حالا که بیش از یک دهه از ظهور ارزهای دیجیتال و رمزارزها می‌گذرد، هر روزه کاربردها و نوآوری‌های بیشتری در  این زمینه به گوش ما می‌رسد و ما حضور ارزهای دیجیتال را در زندگی واقعی بیشتر حس می‌کنیم. یکی از ایده‌های جالب و فوق‌العاده توکن‌های هواداری یا فن توکن‌ها «Fan Token» هستند. اما توکن هواداری چیست؟ کمتر کسی این روزها پیدا می‌شود که طرفدار یک باشگاه ورزشی نباشد و از دیدن مسابقات تیم محبوب خود لذت نبرد. شاید تا پیش از این هنگام تماشای مسابقه فوتبال وقتی یکی به ما می‌گفت «حالا چی به تو می‌رسه انقدر حرص می‌خوری؟» جواب مناسبی نداشتیم، اما حالا توکن‌های هواداری می‌توانند نقش ما را به عنوان هوادار یک تیم ورزشی خیلی پررنگ‌تر از تنها یک طرفدار عادی کنند. اگر هنوز با ایده این فن توکن‌ها آشنایی ندارید بیایید ببینیم توکن هواداری چیست و چگونه کار می‌کند؟

توکن هواداری چیست؟

توکن هواداری

توکن هواداری چیست؟

به بیان خیلی ساده توکن‌های هواداری در واقع رمزارزهایی هستند که به دارندگانشان اجازه می‌دهند تا به عنوان طرفداری یک باشگاه ورزشی مزایای ویژه‌ای را دریافت کنند. این مزایا می‌تواند فرصتی برای بهره‌مندی از پاداش‌ها باشد یا حتی مشارکت در تصمیم‌گیری کلان باشگاه. شاید برای شما هم هیجان انگیز باشد که بتوانید در خرید بازیکن جدید برای تیمتان حق رای داشته باشید.

اگر فکر می‌کنید موضوع کمی پیچیده و غیرقابل باور است، احتمالا باید تجدید نظر کنید چرا که تا به حال باشگاه‌های بزرگی از جمله بارسلونا، یوونتوس، آث میلان، اینترمیلان، آرسنال، اتلتیکو مادرید، منچسترسیتی و حتی تیم ملی پرتغال هم توکن‌های هواداری خود را عرضه کرده‌اند. حتی گفته می‌شود بخشی از حقوق لیونل مسی در باشگاه پاریسن ژرمن هم قرار است از طریق توکن‌های هواداری PSG پرداخت شود. باشگاه‌های متعدد دیگری هم توکن‌های هواداری خود را عرضه کرده‌اند که می‌توانید در سایت socios مشاهده کنید.

جالب است بدانید وقتی باشگاه بارسلونا ژوئن گذشته برای اولین بار توکن‌های هواداری خود را عرضه کرد تنها در طی کمتر از ۲ ساعت نزدیک به ۱/۳ میلیون دلار فروش رفت. هر روز به تعداد باشگاه‌هایی که توکن های هواداری خود را عرضه می‌کنند اضافه می‌شود

توکن هواداری چگونه کار می‌کند؟

فن توکن درست مانند هر ارز دیجیتال یا رمزار دیگری قابل خریداری و  معامله هستند. معمولا دارندگان این توکن‌ها می‌توانند هنگام فروش قیمت دارایی خود را تعیین کنند، هر چند عوامل دیگری مانند موفقیت باشگاه یا وضعیت بازار هم در تعیین قیمت این توکن‌ها تاثیرگذار هستند.

خرید بیت کوین

اگر کاربری مقدار مشخصی از توکن‌های هواداری یک باشگاه را داشته باشد، در مورد برخی از امور  مربوط به باشگاه حق رای پیدا می‌کند. از جمله موضوعاتی که دارندگان توکن‌های هواداری می‌توانند در مورد آن‌ها مشارکت کنند، شامل موارد زیر است:

  • طراحی لباس فصل جدید باشگاه
  • طراحی اتوبوس باشگاه
  • تعیین بهترین بازیکن مسابقه
  • تعیین محل انجام مسابقه

احتمالا در آینده دارندگان توکن‌های هواداری می‌توانند در موضوعات مهمتری مانند تعیین سرمربی یا خرید بازیکن جدید هم مشارکت کنند. به این ترتیب نقش بسیار مهمتری پیدا خواهند کرد.

صرفنظر از کاربرد فن توکن‌ها که می‌تواند صنعت ورزش و فضای طرفداری از یک تیم ورزشی را تغییر دهد. بیایید از نگاه فنی‌تر به این نوآوری نگاه کنیم.

توکن‌های هواداری ارزش خود را از بیت کوین، اتریوم یا یک دارایی پایه نمی‌گیرند، بلکه ارزش آن‌ها بستگی به محبوبیت یک باشگاه برای طرفدارانش دارد و بدون شک موفقیت‌های باشگاه و علاقه‌مندی هواداران می‌تواند روی ارزش یک توکن هواداری تاثیرگذار باشد.

توکن‌های هواداری بر خلاف NFTها، قابل تعویض هستند، به این معنی که درست مانند ارزهای فیات قابل تعویض و مبادله هستند و دارندگان آن‌ها می‌توانند دارایی خود را برای خرید محصولات باشگاه یا استفاده از خدمات ویژه مصرف کنند.

اصطلاحات مربوط به توکن هواداری

توکن هواداری

عرضه توکن هواداری در پلتفرم SOCIOS

اگر در مورد توکن‌های هواداری جستجو احتمالا با اصطلاحاتی روبرو می‌شوید که برای شما تازگی داشته باشد، در ادامه در مورد برخی از این اصطلاحات صحبت می‌کنیم:

  • عرضه توکن هواداری (FTO): به فرآیندی که یک باشگاه توکن‌های هواداری خود را برای طرفدارنش عرضه می‌کند، عرضه توکن هواداری (Fan Token Offering) گفته می‌شود.
  • چیلیز: نمی‌توانیم در مورد توکن هواداری صحبت کنیم و نامی از توسعه دهنده آن نبریم. در واقع این بلاک چین چیلیز (Chiliz) بود که اولین بار تشخیص دارد طرفداران یک باشگاه ورزشی چقدر می‌توانند شور و حرارت خود را از طریق خرید توکن‌های هواداری ابراز کنند.
  • پلتفرم Socios: سایت یا پلتفرم Socios در واقع همان جایی است که می‌توانید توکن هواداری باشگاه محبوب خود را خریداری کنید. تیم چیلیز از طریق یک دوره سرمایه‌گذاری خصوصی، توانست ۶۶ میلیون دلار سرمایه جذب کند که به توسعه Socios در سال ۲۰۱۹ منجر شد.

چگونه توکن هواداری تیم محبوبمان را بخریم؟

خب برای اینکه بتوانیم فن توکن تیم محبوبمان را بخریم اول باید توکن چیلیز (CHZ) داشته باشیم. خیالتان راحت توکن چیلیز در اکثر صرافی‌های معتبر از جمله کوین نیک مارکت لیست شده و قابل خرید است.

حالا با داشتن توکن چیلیز می‌توانیم از شبکه چیلیز یا پلتفرم Socios به دنبال توکن تیم محبوبمان بگردیم. بعضی از توکن‌های به ارزش بازار قابل توجهی رسیده‌اند در صرافی‌های متمرکز قابل معامله هستند اما اغلب توکن‌های هواداری در صرافی‌های متمرکز لیست نشده‌اند و برای معامله آن‌ها می‌توانیم از صرافی‌های غیرمتمرکز مانند PancakeSwap استفاده کنیم.

آیا خرید توکن هواداری سرمایه گذاری سودآوری است؟

وقتی از بازار ارزهای دیجیتال و رمرارزها صحبت می‌کنیم نباید نادیده بگیریم که هنوز با بازار پر ریسکی روبرو هستیم. علاوه بر این باید به این موضوع توجه کنیم که برخلاف ارزهایی مانند اتریوم یا چین لینک که برای حل یک مشکل مالی توسعه داده شده‌اند و در آینده شاید بتوانند صنعت مالی را تغییر دهند. توکن‌های هواداری مشکلی را حل نمی‌کنند و صرفا راهی برای تعامل بیشتر طرفداران با باشگاه محبوبشان محسوب می‌شوند و بنابراین ارزش آن‌ها بیشتر از جنبه‌های فنی می‌توانند ناشی از حس هوادارن یک تیم باشد. برای مثال پس از خبر پیوستن لیونل مسی به باشگاه پاریسن ژرمن ارزش توکن هواداری PSG جهش جالب توجهی روبرو شد و تا ۶۱ دلار هم صعود کرد.

توکن هواداری

افزایش قیمت توکن هواداری پاریسن ژرمن پس از خرید لیونل مسی

سخن پایانی

حالا که با توکن هواداری و نحوه کار ان آشنا شدیم شاید بتوانیم بگوییم دریچه تازه‌ای برای ارتباط هواداران با باشگاه محبوبشان باز شده است که حتی می‌تواند در آینده منجر به این شود که طرفداران یک تیم در تصمیم‌گیری‌های مهم باشگاه مشارکت کنند، آن وقت دیگر پاسخ خوبی برای سوال «حالا چی به تو می‌رسه انقد حرص می‌خوری؟» داشته باشیم.

با اینکه به نظر می‌رسد تازه اول راه هستیم و شاید هنوز فن توکن‌ها جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده‌اند اما استفاده از توکن هواداری می‌تواند تجربه بسیار جالبی باشد. اگر به دنبال جدیدترین فناوری‌ها در زمینه رمز ارزها هستید، فهرست ما را از دست ندهید:

اگر دوست ندارید از قافله عقب بمانید و نمی‌خواهید رشد روزبه‌روز قیمت ارزهای دیجیتال، مخصوصا توکن‌های هواداری را از دست بدهید، همین حالا می‌توانید در کوین نیک، ارز دیجیتال مورد نظرتان را خریداری کنید.