یکی از تغییرات انقلابی و مهم دنیای اقتصاد که ارزهای دیجیتال به ما وعده داده‌اند، ایجاد یک سیستم مالی مناسب، سریع و بدون واسطه برای تمامی مردم دنیاست. حالا ظهور امور مالی غیرمتمرکز ما را به این وعده نزدیک‌تر کرده است. اما امور مالی غیرمتمرکز چیست و چه تغییراتی در دنیای اقتصاد به وجود می‌آورد؟

امور مالی غیرمتمرکز چیست؟

امور مالی غیرمتمرکز به یک اکوسیستم از اپلیکیشن‌های مالی اشاره دارد که روی شبکه بلاک چین ساخته شده‌اند.

به طور خاص، اصطلاح امور مالی غیرمتمرکز (Decentralized Finance) که به اختصار DeFi نامیده می‌شود، به جهشی گفته می‌شود که هدف آن، ایجاد اکوسیستم مالی متن باز، بدون نیاز به اجازه و شفاف است که برای تمامی مردم در دسترس قرار می‌گیرد و به هیچ واسطه، مرکز، بانک یا موسسه‌ای نیاز ندارد. با استفاده از این اپلیکیشن‌ها، کاربران کنترل کامل دارایی‌های خود را در دست می‌گیرند و می‌توانند از طریق شبکه همتا به همتا (Peer to Peer) در اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مالی (Decentralized Applications) با این اکوسیستم در تعامل باشند.

مزیت اصلی امور مالی غیرمتمرکز، دسترسی آسان به سرویس‌های مالی است، مخصوصا برای آن دست از افرادی که از سیستم‌های مالی حال حاضر دنیا جدا شده‌اند یا حتی افرادی در دنیا هستند که به بانک‌ها دسترسی ندارند.

در ادامه این مطلب از کوین نیک، به طور جامع با امور مالی غیر متمرکز، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز و سیستم همتا به همتا بیشتر آشنا خواهیم شد.

امور مالی غیرمتمرکز چیست؟
امور مالی غیرمتمرکز چیست؟

مزایای اصلی امور مالی غیرمتمرکز چیست؟

دنیای اقتصاد سنتی، وابستگی زیادی به موسساتی نظیر بانک‌ها دارد تا به عنوان یک واسطه، نقش حاکمیت و داوری را برعهده بگیرند.

اما امور مالی وابسته به بلاک چین، هیچ نیازی به واسطه، حاکم، مرکز یا داور ندارد. در این امور مالی، قوانین و دستورالعمل‌هایی وجود دارد که تمامی نیازهای یک فرد برای فعالیت‌های اقتصادی او را برطرف می‌کند. با این حال این خود کاربر است که باید از مال خود در برابر هرگونه کلاهبرداری مراقبت کند و در خصوص امنیت دارایی‌هایش هوشیار باشد. زیرا در بلاک چین نه تنها پول از دست رفته باز نمی‌گردد، بلکه هیچ شخصی هم وجود ندارد تا مشکل شما را پیگیری کند.

اما از جنبه مثبت، استفاده از این سیستم باعث کاهش هزینه‌هایی می‌شود بخش بزرگی از این هزینه‌ها به جیب واسطه‌ها می‌رفت و در عین حال با سیستم مالی آسیب‌ناپذیری رو به رو هستیم که بانک‌ها و دولت‌ها در آن هیچ نقشی ندارند.

حذف واسطه، سرعت و امنیت، دسترسی برای همه

از آن جایی که این سرویس‌های مالی روی شبکه بلاک چین سوار می‌شوند، نقطه تکی شکست (Single Point of Failure) به کلی از بین می‌رود. داده‌ها در شبکه بلاک چین ثبت می‌شوند و هر یک از آن‌ها بین هزاران هزار گره پخش می‌شود. بنابراین خبری هم از سانسور یا خاموشی احتمالی سیستم نخواهد بود.

از آن جایی که چارچوب اپلیکیشن‌های DeFi را می‌توان از پیش ایجاد کرد، بنابراین ارائه آن در یک شبکه بلاک چین از پیچیدگی کمتری برخوردار است و در عین حال امنیت بالایی دارد.

یکی دیگر از مزایای برجسته چنین اکوسیستمی، راحتی دسترسی هر شخص نسبت به سرویس‌های مالی سنتی است. از آن جایی که سیستم‌های مالی سنتی وابسته به واسطه‌هایی هستند که از این طریق پول زیادی سهم آن‌ها می‌شود، به این جهت این موسسات در مناطق کم‌ درآمد حاضر نمی‌شوند. باور کنید یا نه، در حال حاضر میلیاردها نفر در دنیا حتی از یک حساب بانکی ساده هم محروم هستند. با این حال، با استفاده از امور مالی متمرکز، نه تنها هزینه‌ها به طور قابل توجهی کاهش خواهند یافت و نیازی به این واسطه‌ها نیست،‌ بلکه افرادی که در مناطق دوردست یا محروم هستند هم می‌توانند از مزایای این سرویس‌های مالی بهره‌مند شوند.

شبکه همتا به همتا چیست؟

در علم کامپیوتر، شبکه همتا به همتا (Peer to Peer) به گروهی از دستگاه‌ها گفته می‌شود که فایل‌هایی مشابه را با هم جمع‌آوری و ذخیره می‌کنند و به صورت همزمان به اشتراک می‌گذارند. هر یک از این دستگاه‌ها که یک گره (Node) نام دارند، به عنوان یک همتا درون این شبکه ایفای نقش می‌کنند. به طور عادی، همه گره‌های شبکه دارای قدرتی برابر هستند و وظایف مشابه‌ای را انجام می‌دهند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: تفاوت بلاک چین غیرمتمرکز و توزیع شده با سایر شبکه‌های متمرکز چیست؟

در تکنولوژی‌های مالی، اصطلاح همتا به همتا به یک شبکه پایه به عنوان شالوده معاملات مالی، اپلیکیشن‌ها، دارایی‌های دیجیتال یا قراردادهای هوشمند گفته می‌شود. این شبکه با توجه به میزان بزرگی آن، تشکیل شده از صدها، هزاران یا حتی میلیون‌ها گره است. یک پلتفرم همتا به همتا به خریداران و فروشندگان خود اجازه می‌دهد تا بدون وجود و دخالت واسطه‌ها، معاملات خود را بدون هیچ مشکلی انجام دهند. حتی با پیشرفته‌تر شدن دنیای ارزهای دیجیتال، پلتفرم‌های همتا به همتا محیطی را فراهم کرده‌اند تا وام گیرندگان را به وام دهندگان متصل شوند.

امروزه، شبکه‌های همتا به همتا هسته اصلی بسیاری از ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهند.

نقش شبکه همتا به همتا در عملکرد صحیح امور مالی غیرمتمرکز
نقش شبکه همتا به همتا در عملکرد صحیح امور مالی غیرمتمرکز

نقش همتا به همتا در شبکه‌های بلاک چین

در اولین قدم‌های بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو، خالق این ارز دیجیتال، آن را به عنوان یک سیستم پول الکترونیکی سیستم همتا به همتا معرفی کرد. بیت کوین اولین پول دیجیتالی بود که در یک شبکه همتا به همتا کار خود را آغاز کرد. بیت کوین را می‌توان از طریق یک شبکه همتا به همتا از یک کاربر به کاربری دیگر منتقل کرد؛ شبکه‌ای تشکیل شده از یک دفتر توزیع شده که بلاک چین نام دارد و در آن خبری از دخالت بانک‌ها و دولت‌ها نیست.

معماری همتا به همتا ستون اصلی تکنولوژی بلاک چین را تشکیل می‌دهد و به بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال اجازه می‌دهد تا بدون هیچ واسطه، بانک، موسسه یا سرور مرکزی در سرتاسر جهان منتقل شوند. همچنین هر شخصی هم که بخواهد، می‌تواند عضوی از این گره‌ها شود و هیچ محدودیت مرزی در آن وجود ندارد.

بنابراین در شبکه‌های بلاک چین مانند بیت کوین و اتریوم، پروسه کارها بدون حضور هیچ مرکزی مانند بانک‌ها اداره می‌شود. در عوض یک بلاک چین نقش یک دفتر مشترک را بازی می‌کند که همه اطلاعات و فعالیت‌ها درون آن ضبط می‌شوند. هر یک از گره‌های درون شبکه، دارای یک نسخه از بلاک چین هستند، بنابراین هیچگاه امکان این وجود ندارد که یک فرد یا یک دولت بتواند آن را دستکاری کند.

حالا شبکه‌های همتا به همتا، به لطف پلتفرمی نظیر اتریوم، به حدی رسیده‌اند که اپلیکیشن‌های امور مالی متمرکز، با استفاده از قدرت این شبکه می‌توانند دست بانک‌ها و موسسات را از خود دور کنند و فضای آزاد را برای مردم به منظور انجام کارهای مالی و غیره ایجاد کند.

اپلیکیشن غیرمتمرکز چیست؟

اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (Decentralized Applications) که به DApps شناخته می‌شوند، به اپلیکیشن‌هایی گفته می‌شوند که روی بلاک چین کار می‌کنند. در حالی که روش‌های مختلفی برای تعریف یک اپلیکیشن غیرمتمرکز متمرکز وجود دارد،‌ اما معمولا این اپلیکیشن‌ها از ۳ مشخصه زیر پیروی می‌کنند:

  • متن باز هستند: کدهای اصلی این اپلیکیشن‌ها برای عموم در دسترس است. به این معنی که هر شخصی می‌تواند کدها را اعتبارسنجی کند، از آن‌ها استفاده کند یا این کدها را ویرایش کند.
  • غیرمتمرکز هستند: از آن جایی که اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز روی شبکه بلاک چین کار می‌کنند، آن‌ها توسط هیچ مرکز و دولتی کنترل نمی‌شوند. در عوض، کنترل کننده اصلی آن‌ها خود کاربران (گره‌ها) هستند.
  • دارای امنیت رمزنگاری شده هستند: این اپلیکیشن‌ها توسط شیوه رمزنگاری امن شده‌اند. به این معنی که تمامی داده‌های این اپلیکیشن‌ها در یک شبکه بلاک چین عمومی ثبت و ذخیره می‌شوند. بنابراین هیچ نقطه تکی شکستی در آن‌ها وجود ندارد.
اپلیکیشن‌ غیرمتمرکز چیست
نقش اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در امور مالی بلاک چین

تفاوت اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز با اپلیکیشن‌های معمولی

مشکلات زیادی در اپلیکیشن‌های سنتی وجود دارد که اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز قصد رفع آن‌ها را دارند. مزیت اصلی استفاده از یک اپلیکیشن غیرمتمرکز نسبت به یک اپلیکیشن سنتی، استفاده آن از یک ساختار غیرمتمرکز است.

یک اپلیکیشن سنتی، داده‌ها و اطلاعات را روی یک سرور مرکزی که توسط یک شخص، یک شرکت یا یک موسسه کنترل می‌شود، ذخیره و نگهداری می‌کند. بنابراین همیشه خطر نقطه تکی شکست وجود دارد، حملات مخرب‌ها دائما در کمین است، مشکلات تکنیکی همیشه یک پای ماجراست و اطلاعات کاربران همیشه در اختیار کنترل کنندگان این سرورها و اپلیکیشن‌ها قرار دارد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۱۰ اکانت توییتر که باید برای آشنایی با امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) دنبال کنید

هر گونه ایرادی در سرور یک اپلیکیشن متمرکز باعث توقف عملکرد شبکه می‌شود و یک مرکز می‌تواند به صورت موقت یا به صورت دائم آن را خاموش کند. جدا از آن، سیستم‌های متمرکز همیشه در معرض ریسک درز اطلاعات یا دزدی قرار دارند و باعث می‌شوند شرکت‌ها و اشخاص دائما تحت ریسک قرار داشته باشند.

برجسته‌ترین موارد استفاده از امور مالی غیرمتمرکز

درست همانند این که اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز می‌توانند بسیاری از مشکلات اپلیکیشن‌های معمولی را رفع کنند، امور مالی غیرمتمرکز هم با هدف رفع بسیاری از نواقص امور مالی متمرکز روی کار آمده است. در ادامه با برخی از مهم‌ترین پتانسیل‌های امور مالی غیرمتمرکز آشنا می‌شویم.

استفاده از امور مالی غیرمتمرکز در سیستم وام

پروتکل‌های وام آزاد، یکی از محبوب‌ترین نوع از اپلیکیشن‌هایی است که در اکوسیستم امور مالی غیر متمرکز قرار دارد. وام گرفتن و وام دادن در یک شبکه غیرمتمرکز نسبت به سیستم‌های اعتباری سنتی، از مزایای قابل توجهی برخوردار است. پرداخت سریع وام، توانایی کنترل‌سازی دارایی‌های دیجیتال، عدم وجود هرگونه چک‌های اعتباری و بسیاری از موارد دیگر، این اجاره را می‌دهد تا به عنوان جایگزینی بسیار مطمئن‌تر نسبت به وام‌های سنتی بانک‌ها مورد استفاده قرار بگیرند.

از آن جایی که این سرویس‌های وام‌دهی روی شبکه‌های بلاک چین عمومی قرار دارند، بنابراین نیاز به اعتمادسازی را کاهش می‌دهند و در عین حال با وجود شیوه‌های اعتبارسنجی رمزنگاری، احتمال هرگونه دست کاری در سیستم توسط اشخاص، موسسات یا دولت‌ها را از بین می‌برد.

بازارهای وام‌دهی روی شبکه‌های بلاک چین به کمک امور مالی غیرمتمرکز، به دلیل کاهش ریسک مالی حضور واسطه‌ها را قطع می‌کنند، باعث ارزا‌ن‌تر شدن وام‌دهی و وام گرفتن می‌شوند و در نهایت این امکان را برای افراد بیشتری در دسترس قرار می‌دهند.

امور مالی غیرمتمرکز در سیستم بانکداری
نقش امور مالی غیرمتمرکز در سیستم بانکداری

گردش پولی در سرویس‌های بانکداری

از آن جایی که اپلیکیشن‌های امور مالی غیرمتمرکز در اصل یک اپلیکیشن مالی محسوب می‌شوند، سرویس‌های بانکداری مشخصا یکی از کاربردهای آن به شمار می‌روند. از جمله این کاربردها می‌توان به عرضه استیبل‌کوین‌ها، وثیقه، رهن و بیمه اشاره کرد.

همانطور که بلاک چین روز به روز بالغ‌تر می‌شود، شاهد توجهات بیشتری به خلق استیبل کوین‌ها هستیم. استیبل کوین‌ها، نوعی از دارایی‌های دیجیتال رمزنگاری شده هستند که قیمت آن‌ها وابسته به دارایی‌های واقعی دنیا مانند دلار، یورو یا طلا است. از آن جایی که قیمت ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین در طول زمان نوسانات زیادی را تجربه می‌کند، استیبل کوین‌های غیرمتمرکز شده می‌توانند به عنوان پول‌های ثابت در دنیای ارزهای دیجیتال به کار گرفته شوند که البته توسط شرکت‌های متمرکز تحت کنترل قرار می‌گیرند.

از طرفی دیگر، از آن جایی که برای گرفتن وثیقه نیاز به حضور واسطه است و انجام این کار زمان‌بر و البته پر هزینه است، با استفاده از قراردادهای هوشمند امور مالی غیرمتمرکز، سرعت انجام کارها افزایش پیدا می‌کند و در عین حال هزینه‌ها کمتر می‌شود.

همچنین در زمینه بیمه، بلاک چین کمک می‌کند تا دیگر نیازی به هیچگونه دفتر واسطه‌ای وجود نداشته باشد و به توزیع ریسک بین مشترکین، خطری در این زمینه هیچ فردی را تهدید نکند. هزینه بسیار پایین‌تر برای بیمه و سرعت بالا برای دریافت آن، امور مالی غیرمتمرکز را به گزینه‌ای بهتر و راحت‌تر نسبت به شرکت‌های بیمه متمرکز تبدیل می‌کند.

اگر می‌خواهید از مزایای حضور بلاک چین در صنعت بانکداری بیشتر آشنا شوید، شما را به مطالعه مطب زیر دعوت می‌کنم:

این مطلب راهم مطالعه کنید: کاربرد بلاک چین در بانکداری چیست و چه مزیت‌هایی دارد؟

بازارهای غیرمتمرکز

بدون شک، یکی از حیاتی‌ترین اپلیکیشن‌های امور مالی غیرمتمرکز، صرافی‌های غیرمتمرکز هستند. بسیاری از صرافی‌های مشهور مانند کوین‌بیس، به عنوان صرافی‌های متمرکز شناخته می‌شوند. چرا که دارای یک مرکز کنترل داد و ستدها هستند و مردم برای اینکه قادر باشند خرید و فروش ارزهای دیجیتال را انجام دهند، باید دارایی خود را به حساب این صرافی‌ها واریز کنند. اگر اخبار ارزهای دیجیتال را دنبال کرده باشید، می‌دانید که اکثر هک‌ها و کلاهبرداری‌ها هم از طریق همین صرافی‌ها صورت می‌گیرد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: آیا صرافی‌های غیرمتمرکز آینده معاملات رمزارز است؟

اما در طرف مقابل، صرافی‌های غیرمتمرکز همتا به همتا وجود دارند که بدون نیاز به واریز دارایی به حساب آن‌ها، می‌توانید مستقیما با شخص مقابل معامله کنید. این کار به کمک قراردادهای هوشمند انجام می‌شود و از آن جایی که انجام این کار نیازمند مدیریت خاصی از سوی یک شرکت ندارد، هزینه‌ها نسبت به صرافی‌های متمرکز کمتر هستند.

تکنولوژی بلاک چین همچنین می‌تواند به عنوان ابزار مالی طیف وسیعی از امور اقتصادی مورد استفاده قرار بگیرد. به این صورت که به کمک بلاک چین به عنوان یک شالوده غیرمتمرکز، این اپلیکیشن‌ها قادر هستند هزینه‌ها را کاهش دهند، واسطه‌ها را از بین ببرند و در عین حال نقطه تکی شکست را به کلی از سیستم خود حذف کنند.

نقش قراردادهای هوشمند در امور مالی غیرمتمرکز چیست؟

بخش بزرگی از موجودیت و پتانسیل‌های شکل گرفته در امور مالی غیرمتمرکز، به واسطه قراردادهای هوشمند شکل می‌گیرند و اجرا می‌شوند. در حالی که در قوانین عادی، بین مردم رابطه میان مراکزی مانند شرکت‌ها، موسسات یا بانک‌ها وجود دارد، در قراردادهای هوشمند طرف حساب مردم کدهای کامپیوتری هستند.

از آن جایی که قوانین و قراردادها در کدهای کامپیوتری نوشته می‌شوند، قراردادهای هوشمند این قابلیت منحصر به فرد را دارند تا بدون هیچ خطا و دخالتی، به اجرا در بیایند. این مسئله اجازه می‌دهد تا اجرای قراردادها بدون مشکل، به صورت خودکار و در تعداد بزرگ و با هر قوانین و شرایطی عمل شوند.

استفاده از قراردادهای هوشمند سریع‌تر، راحت‌تر و کم خطر‌ است. البته که کدهای کامپیوتری همیشه آسیب‌پذیر و مستعد باگ هستند،‌ ریسک همیشه در قراردادهای هوشمند وجود دارد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: قرارداد هوشمند bZx چیست ؛ شیوه نوین وام ارزهای دیجیتال برای معاملات مارجین

چالش‌های امور مالی غیر متمرکز

امور مالی غیر متمرکز با این‌که از نکات و مزایای مثبت بسیار زیادی برخوردار است، با این حال هنوز نمی‌توان آن را یک سیستم بالغ و کامل دانست. در ادامه با برخی از چالش‌ها و ایرادات DeFi آشنا می‌شویم:

عملکرد ضعیف

بلاک چین‌ها در حال حاضر بسیار کند‌تر از نسخه‌های مشابه متمرکز خود هستند و این مسئله روی اپلیکیشن‌هایی که روی آن‌ها هم ساخته می‌شود تاثیرگذار است. توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز باید این مسئله را در نظر داشته باشند و اپلیکیشن خود را تا حد ممکن برای عملکردی صحیح بهینه کنند. هرچند بلاک چین‌هایی مانند کاردانو که خود را نسل سوم صنعت بلاک چین معرفی کرده است، وعده داده تا در هر ثاینه میلیون‌ها تراکنش را به راحتی انجام دهد. در صورت موفقیت این پروژه، این مشکل به راحتی برطرف خواهد شد.

ریسک خطاهای کاربری

اپلیکیشن‌های امور مالی غیر متمرکز تمامی وظایف را از واسطه‌ها میگیرند و به مشترکین شبکه واگذار می‌کنند. این مسئله ممکن است برای بسیاری از کاربران یک جنبه سخت و منفی باشد. طراحی محصولاتی که قادر باشد ریسک خطاهای کاربری را تا حد ممکن کاهش دهد، چالشی سخت برای توسعه دهندگان است، مخصوصا که شبکه بلاک چین خاصیت تغییرناپذیری دارد و نمی‌توان آن را دستکاری کرد.

تجربه بد کاربری

در حال حاضر، استفاده از اپلیکیشن‌های مالی غیرمتمرکز نیازمند به تلاش فراوانی برای کاربران دارد. برای این که این نوع از اپلیکیشن‌ها به هسته اصلی سیستم‌های مالی جهانی تبدیل شوند، باید زمینه‌ای انگیزه‌بخش را فراهم کنند تا کاربران از سیستم‌های سنتی به این سیستم مدرن کوچ کنند و در عین حال پروسه انجام این کار آسان و برای همه قابل فهم باشد.

اکوسیستم بی‌نظم

به عنوان یک سیستم تازه وارد شده به دنیای اقتصاد، بسیار سخت است تا اپلیکیشنی را پیدا کنیم که برای نیاز یک کاربر خاص مفید باشد. کاربران قطعا باید این توانایی را داشته باشند تا بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنند. چالش این مسئله نه تنها ساخت اپلیکیشن‌ها، بلکه ساخت طیف وسیعی از اپلیکیشن‌های مالی مناسب برای همه کاربران است.

تفاوت میان امور مالی غیرمتمرکز با بانک‌ها

چه چیزی سیستم‌های غیرمتمرکز DeFi را از بانک‌های سنتی یا همتایان وال استریت آن متمایز می‌کند و چرا باید این اپلیکیشن‌ها را آینده اقتصاد دنیا بدانیم؟

عملکرد این کسب‌وکارها توسط یک موسسه و کارمندان آن اداره نمی‌شود

همانطور که گفتیم، در این امور خبری از کارمندان و مدیران نیستد. در عوض این قوانین به‌صورت کد (یا قرارداد هوشمند، همان‌طور که در بالا اشاره شد) نوشته شده‌اند. هنگامی‌ که این قرارداد هوشمند در بلاک‌چین قرار داده می‌شود، سیستم‌های غیرمتمرکز DeFi می‌توانند خود را با مداخله جزئی انسانی (هرچند که در عمل توسعه‌دهندگان معمولا با استفاده از نسخه‌های جدید یا رفع اشکال‌ها، سیستم‌های غیرمتمرکز را نگه‌ می‌‌دارند) اجرا کنند.

بررسی تفاوت میان امور مالی غیرمتمرکز با بانک‌ها
بررسی تفاوت میان امور مالی غیرمتمرکز با بانک‌ها

این کد در بلاک‌چین کاملا شفاف است و هرکسی می‌تواند آن ‌را بررسی کند

این امر باعث ایجاد نوع متفاوتی از اعتماد در میان کاربران می‌شود، زیرا هرکسی این فرصت را دارد که عملکرد قرارداد را بفهمد یا اشکال‌ها را در آن پیدا کند. تمامی فعالیت‌های معامله‌ها هم برای همه عمومی و قابل مشاهده هستند. اگرچه شاید این مسئله سوال‌هایی مربوط به حریم خصوصی را به وجود آورد، اما معامله‌ها به‌صورت پیش‌فرض دارای نام مستعار هستند، یعنی مستقیما با هویت واقعی شما مرتبط نیستند.

سیستم‌های غیرمتمرکز از روز اول طراحی شده‌اند تا جهانی باشند

فرقی نمی‌کند شما در کدام گوشه دنیا باشید، چه در یک کشور مدرن یا یک کشور جهان سوم، در هر صورت به خدمات و شبکه‌های امور مالی غیرمتمرکز به‌صورت یکسان دسترسی دارید. البته ممکن است مقررات و قانون گذاری هر کشور محدودیت‌هایی برای‌تان ایجاد کند، اما از نظر فنی اکثر اپلیکیشن‌های امور مالی غیرمتمرکز با یک اتصال اینترنتی در دسترس همه افراد قرار دارند.

عدم نیاز به مجوز برای ایجاد و عدم نیاز به مجوز برای مشارکت

هرکس می‌تواند اپلیکشن‌های امور مالی غیرمتمرکز را بسازد و هر فردی می‌تواند از آن‌ها استفاده کند. برخلاف امور مالی امروزی، هیچ حساب کاربری با فرم‌های طولانی و وقت‌گیر وجود ندارد. کاربران از کیف پول‌های رمزنگاری‌شده خود مستقیما با قراردادهای هوشمند تعامل دارند.

قابلیت تغییر و پذیرش تعامل

برنامه‌های جدید امور مالی غیرمتمرکز می‌توانند ساخته شده یا با ترکیب سایر محصولات امور مالی غیرمتمرکز مانند قطعه‌های لگو سرهم شوند. به‌عنوان مثال استیبل کوین‌ها، صرافی‌های غیرمتمرکز و بازارهای پیش‌بینی می‌توانند با هم ترکیب شوند تا محصولات کاملا جدیدی را تشکیل دهند.

مرحله بعدی برای امور مالی غیرمتمرکز چیست؟

از زمان آغاز تمدن بشر، پول و امور مالی به یک شکل یا به‌صورت متفاوت در جریان بوده‌اند. ارز رمزنگاری‌شده آخرین نماد دیجیتال است. در سال‌های آینده، شاید شاهد این باشیم که هر سرویس مالی که در سیستم فیات امروزی از آن استفاده می‌کنیم، برای اکوسیستم رمزنگاری بازسازی ‌شود. قبلا شاهد صدور و تبادل دارایی، قرض‌گرفتن، وام‌دادن، امانت‌داری و مشتقات ساخته‌شده برای رمزنگاری بودیم. مرحله بعدی چیست؟

اولین نسل از dapp امور مالی غیرمتمرکز به‌عنوان یک محافظ به وثیقه متکی هستند، یعنی شما باید ارز رمزنگاری‌شده را در اختیار داشته باشید و آن ‌را به‌عنوان وثیقه بگذارید تا ارزهای رمزنگاری‌شده بیشتری را قرض بگیرید. قرض‌ها و وام‌های ناامن سنتی، بیشتر باید به یک سیستم هویتی تکیه کنند تا وام‌گیرندگان بتوانند اعتبار خود را تقویت کرده و قدرت قرض‌گرفتن خود را افزایش دهند؛ دقیقا مانند امتیازهای SSN و FICO امروزی. اما بر خلاف هویت و سیستم‌های اعتباری امروزی، یک هویت غیرمتمرکز باید هم جهانی و هم حافظ حریم خصوصی باشد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: مزایای بیمه DeFi چیست و آیا همه به آن نیاز دارند؟

همچنین در فضای بیمه شاهد نوآوری هستیم. بسیاری از وام‌های امور مالی غیرمتمرکز امروزی بیش از حد وثیقه دارند (به این معنی‌ که وام‌ها به‌دلیل مانده نقدی خالصی که پس از بازپرداخت باقی می‌ماند، ذاتا امن به‌نظر می‌رسند)، اما بخش غیرقابل پیش‌بینی برای DeFi، آسیب‌پذیری قراردادهای هوشمند است. اگر یک هکر، اشکالی در کد منبع آزاد را در سیستم غیرمتمرکز بیابد و از آن بهره‌برداری کند، میلیون‌ها دلار می‌تواند در یک لحظه تخلیه شود. تیم‌هایی مانند نکسوس میوچوال (Nexus Mutual) در حال ایجاد بیمه‌های غیرمتمرکز هستند که باعث می‌شوند کاربران در صورت هک‌شدن قراردادهای هوشمند، آسیبی نبینند.

امور مالی غیرمتمرکز مسئله‌ای فراتر از بانک‌داری است

روند دیگری که شاهد آن هستیم، تجربه کاربری بهتر است. اولین نسل از سیستم‌های غیرمتمرکز توسط علاقه‌مندان به بلاک‌چین برای طرفداران آن ساخته شده است. این سیستم‌های غیرمتمرکز با نمایش امکانات جدید و هیجان‌انگیز امور مالی غیرمتمرکز، کار بسیار خوبی انجام دادند که قابلیت استفاده آن‌ را بالا برده‌اند. آخرین برنامه‌های امور مالی غیرمتمرکز در مورد اولویت‌بندی طراحی و سهولت استفاده به منظور جذب منابع مالی باز برای طیف گسترده‌تری از مخاطبین است.

در آینده، انتظار داریم که کیف پول‌های رمزنگاری‌شده، پورتالی برای همه فعالیت‌های دارایی دیجیتالی شما باشند، دقیقا مانند یک مرورگر اینترنت که پورتال شما برای اخبار و اطلاعات جهان است. یک داشبورد را تصور کنید که نه تنها دارایی‌های شما را نشان می‌دهد، بلکه مقدار دارایی را به نمایش می‌گذارد که شما در پروتکل‌های مختلف مالی باز، وام‌ها، استخرها و قراردادهای بیمه قفل کرده‌اید.

در سراسر اکوسیستم امور مالی غیرمتمرکز، ما شاهد یک حرکت به سمت عدم تمرکز حکومت و تمرکززدایی در تصمیم‌گیری هم هستیم. با وجود کلمه «غیرمتمرکز» در DeFi، امروزه بسیاری از پروژه‌ها دارای کلیدهایی برای توسعه‌دهندگان هستند تا بتوانند سیستم‌های غیرمتمرکز را خاموش یا غیرفعال کنند. این کار برای فراهم‌‌آوردن امکان به‌روزرسانی‌های آسان و قطع اضطراری در صورت وجود خطای کد انجام شده است. با این‌ حال، هرچه این کدها بیشتر از قبل مورد آزمایش قرار گیرند، این انتظار بیشتر می‌شود که توسعه‌دهندگان از این سوئیچ‌های پنهانی دست بکشند. جامعه امور مالی غیرمتمرکز در حال آزمایش روش‌هایی است که به سهام‌داران اجازه می‌دهد تا با استفاده از سازمان‌های خودمختار غیرمتمرکز مبتنی بر بلاک‌چین (DAO)، به تصمیم‌ها رأی دهند.

منابع: Coinbase – Binance