گرچه بیت کوین را بیشتر به عنوان طلای دیجیتال می‌شناسیم اما در واقع آن را باید یک سیستم پول الکترونیکی همتا به همتا دانست. در تحقیقی که در اواخر فوریه سال ۲۰۲۰ انجام شد، اکثر افراد اذعان کردند که از بیت کوین به جای سرمایه گذاری، بیشتر برای پرداخت‌های آنلاین استفاده می‌کنند. حالا پی پال هم اجازه خرید بیت کوین به کاربران و پرداخت به کسب و کارها از طریق ارزهای رمزنگاری شده را داده است. از این‌رو به نظر می‌رسد که جریان پذیرش پرداخت بیت کوین در معاملات آنلاین بیش از پیش قوت گرفته است. به نظر شما کسب و کارها از به کارگیری این ترند جدید چه سودی می‌برند؟ در این مطلب کوین نیک به جواب این سوال خواهیم پرداخت.

پرداخت بیت کوین به صورت مستقیم

وقتی از پرداخت‌های رمزنگاری شده صحبت می‌کنیم شاید منطقی‌ترین تصویری که به ذهن می‌رسد این است که مشتری در ازای دریافت سرویس یا کالای مورد نظرش به فروشنده بیت کوین می‌دهد. با این حال، گرچه این روش در برخی از کسب و کارهای متمرکز بر رمزنگاری مثل MtSocks مورد استفاه قرار می‌گیرد، ولی نمی‌توان آن را روش متداول و محبوبی برای این کار دانست. به نظر جیسون دین که یک تحلیلگر اقتصاد کوانتومی است، صنایع مالی سنتی هنوز آماده کنار گذاشتن ارزهای فیات به صورت کامل و استقبال از ارزهای دیجیتالی نیستند. تا جایی که به نظر می‌رسد که بیت کوین بیشتر توسط شرکت‌های آینده نگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

واقعیت این است که هنوز پذیرش پرداخت بیت کوین در نقطه فروش کار دشواری است. سیستم‌ها هنوز راه زیادی برای اجرای موفقیت‌آمیز این عملیات در پیش دارند. ضمن اینکه باید ایجاد مشکلاتی در روند حسابداری نقطه فروش و دفترداری را هم مد نظر قرار داد. بیشتر افراد این کار را با در نظر گرفتن ارزش فیات در زمان انجام معامله انجام می‌دهند. اما این مساله می‌تواند موجب افزایش بدهی مالیاتی شود. این مسائل در کنار نوسانات قیمتی معروف بیت کوین می‌تواند بر پیچیدگی مشکلات موجود بیفزاید.

در حال حاضر بیت کوین بیشتر برای شرکت‌هایی مناسب است که آینده نگر بوده و تا حدودی مستقل از زنجیره (خرده فروشی)  یا قوانین دولتی (شرکتی) عمل می‌کنند. با این حال، در آینده‌ای نزدیک پذیرش پرداخت بیت کوین اجتناب ناپذیر بوده و به شکل گسترده‌ای انجام خواهد شد:

می‌توان با اطمینان گفت که این شرکت‌ها اگرچه الان از دشواری‌ها و بی‌ثباتی سیستم‌های پرداخت بیت کوین رنج می‌برند اما در نهایت به عنوان رهبران و پیشگامان این عرصه شناخته خواهند شد.

مزیت پذیرش پرداخت بیت کوین
بیت کوین بیشتر توسط شرکت‌های آینده نگر مورد استفاده قرار می‌گیرد

این مطلب را هم مطالعه کنید: معرفی ۱۴ مورد از بهترین درگاه‌های پرداخت بیت کوین برای استفاده کسب و کارها

پرداخت‌های ترکیبی بیت کوین-فیات

در سال‌های گذشته روش‌های دیگری هم برای پرداخت‌های رمزنگاری ظهور کرده است. در یکی از این روش‌ها، حواله‌های رمزنگاری شده با کمک پردازنده متناظر تسویه می‌شوند. بدین ترتیب کسب و کارها علاوه بر اینکه می‌توانند دارایی‌های دیجیتالی را از مشتریان خود قبول کنند قادر به دریافت ارزهای فیات در قبال اجناس و سرویس‌ها نیز خواهند بود.

در این روش، یک مشتری با استفاده از رمزارزها هزینه موردنظرش را پرداخت می‌کند ولی این سکه‌ها مستقیما به حساب فروشنده نمی‌رود. در عوض، این سکه‌ها به مقصد پردازنده رفته و توسط آن به ارز فیات تبدیل می‌شود. در نهایت وجوه مورد نظر برای فروشنده فرستاده می‌شود. بدین ترتیب با اینکه پرداخت‌ها به صورت رمزنگاری انجام می‌شود ولی کسب و کارها بدون آنکه نگران فرایندهای در حال اجرا باشند می‌توانند پول خود را دریافت کنند. یکی از شرکت‌هایی که چنین سرویسی را به کسب و کارها پیشنهاد می‌دهد پی پال است. خوشبختانه با پیشرفت فناوری، پیاده‌سازی روش پذیرش پرداخت بیت کوین به سادگی نصب یک API در سایت است.

مکس کروپیشف، مدیر اجرایی Coinspaid که یک سرویس پرداخت ارزهای دیجیتال است، این روش را نسبت به دیگر روش‌هایی که در آن کسب و کارهای جریان اصلی سعی می‌کنند قابلیت پذیرش پرداخت بیت کوین را به پلتفرم خود اضافه کنند ترجیح می‌دهد. با این حال نمی‌توان آن را اکسیری جادویی نیست که بتواند سود شرکت‌ها را یک شبه افزایش دهد. ولی به هر صورت پذیرش پرداخت بیت کوین می‌تواند در بلند مدت بسیار سودآور باشد. در ادامه به مزایای به کارگیری این روش پرداختی اشاره می‌کنیم.

مزایای پذیرش پرداخت بیت کوین

شبکه‌های قدیمی پرداخت نظیر ویزا و مسترکارت همچنان در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند. با این وجود این سیستم‌ها بسیار کنترل شده و بر اساس قوانین سفت و سخت کار می‌کنند. به این معنی که ممکن است کسب و کارها با دست‌اندازهای پیش‌بینی نشده یا محدودیت‌هایی در هنگام کار با این روش‌ها مواجه شوند. در بیت کوین شاهد چنین مسائلی نیستیم. چرا که نسبت به روش‌های سنتی، در آن به آزادی و انجام بدون دردسر کارها اهمیت بسیار بیشتری داده شده است.

مساله دیگر این است که کارمزد معاملات در روش‌های رمزنگاری کمتر است. فرایندهای پرداخت سنتی معمولا ۲ درصد از میانگین هر فروش را به خود اختصاص می‌دهند. در پرداخت با ارزهای دیجیتال، این مقدار کارمزد اقلا به نصف کاهش پیدا می‌کند (معمولا یک درصد).

مزیت اصلی از دید کسب و کارها

گذشته از همه این ها، مزیت اصلی دارایی های دیجیتال از دید کسب و کارها این است که “رمزنگاری کارها را به سرانجام می‌رساند”. در واقع شرکت‌های بسیار بزرگ مثل آمازون احتمالا فعلا به سمت پشتیبانی از ارزهای دیجیتالی نخواهند رفت. چرا که فعلا با همین شیوه‌های معمول به اهداف خود می‌رسند. با این حال اگر یک شرکت با سیستم‌های پرداخت کنونی دچار مشکل شود، بیت کوین می‌تواند در حل حداقل برخی از این مشکلات بسیار کمک کننده باشد.

این مطلب را هم مطالعه کنید: آیا پرداخت با بیت کوین شبیه کار با کارت های اعتباری است؟

به طور خاص، شرکت‌هایی که در زبان عامیانه به شرکت‌های خاکستری معروف هستند می‌توانند به خوبی از مزیت‌های پذیرش پرداخت بیت کوین بهره ببرند. شرکت‌های خاکستری علیرغم غیرقانونی نبودن از جمله شرکت‌هایی با ریسک بالا هستند. سرویس‌هایی مثل لایو استریم‌ها یا حتی سایت‌های شرط‌بندی و آشنایی طرفین که ممکن است دچار کلاهبرداری‌های مالی شوند از جمله این شرکت‌ها هستند.

شرکت‌هایی که دارای بیش از ۲ درصد نرخ بازپرداخت هستند هم احتمالا دل خوشی از کار با سیستم‌های پرداخت سنتی ندارند. از آنجا که معاملات بلاکچین غیر قابل تغییر هستند، شرکت‌ها می‌توانند از امنیت سیستم‌های پرداخت خود در این روش مطمئن باشند. شاید این مساله برای مشتریان چندان مهم نباشد ولی شرکت‌های معتبر معمولا از توافق‌نامه‌های دو طرفه برای سیستم بازپرداخت خود استفاده می‌کنند. بدین ترتیب امکان بازپرداخت‌های یک طرفه و حتی گاهی تقلبی بسیار کاهش پیدا می‌کند.

مزایای پذیرش پرداخت بیت کوین
شرکت‌های خاکستری می‌توانند به خوبی از مزیت‌های پذیرش پرداخت بیت کوین بهره ببرند

تفکر جهانی

یکی دیگر از مزیت‌های پذیرش پرداخت بیت کوین این است که ارزهای دیجیتالی اساسا دارایی‌هایی بدون مرز هستند. راه حل‌های مالی سنتی در هر منطقه به شکل متفاوتی عمل می‌کنند. بنابراین کسب و کارها مجبور به تنظیم زیرساخت پرداختی خود با توجه به شرایط محلی هر منطقه خواهند بود. در نقطه مقابل، بیت کوین می‌تواند در هر نقطه‌ای از جهان پرداخت و پذیرفته شود؛ بدون آنکه هیچ تفاوت ماهوی در این میان وجود داشته باشد.

به عنوان یک کسب و کار، این به شما امکان می‌دهد که مناطق جغرافیایی را به عنوان گروه های کاربری در نظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر شما یک کسب و کار آنلاین هستید که به فروش محصولاتش در اینترنت می‌پردازد، دیگر مهم نیست که مشتریانتان از هندوستان باشند یا از آمریکای لاتین یا روسیه. با کمک روش‌های پرداخت رمزارز، شما می‌توانید فعالیت‌های بازاریابی خود را فراتر از مکانی که اقدام به ایجاد کسب و کارتان کرده‌اید گسترش دهید.

خوشبختانه به دلیل ماهیت نوآورانه ارزهای دیجیتال، توجه نسل‌های جدیدتری که علاقه بیشتری به دنیای اینترنت دارند بیش از پیش به کسب و کار شما جلب خواهد شد. بنابراین بهتر است که همه کسب و کارها اقدام به ایجاد API و یک سایت برای مشتریان خود در سرتاسر جهان نمایند.

آیا به کارگیری این شیوه در بیت کوین درست است؟

همان‌طور که گفته شد یکی از روش‌های معمول برای پذیرش پرداخت بیت کوین استفاده از سیستم‌هایی جهت تبدیل بیت کوین پرداخت شده به ارز فیات و تحویل آن به فروشنده است. این به خاطر عدم آشنایی یا میل نداشتن کسب و کارها به ذخیره دارایی‌های دیجیتالی است. ولی آیا این مساله با یکی از اصلی‌ترین اهداف بیت کوین یعنی حذف واسطه‌ها در تناقض نیست؟ آقای دین در این باره توضیحاتی ارائه می‌کند:

شاید پیش از این با قاطعیت از این می‌گفتم که به کارگیری این روش‌ها به معنی اتخاذ صحیح بیت کوین نیست. اما حالا نظرم عوض شده است. مهم این است که همه این معاملات از بیت کوین شروع می‌شود. در این میان تبدیل به ارز فیات فقط موتور محرکه‌ای برای ساده‌تر کردن این معاملات است.

بدین ترتیب هم مشتری به خواسته خود مبنی بر پرداخت بیت کوین به جای پول نقد می‌رسد و هم کسب و کارها می‌توانند به صورت نقدی و در قالب ارزهای فیات رایج، پول خود را دریافت کنند. در این میان فقط یک پردازنده وجود دارد که با کسر درصدی معقول از مبلغ مورد نظر، کار تبدیل ارز دیجیتالی به فیات را به خوبی و با سرعت انجام می‌دهد.

منبع: decrypt