ترید روزانه یکی از متداول‌ترین استراتژی‌های معاملات است. تریدرهای روزانه در بسیاری از بازارهای مالی، مانند سهام، فارکس، کالا و البته، ارزهای دیجیتال، فعال هستند. اما آیا معامله روزانه برای شما هم مناسب است؟ تریدرهای روزانه چطور پول در می‌آورند؟ در ادامه این مقاله، به آموزش ترید روزانه خواهیم پرداخت.

ترید روزانه چیست؟

ترید روزانه (Day Trading) یک استراتژی معامله است که یک فرد در یک روز وارد پوزیشن معامله می‌شود و در همان روز هم از معامله خارج می‌شود.

از آن جایی که خرید و فروش در یک روز انجام می‌شود، این استراتژی معاملات Interday Trading هم نامیده می‌شود. هدف از این نوع استراتژی معامله این است که شخص در یک روز بتواند در بازار مالی مورد نظر خود سود کند و آن را در همان روز ببندد.

ریشه این استراتژی از بازار سهام برگرفته شده است، جایی که در آن معاملات فقط در روزهای کاری هفته فعال هستند و در طول شب، تریدرها پوزیشن خود را هیچوقت باز نمی‌گذارند، چرا که این افراد فقط چشم به حرکات قیمت‌ها در طول روز دوخته‌اند.

تریدرهای روزانه چطور پول به دست می‌آورند؟

معامله کنندگان روزانه، درک عمیقی از بازار و تجربه خوبی از محیط آن دارند. این افراد معمولا از تحلیل تکنیکال برای پیدا کردن موقعیت‌های خود استفاده می‌کنند. آن‌ها معمولا از شاخص‌های حجم (Volume)، تغییرات قیمت (Price Action)، الگوی نمودارها و شاخص‌های تکنیکال برای ورود و خروج از یک موقعیت استفاده می‌کنند. همانند هر کدام از استراتژی‌های معاملات ارزهای دیجیتال، مدیریت ریسک (Risk Management) یکی از ضروری‌ترین عوامل موفقیت در معاملات روزانه است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۷ گام برای مدیریت ریسک درمعاملات رمز ارز

از آن جایی که ممکن است زمان زیادی برای به وقوع پیوستن یک رویداد فاندامنتال نیاز باشد، بنابراین این افراد چندان از تحلیل فاندامنتال استفاده نمی‌کنند. با این حال، برخی از تریدرهای روزانه هم هستند که استراتژی خود را بر اساس «معاملات اخبارها» انجام می‌دهند. این استراتژی به این معنی است که تریدرها، از آخرین رویدادها، معرفی‌ها و اخبارها استفاده می کنند تا بهترین نتیجه را از معامله خود کسب کنند.

معامله‌گران روزانه به طور کلی سعی می‌کنند تا از شرایط نوسان قیمت‌ها، بهره‌مند شوند. به همین دلیل، نقدینگی و حجم، دو عنصر بسیار مهم و حیاتی برای معاملات روزانه هستند. برای این که یک شخص بتواند معامله روزانه موفقی داشته باشد و به سرعت معامله را جوش دهد، به نقدینگی خوب نیاز دارد.

ترید روزانه

تریدرهای روزانه چطور پول به دست می‌آورند؟

هر یک از معامله‌گران ممکن است یک یا چند بازار را تحت نظر داشته باشند. یک تریدر ممکن است فقط تمرکز خود را روی بیت کوین بگذارد و تریدری دیگر فهرستی از چندین رمزارز را برای معامله آماده کرده باشد.

استراتژی‌های ترید روزانه

معاملات ریزه خواری یا معاملات اسکالپینگ

معامله ریزه خواری (Scalping) یا معامله اسکالپینگ یکی از متداول‌ترین استراتژی‌های روزانه ارزهای دیجیتال است. در این روش، روی حرکات کوچک قیمتی که در یک بازه زمانی کوتاه رخ می‌دهد، تمرکز می‌شود. این حرکات کوچک می‌توانند در نقدینگی، شکاف‌های قیمتی خرید و فروش یا دیگر ناکارایی‌های بازار باشند.

افرادی که با این استراتژی کار خود را پیش می‌برند، معمولا معاملات را در مارجین (Margin) یا قراردادهای آتی انجام می‌دهد تا بیشترین نتیجه را کسب کنند. از آن جایی که درصد کمتری از قیمت در این روش مطرح است، بنابراین انتخاب پوزیشن‌های بزرگ‌تر برای افراد حائز اهمیت است.

با این حال وجود درست کوچکتر از قیمت و کسب سود، به این معنی نیست که اشخاص نیازی به مدیریت ریسک ندارند. یک معامله‌گر ریزه خوار موفق همیشه از نیازمندی‌های معاملات مارجین آگاه است و به اندازه پوزیشن خود توجه دارد.

البته باید توجه داشته باشید که در معاملات ریزه خواری، اجرای سریع معاملات و ریسک بالا، این نوع ترید روزانه را برای اشخاص تازه‌کار خطرناک می‌سازند. تریدرهای حرفه‌ای از تحلیل دفتر سفارشات (Order Book)، هیت مپ حجم معاملات و بسیاری از شاخص‌های تکنیکال استفاده می‌کنند تا به نتیجه برسند.

معاملات محدوده

معاملات محدوده (Range Trading) یک استراتژی ساده است که وابستگی زیادی به تحلیل نمودارهای شمع‌دانی و توجه به سطح مقاومت و سطح پشتیبان دارد. همانطور که از نام این معامله روزانه پیدا است، معامله‌گران این استراتژی به دنبال محدوده قیمت‌هایی هستند که درون ساختار بازار قرار دارد و ایده معاملات خود را بر اساس همین محدوده‌ها پیدا می‌کنند. برای مثال اگر قیمت بین سطح پشتیبان و سطح مقاومت در جریان است، یک معالمه‌گر محدوده، می‌تواند سطح پشتیبان را بخرد و سپس سطح مقاومت را بفروشد. برعکس، این افراد می‌توانند در سطح مقاومت سرمایه‌گذاری کوتاه داشته باشند و در سطح پشتیبان خارج شوند.

ایده اصلی این نوع معامله بر اساس فرضیه‌ای است که محدوده مورد نظر تا چقدر می‌تواند به عنوان نقطه پشتیبان یا مقاومت پیش از شکسته شدن دوام بیاورد. لبه پایین‌تر محدوده، معمولا قیمت‌ها را بالاتر می‌آورد و لبه بالاتر، قیمت‌ها را کاهش می‌دهد.

هرچند، هرچقدر که قیمت‌ها بیشتر به یک سطح مقاومت یا سطح پشتیبان برسند، نشان از این است که این سطوح به زودی خواهند شکست. به همین دلیل است که این نوع تریدرها همیشه آماده موقعیتی هستند تا پیش از شکسته شدن بازار، خارج شوند.

برای آشنایی بیشتر با سطح مقاومت و سطح پشتیبان (یا حمایت) می‌توانید مقاله اختصاصی کوین نیک در این خصوص را مطالعه کنید:

این مطلب راهم مطالعه کنید: سطح حمایت و مقاومت به چه معناست و چطور تعیین می‌شود؟

معاملات فرکانس بالا

معاملات فرکانس بالا (High Frequency Trading) یک نوع استراتژی معامله الگوریتمی است که توسط معامله‌گران کمیتی (Quantitative Traders) استفاده می‌شود. در این روش، از توسعه الگوریتم و ربات‌های معامله‌گر استفاده می‌شود که می‌توانند به سرعت در کوتاه‌ترین زمان ممکن، در پوزیشن‌های مختلف ورود و خروج کنند. چقدر این بازه زمانی کوتاه است که نیاز به الگوریتم و ربات دارد؟ نه یک ثانیه، بلکه به میلی‌ثانیه فکر کنید. بهره‌گیری از چند میلی‌ثانیه برای یک معاله با فرکانس بالا، می‌تواند تفاوت زیادی در معاملات رقم بزند.

این الگوریتم با هدف انجام استراتژی‌های بسیار پیچیده استفاده می‌شود. انجام اینگونه معامله به خودی خود به شدت پیچیده است. برای این استراتژی، به آزمون خطا، نظارت و پیچیش الگوریتم‌ها برای دستیابی به منظور سازگاری با تمام شرایط بازار و بسیاری موارد دیگر نیاز است. بنابراین اگر فکر می‌کنید شما می‌نشینید و ربات‌ها همه کارها را انجام می‌دهند، سخت در اشتباه هستید.

یکی دیگر از مسائلی که باید در نظر بگیرید این است که این نوع معامله روزانه یک نوع صنعت انحصاری است. همانطور که گفتیم معامله فرکانس بالا نیاز به چیزهای زیادی دارد که یکی از آن‌ها، دارا بودن اطلاعات دقیق و باکیفیت است. چنین اطلاعاتی در فضای عمومی ارزهای دیجیتال به راحتی به دست نمی‌آید. این اطلاعات معمولا در اختیار شرکت‌های بزرگ و موفق است. اگر این شرکت‌ها اطلاعات ارزشمند خود را با هر شخصی به اشتراک بگذارد، این استراتژی دیگر اصلا جواب نخواهد داد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ربات تبادل ارز دیجیتال چیست

همچنین سعی نکنید به سراغ خرید بات‌ها از سایت‌ها و اشخاص مختلف بروید. از خودتان بپرسید: چرا این اشخاص به جای این که ربات‌های خود را بفروشند، از آن‌ها در بازار استفاده نمی‌کنند تا ارز دیجیتال به جیب بزنند؟ بنابراین باید در مورد این مسئله هم بسیار مراقب باشید.

چطور معامله روزانه خود را شروع کنیم؟

خب شما تصمیم گرفته‌اید تا یک ترید روزانه انجام دهید. اما از کجا باید شروع کنید؟ همانطور که آگاه شدید، دانش لازم برای شروع معامله و درک درستی از تحلیل‌های تکنیکال، قدم اول‌تان برای انجام معامله روزانه موفق است. بنابراین شما را به مطالعه این مطالب در کوین نیک دعوت می‌کنم:

ترید روزانه

چطور معامله روزانه خود را شروع کنیم؟

آموزش جامع تحلیل تکنیکال برای معاملات روزانه:

در نهایت برای خرید و فروش مطمئن ارز دیجیتال خود، می‌توانید از سایت کوین نیک استفاده کنید.

این مطلب راهم مطالعه کنید: راهنمای خرید و فروش ارزهای دیجیتال در کوین نیک

آیا ترید روزانه سودمند است؟

معاملات روزانه می‌تواند یک استراتژی بسیار سودمند باشد، اما پیش از شروع، باید به یک سری نکات توجه کنید. معامله روزانه، نیاز به تصمیم‌گیری و اجرای به شدت سریع دارد. به همین دلیل این کار می‌تواند شدیدا پر استرس و طاقت‌فرسا باشد. همچنین این استراتژی می‌تواند ریسک بالایی به همراه داشته باشد، چرا که باید درک بالایی از بازار داشته باشید. در نهایت، مهم است که دائما در طول روز حواستان به شاخص‌ها، وضعیت بازار و خرید و فروش‌ها باشد.

حال از خود بپرسید آیا می‌توانید چنین بار سنگینی را تحمل کنید و ریسک از دست دادن سرمایه خود را بپذیرید؟

دیدگاه خود را در خصوص معاملات روزانه به کوین نیک به اشتراک بگذارید.

منبع: Binance Academy