در روزهایی که بیت کوین به بالاترین قیمت تاریخ خود رسیده است، اکثر مردم برای خرید آن هجوم آورده‌اند. بیت کوین البته مدت کوتاهی در اواسط ماه مارس به زیر ۴٫۰۰۰ دلار سقوط کرد و در سال ۲۰۲۰ دچار پستی بلندی‌های زیادی شد. سه ماهه آخر سال برای این ارز دیجیتال رشدی فوق العاده صعودی داشت. ارزش بیت کوین بیش از دو برابر شد، از سطح مقاومتی ۲۰ هزار دلار عبور کرد و یک رکورد قیمت جدید را کمی بالاتر از ۲۴٫۰۰۰ دلار لمس کرد.

بیت کوین از سوی موسسات، سرمایه‌گذاران مشهور و توسط رسانه‌های جمعی به عنوان جایگزینی برای طلا شناخته می‌شود. اکنون به یکی از با ارزش‌ترین دارایی‌ها در این سال پر چالش تبدیل شده است.

با این حال، اگرچه این روند گاوی تا حدودی به اقدامات قیمتی ۲۰۱۷ شباهت دارد، اما یک تفاوت اساسی دارد: به نظر می‌رسید سرمایه‌گذاران خرد تا همین اواخر غایب بودند. با این وجود، داده‌ها نشان می‌دهد که علاقه آنها برای خرید، اخیراً با جابجایی بیت کوین به رکوردهای جدید افزایش یافته است.

این اقدام چند سوال را ایجاد می‌کند: چرا وقتی که قیمت بیت کوین سر به فلک می‌کشد، برای توده مردم جذاب‌تر می‌شود و آیا موج دیگری از خرده فروشی به این سمت کشانده خواهد شد؟ چرا اکثریت، خرید بیت کوین در بالاترین قیمت را انتخاب می‌کنند؟

۲۰۲۰: انتظارات در برابر واقعیت

هنگامی که قرن جدید آغاز شد، تمرکز اصلی در جامعه ارزهای دیجیتال بر روی هاوینگ بیت کوین در آینده بود. هاوینگ برای انجام در اواسط سال ۲۰۲۰ برنامه ریزی شده بود. به عنوان یک تغییر دهنده قابل توجه شناخته می‌شد، که قرار است تولید کوین‌های جدید را حتی بیشتر کند. با تکیه بر داده‌های تاریخی، اکثر طرفداران بیت کوین انتظار داشتند که قیمت آن به‌صورت قابل توجهی افزایش یابد.

هنگامی که هاوینگ فرا رسید، سکه‌های تولید شده‌ی جدید در هر بلاک کاهش یافت، سال ۲۰۲۰ بیشتر از همه با ویروس کوید ۱۹ یادآوری خواهد شد.

کرونا که در عرض چند ماه در سراسر جهان گسترش یافت و به تمام نقاط مهم نفوذ کرد. سلامت مردم، آزادی، روابط، مشاغل، فعالیت‌های پیش پا افتاده روزمره و مهم‌تر از همه، اقتصاد جهانی را  متلاشی کرد.

اکثر دولت‌ها با تلاش در جهت کاهش سرعت بیماری، در آغاز با قرنطینه‌ی کامل واکنش نشان دادند. در حالی که هنوز مشخص نیست که آیا این اقدامات شدید به مردم کمک می‌کند یا به طور اجتناب ناپذیری طولانی خواهد بود. یک چیز مشهود شد: قرنطینه بر زندگی مالی افراد بی‌شماری تأثیر گذاشت. برای تسکین درد، دولت‌ها شروع به چاپ مقادیر بیش از حد ارزهای دولتی کردند تا آنها را بین شهروندان خود توزیع کنند.

اینکه چه کسی از تریلیون ارز دولتی که به اقتصادهای جهان وارد شده بیشترین سود را می برد هنوز قابل بحث است. با این حال، این تحولات منجر به تبلیغ سهوی بیت کوین شد.

بیشتر بخوانید: نوسان بیت کوین در پی شیوع ویروس کرونا

چگونه بیت کوین “پول هوشمند” را جذب کرد؟

همانطور که در بالا ذکر شد، موسسات، سرمایه‌گذاران برجسته و افراد ثروتمند از این فرصت استفاده کرده و شروع به جمع آوری  بیت کوین کردند. پل تودور جونز در میان اولین نفرات بود. مدیر معروف صندوق پوشش ریسک، بیت کوین خریداری کرد و اظهار نظر کرد که به عنوان پوششی در برابر افزایش نرخ تورم بالقوه عمل خواهد کرد.

افراد بیشتری دنباله‌روی کردند. مایکل سیلور از طریق شرکت تجاری خود، مایکرواستراتژی، میلیون‌ها دلار بیت کوین برای شرکت و خودش خریداری کرد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری بزرگ مانند One River Asset Management و Ruffer Investment نیز همین کار را کردند. غول وال استریت، شرکت چند ملیتی Guggenheim Partners سندی را برای تخصیص حداکثر ۵۰۰ میلیون دلار به بیت کوین را به سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا ارائه داد.

اصطلاح پول هوشمند به موسسات، معاملات بازار، بانک‌های مرکزی، صندوق‌ها و سایر متخصصان مالی که سرمایه قابل توجهی را کنترل می‌کنند گفته می‌شود. آنها، تصمیمات خود را با دلایلی مانند محدودیت عرضه، کمبود ارز دیجیتال و پتانسیل بیت کوین برای ذخیره ارزش توجیه می‌کنند.

اینکه آیا این اتفاقات از تاثیر هاوینگ است یا مبالغ قابل توجهی که سرمایه‌گذاران بزرگ به بیت کوین تخصیص داده اند و یا به احتمال زیاد هر دو؛ باعث شده بیت کوین در چند ماه گذشته رشد صعودی قیمت را تجربه کند. این دارایی از اوایل ماه اکتبر بیش از دو برابر ارزش خود را ثبت کرد و اخیراً به بالاترین رقم تاریخی خود، به بالای ۲۴ هزار دلار رسیده است.

چرا مردم خرید بیت کوین را در بالاترین قیمت می‌خرند؟

در حالی که پول هوشمند، در اولین موج همه‌گیری کرونا وارد فضای بیت کوین شد، سرمایه گذاران خرد در آن حضور نداشتند.

سرمایه‌گذاران خرد افرادی هستند که وقت، مهارت یا ابزار لازم برای انجام یک تحلیل دقیق از بازار را ندارند. به همین ترتیب، آنها ​​معمولاً با تکیه بر پوشش رسانه‌های جمعی، غریزه یا به سادگی با چیزهایی که می‌شنوند، تصمیم‌گیری می‌کنند.

بیت کوین می‌تواند نمونه‌ای کامل از این مورد باشد و داده‌های گوگل ترندز به طور معمول شاخص خوبی برای رفتار آنها است. همانطور که نمودارهای زیر نشان می‌دهد، جستجوهای جهانی “بیت کوین” و “خرید بیت کوین” در چند هفته گذشته به اوج سالانه رسیده است. درست زمانی که ارزشش به بیش از ۲۰ هزاردلار رسید.

نمودار گوگل ترندز بیت کوین

نمودار سرچ کلمه‌ی بیت کوین در یک سال گذشته

سرچ بیت کوین در ۱ سال گذشته

سرچ کلمه‌ی خرید بیت کوین در یک سال گذشته

ارز دیجیتال یک کلاس دارایی نسبتاً جدید است که برای درک ویژگی‌ها و مزایای آن نیاز به تحقیق و درک دقیق فناوری آن دارد. با این حال، از آنجا که اکثر این سرمایه‌گذاران وقت و دانش کافی ندارند، به مشاوران مالی و رسانه‌های جمعی یا دوستانشان متوسل می‌شوند.

این امر باعث می شود تا در زمان گران بودن تصمیم نهایی خود را بگیرند و دارایی مالی را خریداری کنند. این نیروی محرکه اصلی افزایش قیمت ۲۰۱۷ بیت کوین بود. این افزایش در نهایت برای یک سال بازار خرسی را به‌وجود آورد.

توییتی که اخیراً از مدیر عامل صرافی بایننس منتشر شده است، این وضعیت را به بهترین وجه نشان می‌دهد. دوستی که از او نحوه خرید بیت کوین را جویا شده بود، اکنون با تکیه بر اخبار، به او گفته که بیت کوین تا ۳۰۰۰ دلار سقوط می‌کند و تا ۲۲۰۰۰ دلار رشد می‌کند. در نتیجه، این دوست معتقد است اکنون زمان ورود است.

به این نکات توجه کنید

بیشتر حامیان و سرمایه گذاران ارز دیجیتال چنین دوستی دارند. گروه‌های جدید بیت کوین و ارزهای دیجیتالی اغلب در رسانه‌های اجتماعی ظاهر می‌شوند، در حالی که رسانه‌های سنتی برای پوشش حرکت بعدی بزرگ بیت کوین هجوم می‌آورند.

به طور خلاصه، دلیل اینکه سرمایه‌گذاران خرده تمایل به خرید در هنگام رکورد‌زنی بیت کوین در بالاترین قیمت دارند، این است که معمولا طیف وسیعی از رسانه‌ها مورد توجه آنها قرار گرفته است.

نادیده گرفتن، امری دشوار است. مخصوصا زمانی که بزرگترین شرکت‌ها و افراد برجسته و تأثیرگذار (صرف نظر از تجربه آنها) دائماً به آن متعهد می‌شوند، در حالی‌که قیمت آن روز به روز به اوج جدیدی می‌رسد. این زمانی است که نظم و انضباط کنار می‌رود و توانایی صبر و نادیده گرفتن اشتیاق برای خرید از بین می‌رود.

به همین ترتیب، سرمایه‌گذاران جدید باید مراقب خطرات احتمالی باشند و برخی از استراتژی‌های اساسی سرمایه‌گذاری را دنبال کنند: تحقیقات کاملی را انجام دهید و به این طرحی که مشخص کرده‌اید پایبند باشید. از اعتماد به احساسات، کارشناسان شبکه‌های اجتماعی یا دوستانی که اخیراً وارد بازار شده‌اند و سود زیادی کسب کرده‌اند، خودداری کنید.

با پولی سرمایه‌گذاری کنید که توانایی از دست دادن آن را دارید. اگر سرمایه‌گذاری بیت کوین، شما را در شب بیدار نگه می‌دارد و درمورد نوسان بالا و پایین قیمت نگرانید، شما مسیری اشتباهی را انتخاب کرده‌اید.

همه تخم مرغ‌های خود را در یک سبد نگه ندارید.

سهام‌داران خرد می‌توانند بازار را در دست بگیرند؟ شما برای خرید بیت کوین تصمیم گرفته‌اید؟ دیدگاه خود را در بخش نظرات و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک در میان بگذارید.

منبع: cryptopotato