در سالی که اکثر توکن‌ها عملکرد قیمتی خوبی داشته‌اند، انتخاب توکنی با بهترین عملکرد دشوار است. با این حال، ما در اینجا ۵ مورد از تأثیرگذارترین ارز‌های دیجیتال سال ۲۰۲۰ را برایتان گلچین کرده‌ایم.

از سال ۲۰۲۰ بسیاری از ارزهای دیجیتال عملکرد خوبی داشته‌اند. تقریباً همه در منطقه سبز قرار داشته و از ابتدای سال رشد قیمت زیادی داشته‌اند. حتی توکن‌هایی که در قیمت کم به فروش رفتند، مانند UNI و Filecoin، نمی‌توانند ناموفق نامیده شوند. مورد اول (UNI)، توکن گاورننس صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ، فقط در سه ماهه سوم سال عرضه شد و همچنان که کاربران در حال بازنگری یک تصویر جدید از صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) هستند، همچنان در تلاش است تا جایگاه خود را پیدا کند. مورد دوم (فایل کوین)، توکن بومی یک شبکه ذخیره‌سازی غیرمتمرکز که در اواخر سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد، در حال حاضر دارای ارزش بازار بیش از ۱ میلیارد دلار است.

تأثیرگذارترین ارزهای دیجیتال

بنابراین، چه چیزی یک ارز دیجیتال را تحسین‌برانگیز و تأثیرگذار نشان می‌دهد؟ قیمت بالا یا پایین به همان اندازه که ارزش دارد نشان‌دهنده عرضه است. ارزش بازار معیار خوبی است، اما نیمی از آن فقط قیمت است. و گرچه حجم زیاد معاملات می‌تواند نشان‌دهنده علاقه سرمایه‌گذاران باشد، اما حجم زیاد می‌تواند نشان‌دهنده خرید و فروش تریدرهایی باشد که برای کمیسیون بیشتر مدام در حال معامله هستند.

در اینجا، بدون هیچ ترتیب خاصی (اگرچه پنج مورد هستند)، با استفاده از معیارهای فوق سری که در یک آزمایشگاه طراحی شده، پنج رمز ارز را معرفی می‌کنیم که در سال ۲۰۲۰ بیش از همه ما را تحت تأثیر قرار داده‌اند.

بیشتر بخوانید: پیش‌ بینی ‌های حوزه ارز دیجیتال برای سال ۲۰۲۱

۵) اتریوم

بدون شک، یکی از تأثیرگذارترین ارزهای دیجیتال اتریوم است. هر زمان که بیت کوین حرکت می‌کند، به نظر می‌رسد اتریوم نیز با آن همراهی می‌کند. حداقل این یک برداشت است. در حقیقت، در بیشتر معیارها، اتریوم از بیت کوین پیشی گرفته است. قیمت آن از ابتدای سال (از ۱۸ دسامبر) در مقایسه با ۲۰۰ درصد برای بیت کوین، ۳۶۰ درصد افزایش یافته است. ارزش بازار آن از ۱۴/۴ میلیارد دلار در اول ژانویه به ۷۴ میلیارد دلار در ۱۸ دسامبر رسید که ۳۸۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

موضوع فقط اعداد و ارقام نیستند. توسعه‌دهندگان اتریوم با موفقیت جامعه آن را متقاعد کردند که یک میلیارد دلار توکن‌های ETH را در قرارداد سپرده‌گذاری اتریوم ۲ برای یک پلتفرم اثبات سهام که احتمالاً سالها تا عملیاتی شدن فاصله دارد، واریز کنند. این یک تعهد جدی است حتی اگر زنجیره‌های دیگری مانند سولانا (Solana) خود را به عنوان گزینه‌های مقیاس‌پذیر (و آماده) به جای شبکه شلوغ و متراکم ETH 1 معرفی کرده باشند.

بخشی از دلیل چنین عملکردی در اتریوم دیفای است. اپلیکیشن‌های مالی غیرمتمرکز که روی شبکه اتریوم ساخته شده‌اند، در حال حاضر بیش از ۱۵ میلیارد دلار ارزش قفل شده دارند. مطمئناً، بیت کوین تنها در یک روز حجم معاملات بیشتری دارد، اما موضوع فقط این نیست. موضوع این است که: اتریوم خودش را در همه جا فراگیر کرده است.

۴) چین لینک

با اینکه درباره چین لینک مطالب زیادی نوشته می‌شود، اما مطمئن نیستیم که همه واقعاً بدانند که این شبکه اوراکل غیر متمرکز چیست- یا اینکه چرا به توکن ERC20 خاص خود نیاز دارد.

با افزایش استفاده از دیفای، قیمت آن افزایش یافته، زیرا پروتکل‌ها (و متخصصان آربیتراژ) با تکیه بر اپراتورهای گره آن، داده‌های قراردادهای هوشمند برای اجرای دیفای را فراهم می‌کنند. در مقابل، توکن‌های LINK به آنها پرداخت می‌شود.

قیمت یک توکن LINK از ۱/۷۰ دلار در روز اول ژانویه به بیش از ۱۳ دلار در ۱۸ دسامبر رسیده است. قیمت در ماه اوت به قله ۱۹/۹۰ دلار رسید، اما همچنان در فهرست ۱۰ مورد برتر از لحاظ ارزش بازار قرار داشته و حجم معاملات روزانه آن حدود ۱ میلیارد دلار است. از این رو، به یکی از تأثیرگذارترین ارز‌های دیجیتال تبدیل شده است.

چارت قیمت لینک

چارت قیمت لینک در دو ماه اخیر

از نظر بنیانگذار چین لینک، سرگئی نظروف (Sergey Nazarov)، پیدایش دیفای با ارائه اوراکل‌ها همزمان بوده است. وی در اوایل سال جاری در مصاحبه‌ای به Decrypt گفت:

این تصادفی نیست که رشد دیفای با رشد فزاینده اوراکل‌های با کیفیت بالا همزمان شده است.

آینده LINK نیز می‌تواند پایدار باشد، زیرا پروژه‌هایی که از منابع متمرکز به اوراکل‌های منفرد متکی بوده‌اند بارها مورد حمله قرار گرفته‌اند.

۳) AAVE

صحبت از دیفای شد و روایت‌های زیادی درباره موفقیت آن وجود دارد. بنابراین، چرا باید بر Aave، یک پروتکل وام غیرمتمرکز با توکن خود، LEND تمرکز کنیم که از آن زمان نام خود را به AAVE تغییر داده است؟

در ابتدای سال، LEND با قیمت حدود یک پنی معامله می‌شد. زمانی که در اوایل ماه اکتبر به نام AAVE تغییر یافت (و هولدرها به ازای هر LEND100، یک AAVE دریافت کردند)، قیمت به طور قابل توجهی افزایش یافت تا افزایش عرضه را توجیه کند.

اما از زمان معرفی LEND در ماه اکتبر، قیمت این توکن گاورننس از ۵۳ دلار به ۸۹ دلار رسیده است. در کمتر از سه ماه، این بازار با بیش از یک میلیارد دلار رتبه ۲۷ بالاترین ارزش بازار را در میان کل ارزهای دیجیتال به دست آورد و از نظر حجم معاملات نیز در سطح مشابهی رتبه‌بندی شد.

این پلتفرم در ابتدای سال، ۳۱۸٫۰۰۰ دلار در قراردادهای هوشمند خود قفل کرده بود. با راه‌اندازی توکن در ۲ اکتبر، این رقم به ۱/۴ میلیارد دلار رسید. امروز، این عدد ۱/۸ میلیارد دلار است. به عبارت دیگر، مردم همچنان آن را به کار می‌برند. این بدان معنی است که آنها از این توکن استفاده می‌کنند و یکی از تأثیرگذارترین ارز های دیجیتال به حساب می‌آید.

ارزش کل قفل شده AAVE

ارزش کل قفل شده (USD) در AAVE

۲) USDC

آیا یک استیبل کوین در این فهرست وجود دارد؟ بله. بدیهی است که قیمت امروز آن همان قیمت ابتدای سال است و نیازی به تلاش برای خرید در ۰/۹۹ دلار و فروش در بالاترین قیمت ۱/۰۱ دلار نیست.

اگر یک ارز دیجیتال که ارزش خود را حفظ می‌کند، شما را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد، شاید سودمندی آن برایتان تأثیرگذار باشد. USDC از بلاکچین اتریوم شروع کرد و سپس به بلاکچین‌های الگوراند، استلار و سولانا گسترش یافت.

علاوه بر این، در حال تبدیل شدن به یک درگاه دریافت و پرداخت برای دیفای و تبعیدی‌های سیاسی ونزوئلا است؛ که این مورد در حجم معاملات آن دیده می‌شود. بیشترین حجم معاملات روزانه آن در ماه ژانویه به ۴۲۶ میلیون دلار رسید. طبق داده‌های کوین مارکت کپ، در ماه دسامبر، حجم معاملات آن هرگز به زیر ۴۵۳ میلیون دلار نرسیده است.

USDC پس از شروع سال با ۵۱۶ میلیون دلار، به ارزش بازار بالای ۳ میلیارد دلار رسیده است.

بنابراین، این استیبل کوین کوچک توانسته وظیفه خود را انجام دهد و به افراد کمک کند بدون نظارت دولت‌ها به ارزهای دیجیتال دسترسی داشته باشند.

۱) بیت کوین

بیت کوین نه تنها به این دلیل که ارزش بازار آن از ۱۳۰ میلیارد دلار در اول ژانویه به ۵۲۰ میلیارد دلار افزایش یافته، بلکه به این دلیل که چنین نمایشی از خود ارائه داده، در این فهرست قرار دارد.

وقتی که قیمت بیت کوین در ماه مارس به ۴٫۰۰۰ دلار رسید، همه ترسیده بودند که نکند مرگ بیت کوین فرا رسیده باشد. سپس، در طی ۲۴ ساعت در ماه دسامبر، برای اولین بار از مرز ۲۰٫۰۰۰ دلار عبور کرد، ۲۱٫۰۰۰ دلار را پشت سر گذاشت، ۲۲٫۰۰۰ دلار را ادامه داد و گفت: چه می‌شود اگر ۲۳٫۰۰۰ دلار را پشت سر بگذارم؟ و امروز که ۲۸۰۰۰ دلار را هم تجربه کرده است.

مطمئناً بیت کوین یکی از تأثیرگذارترین ارز‌های دیجیتال بوده و عملکرد آن تحسین‌برانگیز است.

نظر شما درباره تأثیرگذارترین ارز‌های دیجیتال چیست؟ آیا با این دسته‌بندی موافق هستید؟ ارز دیگری را سراغ دارید که به این فهرست اضافه شود؟ لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در وب سایت و شبکه‌های اجتماعی کوین نیک به اشتراک بگذارید.

منبع: decrypt