٫۶۰۳٫۸۱۷ دلار آمریکا است و مثالی عالی از یک ارز دیجیتال ارزان، دارای ارزش بازار پایین و در عین حال پتانسیل بالا است. شما با پرداخت هزینه‌ای کم برای هر توکن می‌توانید مقدار زیادی از این کوین را خریداری کنید. این هم دلیل دیگری است که باعث شده ما آن را به عنوان بهترین ارز دیجیتال ارزان معرفی کنیم.

ارزش بازار چیست و چطور محاسبه می‌شود؟

ارزش بازار به عبارت ساده به ارزش کوین در بازار (در یک بازه زمانی معین) گفته می‌شود. برای محاسبه این شاخص شما باید تعداد کوین‌های (خاص) در حال چرخش را، در مقدار قیمت یک کوین از آن ضرب کنید.

تصور کنید شما یک باغ سیب دارید، ۱۰۰ سیب از آن برداشت کرده‌اید و قرار است هر سیب را با قیمت یک دلار بفروشید. از آنجا که سیب‌های روی درخت قرار نیست مبادله شوند آن‌ها را در محاسبات خود وارد نمی‌کنیم. به این ترتیب ارزش بازار سیب‌های شما ۱۰۰ دلار است.

اجازه بدهید یک مثال واقعی را با هم مرور کنیم. سری به سایت Coinmarketcap زده و EOS را جستجو می‌کنیم:

نحوه محاسبه ارزش بازار، ارز دیجیتال ارزان

مثالی برای محاسبه ارزش بازار کوین ها

در تصویر می‌بینید در حال حاضر هر واحد توکن EOS با قیمت ۳/۶۶ دلار فروخته می‌شود و به طور کلی ۱٫۰۱۸٫۵۷۸٫۸۸۱ مورد از توکن‌های آن در حال گردش است. اگر این اعداد را با هم ضرب کنید ارزش بازار EOS را به دست می‌آورید که معادل مقداری بیش از ۳/۷ میلیارد دلار آمریکا است. وب‌سایت Coinmarketcap یک آمار جالب دیگر را هم در اختیارتان قرار می‌دهد: ارزش بازار جهانی. این یعنی ارزش کل تمام توکن‌های رمزارز. در زمان نوشتن این مقاله، ارزش بازار جهانی ۲۶۸٫۶۵۶٫۴۹۰٫۱۳۴ دلار آمریکا بوده است. این یعنی در آن زمان حساب‌های EOS مقداری معادل ۱/۳۹ درصد از ارزش بازار جهانی را شامل می‌شده است. به این درصد میزان تسلط EOS یا EOS’s dominance گفته می‌شود.

چرا شاخص ارزش بازار دارای اهمیت است؟

اطلاع داشتن از ارزش بازار کوین‌ها به شما کمک می‌کند احتمال افزایش قیمت آن را پیش‌بینی کنید. اجازه بدهید در مثال بالا فرض کنیم شما قصد خرید چند واحد EOS را دارید و منتظرید تا قیمت آن به حدی برسد که برای شما ۱۰۰ درصد سود را به دنبال داشته باشد. به عبارت دیگر، منتظرید تا قیمت این توکن به ۳۶۶ دلار برسد. اگر قیمت ارز نامبرده به این مقدار برسد و شما محاسبات مربوط به آن را انجام دهید به این معنی خواهد بود که ارزش بازار EOS چیزی بیش از ۳۷۰ میلیارد دلار خواهد بود. اما صبر کنید! این نمودار بسیار بیشتر از ارزش کنونی بازار جهانی است. بنابراین اگرچه قیمت EOS ممکن است بالا برود اما در حال حاضر سود شما به ۱۰۰ درصد نزدیک نخواهد شد.

EOS در حال حاضر توکنی نیست که بتوانید با خرید آن به سود ۱۰۰ درصدری دست پیدا کنید. اما کوین‌های دیگری وجود دارند که ممکن است چنین شرایطی را با خود داشته باشند. نکته اصلی این است که علاوه بر پیدا کردن یک ارز دیجیتال ارزان باید توجه داشته باشید که ارز مورد نظر شما باید گردش پایینی داشته باشد. به عبارت دیگر باید ارزی را پیدا کنید که ارزش بازار آن پایین باشد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: چطور از نوسان بازار ارزهای دیجیتال سود ببریم؟ (راهنمای کامل سال ۲۰۲۰)

جمع‌بندی

ارزهای دیجیتال ارزان زیادی برای مبادله در بازار وجود دارند و طبق نظر تحلیل‌گران برخی از آن‌ها از نظر سوددهی پتانسیل بالایی دارند. اما در مورد اینکه کدام کوین‌ها سودآفرین خواهند بود در بین تحلیل‌گران اتفاق نظر وجود ندارد. با وجود تمام مواردی که در این مقاله از آن سخن گفته شد، هیچ‌کس نمی‌تواند آینده را پیش‌بینی کند. تشخیص اینکه بهترین ارز دیجیتال ارزان کدام است به این سوال هم بازمی‌گردد که کدام رمزارز نسبت به سایرین دست کم گرفته می‌شود. لیستی که در این مقاله ارائه دادیم فقط یک شروع کوچک برای بررسی ارزهای ارزان به شمار می‌رود. اما اکنون شما می‌دانید که چطور از شاخص ارزش بازار در دنیای رمزارز استفاده کرده و براساس آن کوین مورد نظر خود برای سرمایه‌گذاری را پیدا کنید. قبل از هر چیز خوب تحقیق کنید، سپس چند واحد کوین خریده و مبادلات رمزارزی خود را شروع کنید. شما هم می‌توانید میلیونر بعدی دنیای رمزارز باشید.

آیا تجربه خرید یکی از ارزهای معرفی شده در این مقاله را دارید؟ نظرات خود در این زمینه را با مخاطبان این مقاله در میان بگذارید.

منبع: Cryptocoinsociety