یرن والت یک سرویس انتخاب سرمایه‌گذاری برای پلتفرم‌های دیفای (DeFi) است. yEarn با پیشنهاد‌های مناسب خود درباره صندوق‌ها و بیمه‌ها به‌منظور کسب سود بیشتر، اکنون یک پلتفرم دیفای پیشرو و مطرح است. این پلتفرم توسط آندره کرونج ساخته شده است و تبدیل به یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های انتخاب سرویس سرمایه‌گذاری شده است. در این مطلب به طور مفصل توضیح می‌دهیم که یرن والت چیست و چگونه می‌توانیم در آن سرمایه‌گذاری و سود مناسب دریافت کنیم.

از طرفی یرن فایننس (Yearn finance) اپلیکیشن غیرمتمرکزی است که با استفاده از قراردادهای هوشمند مبتنی بر اتریوم ساخته شده است. قراردادهایی که عملکردی شبیه به Curve.fi (استخر نقدینگی برای استیبل کوین‌ها) دارند. این اپلیکیشن از کارمزدهای معاملاتی که توسط yEarn حاصل می‌شوند، درآمدش را تامین می‌کند. yEarn همچنین استیبل کوین شما را به یک پروتکل وام‌دهی، با بهترین نرخ سود از ترکیب پلتفرم‌های dYdX و AAVE وام می‌دهد.

یرن فایننس بهترین بازده ممکن برای کشت سود (yield farming) از استیبل کوین‌ها و سایر رمزارزها را پیدا می‌کند تا از نیاز به تحقیقات گران یا تنظیم مجدد (مانند هرباری که بعضی از پلتفرم‌ها درآمد خود را افزایش می‌دهند) جلوگیری کند.

ویژگی صندوق‌های یرن فایننس این است که ظرفیت یافتن بهترین مسیر برای سرمایه‌گذاری دیفای را افزایش می‌دهد. این فرایند شامل پیاده‌سازی انواع استراتژی‌ها در فضای دیفای است.

توکن گاورننس Curve.f توکن CRV است. Yearn همکاری نزدیکی با Curve  دارد تا درآمد حاصل از توکن‌های Curve را افزایش دهد. اما ابتدا اجازه بدهید بگویم یرن فایننس چیست و چگونه کار می‌کند.

یرن فایننس چیست؟

یرن فایننس پرتالی است برای اتصال به قراردادهای هوشمند. Yearn finance اپلیکیشنی غیرمتمرکز ساخته شده روی شبکه اتریوم است که پروژه‌های دیفای برای بازگشت سود را ارائه می‌دهد. این اپلیکیشن مثل هر وب اپلیکیشن گسترده جهانی کار می‌کند؛ اما کدنویسی آن توسط قراردادهای هوشمند فراهم شده است.

یرن فایننس چیست
یرن قایننس (Yearn finance) یک اپلیکیشن غیرمتمرکز ساخته شده روی اتریوم است.

توکن گاورننس یرن فایننس توکن YFI است. یرن فایننس خدمات زیر را ارائه می‌دهد:

سرویس Earn

ویژگی Earn این است که سرویس‌های وام‌دهی پلتفرم‌های Compound ،Dydx و Aave را برای کاربر گردآوری می‌کند (سرویس‌های Ddex و Fulcrum در حال حاضر غیرفعال هستند).

سرویس Zap

زپ (zap) سرویسی است که فرآیند تبدیل توکن‌های ERC-20 به توکن‌های نقدینگی را روی پلتفرم‌ یرن فایننس تسهیل می‌کنند. اگر چه کار با این سرویس برای تازه کارها آسان است، اما گران است و کارمزد زیادی می‌گیرد؛ البته اگر خودتان بخواهید این کار را انجام دهید، حتی گران‌تر هم خواهد شد.

سرویس ARP

APR جدولی است که آمار بازده فعلی پلتفرم‌های وام‌دهی مختلف دیفای را برای هر توکنی که توسط yEarn پشتیبانی می‌شود، دربردارد. Earn بر اساس بیشترین نرخ درصدی سالانه هر ارز دیجیتال، حد وام‌دهی آن ارز دیجیتال را مشخص می‌کند.

سرویس yInsurance

سرویس yInsurance کاربر را برابر از دست دادن سرمایه در قراردادهای هوشمند بیمه می‌کند. بیمه yInsurance با همکاری پلتفرم Nexus Mutual که یک شرکت ارائه‌دهنده بیمه است، این کار را انجام می‌دهد. از آن‌جا که این سرویس غیرمتمرکز است، نیازی به پیروی از از KYC و ALM ندارد.

بیشتر بخوانید: کامپوند فایننس چیست؟ به سادگی وام ارز دیجیتال دریافت کنید

یرن والت چیست؟

یرن والت (yEarn Vaults) شبیه متخصصان خودکار دیفای است که بهترین استراتژی‌ها را برای سرمایه‌گذاری در پلتفرم‌های دیفای پیدا می‌کنند. رمزارزهایی که در Yearn Vaults سرمایه‌گذاری می‌شوند، در پروتکل‌های دیفای مختلفی به کار گرفته می‌شوند. این پروتکل‌ها شامل پروتکل‌های تامین نقدینگی، تامین وثیقه برای وام‌ها و همچنین استفاده از سود یک پروتکل و سرمایه‌گذاری مجدد آن در پلتفرم دیفای دیگری، می‌شود.

نحوه کار هم به این صورت است که از جامعه کاربران برای انتخاب استراتژی سرمایه‌گذاری، رای‌گیری می‌شود و طبق آن تصمیم‌گیری انجام می‌شود.

یرن والت چیست و استراتژی یرن والت
یرن والت بهترین استراتژی‌ها را برای سرمایه‌گذاری در پلتفرم‌های دیفای پیدا می‌کند

در حال حاضر، آندره کرونج بازار را مشاهده می‌کند و خودش اغلب استراتژی‌های جدید را می‌نویسد. وقتی او و ۹ اعتباردهنده چندامضایی دیگر تایید می‌کنند که قراردادها در عین حال که دارای بالاترین سود هستند، از امنیت کافی نیز برخوردارند، آن استراتژی اجرا می‌شود. آنها همچنین استراتژی‌ها را با توجه به سود فعلی بازار تغییر می‌دهند.

تصویر زیر لیستی از صندوق‌های پشتیبانی شده در پلتفرم yEarn را نشان می‌دهد. بیشتر صندوق‌ها بر اساس استیبل کوین‌های DAI ،TUSD ،USDC و curve pools هستند با درصد سود سالانه‌ای که بین ۲۰ تا ۸۵ درصد متغیر است. همچنین والت‌های ارز دیجیتال شامل استخرهای پربازده بیت کوین و چین‌ لینک نیز هستند.

استراتژی یرن والت چیست
لیستی از صندوق‌های پشتیبانی شده در پلتفرم yEarn

 استراتژی یرن والت چیست؟

استراتژی‌های سرمایه‌گذاری قراردادهای هوشمند ساختاریافته‌ای هستند که توسط آندره کرونج بنیان‌گذار yEarn.finance  انتخاب و اجرا می‌شوند. هرکسی می‌تواند یک استراتژی را در بخش مربوط به استراتژی انجمن پیشنهاد دهد و درصورتیکه توسط کرونج و سیستم چندامضایی تایید شود، به اجرا می‌رسد؛ تا وقتی که زمان تغییر استراتژی بعدی فرا برسد. هر استراتژی درصد سود سالانه متفاوتی ارائه می‌دهد.

مشارکت‌کنندگان در ایجاد استراتژی و اجرای کد، بخشی از سود حاصل از قراردادها را دریافت می‌کنند و ۹۰ درصد از سود بازگشتی استراتژی به LP یا اعضای صندوق پرداخت می‌شود.

یرن والت چگونه کار می‌کند؟

پس از اینکه فهمیدیم یرن والت چیست، حالا وقت فهم و درک آن است که در صندوق‌ها چه اتفاقی می‌افتد؛ همان اتفاق‌هایی که سودهای جادویی را از این صندوق‌ها حاصل می‌کند. سود از طریق تامین دارایی‌های برای وام‌دهی، تامین نقدینگی (LP) توسط بازارگردان‌های اتوماتیک (AMM) و استراتژی‌های کشت سود حاصل می‌شود.

کسب درآمد در دیفای شامل موارد متنوعی است:

  • کارمزد صرافی‌های غیرمتمرکز
  • سود پرداخت‌شده به عنوان وام در پلتفرم‌های غیرمتمرکز وام‌دهی
  • کدنویسی و مشارکت در ایده‌پردازی برای اپلیکیشن‌های دیفای
  • کشت سود از نقدینگی و توکن‌های گاورننس
  • و بسیاری موارد دیگر

یرن والت اتریوم چیست؟

یرن والت‌ تا پایان ماه اوت تنها مبتنی بر استیبل‌کوین‌ها، توکن‌های کرو (Curve)، بیت کوین و چین لینک بودند. اما در تاریخ ۳۱ اوت، کرونج صندوق‌های Yearn Ethereum (yETH) را به عنوان تلاشی برای به حداکثر رساندن بازده در اتریوم، راه‌اندازی کرد. علاوه بر این، در ازای نقدینگی کاربران، به آن‌ها yETH داده می‌‌شود که موجودی سپرده آن‌ها در صندوق yEarn را نشان می‌دهد.

یرن والت اتریوم استراتژی خاصی را برای والت‌های اتریوم به‌کار می‌گیرند. برای مثال، وام‌دهی DAI با اتریوم به عنوان وثیقه و سرمایه‌گذاری مجدد DAI در LP یا پلتفرم‌های وام‌دهی به منظور به حداکثر رساندن سود آن‌ها.

مثال بالا اساسی‌ترین استراتژی برای کسب سود دیفای در اتریوم است. با این حال، درک و اجرای آن برای تازه‌کارها می‌تواند مشکل باشد. هدف یرن والت کاهش تحقیقات و ایجاد اعتماد لازم در حین جست‌وجو و بررسی روش‌های درآمدزایی از دیفای است. این فرایند باعث خودکارسازی کل فرآیند در یک تراکنش واریز و برداشت از حساب می‌شود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع سفارشات ارز دیجیتال در یک پلتفرم خرید و فروش

راهنمای گام به گام استفاده از یرن والت

گام اول

ابتدا باید از طریق لینک داده شده وارد یرن والت شوید:       https://yearn.finance/vaults

گام اول یرن والت
صفحه لندینگ مرحله اول

گام دوم

در مرحله بعد باید یک کیف پول را از طریق کلیک روی گزینه اتصال کیف پول، به یرن والت متصل کنید. به یاد داشته باشید جزئیات صندوق تا زمان اتصال کیف پول در دسترس نخواهند بود. Yearn در حال حاضر صندوق‌های زیر را در بر دارد.

گام دوم یرن والت
لیست صندوق‌های Yearn.finance

برای اتصال به صندوق‌ها می‌توان از کیف پول‌های زیر استفاده کرد:

Metamask, Trust Wallet, WalletConnet, Coinbase Wallet, Ledger, Trezor, Fortmatic, Portis, Sqaurelink, Torus, Authereum

گام سوم: سپرده‌گذاری

بعد از اتصال کیف پول، لیست صندوق‌های یرن فایننس قابل دسترسی خواهد بود.

برای مثال برای واریز به صندوق استیبل کوین DAI کاربران می‌توانند مقدار مورد نظر را در کیف پول خود مشخص کنند. به همین شکل در تبادل ETH و wETH، سپرده‌گذاران yETH و ywETH دریافت می‌کنند.

گام سوم یرن والت
واریز وجه به صندوق‌ها

گام چهارم: پرداخت کارمزدها

بعد از تایید، مقدار کارمزد اجرای قرارداد هوشمند برای اضافه شدن به صندوق محاسبه می‌شود. کارمزدها بین ۱۰ تا ۱۰۰ دلار متغیر هستند و بستگی به گس و محدودیت‌های شبکه اتریوم دارند.

گام چهارم یرن والت
پرداخت کارمزدها

گام پنجم: برداشت از حساب صندوق‌ها

وقتی کاربر می‌خواهد از دارایی خود در صندوق‌ها برداشت کند، باید توکن‌های y خود یعنی yDAI یا yETH را تبدیل کنند. این کار برای برداشت از سپرده‌های صندوق یا نقد کردن دارایی لازم است.

برداشت از حساب صندوق‌ها از دو منبع می‌تواند انجام شود. استراتژی صندوق فعال یا صندوق ذخیره Yearn. اگر برداشت از صندوق ذخیره انجام شود، برای برداشت از حساب کارمزدی درنظر گرفته نمی‌شود. هرچند اگر نقدینگی از استراتژی دیفای در حال اجرا تامین شود، ۰/۵ درصد کارمزد درنظر گرفته می‌شود.

سود بعدی با توجه به مانده حساب جدید بعد از برداشت تنظیم می‌شود. سود، سالانه محاسبه می‌شود، اما زمانی پرداخت می‌شوند که نقدینگی در صندوق وجود داشته باشد. بنابراین اگر متوسط درصد سود سالانه برای صندوق ۱۰۰ درصد باشد، در مدت ۶ ماه یک ETH سپرده، ۰/۵ ETH سود در صندوق خواهد داشت.

با توجه به سود حاصل از سپرده‌های اتریوم، حجم قابل‌توجهی از سرمایه روانه صندوق‌ها شد. در کمتر از ۷۲ ساعت از زمان راه‌اندازی، صندوق با ۱۳۹ میلیون دلار بسته شد. ( ۱۰۰ میلیون دلار از این مبلغ در همان روز اول تامین شد). صندوق wETH هم در مدت زمان کوتاهی بسته شد. سپرده‌گذاری در این صندوق اندکی پس از راه‌اندازی غیر فعال شد.

نظر شما درباره کسب سود از طریق پلتفرم‌های سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال چیست؟ مخصوصا پلتفرم یرن فایننس که این چند وقته جسابی سر و صدا کرده است. شما هم می‌توانید نظرات و تحلیل‌های خود در مورد بازار ارزهای دیجیتال را از طریق سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما در میان بگذارید.

منبع: coingape