در بخش اول از سری مباحث نحوه سرمایه ‌گذاری در ارزهای دیجیتال، به مفاهیم اولیه درباره نوسانات، سودمندی و میل به ریسک کردن می‌پردازیم. سرمایه‌ گذاری در ارزهای دیجیتال شباهت‌های بسیاری (و همچنین تفاوت‌هایی) با سرمایه‌گذاری در هر نوع دارایی دیگر دارد. طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال وجود دارند که کارهای مختلفی برای شبکه‌های خود انجام می‌دهند. هنگام سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال باید به میل خود برای ریسک کردن و چشم‌انداز سرمایه‌گذاری خود فکر کنید.

اگر در حوزه ارزهای دیجیتال تازه وارد هستید، ایده تلاش برای سرمایه‌گذاری در ارزهایی مانند بیت کوین و اتریوم ممکن است ترسناک به نظر برسد. اما نترسید، ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم چطور سرمایه‌گذاری کنید. در این سری مباحث ما صفر تا صد اصول سرمایه‌‌گذاری در ارزهای دیجیتال را به شما خواهیم آموخت. ما به شما چشم‌انداز سرمایه‌گذاری، انواع مختلف سرمایه‌گذاری و خطرات و مزایای انتخاب ابزارهای مختلف برای سرمایه‌گذاری را به شما نشان خواهیم داد.

اما قبل از آن، با اصول اولیه شروع می‌کنیم.

سرمایه ‌گذاری در ارزهای دیجیتال

در ساده‌ترین حالت، خرید ارزهای دیجیتال مانند خرید انواع دیگر دارایی است: شما یک بروکر یا صرافی ارز دیجیتال پیدا می‌کنید، سر یک قیمت توافق کرده و آن دارایی به محل ذخیره سازی ارسال می‌شود. ارزش آن دارایی با گذشت زمان افزایش یافته و سپس آن دارایی را با قیمت بالاتر می‌فروشید.

در مورد ارزهای دیجیتال هیچ تفاوتی ندارد. اما اگر از دنیای ارز فیات آمده‌اید، عملکرد این دارایی‌ها با مواردی مانند سرمایه‌گذاری در صندوق بازنشستگی بسیار متفاوت است.

به عنوان مثال، اگر یک حساب پس‌انداز داشته باشید، با نرخ‌های بهره که در اکثر کشورهای غربی بسیار پایین است، عملکرد آن پس انداز چند درصد در سال خواهد بود.

در عین حال، اگر در بیت کوین سرمایه‌گذاری کرده باشید، بسته به زمان سرمایه‌گذاری می‌توانید انتظار صعود یا نزول داشته باشید. در سال گذشته، نوسانات بیت کوین به اندازه ۱۰٪ افزایش و تا ۱/۵٪ کاهش بوده است.

نوسانات بیت کوین در چند سال اخیر

نمودار نوسانات بیت کوین

برای مقایسه، نوسانات طلا به طور متوسط در حدود ۱/۲٪ است، در حالی که نوسانات سایر ارزهای بزرگ و مهم به طور متوسط بین ۰/۵٪ تا ۱/۰٪ است.

بنابراین، بهتر است سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال به عنوان بخشی از یک سبد سرمایه‌گذاری متعادل که شامل ترکیبی از دارایی‌ها با ریسک‌های مختلف است، در نظر گرفته شود.

اکنون که این موضوع روشن شد، انواع مختلف ارزهای دیجیتال را بررسی می‌کنیم.

خرید بیت کوین

انواع مختلف ارزهای دیجیتال

اگر به بزرگترین ارزهای دیجیتال از لحاظ ارزش بازار نگاه کنید، مجموعه‌ای از پروژه‌های مختلف را مشاهده خواهید کرد که از توکن‌ها برای اهداف مختلفی استفاده می‌کنند.

بیت کوین یک ارز دیجیتال است که می‌تواند به عنوان ذخیره ارزش، وسیله مبادله یا واحد حساب مورد استفاده قرار گیرد. مدت‌هاست که این ایده مورد بحث بوده است.

از آنجایی که بیت کوین متن باز است، صدها ارز وجود دارند که از همان کد بیت کوین استفاده می‌کنند. نمونه‌های مشهور آن بیت کوین کش، لایت کوین و بیت کوین اس وی (SV) هستند. اما این ارزهای دیجیتال کاملا شبیه بیت کوین نیستند. آنها توکن‌های متفاوت، جوامع متفاوت و ویژگی‌های متفاوتی دارند که ممکن است توسط انجمن‌های پیوست شده به آنها اضافه شده باشند.

استیبل کوین‌ها

یکی دیگر از انواع محبوب ارزهای دیجیتال، به ویژه برای سرمایه‌گذاران، استیبل کوین‌ها هستند. پشتوانه این ارزها دارایی دیگری است که معمولاً دلار آمریکاست. از جمله استیبل کوین‌ها می‌توان به تتر (Tether) و یو اس دی کوین (USD Coin) اشاره کرد.

دلیل محبوبیت استیبل کوین‌ها در میان سرمایه‌گذاران این است که ارزش آنها به عنوان ارزهای دیجیتال ثابت بوده و اغلب توسط شرکت‌هایی ارائه می‌شوند که تحت نظارت مقامات مالی قرار دارند.

توکن‌های کاربردپذیر (utility token)

علاوه بر این، توکن‌های کاربردپذیر (utility token) وجود دارند که در اصل برش‌های کوچکی از یک محصول هستند. یکی از معروف‌ترین آنها فایل کوین (Filecoin) است، توکن FiL راهی برای دسترسی به فضای ذخیره سازی غیرمتمرکز را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. صدها توکن کاربردپذیر روی شبکه اتریوم ساخته شده است. قیمت توکن‌های کاربردپذیر در رابطه با میزان استفاده از آن توکن برای هدف مورد نظر متغیر است.

انواع دیگر توکن‌ها

توکن‌های اوراق بهادار (security token) نیز وجود دارند، اما از آنجا که تعریف این توکن‌ها یک تمایز قانونی نیست، بلکه یک جنبه فنی است، ما خیلی به جزئیات آن نمی پردازیم.

مجموعه‌ای از سکه‌‌های دیگر نیز وجود دارند: سکه‌های حریم خصوصی، سکه‌های میم (meme)، توکن‌های گاورننس و این فهرست ادامه دارد. اما در این مرحله، آنچه مهم است به آن توجه داشته باشید ارزش این توکن‌هاست و اینکه ارزش حاصل از منابع مختلف چه تأثیری می‌گذارد.

برخی از توکن‌ها هنگامی که صرافی‌ها تصمیم می‌گیرند آنها را به عنوان یک جفت معاملاتی با توکن شناخته شده‌تری مانند بیت کوین ارائه دهند، افزایش ارزش خواهند داشت. سایر توکن‌ها وقتی پروژه‌هایی که آنها را اجرا می‌کنند، ویژگی‌هایی را اعلام کرده یا تغییر می‌دهند، شاهد افزایش یا کاهش هستند. برخی از آنها به اخبار مهم واکنش نشان می‌دهند و برخی دیگر ممکن است توسط گروه‌های سازمان یافته با استفاده از شبکه دستکاری شده تا ارزش خود را افزایش داده و بتوانند سود کسب کنند.

یکی از ایده‌های اصلی که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که جامعه ارزهای دیجیتال نسبتاً کوچک است و همچنین سرمایه موجود در آن نیز اندک است. به ویژه هنگامی که ارزهای دیجیتال را در کنار سایر طبقات دارایی قرار می‌دهیم، که مجموعاً ۲۵۶ تریلیون دلار ارزش دارند.

این بدان معنی است که وقتی یک خبر یا جهشی از یک توکن به توکن دیگر اتفاق می‌افتد، تأثیرات این جهش‌ها و حرکات اغلب بیشتر از آن است که در سایر کلاس‌های دارایی مشاهده می‌کنیم. تصور کنید که یک سنگریزه بزرگ در یک حوضچه کوچک انداخته شود. آن حوضچه دچار تلاطم می‌شود.

برای انتخاب یک دارایی برای سرمایه‌گذاری باید چه مواردی را در نظر بگیریم؟

اولین و مهمترین کار، درک میزان ریسک‌پذیری است. در حالی که در سال‌های گذشته شاهد ثبات نوسانات بیت کوین بودیم، باز هم نوسانات آن بسیار بیشتر از سایر کلاس‌های دارایی و انواع سهام است.

اما خبر خوب این است که سطح پیچیدگی در مورد سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال در ۱۲ ماه گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

در حالی که بسیاری از سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال تصمیم به خرید و نگهداری یک ارز دیجیتال در کیف پول خود می‌گیرند، اکنون محصولات و خدمات سرمایه‌گذاری وجود دارند که در عین اینکه نیازی به سرمایه‌گذاری مستقیم ندارید، حتی به شما امکان کسب سود برای مشارکت در یک شبکه را می‌دهند. در بخش دوم راهنمای سرمایه‌ گذاری در ارزهای دیجیتال که فردا دوم فروردین منتشر خواهد شد به این مورد خواهیم پرداخت.

اگر در رابطه با سرمایه ‌گذاری در ارزهای دیجیتال تجربه یا نظری دارید می‌توانید از طریق سایت، توییتر و اینستاگرام کوین نیک به اشتراک بگذارید.

منبع: decrypt