در حال حاضر بیش از ۱۱ هزار ارز دیجیتال وجود دارند که می‌توانید به سرمایه گذاری روی آن‌ها بپردازید. در میان این تعداد زیاد از ارزهای دیجیتال، انواع ارزها و توکن‌ها با قابلیت‌های مختلف وجود دارند که با کمک شبکه خود به انجام کارهای مختلف می‌پردازند. در بخش چهارم و آخر مفاهیم سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال قصد داریم با ارائه مثال‌هایی درباره روش‌های سرمایه گذاری از طریق وب ۳ در ارزهای دیجیتال اطلاعاتی به شما ارائه کنیم.

نسخه های وب

برای اینکه مفهوم وب ۳ را درک کنیم ابتدا باید با نسخه‌های قبلی اینترنت آشنا باشیم. اولین فاز اینترنت جایی بود که کاربران شروع به تعامل با دنیای وب کردند. بیشتر کاربران در چرخه اولیه وب، مصرف کنندگان غیرفعال محتوا بودند. به عبارت دیگر، وب ۱ فقط برای خواندن بود و نه نوشتن. این نسخه از وب ایستا بود و نه پویا. نکته‌ای که در نسخه بعدی وب تغییر کرد.

وب ۲

فاز اصلی بعدی اینترنت بر پایه ایجاد تعامل و کاربران پی‌ریزی شد. در این فاز، وظیفه تولید بیشتر محتواهای موجود در وب به دوش کاربران بود. پلتفرم‌هایی مثل یوتیوب، فیس بوک یا توییتر محصول این فاز هستند. این نسخه از اینترنت بیشتر اجتماعی و بر پایه همکاری‌ها بود. گرچه این موضوع هزینه‌هایی هم در پی داشت. نقطه ضعف اصلی وب ۲ این بود که با مشارکت بیشتر کاربران در روند تولید محتوا، بسیاری از آن‌ها خواسته یا ناخواسته اطلاعات و داده‌های شخصی خود را در اختیار شرکت‌های کنترل کننده این پلتفرم‌ها قرار می‌دادند.

وب ۳

وب ۳ گام بعدی اینترنت است. این نسخه از وب هنوز در حال توسعه است. بنابراین هنوز تعریف دقیقی از آن وجود ندارد. به صورت کلی، وب ۳ به اینترنتی اطلاق می‌شود که توسط شبکه‌های غیرمتمرکز مثل بیت کوین و اتریوم ایجاد شده است. نوآوری کلیدی این شبکه‌ها در این است که پلتفرم‌های ایجاد شده توسط آن‌ها وابسته و تحت کنترل هیچ موجودیت و نهادی نیست. همین مساله موجب اعتماد بیشتر کاربران به آن‌ها می‌شود. این مساله به این دلیل است که چه کاربر و چه اپراتور این شبکه‌ها باید مجموعه‌ای از قوانین مشخص مثل پروتکل‌های اجماع که توسط کدها تعریف شده‌اند را دنبال کنند.

نوآوری دیگر این شبکه‌ها در این است که اجازه انتقال ارزش یا پول بین حساب‌های کاربری فراهم می‌کنند. این دو نکته -غیرمتمرکز بودن و پول اینترنتی- کلیدهای اساسی درک مفاهیم وب ۳ هستند. البته این راه ادامه دارد. شبکه‌های جدیدی در حال ایجاد هستند که ارزش مورد نظر در آن‌ها ایجاد شده و توسط ابزارهای خود آن شبکه نگهداری می‌شوند.

خرید بیت کوین

نمونه‌هایی از پروژه‌های وب ۳

در ادامه به مثال‌هایی اشاره می‌کنیم که در آن‌ها دارایی‌های مختلف می‌توانند از فناوری وب ۳ برای ایجاد انواع مختلف ارزش استفاده کنند.

پلتفرم Filecoin

فایل کوین (Filecoin) یک پروتکل غیرمتمرکز است که افراد را قادر به اجاره فضای ذخیره سازی اضافی در رایانه خود می‌کند. به همین ترتیب، هر کسی می‌تواند اقدام به خرید فضای ذخیره سازی در شبکه هم کند. این پروتکل تا حدودی شبیه وب سرویس‌های آمازون یا گوگل کلود است. با این تفاوت که به جای کنترل جریان داده توسط یک شرکت، هر کسی می‌تواند نقشی در این فرایند داشته باشد. توکن این پروتکل FIL است که توسط کاربران برای خرید فضای مورد نظرشان جهت ذخیره سازی تبادل می‌شود.

پلتفرم Golem

اگر Filecoin در جستجوی راهی برای تاثیرگذاری در صنعت ذخیره سازی است Golem می‌خواهد نقشی در صنعت محاسبات ابری ایفا کند. Golem یک پلتفرم محاسباتی توزیع شده است که به کاربران این امکان را می‌دهد که در ازای پرداخت کارمزد، به قدرت محاسباتی اشتراکی دسترسی داشته باشند. با استفاده از این پلتفرم می‌توانید منابع اضافی رایانه خود را جهت استفاده افرادی که نیاز به محاسبات پیچیده دارند اجازه دهید. بدین ترتیب می‌توان این پلتفرم را جایگزین سرویس‌های ابری آمازون یا گوگل دانست.

پلتفرم Basic Attention Attention

BAT توکن اختصاصی یک پلتفرم تبلیغات دیجیتالی به نام Brave است. در قلب این پلتفرم یک مرورگر وب قرار دارد که تبلیغات را مسدود کرده و از داده‌های شخصی و هویت افراد محافظت می‌کند. علاوه بر این، دفتر توزیع شده‌ای که BAT روی آن بنا شده می‌تواند اطلاعات دقیق مربوط به مکان تبلیغات و میزان موثر بودن آن‌ها را هم جمع آوری کند تا کاربران فقط تبلیغات مورد علاقه خود را مشاهده نمایند.

با استفاده از این اطلاعات، تبلیغ کنندگان می‌توانند کمپین‌های بازاریابی بهتری ایجاد کرده و از بودجه خود به شکل به صرفه‌تری بهره ببرند. این شبکه از توکن BAT برای پرداخت به ناشران در ازای فضای تبلیغاتی و حتی پرداخت به کاربران در ازای مشاهده یا کلیلک روی تبلیغات مورد نظر استفاده می‌کند. مساله اصلی در این پلتفرم این است که کاربر می‌تواند به جای احاطه شدن با انواع تبلیغاتی که به آن‌ها علاقه‌ای ندارد، تبلیغات مورد نظر خود را مشاهده کرده و حتی از این راه کسب درآمد کند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: چگونه در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنیم؟ بخش سوم:‌ قراردادهای آتی

چرا در وب ۳ سرمایه گذاری کنیم؟

فرض کنید در اواخر دهه ۸۰ میلادی هستید و کسی به شما می‌گوید که فناوری اینترنت در آینده موجب تغییر شیوه ارتباط انسان‌ها، کار، ملاقات با هم، مسافرت و حتی سرگرمی‌هایمان می‌شود. گرچه برای ظهور این فناوری باید ۱۵ سال دیگر صبر کنید. آیا حاضر به سرمایه گذاری روی آن می‌شدید؟ عصر وب ۳ در حال خلق راه‌های جدید برای کمیت بخشیدن به زمان، توجه، کامپیوترها و حتی فضاهای ذخیره سازی مورد استفاده ما است. وب ۳ می‌تواند فرصتی برای سرمایه گذاران باشد تا به ابزارها و سرویس‌هایی که ممکن است فقط برای سرمایه گذاران سازمانی در دنیای ارزهای فیات در دسترس باشند، دسترسی داشته باشند. سرمایه گذاری در وب ۳ می‌تواند موجب سرعت بخشیدن به روند پیشرفت آن شود. زیرا این پروژه‌ها برای رسیدن به ثبات نیاز به پشتیبانی و حمایت در مراحل اولیه کار خود دارند.

آیا تجربه استفاده وب ۳ را دارید؟ از چه سرویسی استفاده کرده‌اید؟ شما می‌توانید تجربیات خود را از طریق سایت، توییتر و اینستاگرام کوین نیک با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

منبع: decrypt