انتخاب صرافی اولین گام برای وارد شدن به دنیای ارزهای دیجیتال است. بنابراین انتخاب یک صرافی خوب و مطمئن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در این مقاله کوین نیک نگاهی به مهم‌ترین عواملی که باید قبل از انتخاب بهترین صرافی رمزارز مورد توجه قرار دهیم می‌اندازیم.

لیست صرافی‌ها

صرافی‌های زیادی هستند که می‌توانید برای خرید ارز دیجیتال انتخاب کنید. منتهی مساله اصلی در اینجاست که کدام یک از آن‌ها بهتر هستند. عواملی هستند که به شما کمک می‌کنند که بهترین انتخاب را در این رابطه و مطابق با انتظارات و نیازهای خود داشته باشید. بیشتر صرافی‌ها فقط با رمزارزهای معروفی مثل بیت کوین و اتریوم کار می‌کنند. مرور این مطلب به شما کمک می‌کند که انتخاب بهترین صرافی رمزارز را به صورت آگاهانه و با در نظر گرفتن عوامل مهم در هنگام باز کردن حساب کاربری در یک صرافی انجام دهید.

تبدیل پول به ارز دیجیتال

اگر در حوزه ارزهای دیجیتالی تازه کار هستید، اولین قدم شما باید پیدا کردن یک صرافی ارز دیجیتال با امکان واریز پول باشد. به دلیل مقررات موجود، همه صرافی‌ها از شما خواهند خواست که قبل از واریز وجوه مورد نظرتان، از طریق ارائه مدارک هویتی و سایر اطلاعات شخصی، حساب کاربری خود را تایید کنید. از این رو، اول از همه باید به سراغ یک صرافی در کشور خود بروید تا امکان تبدیل پول موجود در حساب بانکی‌تان به بیت کوین را داشته باشد.

لازم به ذکر است که همه صرافی‌ها ارز فیات را قبول می‌کنند. برخی از آن‌ها به شما فقط این امکان را می‌دهند که برای خرید سایر کوین‌های جایگزین از یک کوین دیگر (معمولا بیت کوین) استفاده کنید. بیت کوین محبوب‌ترین ارز دیجیتال است که تقریبا در همه صرافی‌ها وجود داشته و به عنوان درگاهی برای خرید سایر ارزهای دیجیتالی استفاده می‌شود.

لیستی از معروف‌ترین صرافی‌ رمزارز

لیستی از معروف‌ترین صرافی‌های رمزارز

این مطلب را هم مطالعه کنید: ۴ نکته مهم در هنگام انتخاب یک صرافی بیت کوین

مراحل خرید ارزهای دیجیتال

به عبارت دیگر، اگر قصد خرید هر ارز دیجیتالی به جز بیت کوین را داشته باشید، باید گام‌های زیر را دنبال کنید:

مرحله اول: حسابی در یک صرافی داخلی باز کرده و مراحل تایید آن را انجام دهید (احراز هویت)

مرحله دوم: واریز وجه از حساب بانکی به حساب صرافی و شروع به خرید بیت کوین

مرحله سوم: باز کردن حساب موجود در صرافی و انتخاب یکی از رمزارزهای پیشنهاد داده شده. معمولا صرافی‌ها واریز ارز فیات را قبول نکرده و فقط در قبال واریز دیگر کوین‌ها، معامله می‌کنند.

مرحله چهارم: پس از تایید حساب کاربری، بیت کوین خریداری شده از صرافی محلی را به صرافی جدید خود انتقال دهید. حالا می‌توانید شروع به خرید دیگر کوین‌ها با استفاده از بیت کوین خود کنید.

نکته مهم این است که هزینه تریدها با افزایش حجم معاملات، کمتر می‌شود. هزینه‌های سازنده (Maker fees) وقتی پرداخت می‌شوند که شما به عنوان کاربر با ثبت سفارش محدود در زیر قیمت شرکت برای خرید و بالاتر  از این قیمت برای فروش، باعث افزایش لیکوئیدیتی (نقدشوندگی) به کتاب سفارشات صرافی می‌شوید. اما هزینه‌های نگهدارنده (Taker fees) در نقطه مقابل قرار می‌گیرند. این هزینه‌ها وقتی پرداخت می‌شوند که شما با ثبت سفارش در مقابل یک سفارش ثبت شده در کتاب سفارشات، باعث حذف لیکوئیدیتی می‌شوید.

شما می‌توانید به محض باز کردن یک حساب در صرافی‌هایی که اجازه واریز ارز فیات می‌دهند، حساب بانکی شخصی خود را به حساب صرافی‌تان وصل کرده و شروع به واریز سرمایه برای خرید بیت کوین کنید.

عوامل مهم در انتخاب بهترین صرافی رمزارز

در ادامه به عواملی که در هنگام انتخاب بهترین صرافی رمزارز باید مورد توجه قرار بگیرند می‌پردازیم.

پشتیبانی از ارزهای دیجیتال مختلف

بسیاری از صرافی‌ها فقط با تعداد محدودی از رمزارزها کار می‌کنند: محبوب‌ترین آنها مثل بیت کوین و اتریوم. اما تعداد کمی از آنها این قابلیت را دارند که با گستره وسیعی از ارزهای دیجیتال کار کنند. هرچه تعداد ارزهای دیجیتال در دسترس بیشتر باشد، دست شما برای انتخاب ارزهای دیگر جهت خرید بازتر است.

لیکوئیدیتی 

لیکوئیدیتی به سهولت خرید یا فروش در بازار اشاره دارد. هرچه مقدار آن بالاتر باشد، یعنی تعداد خریدار یا فروشنده بیشتری وجود دارد. از آنجا که لیکوئیدیتی بالا منجر به کشف قیمت بهتر و انتقال سریع‌تر می‌شود، همواره در جستجوی بهترین صرافی رمزارز‌ که از لیکوئیدیتی بالایی برخوردار است باشید.

این مطلب را هم مطالعه کنید: هفت نقطه ضعف در صرافی های بیت کوین که آن‌‌ها را آسیب پذیر می‌کند

امنیت

سطح و نوع مکانیسم‌های امنیتی اتخاذ شده توسط هر صرافی از آن جهت که در نهایت منجر به حفظ امنیت سرمایه شما می‌شود، بسیار حائز اهمیت است. چند مورد از مکانیسم‌های امنیتی خوب که می‌توانند توسط صرافی‌ها به کار گرفته شوند شامل موارد زیر هستند:

الف) نگهداری از سپرده‌ها با روش ذخیره سازی سرد. بدین صورت ارزهای دیجیتال شما به صورت آفلاین ذخیره شده و دور از دسترس هکرها هستند.

ب) استفاده از احراز هویت دو مرحله‌ای که می‌تواند امنیت حساب کاربری شما را افزایش دهد.

ج) فرایند اعتبارسنجی و رمزنگاری ایمیل؛ بدین صورت برای هر تراکنش، یک ایمیل به حساب کاربری شما فرستاده می‌شود تا تراکنش مورد نظر را تایید کنید.

کیفیت پشتیبانی از مشتریان

داشتن بخش پشتیبانی پاسخگو می‌تواند باعث ذخیره وقت و کاهش اضطراب شما شود. مسائلی که در فرایند تایید احراز هویت، واریز یا برداشت، سفارشات یا تریدهای انجام شده پیش می‌آیند باید در سریع‌ترین زمان ممکن توسط صرافی‌ها بررسی و حل شوند. در غیر این صورت ممکن است منجر به هدر رفتن وقت و سرمایه شما شوند.

هزینه ترید

هرچه هزینه انجام خرید و فروش در صرافی ارز دیجیتال کمتر باشد، حاشیه سود شما از هر معامله بیشتر خواهد بود. این مورد مخصوصا در مواقعی که شما یک تریدر تمام وقت باشید، از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. پس حتما بهترین صرافی رمزارز را از لحاظ حق کمیسیون دریافتی از هر ترید، با یکدیگر مقایسه کنید.

سهولت استفاده

رابط کاربری بهترین صرافی‌ باید آسان و به دور از هرگونه گیج کنندگی باشد. در این خصوص باید معیارهای مشخصی برای خود داشته باشید. رابط کاربری صرافی مورد نظر خود را با توجه به این معیارها مورد بررسی قرار دهید.

سخن پایانی

انتخاب بهترین صرافی رمزارز دروازه ورودی به دنیای ارزهای دیجیتال است. عوامل زیادی در انتخاب بهترین صرافی رمزارز دخیل هستند. شما می‌توانید از عواملی که در این مطلب به آن‌ها پرداخته شد بدین منظور استفاده کنید.

منبع: masterthecrypto