استفاده از ارز دیجیتال در آفریقا همواره نقش مهمی در توسعه این صنعت در سراسر جهان داشته است. بسیاری این قاره را مقصد بعدی ارزهای دیجیتالی برای برداشتن گام‌های رو به جلو و رونق‌های آینده می‌دانند. با این وجود یکی از مسائلی که می‌تواند موجب کند شدن حرکت رو به جلوی این حوزه در آفریقا شود، عدم قانون‌گذاری است.

استیبل کوین YENTS

به تازگی یک شبکه کارآفرینی نوپا در کشور کنیا که تا پیش از این مسابقات گلف برگزار می‌کرد، تایید اولیه را برای آزمایش استیبل کوین خود تحت عنوان YENTS در رگولاتوری سندباکس کنیا دریافت کرد.

کامائو نیابونگی (Kamau Nyabwengi)، مدیر اجرایی YEN، در این خصوص توضیح می‌دهد که این گروه قصد دارد از استیبل کوین اختصاصی خود برای پرداخت هزینه‌های مربوط به رویدادهای ورزشی و برنامه‌های آموزشی برای اعضا استفاده کند. برنامه این است که این توکن در ماه نوامبر راه اندازی شود. هرچند که در این میان انتظار می‌رود چالش‌های نظارتی متعددی در انتظار آن‌ها باشد.

به عقیده نیابونگی علیرغم شروع آزمایش YENTS در رگولاتوری سندباکس کنیا، اگر قرار باشد در آینده از آن در سایر پروژه‌های بلاکچین در سرتاسر آفریقا استفاده شود، حتما نیاز به یک چارچوب قانونی قوی و مشترک برای کل قاره است.

استفاده از مزیت‌های بلاکچین برای بهبود پیشرفت محصولات و کاهش واسطه‌های دست و پاگیر در زنجیره تامین، امری الزامی است. این فناوری می‌تواند به جمع‌آوری وجوه جمع‌آوری شده در مقیاس کوچک جهت سرمایه‌گذاری‌های مناسب کمک کند.

این مطلب را هم مطالعه کنید: افزایش ۵۵ درصدی انتقالات کوچک ارز دیجیتال در آفریقا

از همین رو یکی از برنامه‌های آتی YEN علاوه بر پیشرفت در کشور کنیا، این است که بتواند دسترسی به خدمات خود را در سرتاسر قاره آفریقا ممکن کند.

 
استیبل کوین YENTS راهی برای پیشرفت ارز دیجیتال آفریقا

YENTS قرار است در رگولاتوری سندباکس کنیا مورد آزمایش قرار بگیرد

نقش رگولاتورهای آفریقایی

نیاز به رگولاتوری برای راه‌اندازی کسب و کارهای مرتبط با ارزهای دیجیتالی امری طبیعی در سراسر جهان است. منتهی این نیاز در قاره‌ای مثل آفریقا بیش از همه احساس می‌شود. طی سال جاری استفاده از ارز دیجیتال در آفریقا رشد شگفت‌انگیزی داشته است. به طوری که کشورهای کنیا، آفریقای جنوبی و نیجریه از این منظر در بین ۸ کشور نخست جهان قرار گرفته‌اند. هیچ قاره دیگری نتوانسته است این تعداد نماینده را در بین رتبه‌های بالای آمار مورد نظر به ثبت برساند.

طبق داده‌های موجود، حجم مبادلات نقطه به نقطه نیز بین این ۳ کشور در سال جاری میلادی رشد فراوانی داشته است. با چنین استقبالی از صنعت رمزارزها، انتشار استفاده از روشی صحیح برای برخورداری از خدمات رگولاتورها در این حوزه امری طبیعی به نظر می‌رسد.

در این میان، به نظر می‌رسد که کشور کنیا توانسته است با کمک رگولاتوری سندباکس خود مسیر درستی را پیدا کند. در یکی از مقالات منتشر شده در Smart Africa از فعالیت‌های این کشور به عنوان نمونه‌ای از نهادینه سازی بلاکچین توسط دولت یاد شده است. جایی که با حمایت از بخش‌های دولتی و خصوصی، ریسک اتخاذ این فناوری به حداقل رسیده است.

این مطلب را هم مطالعه کنید: توصیه صندوق بین‌المللی پول به قانون گذاری و اخذ مالیات ارزهای دیجیتال توسط دولت‌ها

ارزهای دیجیتال به مثابه اوراق بهادار

یکی از پیشنهاداتی که در اینباره شده است این است که رگولاتورهای این قاره یک دسته‌بندی پان آفریقایی از ابزارهای مالی مبتنی بر بلاکچین ایجاد کنند. برای مثال می‌توان به نیجریه اشاره کرد که رگولاتورهای آن به خوبی از نفوذ ارزهای دیجیتال آگاه شده‌اند. به همین دلیل کمیسیون بورس و اوراق بهادار این کشور در بیانیه‌ای از توکن‌های رمزنگاری‌شده به عنوان فرصتی برای سرمایه‌گذاری یاد کرد.

دارایی‌های رمزنگاری‌شده هم جزو اوراق بهادار هستند، مگر آنکه خلاف این امر ثابت شود. مسئولیت اثبات اینکه این دارایی‌ها جزو اوراق بهادار نیستند، با ناشر یا حامی دارایی‌های مذکور است.

در ضمن این کمیسیون، دارایی‌های دیجیتالی را به عنوان کالا هم ثبت و تایید می‌کند. البته مسئولیت نظارت بر معاملات و تریدهای صورت گرفته با این کمیسیون نخواهد بود. با این حال همانطور که گفته شد این توکن‌های امنیتی به عنوان اوراق بهادار شناخته می‌شوند. این در حالی است که مشتقات مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری به عنوان “سرمایه‌گذاری‌های مشخص‌شده” طبقه‌بندی می‌شوند.

منبع: insidebitcoins