بانک مرکزی چین با ارائه یک پیش نویس جدید در پی قانونی کردن ارز یوآن دیجیتال است. در کنار این هدف، قرار است که دیگر توکن‌های دیجیتالی که به عنوان رقیب این ارز جدید به شمار می‌روند در این کشور مسدود شوند. بدین ترتیب ارز یوآن دیجیتالی که متعلق به بانک مرکزی کشور چین است بدون هیچ رقیبی به کار خود ادامه خواهد داد. در این مطلب کوین نیک به بررسی این پیش نویس می‌پردازیم.

این پیش نویس موجب ایجاد تغییراتی در “قانون جمهوری خلق چین در مورد بانک پیپل چین” هم می‌شود. قانونی که از ۲۷ دسامبر سال ۲۰۰۳ تاکنون ثابت مانده است. در این قانون، دستورالعمل‌ها، ساختار سازمانی، اختیارات و محدودیت‌های ‌این بانک ذکر شده است. در پی این موضوع، بانک پیپل چین در بیانیه‌ای از عموم مردم خواست که نظرات و بازخوردهای خود را درباره این پیش نویس ارائه دهند. افراد علاقه‌مند می‌توانند تا ۲۳ نوامبر نظرات خود را جهت ایجاد اصلاحیه‌هایی در این پیش نویس ثبت کنند.

این مطلب را هم مطالعه کنید: بانک مرکزی چین ۲۰ شرکت را مامور کرد تا یوآن دیجیتال را آزمایش کنند

مرور برخی از مفاد پیش نویس

در فصل سوم این پیش نویس بیان شده است:

یکای قانونی و رسمی جمهوری خلق چین، رنمینبی (RMI) است.

این یکی از فصل‌های اساسی است که پیش نویس قانون جدید یوآن دیجیتالی به دنبال اصلاح آن است. در ذیل این بخش آمده است:

رنمینبی هم شکل فیزیکی و هم شکل دیجیتالی را شامل می‌شود. این اصلاحیه رسما پرداخت الکترونیکی ارز دیجیتال را قانونی می‌کند.

چیزی که بخش مربوط به ارز دیجیتال بانک مرکزی تا مدت‌ها منتظرش بود. البته بانک پیپل پیش از این تغییرات زیادی را تجربه کرده است ولی این پیش نویس جدید، قرار است به یک قانون رسمی بدل شود.

مفاد پیش نویس قانونی کردن ارز یوآن دیجیتالی

این پیش نویس موجب ایجاد تغییراتی در قانون بانکی چین می‌شود

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های پیش نویس مورد نظر، تلاش آن برای از رده خارج کردن دیگر ارزهای دیجیتال رقیب است. در واقع این لایحه هر شخص یا نهادی را از ساخت یا صدور توکن دیجیتالی که امکان جایگزینی با روند گردش بازار رنمینبی را داشته باشد، منع می‌کند.

در ادامه لایحه آمده است:

هر کسی که این قانون را نقض کند، فعالیت‌هایش متوقف شده و هرگونه درآمد وی که حاصل از تولید و فروش توکن‌های دیجیتالی باشد، جلب شده و جریمه‌ای تا سقف ۵ برابر درآمد مشارکت به وی تحمیل خواهد شد.

این مطلب را هم مطالعه کنید: پلیس چین حساب بانکی تاجران خارج از بورس رمزارز را مسدود می‌کند

دلیل مقابله با رقبا

علت ممنوع کردن فعالیت رقبا، نگرانی از تاثیر کنترل ارزهای دیجیتالی بر مدیریت عرضه ارزها است. طبق گزارش نشریه ژاپنی Nikkei، این قانون موجب لغو فعالیت ارز دیجیتال لیبرا متعلق به فیسبوک در چین خواهد شد. طبق تفسیر همین نشریه، ارز یوآن دیجیتال، قابلیت نظارت مالی بانک پیپل را افزایش خواهد داد.

در صورت شروع به کار یوآن دیجیتالی، رگولاتورهای چینی با درک بهتری که از معاملات خارجی پیدا می‌کنند، اجازه خواهند داشت که به راحتی از خروج سریع سرمایه از کشور جلوگیری کنند. اخیرا بانک پیپل فاش کرد که با هدف شناسایی سایت‌هایی که از طریق اینترنت به پولشویی می‌پردازند، در حال همکاری با مقامات محلی هستند. این سایت‌ها که معمولا در خارج از این کشور مستقر هستند، برای دور زدن قوانین بانک مرکزی چین به ارزهای دیجیتالی تکیه می‌کنند. از این‌رو وضع قوانین جدید می‌تواند تاثیر بسیار مهمی در جلوگیری از این تخلفات داشته باشد.

منبع: coingeek