بدون شک سر و صدایی که از طرف ارزهای دیجیتال بلند شده، یک جورهایی به گوش شما هم رسیده است. کسب سود با حداقل سرمایه، میلیونر یا حتی میلیاردر شدن برخی از مردم فقط با خرید بیت کوین یا حتی قدرت گرفتن رمزارزها در شرایط بحرانی از جمله جنگ، سقوط نفت یا شیوع بیماری‌های جهانی، هر آدمی را نسبت به خود کنجکاو می‌کند و سوالاتی به وجود می‌آورد: جریان ارزهای دیجیتال چیست؟ چرا باید ارز دیجیتال بخرم و پول خود را پای چیزی بریزم که حتی وجود خارجی هم ندارد؟ دلایل خرید ارز دیجیتال و اهمیت پیدا کردن آن‌ها در دنیای اقتصاد چیست؟

در این مطلب از کوین نیک قصد داریم دلایلی را روی میز بگذاریم که ذهنیت شما را برای خرید ارزهای رمزنگاری شده‌ای نظیر بیت کوین، اتر و غیره باز خواهند کرد. اگر برای‌تان سوال است که دلایل خرید ارز دیجیتال چیست یا اصلا چرا باید آن را جایگزین طلا یا پول نقد کرد، پس با ادامه این مطلب همراه ما باشید.

چرا باید ارز دیجیتال بخرم ؛ دلایل اهمین ارزهای دیجیتال

پیش از بررسی دلایل خرید راز دیجیتال مانند بیت کوین، باید از خود بپرسیم که ارزهای دیجیتال چرا و چطور توانسته‌اند به چنین ارزش بالایی دست پیدا کنند؟ ارزهای دیجیتال هیچگونه وجود خارجی ندارند و نه حتی بانک‌ها و دولت‌ها پشتیبانی قاطعانه‌ای از آن‌ها به عمل می‌آورند. ارزهای دیجیتال، فقط در دنیای مجازی وجود دارند.

ارزهایی که نه مانند طلا قابلیت ذخیره شدن در گاو صندوق‌های خانه‌تان را دارند یا نه مانند اسکناس‌های دلار و یورو می‌توان از لمس آن‌ها لذت برد و با قیمت بالا فروخت. پس چرا باید ارز دیجیتال بخرم ؟

پیش از مطالعه این مقاله، شما را به تماشای ویدیویی کوتاه از دلایل خرید ارز دیجیتال و بیت کوین دعوت می‌کنم:

 

 

ذخیره ارزش، شالوده هر گونه دارایی با ارزش است

لازم به ذکر است که همه ارزهای دیجیتال با ارزش نیستند. در عین حال که دلار آمریکا یا یورو اروپا از ارزش فوق‌العاده بالایی برخوردار هستند، در عین حال ارز‌هایی هم نظیر پول کلمبیا یا ویتنام عملا هیچ ارزشی در کشورهای دیگر ندارند؛ یا هر فلزی نمی‌تواند مانند طلا، ارزشمند باشد. این مسئله در خصوص ارزهای دیجیتال هم صادق است و هر ارز رمزنگاری شده‌ای نمی‌تواند دارای ارزش باشد.

این مطلب راهم مطالعه کنید: بیت کوین چیست و به چه کار می آید؟

بنابراین به این نتیجه می‌رسیم که آن ارز دیجیتالی ارزشمند محسوب می‌شود که بتواند ذخیره ارزش (Store of Value) باشد. ذخیره ارزش به دارایی‌هایی گفته می‌شوند که ارزش ذخیره کردن، ارزش بازیابی یا ارزش معامله داشته باشند. پول، ارزهای خارجی، طلا و غیره، همگی ذخیره ارزش هستند. حال طی چند سال اخیر و پس از انفجار بیت کوین در دنیای اقتصاد، برخی از ارزهای رمزنگاری شده هم وارد تیم ذخایر ارزش شده‌اند؛ حتی شاید تعجب کنید که بیت کوین به حدی رسیده است که آن را نه همانند دلار، بلکه در حد طلا می‌دانند.

از داد و ستد کالا به کالا تا ظهور ارزهای فیات

در گذشته، بسیاری از جوامع در طول تاریخ، کالاها یا فلزات با ارزش را به عنوان یک ابزار پرداخت استفاده می‌کردند. طلا، نقره، یا حتی دانه‌های قهوه و هر آن چه که در گذشته ارزش بسیاری داشت، به عنوان پول مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما زمان گذشت و مردم نمی‌توانستند دائما این اجناس را با خود حمل کنند. بنابراین جوامع تصمیم گرفتند تا از دارایی‌های جایگزین استفاده کنند. این دارایی‌های جایگزین، به عنوان ارزی شناخته شدند که ارزش ذخیره دارند.

در دنیای امروزی، اکثر دارایی‌های با ارزشی که بتوان با آن‌ها داد و ستد انجام داد، به صورت پول‌های کاغذی هستند. قطعا می‌دانیم که پول‌های کاغذی نمی‌توانند هرگز جای طلا یا دیگر اجناس ارزشمند را بگیرند، اما پول، یک نماینده است، یک نشانه، یک نمایانگر ارزش که به اصطلاح Representative نامیده می‌شوند؛ وسیله‌ای که نشان دهنده یک ارزش است.

این نوع پول‌های کاغذی در کشورهای مختلف (که البته از طریق اینترنت هم قابل انتقال هستند) به عنوان پول فیات (Fiat Currencies) شناخته می‌شوند. ریال، دلار، یورو، پوند، یوان و غیره، همگی پول فیات هستند. ارزهای فیات، توسط دولت منتشر می‌شوند و بانک‌ها و مردم هر کشور باید آن را قبول کنند. اگر هم یک ارز فیات ارزش بالایی داشته باشد، به عنوان وسیله‌ای برای داد و ستد و کسب درآمد (و خیلی موارد دیگر) در دیگر کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به آینده خوش آمدید

ابتدا این شیوه کالا به کالا بود که به عنوان روشی برای به جریان افتادن تجارت‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. حالا صدها سال است که ارزهای فیات، به مهم‌ترین وسیله خرید و فروش در تمامی کشورها تبدیل شده‌اند. ارزهای فیات تحت کنترل دولت‌ها و بانک‌ها قرار دارند، تمامی فعالیت‌های آن‌ها زیر ذره‌بین قرار می‌گیرد و حالا در عصر ارتباطات،‌ تمامی مسیرهایی که یک پول در اینترنت در چرخش است، رهگیری می‌شود. از آن بدتر، حتی هنوز در دنیای امروزی، جا به جایی پول از یک کشور به کشور دیگر عذاب‌آور است و نیاز به اجازه دولت‌ها و بانک‌ها دارد. به زبان ساده‌تر، صنعت اقتصاد حال حاضر دنیا، کهنه و تاریخ گذشته شده است.

اما تا کی قرار است پول‌های فیات، تحت هدایت بانک‌ها و دولت‌ها، در جهان امروز حکم‌فرمایی کنند؟ نمی‌توان آینده را پیشبینی کرد، اما می‌توان صدای قدم‌های بزرگی را شنید، قدم‌هایی که لرزه به جان دنیای اقتصاد قدیمی و سنتی انداخته‌اند؛ صدای قدم‌های ارزهای دیجیتال، با رهبری بیت کوین و اتریوم.

چرا باید ارز دیجیتال بخرم؟
بیت کوین و ارزهای دیجیتال، آینده اقتصاد

ارزهای دیجیتال، آینده دنیای اقتصاد خواهند بود. تا این جای مطلب، شاید تا حدودی به سوالی که از خود پرسیده‌ایم بتوانید جواب بدهید: چرا باید ارز دیجیتال بخرم یا اصلا دلایل خرید ارز دیجیتال چیست. حالا در ادامه، با یک سری مقایسه ساده میان ارزهای رمزنگاری شده و پول‌های فیات، دلایل خرید ارز دیجیتال بیش از پیش برای‌تان شفاف‌تر خواهد شد.

چرا باید ارز دیجیتال بخرم ؛ تفاوت میان ارز دیجیتال با ارز فیات

یکی از بهترین شیوه‌ها برای پی بردن به ارزش یک دارایی، این است که آن را با دیگر دارایی‌های موجود مقایسه کنید. در ادامه به تفاوت‌های بین ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین و اتر با ارزهای فیات مانند دلار و یورو نگاه می‌اندازیم. اما بد نیست پیش از معرفی تفاوت‌ها، اگر با ارز دیجیتال آشنایی ندارید، جامع‌ترین مطلب تعریف ارزهای دیجیتال به زبان فارسی را در کوین نیک مطالعه کنید:

این مطلب راهم مطالعه کنید: ارز دیجیتال چیست و چطور دنیا را تصرف کرد؟

متمرکز در برابر غیرمتمرکز

یکی از بزرگ‌ترین مسائلی که در خصوص ارزهای فیات هر کشوری وجود دارد، متمرکز بودن (Centralized) آن‌ها است. متمرکز بودن یعنی چی؟ یعنی پول‌های فیات، توسط دولت‌ها، بانک‌ها و موسسات مدیریت، منتشر و نظارت می‌شوند. شاید شما پول‌های خود را در حساب یک موسسه نگهداری کرده باشید، اما مالکیت این پول ۱۰۰٪ در اختیار شما نیست. این موسسه یا هر مرکز و شخص دیگری که روی پول‌ها نظارت دارد، می‌تواند آن‌ها را درون ساک خود بریزد و پا به فرار بگذارد. یا ممکن است یک دولت یا بانک، حساب‌های یک شخص را به راحتی با یک دکمه به هر دلیلی مسدود کند.

بیت کوین به عنوان ذخیره ارزش
بیت کوین به عنوان ذخیره ارزش در سرمایه گذاری

اما یکی از اهداف مهم ایجاد ارزهای رمزنگاری شده، خارج کردن کنترل دولت بر این نوع از پول‌ها بوده‌ است. غیرمتمرکز بودن یک ارز دیجیتال مانند بیت کوین، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌ها محسوب می‌شود. نه دولتی روی پول مردم نظارت دارد و نه بانکی می‌تواند ارز دیجیتال شما را مسدود کند.

بدون اجازه، بدون مرز، عدم نیاز به اعتماد

ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که هنوز انتقال یک ارز از یک کشور به کشوری دیگر، پر از دردسرهای خاص خود است. اگر هم دردسری در انتقال وجود نداشته باشد، به هر حال تحت کنترل شدید قرار دارید یا حتی برای اینکه بتوانید مقدار قابل توجهی پول از کشوری به کشور دیگر جا به جا کنید، باید اجازه بگیرید یا به بانک برای تکمیل تراکنش بروید.

اما ارزهای دیجیتال از چنین مشکلی برخوردار نیستند. ۲ مورد از ویژگی‌هایی که بیت کوین یا اتر به خود می‌بالند، عدم نیاز به اجازه گرفتن برای انجام تراکنش‌ها یا عدم وجود هرگونه مرز برای انتقال ارز است. انتقال رمزارزها، در شبکه‌ای به نام بلاک چین صورت می‌گیرد. یک شبکه بلاک چین، تشکیل شده از هزاران هزار کامیپوتر در سرتاسر دنیا است؛ یک کامپیوتر ممکن است در کشور چین باشد و یک کامپیوتر دیگر ممکن است در شاخ آفریقا یا کامپیوتری دیگر در قطب جنوب.

تمام این کامپیوترها باعث شده‌اند تا شبکه بلاک چین یک ارز دیجیتال، نه تنها قدرت غیرمتمرکز بودن داشته باشد، بلکه بدون هیچ گونه مرزی اجازه هرگونه فعالیتی را به کاربر بدهد؛ بدون این که حتی یک شخص یا دولت قدرت کنترل آن فرد را داشته باشند.

حالا که تا این مرحله آمده‌ایم، بد نیست مطلب اختصاصی کوین نیک در خصوص بلاک چین را هم مطالعه کنید:

این مطلب راهم مطالعه کنید: بلاک چین چیست چه کارهایی می‌تواند انجام دهد؟

بنابراین به لطف ارزهای دیجیتال، مهم نیست در چه کشوری باشید، می‌توانید در زمینه ارزهای دیجیتال فعالیت کنید یا رمزارزهای خود را به کشوری دیگر بدون اهمیت به مرز و بوم، و بدون اجازه واسطه‌هایی مانند بانک‌ها و موسسات، انتقال دهید. همچنین قابلیت عدم نیاز به اعتماد اجازه می‌دهد تا بدون این که طرف مقابل خود را بشناسید، برای او ارز دیجیتال ارسال کنید و مشکلی ایجاد نشود.

تورم و مالیات در برابر کمیابی

ارزهای فیات از آن جایی که عرضه نامحدودی دارند، مشکل تورم همیشه در خصوص آن‌ها وجود دارد. همچنین ارزهای فیات نسبت به موقعیت و ثروت یک فرد،‌ همیشه مشمول مالیات هستند. از همه این موارد بدتر، این است که پول‌های فیات،‌ پتانسیل بالایی برای جعل و ساختگی بودن دارند.

از نظر تورم، برخی از ارزهای دیجیتال مقاوم هستند. برای مثال، ارز دیجیتال بیت کوین به دلیل محدودیت در عرضه،‌ نسبت به تورم مقاوم است. به طور کلی فقط ۲۱ میلیون بیت کوین وجود دارد که هر چند سال یک بار، تعداد عرضه آن‌ها هم کاهش پیدا می‌کند. این مسئله باعث شده تا شاهد تورم در بیت کوین نباشیم. هیچ بانک، موسسه یا شخص خاصی این قدرت را ندارد که بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری مانند اتر را تولید یا چاپ کند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: بیت کوین و آزادی مالی‌ای که به کشورهای بحران زده در مقابله با تورم می دهد

همچنین با وجود این که کشورهای مختلف در خصوص ارزهای دیجیتال قانون‌گذاری‌هایی را انجام داده‌اند، اما با این حال مالیات‌بندی ارزهای دیجیتال چندان کار ساده‌ای نیست. از طرفی بر خلاف ارزهای فیات،‌ جعل ارزهای رمزنگاری شده ساختگی، غیر ممکن است. این ویژگی باز هم به لطف ذات غیرمتمرکز بودن رمزارزها به دست آمده است. چرا که تمامی ارزهای دیجیتال و توکن‌ها، درون همان شبکه‌ بلاک چینی که از هزاران هزار کامپیوتر تشکیل شده، اعتبارسنجی و تایید می‌شوند و در صورت شناسایی یک ارز دیجیتال جعلی، سریعا مسدود می‌شود.

بخش پذیری

برای این که بتوانید با پول فیات یک سرمایه‌گذاری سودبخش و قابل توجه داشته باشید،‌ نیاز است تا میلیون‌ها تومان پول کنار بگذارید تا بتوانید وارد بورس شوید، ارز خارجی خرید و فروش کنید، طلا بخرید یا حتی به سراغ بازار مسکن یا خودرو بروید.

در نقطه مقابل، ارزهای دیجیتال قابلیت بخش‌پذیری دارند. ۱ عدد بیت کوین ممکن است در حال حاضر بیش از ۲۰۰ میلیون تومان قیمت داشته باشد. یا قیمت اتر بیش از ۱۰ میلیون تومان قیمت داشته باشد. با دیدن این قیمت‌ها، ناگهان این سوال پیش می‌آید که اصلا چطور و چرا باید ارز دیجیتال بخرم و دلایل خرید ارز دیجیتال با چنین قیمت‌هایی چیست؟

ارزهای دیجیتال نظیر بیت کوین، قابلیت بخش‌پذیری دارند. هر ۱ بیت کوین، قابلیت تقسیم پذیری به عدد اعشاری ۸ رقمی دارد. کوچک‌ترین واحد بیت کوین، ۰٫۰۰۰۰۰۰۰۱ است که به ۱ ساتوشی (Satoshi) نامیده می‌شود . این ویژگی اجازه داده است تا تعداد عظیمی از واحد‌های تکی ساتوشی در اقتصاد سرتاسر جهان پخش شوند و هر فردی با کمترین سرمایه هم بتواند وارد ارزهای دیجیتال شود.

بگذارید یک ۲ ۲تای ساده را انجام دهیم. درست است که دلار آمریکا قابلیت تقسیم پذیری به سنت را دارد و هر ۱ سنت، ۱ صدم ۱ دلار است. اما هر ۱ ساتوشی، ۱ صد میلیونیوم بیت کوین است. با وجود این بخش پذیری فوق‌العاده، یک فرد می‌تواند حداقل سرمایه خود را به ارز دیجیتال تبدیل کند.

همانطور که شاهد هستیم، قیمت بیت کوین با وجود نوسانات، روز به روز بالاتر می‌رود. هنگامی که قیمت بیت کوین از این هم بالاتر برود، حتی صاحبان کمترین میزان ساتوشی هم توانسته‌اند سود خوبی به جیب بزنند. اگر بخش‌پذیری بیت کوین وجود نداشت، قیمت بالای بیت کوین هرگز اجازه نمی‌داد تا تراکنش‌ها و داد و ستدهای مختلفی در طول روز انجام شود.

چرا باید بیت کوین بخرم ؛ ویژگی های بیت کوین و سایر رمزارزها

نکته‌ای که نباید در خصوص ارزهای دیجیتال فراموش کرد این است که رمزارزها، بسیار جوان هستند. اولین ارز رمزنگاری شده دنیا، که پادشاه تمام رمزارزها هم محسوب می‌شود، بیت کوین است که در سال ۲۰۰۸ چشم به جهان باز کرد و تنها چند سال است که توانسته به چنین قدرتی دست پیدا کند.

ویژگی‌های بیت کوین
ویژگی‌های بیت کوین و دلایل خرید ارز دیجیتال

این پادشاه جوان، با موفقیت خود، زمینه ظهور دیگر ارزهای دیجیتال را فراهم کرد و حالا رمزارزهای قدرتمندی نظیر اتریوم، زد کش، لایت کوین یا بیت کوین کش را در کنار خود می‌بیند. شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید تا امروز و تا زمان نگارش این مطلب، بیش از ۲۰۰۰ ارز رمزنگاری شده پس از بیت کوین ایجاد شده است.

با این که همه آن‌ها از ارزش چندانی برخوردار نیستند، اما قطعا دلیلی وجود داشته که ارزهای دیجیتال توانسته‌اند تا این حد در دنیای اقتصاد به قدرت برسند. در ادامه نگاهی به دلایل خرید ارز دیجیتال می‌اندازیم.

این مطلب راهم مطالعه کنید: اتریوم چیست ؟

ارزهای دیجیتال شفاف هستند

ارزهای دیجیتال نظیر بیت کوین، از تمامی بانک‌های بزرگ‌ترین کشورهای دنیا شفاف‌تر هستند. چرا این ویژگی اهمیت دارد؟ زیرا دقیقا نقطه مقابل تمامی ارزهای فیات یا اقتصادهای سنتی است. در اقتصادهای قدیمی و ارزهای فیات، شما هرگز متوجه نخواهید شد مالیات‌هایی که مردم می‌دهند کجا می‌روند، نمی‌دانید تراکنش‌های عظیم کجا و به چه صورت منتقل می‌شوند یا اصلا هیچوقت نمی‌دانید چه زمانی و چه مقدار پول در دنیا چاپ می‌شود. حتی دولت کشورهای مختلف می‌توانند هر روز پول چاپ کند تا تورم شکل بگیرد. مردم عادی و افرادی که سرمایه خود را در جریان اقتصادی قدیمی قرار داده‌اند، هیچگاه از حسابرسی‌های دولت و بانک‌های مرکزی آگاه نخواهند بود.

اما در نقطه مقابل، اگر جای پول‌های فیات را با ارز دیجیتالی نظیر بیت کوین عوض کنید، تمام این مسائل برعکس خواهند شد و جواب شفافی خواهیم گرفت. شبکه بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال برای تمامی مردم در دسترس قرار دارند و تمامی تراکنش‌ها را می‌توان مشاهده کرد. این مسئله حتی باعث شده تا قدرتمندترین ارگان‌ها و اشخاص، حتی هکرهایی با قدرت‌های فراطبیعی (حتی آن‌هایی که مثل فیلم‌های هالیوودی هستند) قادر نباشند به دستکاری شبکه ارزهای دیجیتال بپردازند.

این مطلب راهم مطالعه کنید: بیت‌کوین بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری در بیش از ۱۲۰۰ سال گذشته

یعنی حتی در آینده هم این امنیت و شفافیت پابرجا خواهد بود؟ جالب است بدانید سیستم بلاک چین ارزهای دیجیتال به گونه‌ای است که هر بار یک عضو جدید با خرید ارز دیجیتال، یا به عنوان یک سرمایه‌گذار یا به عنوان یک ماینر وارد این شبکه شود، امنیت آن هم بالاتر می‌رود.

بنابراین آیا سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال کاری هوشمندانه است؟ اگر دوست ندارید دارایی‌های شما توسط دولت‌ها، بانک‌ها، شرکت‌ها و اشخاص مختلف دستکاری شود، اگر دوست دارید کنترل کاملی روی ارزهای خود داشته باشید، بله، این یک تصمیم هوشمندانه برای شما خواهد بود.

ارزهای دیجیتال قابلیت ضد سانسور شدن دارند

کشورهای بزرگی در دنیا هستند که به لطف قدرت بالای خود، وضعیت اقتصادی را تحت کنترل خود درآورده‌اند و اجازه نمی‌دهند یک سری فعالیت‌ها به صورت آزادانه انجام شود. برزیل، روسیه، تایوان، چین و بسیاری از کشورهای دیگر، وضعیت اقتصادی خود را از دید مردم پنهان یا سانسور می‌کنند.

برای مثال جالب است بدانید که خرید طلا یا ارزهای خارجی در کشور چین محدودیت بسیار زیادی دارند و جا به جایی پول‌های بین‌المللی به شدت تحت کنترل قرار می‌گیرند.

اما هیچگاه نمی‌توان ارزهای دیجیتال را سانسور کرد. حتی چین با این همه محدودیت و ممنوع کردن فعالیت‌های صرافی‌های ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۷، نتوانست جلوی داد و ستد رمزارزها را در این کشور بگیرد.

چرا باید ارز دیجیتال بخرم ؟ اگر در کشورهایی زندگی می‌کنید که شرایط اقتصادی خوبی وجود ندارد، اقتصاد توسط کشور‌ها مانند چین از دید مردم سانسور شده است،‌ کنترل خوبی روی پول خود ندارید، نیاز دارید تا با دنیای اقتصاد خارج از مرز کشور خود در ارتباط باشید، و در نهایت، به دنبال ذخیره ارزشی هستید که دولت و بانک‌ها قدرت دست زدن به آن‌ها را نداشته باشند، بنابراین بله، باید به سراغ ارزهای دیجیتال بروید.

هزینه بسیار پایین جابه‌جایی ارزهای دیجیتال

در دنیای امروزی، بسیاری از کسب و کارها و مردم عادی نیاز بالایی به جا به جایی پول در داخل یا کشور خود دارند. اما انتقال پول، مخصوصا به صورت برون مرزی، شدیدا وقت گیر و به شکل سرسام‌آوری گران است. طیف قیمت‌ هزینه تراکنش‌های بین‌المللی می‌تواند بین ۳/۵ تا ۱۰ درصد از مبلغی باشد که قصد انتقال آن‌ها را دارید.

انتقال ارزهای دیجیتال هم دارای هزینه است،‌اما به نسبت ارزشی که ارزهایی نظیر بیت کوین دارند، این هزینه‌ها واقعا ناچیز است. بیت کوین به نسبت تمامی ارزهای فیات، هزینه کمتری برای جا به جایی دارد. برای مثال، یک بانک آمریکایی برای انتقال پول به کشوری دیگر، نزدیک به ۴۰ دلار دریافت می‌کند (دردسرها و زمان انتقال هم فراموش نکنید)، در صورتی که این هزینه برای بیت کوین ۴ تا ۵ دلار معادل آن ارز دیجیتال باشد. حتی ارز دیجیتال اتریوم که یکی از پرکاربرد‌ترین ارزهای رمزنگاری شده است، برای هر انتقال شاید ۰٫۴۰۰ دلار دریافت کند.

شاید فکر کنید انتقال ارزهای دیجیتال ممکن است چندین دقیقه طول بکشد، اما رمزارزهایی مانند بیت کوین و اتریوم، با ایجاد لایه‌های جدیدی در شبکه‌های خود، مانند لایه لایتنینگ، هرگونه تاخیر در انتقال پول را از بین برده‌اند.

بنابراین، آیا باید بیت کوین بخرم ؟ آیا خرید ارز دیجیتال برای من مناسب است؟ اگر نیاز به جا به جایی سریع پول خود دارید، اگر قصد تجارت با خارج از مرز کشور خود را دارید، اگر فکر می‌کنید سیستم‌های انتقال پول امروزی تاریخ گذشته، گران قیمت و کند هستند، بنابراین خرید ارزهای دیجیتال برای شما یک انتخاب ایده‌آل خواهد بود.

قانون گذاری مثبت ارزهای دیجیتال در کشورهای بزرگ

حتی چند سال پس از ظهور بیت کوین، خبری از قانون گذاری ارزهای دیجیتال نبود. اما با قدرت گرفتن آن، برخی کشورها تصمیم به ممنوعیت ارزهای رمزنگاری شده گرفتند. اما حالا نظر بسیاری از کشورهای بزرگ نسبت به ارزهای دیجیتال عوض شده است و فقط چندین کشور در برابر رمزارزها ایستادگی می‌کنند که البته موفق هم نبوده‌اند. کشورهایی مانند مصر، برای جلوگیری از ارزهای دیجیتال آن را حرام اعلام کرده‌اند، یا کشوری مانند چین و روسیه به دلیل شفافیت، امنیت و قدرت غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال، از وجود آن‌ها در سیستم اقتصادی خود واهمه دارند.

اما به طور کلی، کشورهای بزرگ دنیا مانند کانادا، سوئد، سوئیس، نروژ و غیره، روی خوشی به ارزهای دیجیتال نشان داده‌اند و جلوی مردم را برای فعالیت در این زمینه نمی‌گیرند. حتی کشور خودمان ایران، روند قانونی مثبتی را در خصوص ارزهای دیجیتال پیش گرفته‌اند.

بیت کوین، جایگزینی عالی برای طلا

همه جواهرات و طلا را دوست دارند. اما آیا در دنیای مدرن امروزی، طلا بهترین گزینه سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود؟ چیزی که طلا را تا این حد ارزشمند کرده، کمیاب بودن آن است. اما همانطور که پیش‌تر هم گفتم، بیت کوین و برخی دیگر از ارزهای دیجیتال هم از این ویژگی برخوردار هستند. حالا که هر ۲ یک دارایی کمیاب محسوب می‌شوند،‌ چرا باید ارز دیجیتال بخرم و به سمت طلا نروم؟

بیت کوین در برابر طلا
بیت کوین در برابر طلا؛ چرا باید بیت کوین بخرم ؟

از آن جایی که ما امروزه وقت زیادی از زندگی خود را در دنیای دیجیتال سپری می‌کنیم، بهتر نیست به سراغ طلای دیجیتال برویم؟ بیت کوین را می‌توان بسیار راحت‌تر خرید، فروخت، جابه‌جا کرد و حتی با کمی هوشیاری، اجازه نداد تا هیچ شخصی قدرت دزدی آن را داشته باشد. در حالی که بخش بزرگی از زندگی ما، چه شخصی و چه کاری، به صورت مجازی پیش می‌رود، بنابراین بهتر است به سراغ گزینه‌ای برویم که در برابر کلاهبرداری مقاوم است، در برابر هک استوار است، به راحتی جا به جا می‌شود و برای هر شخصی در هر جای دنیا، قابل دسترس است.

به همین دلایل است که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران، بیت کوین را طلای دیجیتال می‌دانند. بد نیست مطلبی مرتبط با این مسئله را در کوین نیک مطالعه کنید:

این مطلب راهم مطالعه کنید: سرمایه‌گذاران چطور بیت کوین را معرفی می‌کنند؟ بیت کوین معادل طلا

تقاضای بالا برای پرداخت‌های دیجیتال

با شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰، روند زندگی و کسب و کارهای زیادی تغییر کرد. دورکاری و انجام کارها از خانه، به انتخاب اول بسیاری از کسب و کارها تبدیل شد. این امر باعث شد تا تقاضا برای انتقال‌ پول به صورت دیجیتال بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد. حتی جا خوش کردن این ویروس روی اسکناس‌ها و سکه‌ها باعث شد تا مردم بیشتر به سراغ پرداخت‌های آنلاین بروند.

حال با چنین شرایطی، و با در نظر گرفتن ویژگی‌هایی که در خصوص بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال بیان کردیم، بهترین انتخاب برای پرداخت‌های آنلاین کدام گزینه است؟‌ ارزهای دیجیتال یا ارزهای فیات؟ درست است که ارزهای فیات در حال حاضر راحت‌تر مورد قبول قرار می‌گیرند، اما دیر یا زود این مسئله تغییر خواهد کرد.

ارزهای رمزنگاری شده‌ای مانند بیت کوین، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از سیستم پرداخت همتا به همتا (Peer to Peer) پیروی کنند. یک سیسیتم همتا به همتا هزینه پایینی برای انتقال دارد، از امنیت بالایی برخوردار است، نیازی به واسطه‌ای مانند بانک‌ها و موسسات برای جا به جایی پول نیست و ۱۰ها ویژگی دیگر.

بنابراین ارزی مانند بیت کوین، بهترین انتخاب برای شرایط زندگی امروزی محسوب می‌شود. البته که ارزهای دیجیتال هنوز نتوانسته‌اند به ارزهای رسمی و روزانه ما تبدیل شوند، اما پیشرفت قابل توجه رمزارزی مانند بیت کوین، وقوع چنین اتفاقی را ممکن ساخته است.

نتیجه: من باید ارز دیجیتال بخرم

تمام ویژگی‌های بیان شده در خصوص ارزهای دیجیتال خبر از مطلوبیت و کاربردپذیری آن‌ها می‌دهند. چرا باید ارز دیجیتال بخرم ؟ وجود تکنولوژی بلاک چین به عنوان پشتیبان ارزهای دیجیتالی نظیر بیت کوین و اتر، باعث شده تا قابلیت غیرمتمرکز بودن و بی نیاز به اعتماد سازی داشته باشند. همچنین این تکنولوژی باعث می‌شود تا هرگونه واسطه‌ای مانند بانک‌ها و موسسات، از سیستم اقتصادی ارزهای دیجیتال خارج شوند. ویژگی بی‌نیاز به اعتمادسازی، اجازه می‌دهد تا حتی بدون این که طرف مقابل خود را بشناسید، بتوانید با او به معامله ارز دیجیتال بپردازید.

حتی تکنولوژی بلاک چین و ارزهای دیجیتال، کاربردهایی فراتر از دنیای اقتصاد دارند که می‌توانید با برخی از آن‌ها در کوین نیک آشنا شوید:

در طول تاریخ، زمان زیادی طول کشید تا مردم از سیستم کالا به کالا یا هر نوع سیستم پرداختی که در این بین وجود داشت، به سیستم ارزهای فیات روی بیاورند. این مسئله در خصوص ارزهای دیجیتال هم صدق می‌کند. ارزهای دیجیتال کاملا جوان هستند و طول خواهد کشید تا به ثبات برسند، با این حال در همین مدت زمان کوتاه، رمزارزها توانسته‌اند به خوبی تاثیر خود را در دنیای اقتصاد بگذارند.

به فکر خرید ارز دیجیتال افتاده‌اید؟ همین حالا شروع کنید:

این مطلب راهم مطالعه کنید: راهنمای خرید و فروش ارزهای دیجیتال در کوین نیک

نظر شما در خصوص ارزهای دیجیتال و دلایل خرید آن‌ها چیست؟ نظر خود را با کوین نیک به اشتراک بگذارید.