برای آشنایی با شرایط قانون گذاری ارز دیجیتال در امارات و برخورد دولت‌، بانک‌ها و شرکت‌ها در خصوص تکنولوژی بلاک چین و ارز دیجیتال در این کشور با کوین نیک همراه باشید.

وضعیت قانون گذاری ارز دیجیتال در امارات متحده عربی

نام کشور به انگلیسی United Arab Emirates
پایتخت ابوظبی (Abu Dhabi)
مساحت ۸۳٫۶۰۰ کیلومتر مربع
جمعیت ۸٫۱۰۶٫۰۰۰ میلیون نفر
زبان عربی
واحد پول درهم امارات (AED)
قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال قانون گذاری شده
پرداخت با ارز دیجیتال به عنوان ارز رسمی غیر قانونی
ICO قانون گذاری شده
قوانین ضد پولشویی برای ارزهای دیجیتال قانون گذاری شده
خرید و فروش ارز دیجیتال مجاز بدون مالیات
استفاده از بلاک چین مجاز با پشتیبانی کامل

موقعیت کشور

امارات متحده عربی، که به صورت خلاصه با نام امارات شناخته می‌شود، یک پادشاهی مطلقه فدرال در جنوب غربی قاره آسیا است. این کشور اتحادی از ۷ شیخ نشین کوچک است که هر کدام از استقلال خود برخوردار هستند و تنها یک امیر وظیفه حاکمیت این کشور را ایفا می‌کند. فقط ۱۹ درصد اهالی این کشور اماراتی هستند و دیگر جمعیت آن را اعراب دیگر کشورها، ایرانیان و جنوب آسیا تشکیل داده‌اند. امارات پنجمین کشور دنیا از نظر مهاجرپذیری است. همچنین درآمد اصلی آن‌ها از نفت خام است و با ۲٫۳۹۵ میلیون بشکه در روز، چهارمین صادر کننده نفت دنیا محسوب می‌شود.

جایگاه ویژه بلاک چین در کشور امارات

بلاک چین به عنوان چهارمین انقلاب صنعتی شناخته می‌شود و یکی از مباحث داغ این کشور است. بلاک چین به جز صنعت مالی و سیستم پرداخت، در بسیاری از زمینه‌های دیگر مورد مطالعه قرار گرفته است. دولت امارات متحده عربی، بلاک چین را به عنوان شالوده‌ای برای بهبود و گسترش بهره‌وری و عاملی برای موثرتر ساختن پروسه پرداخت می‌داند.

دولت این کشور، با قدرت تمام از تکنولوژی بلاک چین پشتیبانی می‌کند و هدف آن این است تا حداقل ۵۰ درصد از تراکنش‌های دولت فدرال را از طریق پلتفرم بلاک چین به دست بگیرد. دولت امارات با پیشگام بودن در این عرصه، سعی دارد تا سالانه بیش از ۱۰ میلیارد درهم امارات، ۴۰۰ میلیون سند چاپ شده، ۲ میلیارد کیلومتر رانندگی و حدود ۷۷ ساعته کاری در هفته را در سال صرفه جویی کند. در قانون گذاری ارز دیجیتال در امارات ، بلاک چین به عنوان یکی از مهم‌ترین تکنولوژی‌های این کشور شناخته می‌شود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: علت مهاجرت شرکت های ارز دیجیتال به ابوظبی چیست؟

حمایت امارات از تکنولوژی بلاک چین

در اکتبر سال ۲۰۱۶، شیخ این کشور استراتژی بلاک چین دوبی را راه‌اندازی کرد. هدف از راه‌اندازی این بلاک چین، تجهیز کردن تمام و کمال شهر دوبی با تکنولوژی بلاک چین تا سال ۲۰۲۰ بوده است. دوبی نقش بسزایی را در توسعه تکنولوژی بلاک چین در این کشور ایفا می‌کند.

امارات قصد دارد از بلاک چین در تراکنش‌های دیجیتال بهره ببرد و با این کار، هر یک از مشتریان، یک شماره هویتی منحصر به فرد داشته باشند تا اطلاعات آن‌ها در یک زنجیره امن قرار بگیرد. هدف امارات این است تا با ویژگی عدم هک شدن یا غیر قابل تغییر بودن بلاک چین، اطلاعات دیجیتالی و اسناد این کشور را ایمن نگه دارد و در عین حال، هزینه‌های عملیاتی را در این خصوص کاهش داده و سرعت تصمیم‌گیری را بالاتر ببرد.

در نتیجه این دیدگاه، امارات انجمن بلاک چین جهانی (GBC)‌ تاسیس کرد تا در خصوص اپلیکیشن‌های آینده، طبقه‌بندی تراکنش‌ها از طریق بلاک چین و استفاده از این تکنولوژی در موارد اقتصادی و غیر اقتصادی، تحقیق و فعالیت داشته باشد.

وضعیت قانون گذاری ارز دیجیتال در امارات متحده عربی

جایگاه ارزهای دیجیتال در کشور امارات

در کنار بلاک چین، سازمان بورس و اوراق بهادار امارات (UAE SCA) در خصوص عرضه اولیه سکه (ICO) هم قانون گذاری کرده است. این کشور آیکو رو به عنوان اوراق بهادار قبول دارد و در تلاش است تا یک پلتفرم تبادل برای ایکو ایجاد کند. سازمان بورس و اوراق بهادار امارت قصد دارد تا با ایجاد تسهیلات در بازار سهام، با به کارگیری اخرین تکنولوژی‌ بلاک چین، فضایی را برای انتشار ICO ایجاد کند.

به طور کلی، ارزهای دیجیتال با آغوش گرم دولت امارات روبه‌رو شده‌اند اما در عین حال به نظر می‌رسد نسبت به بلاک چین، قانون‌گذاری متفاوتی را تجربه خواهد کرد. این کشور نسبت به ریسک‌های محتمل در سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال و ایکو، به شهروندان هشدار جدی داده است. همچنین به نظر می‌رسد این کشور برای ایجاد ارز رمزنگاری شده بانک مرکزی خود مشغول انجام اقدامات لازم است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: وضعیت قانون گذاری ارز دیجیتال در ترکیه

قانون گذاری ارز دیجیتال در امارات

امارات نسبت به ریسک‌های حول محور فعالیت‌های جذب سرمایه دیجیتالی (از جمله ICO) بسیار بدبین است و دائما این مسئله را به سرمایه‌گذاران هشدار می‌دهد. هرگونه از بین رفتن مال و در معرض خطر قرار دادن سرمایه، بر عهده صاحب آن است و این کشور هیچ پشتیبانی‌ای در این خصوص انجام نمی‌دهد.

در بخش‌هایی از امارات، ارزهای دیجیتال به عنوان کالا یا اوراق بهادار شناخته می‌شوند که کنترل آن‌ها توسط سازمان بورس و اوراق بهادار امارات است. در بخش‌های دیگر، ارزهای دیجیتال را مانند درهم می‌دانند که تحت کنترل بانک مرکزی امارات قرار دارد. این مسئله بستگی زیادی به منطقه شیخ نشینی امارات دارد. مناطق آزاد تجاری و بازارهای جهانی ابوظبی و دوبی، شرایط متفاوتی را نسبت به باقی کشور امارات پیش گرفته‌اند.

به دلیل همین دوگانگی، ممکن است در برخی مسائل قانونی در خصوص ارزهای دیجیتال، هم‌پوشانی ایجاد شود. از طرفی دیگر امارات قصد دارد تا توکن‌های دیجیتال را به عنوان اوراق معرفی، و چارچوبی قانونی را برای مدیریت عملیات دارایی‌های دیجیتال، شامل آیکوها، صرافی‌ها و دیگر واسطه‌ها ایجاد کند.

در سال ۲۰۱۷، در قانون گذاری ارز دیجیتال در امارات ، ارزهای دیجیتال ابتدا توسط دولت و بانک مرکزی این کشور، ممنوع اعلام شدند. با این حال امارات نسبت به ارزهای دیجیتال رفتار متفاوتی را در سال‌های اخیر اتخاذ کرده و با وجود حذف برخی محدودیت‌ها، حمایتی هم از ارزهای دیجیتالی نظیر بیت کوین ندارد. در سال ۲۰۱۸، بانک مرکزی امارات شفاف‌سازی کرد که تبادل ارزهای دیجیتال با یکدیگر در صرافی‌های دیجیتال، ممنوع نیست و ممنوعیت استفاده از ارزهای دیجیتال تنها مرتبط با تراکنش‌های مشکوک و مرتبط با جرایم مالی خواهد بود.

شرایط ارز دیجیتال در امارات

قانون گذاری ارز دیجیتال در امارات

قانون گذاری ارز دیجیتال در امارات در خصوص فعالیت کسب و کارها

در قانون گذاری ارز دیجیتال در امارات و بازارهای بین‌المللی ابوظبی و دبی، کسب و کارها باید یک سری قوانین را در خصوص فعالیت‌های مرتبط با دارایی‌های دیجیتال رعایت کنند.

شرکت‌هایی که قصد استفاده از دارایی‌های دیجیتال را دارند، باید:

  • ذخیره سرمایه برابر با ۶ ماه فعالیت را به صورت پول فیات مانند دلار یا درهم در اختیار داشته باشند (این میزان برای صرافی‌ها برابر با ۱۲ ماه است).
  • از هرگونه فعالیت‌های جعلی و کلاهبرداری دوری کنند.
  • قوانین مدیریت ریسک داشته باشند و در این قوانین کاملاً بی‌پرده‌گویی رعایت شود.
  • از دارایی های دیجیتال مجاز امارات استفاده کنند (این دارایی‌های دیجیتال نسبت به بازار هر منطقه متفاوت است).
  • سرمایه و تمامی اطلاعات را از طریق سیستم کدگذاری، بروزرسانی، قطعنامه، و تست‌های داخلی و خارجی، امن نگه دارند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: وضعیت قانون گذاری ارز دیجیتال در آمریکا

مالیات ارز دیجیتال در امارات

مالیات بر ارزش افزوده، یک سیستم مالیات بندی جدید در امارات محسوب می‌شود که از سال ۲۰۱۸ به کار گرفته شد. با این حال، ارزهای مجازی هنوز تحت سیستم مالیات بر ارزش افزوده قرار ندارند. اجرای مالیات روی ارزهای دیجیتال، توسط اداره مالیات فدرال تعیین می‌شود. بر این اساس، اگر ارزهای مجازی به عنوان محصول یا سرویس با هدف قانون مالیات بر ارزش افزوده شناخته شوند، بنابراین ارزش خرید آن هم تحت قوانین مالیات بر ارزش افزوده قرار می‌گیرد.

در حال حاضر، مالیات بر درآمد شخصی و دیگر انواع مالیت، در امارات متحده عربی وجود ندارند. به همین دلیل هیچ گونه مالیاتی هم در خصوص تبادل ارزهای دیجیتال وجود ندارد.

دبی وارد Crypto می شود

امارات متحده عربی قصد دارد تولید ناخالص داخلی این کشور را تا سال ۲۰۳۰ از طریق ارزهای رمزپایه و بلاکچین دو برابر کند. پروژه های بزرگ رمزنگاری در حال حاضر در منطقه در حال ظهور هستند. یکی از اینها DeFi Arabic Cash است.

منبع: Global Legal Insights ، sme10x، ADGM