هاوینگ، پدیده‌ای منحصر به فرد است که برای رمزارز بیت کوین رخ می‌دهد و از آن جایی که به هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۰ نزدیک هستیم، بد نیست با این پدیده آشنا شوید. برای دریافت اطلاعات بیشتر با کوین نیک همراه باشید.

مخترع رمزارز بیت کوین باور داشت که کمیابی یا کمبود، می‌تواند باعث پدید آمدن ارزش شود؛ ارزشی که تا پیش از آن وجود نداشته است. پدیده‌ی هاوینگ که با نام هاونینگ (Halvening) نیز شناخته می‌شود، قرار است در تاریخ نامشخصی در ماه می سال جاری میلادی رخ دهد. از آن جایی که رخ دادن این پدیده مهم نزدیک است، بد نیست به معرفی آن بپردازیم و شناخت آن را برای تمامی افراد، راحت‌تر کنیم. برای درک کردن و شناخت بهتر هاوینگ، باید تئوری پشت موجودی بیت کوین را درک کنیم.

مقداری درباره بیت کوین

بیت کوین یک مفهوم انقلابی است چرا که برای اولین بار ثابت کرد چیزی که کاملا دیجیتالی است، می‌تواند کمیاب یا محدود باشد. این محتوای محدود، یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که قیمت بیت کوین از صفر (۱۰ سال پیش) به ۲۰٫۰۰۰ دلار (در بهترین حالت) رسیده است.

هاوینگ چیست؟

کد و قانون بیت کوین با محدودیتِ حداکثر موجودی ۲۱ میلیون کوین نوشته شده است. بیت کوین جدید با کار ماینینگ یا استخراج بلاک‌ها درون شبکه‌ی بلاک چین به وجود می‌آید. ماینرها یا استخراج کنندگان، کار نگهداری و ایمن کردن دفتر کل توزیع بیت کوین را انجام می‌دهند و به عنوان پاداش، سیستم برای آن‌ها بیت کوین جدید می‌فرستد.

با این حال، تقریبا هر چهار سال یکبار، میزان پاداش ماینینگ نصف می‌شود که به آن هاوینگ (Halving) می‌گویند. در هر هاوینگ، نرخ بیت کوین جدیدی که وارد موجودی می‌شود، کاهش پیدا می‌کند و این روند تا جایی ادامه می‌یابد که هیچ بیت کوین جدیدی به عنوان موجودی باقی نماند. گفته می‌شود این اتفاق در سال ۲۱۴۰ میلادی رخ می‌دهد.

چه کسی هاوینگ را اختراع کرد؟

هاوینگ بیت کوین به وسیله مخترع آن، یعنی ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) ابداع و اختراع شد و درون قانون بیت کوین قرار گرفت. همین مکانیزم ساده که باعث می‌شود موجودی بیت کوین پس از هر واقعه‌ی هاوینگ کمتر شود، یکی از اصلی‌ترین دلایلی است که بیت کوین را به عنوان باارزش‌ترین دارایی کریپتو و رمزارز می‌شناسیم. ساتوشی ناکاموتو در قوانین بیت کوین این چنین می‌نویسد که «شبکه به خاطر سادگی بدون ساختار خود، قدرتمند است».

یک تاریخچه‌ی کوتاه

  • ۲۰۰۹ – پاداش استخراج یا ماینینگ بیت کوین به ازای هر بلاک، ۵۰ BTC است.
  • ۲۰۱۲ – اولین واقعه هاوینگ بیت کوین که در این سال رخ داد، پاداش ماینینگ را به ۲۵ BTC کاهش می‌دهد.
  • ۲۰۱۶ – در دومین رویداد هاوینگ بیت کوین، پاداش ماینینگ یا استخراج به ۱۲/۵ BTC کاهش پیدا می‌کند.
  • ۲۱۴۰ – در این سال، آخرین هاوینگ بیت کوین رخ می‌دهد و سرانجام به دلیل تمام شدن موجودی، هیچ بیت کوینی تولید نمی‌شود.

چرا هاوینگ بیت کوین اتفاقی ویژه است؟

اگر بخواهیم یک موجودی پول را به دست یک فرد، گروه یا دولت بسپاریم، باید به اندازه‌ای به آن‌ها اعتماد داشته باشیم که بدانیم به این پول دست نزده و آن را بدون تغییر باقی خواهند گذاشت. بزرگترین نقطه قوت بیت کوین این است که کاملا غیر متمرکز طراحی شده و از آن جایی که هیچ فرد، گروه یا دولتی برروی پول یا دارایی مورد نظر، کنترل و احاطه ندارد، نیازی به اعتماد کردن به هیچکس نیست. اما از آن جایی که بیت کوین به وسیله هیچکس کنترل نمی‌شود، باید قوانین سفت و سختی درباره تعداد بیت کوین تولید شده یا تعداد بیت کوین عرضه شده وجود داشته باشد.

با نوشته شدن تعداد کل موجودی و رویداد هاوینگ در قانون بیت کوین، سیستم پولی بیت کوین به صورت ثابت درآمد و تغییر آن غیر ممکن شد. این قوانین باعث می‌شود تا بیت کوین شبیه به یک پول فیزیکی مانند طلا شود که یک میزان و موجودی خاصی دارد و تغییر آن به هیچ عنوان ممکن نیست.

چه اتفاقی برای ماینرها رخ می‌دهد؟

ماینرها باید از منابع ارزشمند استفاده کنند تا شبکه‌ی بیت کوین را حفظ نمایند اما در صورت نصف شدن شبکه یا همان هاوینگ، چه اتفاقی برای این افراد رخ می‌دهد؟ از آن جایی که هاوینگ سبب می‌شود تا پاداش استخراج کمتر شود و در واقع کاهش یابد، شور و شوق ماینرها برای کار کردن روی شبکه بیت کوین در گذر زمان کمتر می‌شود و این بدان معنی است که امنیت کمتری برای شبکه‌ی بیت کوین در نظر گرفته شود. با این حال، برای جبران کردن این روند و به دست آوردن ماینرهای جدید در آینده، قیمت بیت کوین یا قیمت تراکنش‌ها باید افزایش پیدا کند تا تقاضای ماینرها پاسخ داده شود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: هاوینگ بیت کوین: قدمی به سمت بلوغ طلای دیجیتال

چگونه از هاوینگ به عنوان عامل برتری استفاده کنیم؟

طبق قوانین موجودی و تقاضا، موجودی در حال کاهش بیت کوین، سرانجام به افزایش تقاضای بیت کوین می‌انجامد و همین موضوع سبب می‌شود تا قیمت آن مرتب رو به افزایش باشد. بهترین راه برای استفاده از این وضعیت به عنوان یک عامل برتری، این است که بیت کوین خریداری کنیم. بیت کوین که به عنوان محبوب‌ترین رمزارز یا کریپتو موجود در دنیا شناخته می‌شود، خیلی راحت توسط مردم و از طریق هر صرافی رمزارزی خریداری شده و همچنین می‌توان آن را از طریق برنامه‌های اصلی و عادی مانند Cash App نیز به دست آورد. طبق اطلاعاتی که تاریخ به ما می‌دهد، پس از وقوع هر پدیده‌ی هاوینگ، قیمت و ارزش بیت کوین افزایش پیدا می‌کند اما این اتفاق همیشه سریع و درست پس از هاوینگ رخ نمی‌دهد. بسیاری از فعالان در زمینه رمزارز و به صورت خاص، بیت کوین منتظر هستند تا چنین اتفاقی برای پدیده هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۰ نیز رخ دهد و پیش بینی‌های تاریخی درست از آب دربیایند.

آینده

طبق اطلاعات برخی از افراد متخصص و کاربلد در زمینه رمزارز، هاوینگ ممکن است تاثیر بسیار زیادی روی قیمت بیت کوین بگذارد. شرکت تحقیقاتی Digital Asset Research که به صورت خاص روی رمزارزها تمرکز می‌کند، یک مدل پیش بینی طراحی کرده که نشان می‌دهد پس از هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۰ که در ماه می (ماه جاری) رخ می‌دهد، قیمت بیت کوین به ۶۰٫۰۰۰ دلار می‌رسد! یک بانک آلمانی حتی پا را فراتر گذاشته و پیش بینی کرده که قیمت بیت کوین پس از ماه می، به ۹۰٫۰۰۰ دلار خواهد رسید. اما حقیقت این است که هیچکس به صورت دقیق نمی‌داند قیمت بیت کوین پس از هاوینگ ۲۰۲۰، چگونه پیش خواهد رفت.

گفته می‌شود که به دلیل قابل پیش بینی بودن و شناسایی شدن پدیده‌ی هاوینگ، این واقعه از هم‌اکنون توسط بسیاری از سرمایه گذاران، محاسبه و پیش بینی دقیق شده است و آن‌ها از قیمت حدودی بیت کوین پس از هاوینگ، خبر دارند. تنها زمان می‌تواند پاسخ درست و دقیقی به ما بدهد!

نظر شما در مورد هاوینگ بیت کوین چیست؟ هاوینگ بیت کوین ۲۰۲۰ را که به وقوغ آن نزدیک هستیم، چطور ارزیابی می‌کنید؟

منبع: Decrypt