با پشت سر گذاشتن سومین هاوینگ بیت کوین، تعداد سرمایه‌گذاران و افرادی که به دنیای ارزهای دیجیتال علاقه‌مند شدند، افزایش چشمگیری پیدا کرد. شناخت مردم نسبت به بیت کوین و سایر رمزارزها بسیار بیشتر شده و حالا خیلی‌ها مشتاق هستند تا بخشی از سرمایه خود را در دنیای ارزهای دیجیتال تزریق کنند. اما پیش از ورود به دنیای رمزارزها، باید به خوبی با حقایقی درباره هاوینگ بیت کوین آشنا باشید که مستقیما روی سرمایه شما تاثیر گذار هستند. با کوین نیک همراه باشید.

حقایقی درباره هاوینگ بیت کوین

اگر شما هم قصد ورود به این بازار را دارید، مهم است تا یک از یک سری نکات مهم در خصوص محبوب‌ترین ارز دیجیتال دنیا آگاه باشید. در این مطلب از کوین نیک، از حقایقی درباره هاوینگ بیت کوین می‌گوییم که هر سرمایه‌گذار اموال دیجیتال باید از آن‌ها آگاه باشد.

کاهش پاداش بیت کوین پس از هاوینگ

هاوینگ بیت کوین

پاداش ماینینگ بیت کوین کاهش یافته است

یک هاوینگ (Halving) به زبان ساده یک بروزرسانی برنامه‌ریزی شده برای زیرساخت شبکه بیت کوین است که میزان عرضه بیت کوین را کنترل می‌کند. ماینرهای بیت کوین، از قدرت محاسباتی سخت‌افزار خود بهره می‌گیرند تا با حل معادلات ریاضی بسیار پیچیده، تراکنش‌های بیت کوین را تایید و تکمیل کنند. اولین ماینر یا ماینرهایی که بتوانند معادله ریاضی را تکمیل کنند، پاداش دریافت خواهند کرد. این پاداش، بیت کوین‌های جدید است.

همانطور که از نام هاوینگ پیدا است، این واقعه که هر چند سال یک بار رخ می‌دهد، باعث خواهد شد تا میزان پاداش بیت‌ کوین‌های جدید با حل هر یک از معادلات، نصف شود. تا پیش از هاوینگ سوم، میزان پاداش استخراج، ۱۲/۵ بیت کوین بود، اما از حالا تا تقریبا ۴ سال دیگر، میزان پاداش استخراج کنندگان، ۶/۲۵ بیت کوین برای هر بلوکی است که استخراج می‌شود. برای آگاهی بیشتر در خصوص هاوینگ، مطلب زیر را مطالعه کنید:

این مطلب راهم مطالعه کنید: هاوینگ بیت کوین چیست ؛ با یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای تاریخ بیت کوین آشنا شوید

هاوینگ باعث تنظیم عرضه می‌شود

میزان عرضه بیت کوین، توسط پروتکل‌هایی که در زیرساخت شبکه آن قرار دارند، کنترل می‌شود. این پروتکل که برپایه عملکرد ریاضی اجرا شده است، به گونه‌ای تنظیم شده تا میزان عرضه بیت کوین پس از هر هاوینگ را تقسیم بر ۲ کند. هر هاوینگ، پس از استخراج ۲۱۰٫۰۰۰ بلوک که تقریبا هر ۴ سال یک بار است، رخ می‌دهد.

در سال ۲۰۰۹، پاداش استخراج بلوک در ابتدا ۵۰ بیت کوین بود. تا پیش از اولین هاوینگ، ۱۰٫۵۰۰٫۰۰۰ بیت کوین در ۴ سال ایجاد شد. پس از هاوینگ، میزان پاداش استخراج به ۲۵ بیت کوین کاهش پیدا کرد و طی ۴ سال، ۵٫۲۵۰٫۰۰۰ بیت کوین ایجاد شد.

پس از هاوینگ دوم، میزان بیت کوین‌های ایجاد شده، به رقم ۲٫۶۲۵٫۰۰۰ رسید و در نهایت، از اولین روز عرضه بیت کوین تا امروز، تعداد ۱۸٫۳۷۵٫۰۰۰ بیت کوین به بازار عرضه شده است. همانطور که می‌دانید، تعداد کل بیت کوین‌ها ۲۱ میلیون است. طبق محاسبات، بیش از ۱۰۰ سال دیگر طول می‌کشد تا تمام ۲٫۶۳۸٫۷۰۰ بیت کوین باقی مانده، ایجاد و عرضه شود.

این مطلب راهم مطالعه کنید: ۵ پیش بینی قیمت بیت کوین بعد از هاوینگ

افزایش قیمت بیت کوین پس از هر هاوینگ

قیمت بیت کوین پس از هر هاوینگ، تاثیر متفاوتی نسبت به یکدیگر داشته است. در طی ۲ هاوینگ ابتدایی، قیمت بیت کوین صعود قابل توجه‌ای را تجربه کرد و آن دست از افرادی که روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده بودند، درآمد قابل توجهی را به جیب زدند. اما زمان و میزان این افزایش قیمت پس از هر هاوینگ ممکن است متفاوت باشد.

پس از هاوینگ اول که در ۱۲ ماه نوامبر سال ۲۰۱۲ رخ داد، ۵۱۳ روز طول کشید تا قیمت بیت کوین از ۱۲ دلار به ۲۷۰ دلار افزایش پیدا کند و افزایش ۱۳/۳۰۴ درصدی داشته باشد. پس از هاوینگ دوم، ۵۲۴ روز طول کشید تا از تاریخ ۱۶ جون ۲۰۱۶، قیمت بیت کوین از ۶۹۶ دلار به ۲۰٫۰۰۰ دلار افزایش پیدا کند. نکته این است که می‌توان به راحتی متوجه شد که از دوره ارزش قیمت پیش از هاوینگ تا ارزش قیمت پس از هاوینگ، تقریبا هر بار بیت کوین رشدی ۱۲ هزار تا ۱۳ هزار درصدی را تجربه کرده است.

افزایش قیمت بیت کوین پس از هاوینگ بیت کوین

افزایش قیمت بیت کوین

البته فرق اساسی این است که در هاوینگ دوم، ۲ برابر زمان بیشتری طول کشید تا شاهد افزایش قیمت قابل توجه این ارز دیجیتال باشیم. از این نظر، انتظار می‌رود که پس از هاوینگ سوم، زمان بسیار بیشتری طول بکشد تا شاهد دگرگونی قیمت‌ها باشیم.

در این بین، ممکن است هر اتفاقی رخ دهد و شاهد بازارهای گاوی و بازارهای خرسی مختلفی باشیم که روی قیمت تاثیر می‌گذارند. برای مثال پس از هر بازار خرسی، همیشه یک دوره انباشت و ذخیره بیت کوین توسط مردم وجود دارد. در سال ۲۰۱۹، شاهد یک بازار خرسی از ماه دسامبر تا مارس بودیم و سپس یک دوره صعودی از ماه مارس تا جون به وقوع پیوست و باعث شد قیمت بیت کوین از ۵ هزار دلار به ۱۳٫۷۵۰ دلار افزایش پیدا کند.

تاثیر هاوینگ روی ماینینگ بیت کوین

مشخص است که ماینرها و صنعت ماینینگ، از جمله ستون‌های دنیای بیت کوین هستند که تاثیر مستقیمی از هاوینگ می‌بینند. همچنین میزان نرخ هش که باعث امنیت شبکه و تایید تراکنش‌ها می‌شود هم تاثیر خواهد دید. همانطور که گفتیم، پس از هاوینگ، میزان پاداش استخراج نصف می‌شود. اگر قیمت بیت کوین پس از هاوینگ افزایش پیدا نکند، ماینرها کاهش شدیدی در درآمد خود خواهند دید. با کاهش پاداش اما بدون افزایش قیمت بیت کوین، استخراج ماینینگ هیچ سودی برای ماینرها نخواهد داشت و نمی‌توانند از پس هزینه‌های این کار بربیایند.

در هاوینگ‌های گذشته، قیمت بیت کوین خود را بالا کشید اما مسئله این بود که پروسه افزایش قیمت سریع نبود و ماه‌ها طول کشید. بدون افزایش قیمت، یا حداقل، در مدت زمان طولانی‌ای که قیمت بیت کوین از نظر مانینرها به تعادل برسد، این افراد انگیزه کمتری برای استخراج بلوک‌های جدید خواهند داشت و در نتیجه میزان نرخ هش هم کاهش خواهد یافت.

البته که امروزه در صنعت ماینینگ، مزارع استخراجی با مقیاس بزرگ توسط سازمان‌های بزرگی ایجاد می‌شوند که با صرف میلیون‌ها دلار، تمامی جوانب این فعالیت را در نظر گرفته‌اند.

پس از اولین هاوینگ تاریخ، تنها در چند روز، نرخ هش بیت کوین ۳۴ درصد کاهش داشت، اما سپس، در تاریخ ۱۷ فوریه ۲۰۱۳، نرخ هش به ۲۹ تریلیون محاسبه در هر ثانیه رسید. اما هاوینگ دوم، تاثیر زیادی روی نرخ هش بیت کوین نداشت و قیمت بیت کوین به آرامی رو به افزایش بود.

اگر همین سختی شبکه در این مقدار باقی بماند، قیمت بیت کوین افزایش خواهد داشت و انتظار می‌رود تا ماینرها در شبکه بمانند و نرخ هش را روی همین میزان نگه دارند. همچنین با قیمت‌های بالاتر، ماینرهای جدید هم برای ورود به شبکه انگیزه پیدا می‌کنند.

تاثیر هاوینگ روی بیت کوین

مزارع استخراج بیت کوین

در حقیقت کمتر از ۲۱ میلیون بیت کوین وجود دارد

محدودیت بیت کوین به ۲۱ میلیون، یک رقم دقیق نیست، بلکه این یک محدودیت تعیین شده توسط قوانین ریاضی این ارز دیجیتال است. با توجه به این الگوریتم‌ها، انتظار می‌رود که آخرین بیت کوین، در تاریخ ۸ اکتبر سال ۲۱۴۰ استخراج شود. اما میزان بیت کوین‌هایی که در دنیا برای مصرف وجود خواهد داشت، پایین‌تر هستند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: آیا ماینرهای بیت کوین پس از هاوینگ ۲۰۲۰ تحت تاثیر قیمت‌ها قرار می‌گیرند؟

در طول تاریخ، هزاران هزار بیت کوین به دلایل مختلف گم شده است. شخصی ممکن است کلیدهای خصوصی خود را گم کرده باشد، شخصی ممکن است بدون اینکه بیت کوین‌های خود را منتقل کند از این دنیا رفته باشد و حتی ممکن است بلایی سر کیف پول سخت افزاری یک شخص که هزاران بیت کوین در آن وجود دارد، آمده باشد.

نتیجه

بدون شک، هاوینگ بیت کوین یکی از مهم‌ترین وقایع تاریخ ارزهای دیجیتال و بازار رمزارزها است که در پی آن، خیلی از مسائل این صنعت تغییر پیدا می‌کند. هر سرمایه‌گذاری که قصد ورود به بازار اموال دیجیتالی را دارد، باید به خوبی از عواقب و پیامد‌هایی که هاوینگ بیت کوین در پی دارد، آگاه باشد.

منبع: Coindoo