شرکت گری اسکیل ۱۱/۵ میلیارد دلار بیت کوین خریده که بیشتر از طریق سرمایه‌گذاران سازمانی است. دو دلیل مهم وجود دارد که به بررسی آنها خواهیم پرداخت. همچنین، در این مقاله به این موضوع می‌پردازیم که چه کسانی از طریق گری اسکیل سرمایه‌گذاری می‌کنند، این پول‌ها از کجا تأمین می‌شوند و چه چیزی این روند را تسریع می‌کند.

شرکت گری اسکیل به دنبال بیت کوین

شرکت گری اسکیل از طرف سرمایه‌گذاران خود به دنبال نیم میلیون بیت کوین است. محصول GBTC (گری اسکیل بیت کوین تراست) یکی از معدود راه‌ها برای شرکت‌های قانونی برای سرمایه‌گذاری در بیت کوین است. در چند ماه گذشته یک بازی جذاب آربیتراژ آغاز شده و به جذب نقدینگی GBTC کمک کرده است.

شرکت مدیریت دارایی‌های دیجیتال Grayscale Investments یک شرکت متوسط نیست. این شرکت قانونی مقدار قابل توجهی از پول سازمانی را جذب کرده است. تنها در هفته گذشته، دارایی‌های این شرکت تقریباً به میزان ۵۶٫۰۰۰ بیت کوین رشد کرده، ضمن اینکه در حال حاضر گری اسکیل بیت کوین تراست ۱۱/۱ میلیارد دلار بیت کوین دارد. این مبلغ ۲/۷ درصد از کل موجودی بیت کوین است.

گری اسکیل

دارایی‌های تحت مدیریت گری اسکیل

مقدار زیادی بیت کوین از طریق سرمایه‌گذاران قدیمی و جدید وارد این شرکت شده، تا حدی که بری سیلبرت (Barry Silbert)، مدیرعامل Digital Currency Group، که مالک گری اسکیل است، ادعا می‌کند این «سریع‌‌الرشدترین شرکت مدیریت دارایی در تمام دوران» است.

بیشتر بخوانید: سرمایه‌گذاری ۲۴۰ میلیون دلاری شرکت گری اسکیل روی بیت‌کون

گری اسکیل بیت کوین تراست چیست؟

گری اسکیل بیت کوین تراست (GBTC) عرضه‌کننده بسیار محبوب بیت کوین در شرکت گری اسکیل است. GBTC در حال حاضر با قیمت ۲۳/۲۵ دلار معامله می‌شود و به ازای هر سند رسمی، ۰/۰۰۰۹۵ بیت کوین (به ارزش ۲۰/۸۹ دلار از ۱۷ دسامبر) برای هر سهم هولد می‌کند. این سهام به مدت شش ماه پس از تاریخ خرید قفل می‌شود، به این معنی که سرمایه‌گذاران نمی‌توانند سهام خود را پیش از این مدت بفروشند.

طبق گزارش شرکت گری اسکیل در اوایل سال جاری، ۸۴٪ از کل خریداران GBTC سرمایه‌گذاران سازمانی هستند. باقی سرمایه‌گذاران شرکت‌های مدیریت ثروت خانوادگی، حساب‌های بازنشستگی و صندوق‌های پوشش ریسک کوچک‌تر هستند.

بیشتر سرمایه گذاران شرکت گری اسکیل سازمانی هستند

۸۴٪ از سرمایه گذاران GBTC سرمایه گذاران سازمانی هستند

بر اساس اطلاعات اخیر یک بایگانی در کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، برخی از این سرمایه‌گذاران بزرگ، شرکت مدیریت دارایی Horizon Kinetic به ارزش ۵/۴ میلیارد دلار و صندوق ARK Invest به ارزش ۴/۵ میلیارد دلار هستند. ARK بیش از ۸ میلیون GBTC را در بیش از دو صندوق هولد کرده، در حالی که کینتیک ۵/۱ میلیون GBTC را در بیش از چهار سبد مختلف سهام در اختیار دارد.

پس از آن، شرکت‌های متمرکز بر ارز دیجیتال قرار دارند. داده‌های بایگانی نشان می‌دهند که شرکت بلاک فای ۵/۰۷٪ از کل GBTC صادر شده را در اختیار دارد، در حالی که Three Arrows Capital، یک صندوق مستقر در سنگاپور مالک ۶/۲۶٪ است. این دو نهاد با هم مالک بیش از ۱/۳ میلیارد دلار GBTC یا حدود ۷۵۰ میلیون دلار بیت کوین هستند.

این صندوق همگام با قیمت بیت کوین حرکت می‌کند. سرمایه‌گذاران تنها در ماه گذشته ۲۹٪ و در سال گذشته ۱۸۴٪ در سال گذشته سود کسب کرده‌اند. در مقایسه با شاخص S&P آمریکا که از ماه ژانویه، تنها ۱۲٪ به سرمایه‌گذاران سود داده است.

۱۸۴ُ سود به سرمایه گذاران گری اسکیل

امسال GBTC حدود ۱۸۴٪ سود به سرمایه گذاران خود داده است

چرا شرکت گری اسکیل این همه بیت کوین می‌خرد؟

پول سازمانی به GBTC وارد می‌شود، زیرا در حال حاضر تنها ابزار تجارت سهامی عام بیت کوین در ایالات متحده است.

نیک کوت (Nick Cote)، تحلیلگر بازار در پلتفرم Hrxo Labs، در مصاحبه با Decrypt توضیح داد:

برخی از سرمایه‌گذاران سازمانی هنوز محدودیت‌هایی برای سرمایه‌گذاری مستقیم در ارزهای دیجیتال دارند، بنابراین شرکت گری اسکیل یک نمایندگی قانونی است که به آنها اجازه می‌دهد بدون نگرانی در مورد self-custody  یا بیمه، به صورت غیرمستقیم از این دارایی سود کسب کنند.

این محصول کاملاً در کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا قانونی و ثبت شده است و حتی می‌تواند به عنوان بخشی از یک حساب بازنشستگی فردی (IRA) در ایالات متحده نگهداری شود.

چنین ویژگی‌هایی، سرمایه‌گذاران سازمانی، IRAها و شرکت‌های مدیریت ثروت خانگی را قادر می‌سازد تا مرتباً از تغییرات قیمت بیت کوین سود کسب کرده و از آن به عنوان یک پوشش ریسک در برابر تورم استفاده کنند. ضمن اینکه مشکلات استفاده از صرافی‌های غیر مجاز ارز دیجیتال یا معامله با متولیان حضانت (کاستدی) را ندارند.

افزایش علاقه سازمانی به خرید بیت کوین

تقاضا برای GBTC از آنجا ناشی می‌شود که علاقه سازمانی برای کسب سود از بیت کوین به میزانی رسیده که پیش از این دیده نشده است. اوایل امسال، پال تودور جونز (Paul Tudor Jones) بیش از ۷۰ میلیون دلار از طریق معاملات آتی بیت کوین سرمایه‌گذاری کرد، در حالی که صندوق سرمایه گذاری روفر، صندوق کلان مستقر در انگلیس، از تخصیص ۷۵۰ میلیون دلار بیت کوین در این هفته خبر داد.

شرکت‌های نرم‌افزاری مانند مایکرواستراتژی و اسکوئر با اشتیاق بیشتری در این راه حرکت می‌کنند. مایکرواستراتژی در سپتامبر سال جاری از صندوق‌های خزانه‌داری شرکت خود برای خرید ۴۰٫۸۲۴ بیت کوین (۹۰۳ میلیون دلار) استفاده کرد و هفته گذشته ۶۵۰ میلیون دلار برای خرید بیشتر بیت کوین سرمایه جذب کرد، در حالی که اسکوئر در ماه اکتبر ۵۰ میلیون دلار از این دارایی خریداری کرد.

این موضوع به افزایش تقاضای سازمانی برای GBTC شرکت گری اسکیل کمک کرده است. بیش از ۲۸۷ میلیون دلار GBTC در ماه گذشته معامله شده که ۶۰ میلیون دلار آن در هفته گذشته و ۱۲/۶ میلیون دلار در ۲۴ ساعت گذشته بوده است.

با این حال، سرمایه‌گذاری و کسب سود از بیت کوین تنها دلیل محبوبیت این سهام نیست.

بیشتر بخوانید: سرمایه‌گذاری گوگنهایم در بیت کوین؛ گری اسکیل بیت کوین تراست نقطه شروع

پرمیوم گری اسکیل باعث جذب نقدینگی می‌شود

GBTC با یک پرمیوم ۲۵ درصدی نسبت به قیمت نقدی بیت کوین معامله می‌شود که فرصتی برای یک معامله «آربیتراژ» است. پرمیوم خودش به بازی سوداگران تبدیل می‌شود که در نهایت به نقدینگی GBTC در این فرآیند کمک می‌کند.

معامله پایه به این شکل است: سرمایه‌گذاران هم پوزیشن شورت (با پیش‌بینی قیمت‌های پایین‌تر) باز کرده و سهام GBTC را با پرمیوم بالا آزادانه معامله می‌کنند و هم روی سهام GBTC پوزیشن لانگ (خرید) باز می‌کنند (که به مدت شش ماه قفل می‌شود). با افزایش قیمت بیت کوین و GBTC، پوزیشن شورت با پوزیشن لانگ سربه‌سر شده و در پایان سرمایه‌گذاران پرمیوم ۲۵ درصد را به دست می‌آورند.

این معامله نیز محبوب است. رائول پال (Raoul Pal)، مدیر عامل شرکت تجزیه‌و‌تحلیل مالی Real Vision، گفته تمام صندوق‌های پوشش ریسک در حال انجام این کار هستند.

برخی مانند هریس کوپرمن (Harris Kupperman)، بنیانگذار صندوق پوشش ریسک کلان Praetorian Capital، استدلال می‌کنند که این بازی آربیتراژ شرکت گری اسکیل است که قیمت نقدی بیت کوین را افزایش می‌دهد. کوپرمن در این باره اظهار داشت:

بیت کوین به کار خود در GBTC ادامه می‌دهد، زیرا این سهام با یک پرمیومی نسبت به ارزش خالص دارایی معامله می‌شود و این موضوع در [افرادی که آربیتراژ انجام می‌دهند] انگیزه ایجاد می‌کند تا GBTC را در عرضه روزانه با ارزش خالص دارایی خریداری کرده و سپس راهی برای کسب سود بدون ریسک پیدا کنند. چنین محصولی طبقه متفاوتی از خریداران را به سمت بیت کوین جذب می‌کند.

پیتر شیف (Peter Schiff)، سرمایه‌گذار طلا و منتقد بیت کوین، افزایش قیمت اخیر بیت کوین به ۱۹٫۸۰۰ دلار را به معاملات آربیتراژ GBTC نیز نسبت می‌دهد. وی در تاریخ ۲ دسامبر در توئیتی گفت:

از آنجایی که خرید شرکت گری اسکیل باعث افزایش قیمت بیت کوین شده، خریداران بیشتری به بازار وارد می‌شوند تا وارد این کار شوند.

گام بعدی GBTC چیست؟

معاملات آربیتراژ در GBTC علی رغم جذابیت، معامله‌ای نیست که تا ابد ادامه پیدا کند. تحقیقات انجام شده توسط صرافی ارز دیجیتال Bybit در اوایل سال جاری نشان داده که پرمیوم‌ها می‌توانند کاهش یابند، زیرا محصولات جدیدتری مانند صندوق‌های قابل معامله در بورس Bitcoin Wilshire Phoenix ظهور می‌کنند.

پال در این باره گفت:

در پایان، آنچه اتفاق خواهد افتاد این است که ETF ظاهر می‌شود و پرمیوم در شرکت گری اسکیل ریزش کرده و آربیتراژ از بین خواهد رفت. اما در حال حاضر به دلیل کمیاب بودن طرفدار دارد.

اگر بیت کوین به قیمت پایین‌تری اصلاح شود یا دوره‌های قفل شدن به پایان برسند، این سهام خود نیز می‌تواند شاهد فروش گسترده‌ای باشد. این حالت، آخرین بار در اواخر سال ۲۰۱۷ دیده شد، زمانی که حباب بیت کوین ترکید؛ GBTC از ۳۸ دلار به ۹ دلار در یک ماه سقوط کرد و در ماه‌های بعد به پایین‌ترین حد خود رسید.

تا آن زمان، انتظار می‌رود این چرخ همچنان بچرخد. کوپرمن گفت، بسیار حیرت‌انگیز است که علی‌رغم صدها میلیون پولی که اخیراً در این تجارت آربیتراژ به کار گرفته شده، اما این اسپرد همچنان ادامه دارد. این فومو آنقدر قدرتمند است که کسانی که آربیتراژ می‌کنند هنور نمی‌توانند جلوی آن را بگیرند.

نظر شما در مورد خرید بیت کوین توسط شرکت گری اسکیل و پرمیوم این شرکت چیست؟ نظرات خود را در وب سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک با ما در میان بگذارید.

منبع: decrypt