یونی (UNI) توکن اصلی صرافی غیرمتمرکز (DEX) یونی سواپ است. در حال حاضر، یونی سواپ (Uniswap) بزرگترین صرافی غیرمتمرکز در جهان از لحاظ ارزش بازار محسوب می‌شود. همچنین، محبوب‌ترین اپلیکیشن غیرمتمرکز(Dapp) اتریوم در بازار به حساب می‌آید. یونی سواپ نقش حیاتی در پیشبرد نوآوری و پذیرش در بازار ارزهای دیجیتال دارد. به این ترتیب، این پلتفرم امسال رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است. گزارش اخیر Dune Analytics، سهم فعلی بازار یونی سواپ را ۶۳ درصد ارزیابی کرده است. از این رو، خرید یونی سواپ می‌تواند سرمایه‌گذاری سودآوری محسوب شود.

یونی سواپ پروتکلی است که به خریداران و فروشندگان امکان می‌دهد توکن‌های ERC-20 را به روشی بی‌نیاز از اعتمادسازی و بدون نیاز به مجوز مبادله کنند. در حال حاضر، توکن‌های ERC-20 محبوب‌ترین توکن‌ها هستند. این توکن‌ها روی شبکه اتریوم فعالیت کرده و بین همه کیف پول‌ها، صرافی‌ها و Dappهای سازگار با ERC-20 قابلیت فعالیت و نقل و انتقال دارند. از زمان افزایش محبوبیت دیفای (امورد مالی غیرمتمرکز)، استفاده از این توکن‌ها افزایش چشمگیری داشته است.

صرافی غیرمتمرکز (DEX)

یونی سواپ به عنوان برترین صرافی غیرمتمرکز DEX در جهان، یک تغییر اساسی در بازار ایجاد کرده است. صرافی‌های غیر متمرکز به تریدرها گزینه امن‌تری را نسبت به صرافی‌های بزرگ متمرکز که به شیوه حضانتی کار می‌کنند، ارائه می‌دهند. صرافی‌های متمرکز مقدار زیادی از ارزهای دیجیتال کاربران را در کیف پول‌های درون شبکه‌ای نگه می‌دارند. این کیف پول‌ها اهداف اصلی برای هکرهایی هستند که به دنبال پول‌های کلان هستند. در مقابل، صرافی‌های غیرمتمرکز غیر حضانتی هستند. آنها هرگز وجوه شما را مستقیماً نگه نمی‌دارند. به این ترتیب، یونی سواپ از مزایای بلاکچین بهره برده و در عین حال اشکالات موجود در پلتفرم‌های متمرکز را برطرف می‌کند.

یونی سواپ (UNI) چه مشکلاتی را حل می‌کند؟

یونی سواپ برای مقابله با سخت‌ترین مشکلات پیش روی بازار ساخته شده است. ماهیت غیرمتمرکز آن به از بین بردن قدرت و کنترلی که توسط صرافی‌های بزرگی مانند بایننس و کوین بیس اعمال می‌شود، کمک می‌کند. علاوه بر این، یونی سواپ نقش مهمی در دسترسی کسب‌وکارهای جدید به نقدینگی بین‌المللی دارد.

کاربران صرافی یونی سواپ در هر هفته

تعداد کاربران صرافی یونی سواپ در هر هفته

فراهم کردن نقدینگی

هر پروژه‌ای می‌تواند با استفاده از یونی سواپ، استخر نقدینگی ایجاد کند. تنها کاری که یک توسعه‌دهنده باید انجام دهد، تهیه توکن پروژه و مقدار متناظر اتر ETH برای راه‌اندازی آن استخر است. این استراتژی باز، پروژه‌های جدید را قادر می‌سازد تا توکن‌های خود را مستقیماً به بازار عرضه کرده و توجه مخاطبان بیشتری را به خود جلب کنند.

نقدینگی اضافه شده نیز به حل مشکل اسپردهای بالای دارایی‌های غیر نقد در صرافی‌های مدل دفتر سفارش کمک می‌کند. پروژه‌های جدید می‌توانند استخرهای نقدینگی را ایجاد کرده و اعتماد سرمایه‌گذاران را به پروژه جلب کنند و همچنین از طریق معاملات آربیتراژ فرصت‌های بازگشت سرمایه را فراهم کنند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: کشت سود (yield farming) چیست و چگونه می‌توانیم از طریق آن کسب درآمد کنیم؟

پاداش‌های LP

کاربران یونی سواپ می‌توانند به عنوان یک تأمین‌کننده نقدینگی شرکت کرده و از کارمزد معاملات پاداش بگیرند. درصدی از کل کارمزدهای معاملاتی به نسبت سهم افراد در آن استخر، مجدداً بین تأمین کنندگان نقدینگی توزیع می‌شود. به این ترتیب، کاربران عادی می‌توانند بدون از دست دادن مالکیت ارز دیجیتال خود، درآمد منفعل داشته باشند.

مزایای سرمایه گذاری در یونی سواپ (UNI)

یونی سواپ مزایای قابل توجهی برای کاربران و کل بازار به همراه دارد. یونی سواپ به دلیل ماهیت متن باز و رابط کاربری ساده‌اش به یک ستاره تبدیل شده است. معامله در یونی سواپ بسیار ساده و ابتدایی است. شما می‌توانید معاملات را با یک کلیک انجام دهید و کل شبکه به دلیل ویژگی‌های آن قابل انعطاف است.

انعطاف‌پذیری

هر کسی با استفاده از این شبکه می‌تواند به راحتی دو دارایی در شبکه اتریوم را در یک استخر نقدینگی مربوط به آن مبادله کند. علاوه بر این، هر پروژه‌ای می‌تواند با تأمین ارزشی برابر دو توکن ERC-20 که با آن جفت می‌شود، یک بازار ایجاد کند. البته، این طبیعت متن باز به این معنی نیز هست که شما باید در تمام پروژه‌ها دقت لازم را داشته باشید. بسیاری از کلاهبرداری‌ها و توکن‌ها وجود دارند که به این شبکه پیوسته‌اند، اما ممکن است فردا اثری از آنها نباشد و پشت کاربران را خالی کنند.

سانسور – مقاومت

یونی سواپ هیچ مرجع مرکزی برای مسدود کردن کاربران و توقیف وجوه آنها ندارد. هیچ شرکتی نمی‌تواند بگوید که شما بیش از حد معامله کرده‌اید یا در چه شرکت‌هایی می‌توانید سرمایه‌گذاری کنید. یونی سواپ واقعاً یک بازار غیرمتمرکز جهانی است که دسترسی برابر برای همگان را فراهم می‌کند. به این ترتیب، این پلتفرم ذات تمرکززدایی را به طور کامل نشانه گرفته است.

گزینه‌های معاملاتی بیشتر

از آنجایی که یونی سواپ به صورت غیرمتمرکز فعالیت می‌کند، معمولاً بین لیست توکن‌های آن و صرافی‌های متمرکز تفاوت قیمت وجود دارد. این اختلاف قیمت‌ها می‌تواند برای کسانی که بین CeFi و DeFi معاملات آربیتراژ انجام می دهند، سود زیادی داشته باشد. امروزه، تریدرهای زیادی وجود دارند که با استفاده از اختلاف قیمت بین قیمت‌های یونی سواپ و بقیه بازار، سود کسب می‌کنند.

رشد یونی سواپ و اتر قفل شده در دیفای

میزان رشد صرافی یونی سواپ

امنیت

یونی سواپ یک پروژه متن باز است که مورد بازبینی جدی جامعه توسعه قرار گرفته است. تمام برنامه نویسی‌های این قرارداد هوشمند امن بوده و این پلتفرم غیرحضانتی است، بنابراین هکرها از حمله به آن هیچ سودی نمی‌برند. البته هنگام استفاده از یونی سواپ همچنان باید مراقب rug pull (پروژه‌هایی که پشت کاربران را خالی می‌کنند) و کلاهبرداران باشید، زیرا برای پروژه‌های جدید اقدامات کنترل کیفی در نظر گرفته نشده است.

حریم خصوصی

DEXها نسبت به صرافی‌های متمرکز از حریم خصوصی شما بیشتر محافظت می‌کنند. این پروتکل‌ها بی‌نیاز از مجوز هستند و نیازی به KYC (احراز هویت) ندارند و به شما امکان معامله بدون نیاز به ثبت نام و ورود به بازار را می‌دهند. کل ساختار این پلتفرم‌ها به همین ترتیب باعث ناشناس ماندن می‌شود.

سازگاری

یونی سواپ با الزامات استاندارد توکن ERC-20 مطابقت دارد. علاوه بر این، این پلتفرم از یکپارچگی با API شخص ثالث پشتیبانی می‌کند. این پروتکل‌ها به سرمایه‌گذاران توانایی استفاده از ابزارهای بیرونی را در استراتژی‌های معاملاتی خود می‌دهند. امروزه چندین رابط شخص ثالث، ربات‌های معاملاتی و ابزارهای مدیریت بازار برای بهبود UX یونی سواپ ساخته شده‌اند.

یونی سواپ (UNI) چگونه کار می‌کند؟

یونی سواپ مدل سنتی دفتر سفارشات را حذف کرده و پروتکل بازارساز خودکار (AMM) را معرفی می‌کند که به کاربران امکان می‌دهد با یک قرارداد هوشمند به نام استخر نقدینگی معامله کنند. این روش، دسترسی آزاد به بازار را فراهم می‌کند. هر کسی می‌تواند توکن‌ها را مبادله کند، برای به‌دست آوردن کارمزد، توکن‌هایی را به استخر خود اضافه کرده یا یک توکن را در یونی سواپ لیست کند.

یونی سواپ، توکن‌ها را در قراردادهای هوشمند یکپارچه کرده و کاربران با این استخرهای نقدینگی معامله می‌کنند. این پروتکل نقدینگی خودکار هر توکنی را در برابر ETH جفت می‌کند. جالب است بدانید که مبادلات ERC-20 به ERC-20 تراکنش‌هایی هستند که ERC20a را به ETH تبدیل کرده و سپس در یک تراکنش، آن را به ERC-20b تبدیل می‌کنند.

کشف قیمت

صرافی‌های غیر متمرکز مانند یونی سواپ تلاش کردند تا بهترین موتورهای کشف قیمت را در روزهای ابتدایی خود پیدا کنند. نسخه اصلی یونی سواپ برای کشف قیمت به آربیتراژکنندگان متکی بود. آخرین نسخه یونی سواپ از این مدل فاصله گرفته و در مقابل، از اوراکل‌های پیشرفته استفاده می‌کند. اوراکل‌ها حسگرهایی خارج از زنجیره هستند که می‌توانند داده‌ها را از/به بلاکچین ارتباط دهند.

قرارداد روتر V2 یونی سواپ

توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از قرارداد روتر V2 یونی سواپ، توکن‌های جدیدی به یونی سواپ اضافه کنند. این قرارداد هوشمند برای رویکرد باز یونی سواپ در توسعه بازار بسیار مهم است. به ویژه اینکه هرکسی می‌تواند این قراردادها را در بلاکچین اتریوم ببیند.

استخرهای نقدینگی

یونی سواپ پیشگام استفاده از استخرهای نقدینگی است. این استخرها با فراهم کردن امکان دسترسی پلتفرم‌های جدید به سرمایه، به شتاب گرفتن این نوآوری کمک می‌کنند. در حال حاضر، هزاران استخر نقدینگی در این پلتفرم وجود دارد. همچنین، تأمین‌کنندگان نقدینگی با قرار دادن وجوه خود در این استخرهای نقدینگی سود کسب می‌کنند. کاربران توکن‌ها را به یک قرارداد هوشمند استخر نقدینگی واریز کرده و در ازای آن توکن‌های استخر را دریافت می‌کنند. این توکن‌ها می‌توانند در هر زمان و بلافاصله با ETH معامله شوند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: کشت سود (yield farming) چیست و چگونه می‌توانیم از طریق آن کسب درآمد کنیم؟

توکن یونی سواپ (UNI)

کل این سیستم از UNI به عنوان توکن اصلی خود استفاده می‌کند. UNI یک توکن ERC-20 است که با شبکه اتریوم سازگار است. در حال حاضر، UNI در صرافی‌های مختلف دیگر، از جمله تعدادی از صرافی‌های متمرکز با عملکرد بالا مانند Coinbase Pro معامله می‌شود.

بازار پول یونی سواپ

یونی سواپ اخیراً با ویژگی Money Market خود وارد بخش دیفای شده است. این سیستم به کاربران امکان می‌دهد تا توکن‌های UNI LP را به عنوان وثیقه وام ارسال کنند. این وام‌های کوتاه مدت با بهره بازپرداخت می‌شوند. تأمین‌کنندگان نقدینگی درصدی از این سود را برای وام دادن دارایی‌های دیجیتالی خود از طریق وام‌ها کسب می‌کنند.

تاریخچه یونی سواپ (UNI)

تاریخچه یونی سواپ (UNI) از سال ۲۰۱۶ آغاز می‌شود. در آن زمان بود که بنیانگذار اتریوم، ویتالیک بوترین، مفهوم یک بازارساز خودکار غیرمتمرکز را ارائه داد. تنها یک سال طول کشید تا یک توسعه‌دهنده مشهور دیگر این پروژه را آغاز کرد. هایدن آدامز (Hayden Adams) با کمک جامعه ETH این مفهوم را به واقعیت تبدیل کرد. او کمک‌های مالی مختلفی از جمله کمک هزینه ۱۰۰٫۰۰۰ دلاری از بنیاد اتریوم دریافت کرد.

هایدن آدامز بنیانگذار یونی سواپ

هایدن ادامز بنیانگذار صرافی یونی سواپ

امروزه، یونی سواپ در بازار نقشی حیاتی دارد. رشد قابل توجه اخیر در پلتفرم‌های دیفای، یونی سواپ را از ارزش بیشتری برخوردار کرده است. این پروژه‌های جدید به یونی سواپ وابسته هستند تا به صورت یکپارچه وارد بازار شوند. در نتیجه، یونی سواپ یک سکوی پرتاب مهم برای کل بخش دیفای به حساب می‌آید.

نحوه استفاده از یونی سواپ (UNI)

استفاده از یونی سواپ با استفاده از یک صرافی متمرکز متفاوت است. به عنوان مثال، هیچ ثبت نامی وجود ندارد و هیچ KYC لازم نیست. برای شروع، تنها کاری که باید انجام دهید اتصال یک کیف پول به صرافی است که از اتریوم پشتیبانی کند. برای انجام این کار، کافیست روی گزینه «Launch App» در یونی سواپ کلیک کرده، سپس روی گزینه «Connect to a Wallet» کلیک کنید. قابل ذکر است که متاماسک Metamask یک کیف پول رایگان ERC-20 است که به راحتی با یونی سواپ کار می‌کند. پس از اتصال کیف پول، می‌توانید معاملات خود را آغاز کنید.

نحوه خرید یونی سواپ (UNI)

خرید UNI بسیار آسان است. این توکن مشهور در بیشتر صرافی‌های بین‌المللی در دسترس قرار دارد. البته با توجه به شرایط تحریم، امکان خرید مستقیم این توکن از صرافی‌های خارجی برای کاربران ایرانی وجود ندارد.

با این حال، در داخل ایران صرافی‌های ارز دیجیتال بسیاری وجود دارند که کاربران ایرانی می‌توانند از طریق آنها به خرید وفروش بپردازند. یکی از این بازارها کوین نیک مارکت است که سوابق خوبی در زمینه ارائه ارزهای دیجیتال دارد. کوین نیک مارکت یک بازار همتابه همتاست که در آن افراد می‌توانند با یکدیگر و با قیمت توافقی معامله کنند. کوین نیک نیز امنیت تراکنش‌ها و معاملات را به عهده دارد.

در این بازار شما می‌توانید ارزهای دیجیتال برتر از جمله بیت کوین، اتریوم، تتر، بیت کوین کش، لایت کوین، ترون و چین لینک را مبادله کنید. همچنین، به تازگی امکان معامله دوج کوین، یونی سواپ و سوشی سواپ نیز در کوین نیک مارکت فراهم شده و تعداد رمز ارزهای قابل معامله در آن را به ۱۰ عدد افزایش داده است.

کافی است پس از ثبت نام در کوین نیک مارکت مراحل احراز هویت را انجام دهید. انجام این مراحل بسیار ساده بوده و تیم کوین نیک در کمتر از یک ساعت، مراحل تأیید مدارک شما را انجام خواهند داد. سپس می‌توانید برای خریدوفروش و سرمایه گذاری در یونی سواپ یا رمز ارزهای دیگر اقدام کنید. از جمله مزایای کوین نیک مارکت، کارمزد کمتر معاملات و امنیت آن است.

این مطلب راهم مطالعه کنید: دوج کوین (Dogecoin) چیست و چگونه ارز دیجیتال دوج کوین بخریم؟

نحوه ذخیره یونی سواپ (UNI)

توکنهای UNI به راحتی ذخیره می‌شوند. شما می‌توانید این دارایی‌های دیجیتالی همه کاره را در هر کیف پول سازگار با ERC-20 نگهداری کنید. با این حال، بیشتر افراد برای به‌دست آوردن پاداش، این توکن‌ها را در استخرهای نقدینگی نگه می‌دارند.

همچنین، می‌توانید از کیف پول کوین نیک مارکت که در اختیار شما قرار داده می‌شود، استفاده کنید. این کیف پول‌ها نیمه گرم بوده و امنیت بالایی دارند. بدین معنی که بخش اعظم دارایی‌ها به صورت cold storage نگهداری شده و بخش اندکی به صورت آنلاین در دسترس قرار دارد. بدین ترتیب، از خطرات دسترسی هکرها ایمن خواهد بود.

یونی سواپ یک نیروی پیشگام در بازار

یونی سواپ از همان روز اول، به پذیرش ارزهای دیجیتال در مقیاس گسترده کمک کرده است. امروزه، یک سری صرافی‌های غیرمتمرکز وجود دارند که از استراتژی این پلتفرم منحصر به فرد کپی کرده‌اند. با این حال، هیچ یک از آنها به موفقیت‌های این شبکه غیرمتمرکز نرسیده‌اند. به همین دلایل، پیش‌بینی‌می‌شود یونی سواپ (UNI) در سال‌های آتی همچنان ارزش زیادی در بازار داشته باشد.

آیا شما هم به سرمایه گذاری در یونی سواپ فکر می‌کنید؟ آیا تجربه کار ب ا صرافی‌های غیرمتمرکز را دارید؟ شما می توانید از طریق سایت، توییتر و اینستاگرام کوین نیک نظرات و تجربیات خود را با ما و دوستانتان به اشتراک بگذارید.

منبع: securities