سال ۲۰۲۰ برهه‌ای مهم برای ارزهای دیجیتال بود. دولت‌ها برای رفع شوک اقتصادی ناشی از فراگیری ویروس کرونا، سیاست‌های تورمی را دنبال کردند؛ که این رویکرد دولت‌ها دلیل و مدرکی برای اثبات رمزارزها به بسیاری از افراد شده است. در این مطلب به سراغ ۱۰ شرکت تاثیرگذار در دنیای ارزدیجیتال در سال ۲۰۲۰ رفته‌ایم.

کشورها از چین گرفته تا برزیل پیگیر برنامه‌هایی برای ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) بودند و بطور کلی اعتبار بیشتری به حوزه ارز دیجیتال دادند. سرمایه‌گذاران نهادی به سمت بیت کوین هجوم آوردند، که موجب ایجاد جرقه‌ای در روند قیمت شد و به دنبال آن بزرگ‌ترین رمزارز جهان، از بالاترین سطح قیمت قبلی خود عبور کرد.

همانطور که بسیاری از حامیان و طرفداران ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۹ پیش‌بینی می‌کردند، در ۱۲ ماه گذشته شرکت‌های بزرگ و فعالی وارد فضای بلاکچین شده‌اند. بطور هم‌زمان، استارتاپ‌ها و پروژه‌های نوظهور حوزه ارز دیجیتال موقعیت خود را تثبیت کرده‌اند، محصولات جدید نوآورانه و جسورانه عرضه کرده‌اند، رکوردهای معاملات را شکسته‌اند و به ما کمک کرده‌اند تا آنچه ۲۰۲۰ را برای ارزهای دیجیتال به یک سال کلیدی تبدیل کرد، درک کنیم.

در ادامه ۱۰ شرکت تاثیرگذار در دنیای ارزدیجیتال را بررسی می‌کنیم:

پی پال (PayPal)

پشتیبانی پی پال از بیت کوین

پشتیبانی پی پال از ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۰

اقدام پی پال برای پشتیبانی از ارزهای دیجیتال در ماه اکتبر به عنوان نقطه عطفی برای این صنعت شناخته می‌شود. این غول پرداخت‌های الکترونیک، ۳۴۶ میلیون کاربر فعال جهانی دارد (برای مقایسه، اپلیکیشن کش (Cash) که توسط شرکت اسکوئر (Square) توسعه داده شده است، ماهانه ۳۰ میلیون کاربر فعال دارد).

پی پال در ماه نوامبر سرویس جدید خود را به کاربران ایالات متحده عرضه کرد و طبق یک نظرسنجی، بیش از یک پنجم کاربران، معامله ارزهای دیجیتال را در اپلیکیشن آن انجام داده‌اند.

این حرکت پی پال، توسط بسیاری، از جمله مایکل سیلور (Micheal Saylor)، مدیرعامل مایکرواستراتژی، «تصدیق کردن» بیت کوین نام گرفت. پی پال قصد دارد در سال ۲۰۲۱ سرویس جدید خود را در نقاط دیگر جهان راه‌اندازی کند. با این حال، استقبال پی پال از ارزهای دیجیتال، با استقبال و تحسین جهانی از سوی انجمن‌های ارز دیجیتال همراه نبود. بسیاری از طرفداران بیت کوین، اشاره کردند وقتی ارزهای دیجتال در این پلتفرم خریداری می‌شوند، نمی‌توان آن‌ها را به حساب‌های دیگر انتقال داد و این با ماهیت بیت کوین درمورد «مالکیت پول خود» مغایرت دارد.

بیشتر بخوانید: سهام پی پال از زمان امکان خرید بیت کوین ۱۷ درصد افزایش یافته است

مایکرواستراتژی (Microstrategy)

مایکل سیلور

مایکل سیلور مدیرعامل مایکرواستراتژی

پس از آنکه مایکل سیلور (Michael Saylor)، مدیرعامل شرکت هوش تجاری مایکرواستراتژی در ماه اکتبر اعلام کرد که دارایی دیجیتال به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار در حساب‌های شخصی و شرکت خود دارد، این شرکت به یکی از پیشگامان سرمایه‌گذاری نهادی در بیت کوین تبدیل شد و در لیست ۱۰ شرکت تاثیرگذار ارزدیجیتال در سال ۲۰۲۰ قرار گرفت.

از آن زمان، سیلور تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین مشوقان ارزهای دیجیتال تبدیل شده است و در اوایل ماه دسامبر بیت کوین بیشتری به خزانه مایکرواستراتژی اضافه کرد. او همچنین رشته توییتی در حمایت از بیت کوین با توصیف آن به شکل‌های مختلف، به عنوان «یک کشتی برای جلوگیری از غرق شدن در سیل پول رایج» توصیف کرد. اتفاقی کاملا متفاوت از سال ۲۰۱۳ که او  عمر روزهای بیت کوین را «رو به پایان» توصیف کرده بود.

با نرخ‌های فعلی، این شرکت مستقر در ویرجینیا سود خوبی از خریدهای بیت کوین خود کسب کرده است و سایر سرمایه‌گذاران نهادی را تشویق کرده است که پا در این راه بگذارند.

گری اسکیل (Grayscale)

بنیان‌گذار گری اسکیل

بری سیلبرت مدیرعامل و بنیان‌گذار گری اسکیل

یکی دیگر از ۱۰ شرکت تاثیرگذار ارزدیجیتال در سال ۲۰۲۰ گری اسکیل بود. گری اسکیل که بزرگ‌ترین شرکت مدیریت دارایی دیجیتال در جهان است، ۲۰۲۰ را به عنوان سالی که رکورد این صنعت را شکست، گزارش داد. این شرکت، اکنون بیش از ۱/۲ میلیارد دلار از ارزش دارایی‌های دیجیتال سرمایه‌گذاران را تحت مدیریت خود دارد، که عمده این سرمایه‌ها در بیت کوین هستند.

گری اسکیل سرمایه‌گذاران معتبر را از طریق چندین اعتبار و بودجه، در معرض بیت کوین، اتریوم و سایر دارایی‌های دیجیتال قرار می‌دهد و شاهد افزایش محبوبیت خود در سال جاری بوده است. تنها طی یک هفته در تابستان، بیش از ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه جذب کرد. در حال حاضر این شرکت دارای بزرگ‌ترین پورتفولیوی بیت کوین در مقایسه با هر پلتفرم سرمایه‌گذاری نهادی است.

شرکت بلاک فای (BlockFi)

هم بنیان گذار پلتفرم بلاک فای

فلوری مارکز هم‌بنیان‌گذار بلاک فای

پلتفرم وام بلاک فای به دارندگان ارز دیجیتال این امکان را می‌دهد که دارایی‌های خود را با نرخ ۸/۶ درصد وام دهند و همچنین خدمات معامله‌گری ارائه می‌دهد.

این استارتاپ مستقر در جرسی در سال ۲۰۱۷ تاسیس شد و زمانی که در سال ۲۰۱۹، ارائه خدمات وام‌دهی خود را آغاز کرد، ۴/۵ میلیون دلار درآمد کسب کرد؛ پیش از آنکه امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، وام‌های رمزارزی را رواج دهند.

بلاک فای بیش از ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه از شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر از جمله گلکسی دیجیتال (Galaxy Digital)، وینکلووس کپیتال (Winklevoss Capital) و سایر شرکت‌ها جمع‌آوری کرد. این شرکت در مسیر دست‌یابی به ۱۲۰ میلیون دلار درآمد و در حال آماده‌سازی برای عرضه اولیه سهام است.

اسکوئر (Square)

مدیرعامل توییتر

جک دورسی مدیرعامل توییتر و اسکوئر

جک دورسی (Jack Dorsey) مدیرعامل توییتر و قهرمان خستگی‌ناپذیر بیت کوین، آنطور که برنامه‌ریزی کرده بود در سال ۲۰۲۰ در آفریقا کار نکرد؛ اما مشغول افزایش بودجه توسعه و سرمایه‌گذاری در بیت کوین در شرکت پرداخت خود، اسکوئر بود.

اسکوئر در ماه اکتبر ۵۰ میلیون دلار در بیت کوین سرمایه‌گذاری کرد. در بیانیه‌ای از این شرکت، گفته شد:

ما بیت کوین را ابزاری برای توانمندسازی اقتصاد جهانی می‌دانیم؛ این راهی برای مردم جهان است تا در سیستم مالی جهانی مشارکت داشته باشند و امنیت آینده مالی خود را تامین کنند. این سرمایه‌گذاری، گام مهمی در پیشبرد ماموریت ما است.

در سه ماه سوم سال ۲۰۲۰، شرکت اسکوئر گزارش داد که درآمد بیت کوین حاصل از اپلیکیشن کش (Cash) این شرکت، دو برابر برهه زمانی مشابه در سال پیش از آن بوده است. همچنین این استارتاپ یک طرح نوآورانه سرمایه‌گذاری انرژی پاک بیت کوین (Bitcoin Clean Energy Investment Initiative) را با هزینه ۱۰ میلیون دلار راه‌اندازی کرد.

یونی سواپ (Uniswap)

یونی سواپ

صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال یونی سواپ

نسخه دوم صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال (DEX) یونی سواپ در ماه می ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد. در نسخه جدید برای اولین بار مبادله مستقیم توکن‌های ERC20 به یکدیگر امکان‌پذیر شد؛ علاوه بر آن، توکن‌هایی مثل تتر که پیش از آن ناسازگار بودند و بهبودهای فنی به نسخه جدید اضافه شدند. این برای شروعی در رونق دیفای بود که تابستان گذشته گسترش یافت، وقتی که این صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال در حجم معاملات روزانه دیفای از کوین بیس (Coinbase) سبقت گرفت.

همچنان که محبوبیت پلتفرم‌های استخراج نقدینگی (liquidity mining) و کشت سود (yield farming) به طرز چشم‌گیری افزایش یافت، یونی سواپ تبدیل به جایی برای ایجاد توکن‌های جدید و کسب درآمد با افزودن نقدینگی به بازار توکن‌ها شد. این به همراه کارمزد پایین (۰/۳%)، باعث شد که در ماه نوامبر، به بیش از ۳ میلیارد دلار ارزش کل قفل شده (TVL) برسد (TVL معیاری از ارزش دارایی‌های ارز دیجیتال قفل شده در یک پلتفرم است).

یونی سواپ توانست برابر به اصطلاح «حمله خون آشام» که به معنی تخلیه نقدینگی آن از طرف رقیب و کلونی (انشعابی) به نام سوشی سواپ (SushiSwap) بود، مقاومت کند. در ماه سپتامبر ۲۰۲۰، این صرافی غیرمتمرکز ارز دیجیتال، توکن گاورننس شبکه با نام UNI را راه‌اندازی کرد که به کاربران طولانی مدت پلتفرم پاداش می‌داد. خیلی زود، پس از راه‌اندازی UNI، مقدار اتریوم قفل شده در یونی سواپ دو برابر شد و کوین بیس پرو (Coinbase Pro) برای وارد کردن توکن جدید با آن به رقابت پرداخت.

یرن فایننس (Yearm.finance)

آندره کرونجی سازنده یرن فایننس

آندره کرونجی مغز متفکر و ایجاد کننده پلتفرم یرن فایننس

آندره کرونجی (Andre Cronje) توسعه دهنده‌ای از آفریقای جنوبی، مغز متفکر پلتفرم یرن فایننس است که سپرده‌های کاربران خود را به بازارهای وام‌دهی سودآور ارسال می‌کند و با رسیدن به ۱ میلیارد دلار در TVL تبدیل به یکی از شناخته‌شده‌ترین پروژه‌ها در اکوسیستم شد.

در ماه ژوئیه، کرونجی YFI را ایجاد کرد که اصطلاحا آن را توکن گاورننس می‌نامند که قرار بود ارزشی نداشته باشد اما ارزش آن افزایش یافت (در زمانی، یک توکن YFI چهار برابر قیمت بیت کوین بود). این باعث ایجاد فضایی شد که در آن خالق، هیچ ارزشی به یک توکن اختصاص نمی‌دهد و کلون‌های با موضوع غذای جورواجوری را ایجاد کرد.

شهرت برای کرونجی هزینه سنگینی داشت و چندین بار تابه‌حال تهدید شده است که کار را ترک کند. اما یرن هنوز در تلاش است که مجموعه‌ای از محصولات جدید مثل بیمه غیرمتمرکز را عرضه کند. همچنین اعلام شده است که اخیرا مجموعه همکاری‌های پررنگی با یک پروژه امور مالی غیرمتمرکز دیگر به نام سوشی سواپ (SushiSwap) داشته است. نتایج، مطمئنا برای جابجایی مرزهای سازگاری هستند، که یکی از قدرتمندترین ویژگی‌های دیفای با وعده خدمات و محصولات مالی نوآورانه‌تر است.

ریریبل (Rarible)

مارکت پلیس ریریبل

ریریبل، پیشگام در ایجاد هم‌افزایی میان NFTها و DeFi

از زمان راه‌اندازی مارکت پلیس NFT ریریبل در ماه نوامبر ۲۰۱۹، حدود ۴۰ هزار اثر هنری در این پلتفرم ایجاد شده است و حدود ۱۰ میلیون دلار ارزش کل معاملات انجام شده در این پلتفرم است.

ریریبل به هر کسی این امکان را می‌دهد که یک توکن غیرقابل معاوضه (NFT) به عنوان نماینده یک کالای کلکسیونی دیجیتال قابل معامله ایجاد کند، که اثباتی برای منشاء آن باشد و این امکان را می‌دهد که فروش کارها در مارکت پلیس آن هزینه نزدیک به صفر داشته باشد.

درحالیکه سایر مارکت‌پلیس‌های هنری کریپتو از جمله سوپرریر (SuperRare)، نیفتی (Nifty)، گیت وی (Gateway)، میکرزپلیس (MakersPlace) و اوپن سی (OpenSea) کسب‌وکارهای پررونقی هستند، درحال‌حاضر ریریبل با حجم هفتگی بالغ بر یک میلیون دلار، پیشرو این عرصه است و به یکی از ۱۰ شرکت تاثیرگذار ارزدیجیتال در سال ۲۰۲۰ تبدیل شده است.

در ماه ژوئیه هم اولین پروژه NFT برای راه‌اندازی توکن گاورننس RARI در این پلتفرم مورد استفاده قرار گرفت. اخیرا، yInsure  که به عنوان NFT در پلتفرم ریریبل قابل معامله است در بین کاربرانی که می‌توانند RARI را به عنوان محصول جانبی معاملات خود به‌دست آورند، محبوب شده است. چنین قابلیت‌هایی ریریبل را به عنوان پیشگام در ایجاد هم‌افزایی میان NFTها و DeFi معرفی می‌کنند.

گلس‌نود (Glassnode)

شرکت گلس نود

رافائل شالتزکرفت، دانشمند داده و توسعه‌دهنده نرم‌افزار

شرکت تجزیه و تحلیل بلاکچین گلس‌نود (Glassnode) که در سوییس مستقر است، هوش بازار و تبادل داده برای سرمایه‌گذاران نهادی و سرمایه‌گذاران جزء ارزهای دیجیتال فراهم می‌کند. این شرکت دارای ۲۵۰ معیار از اطلاعات کاربردی حاوی داده تراکنش‌، دارایی‌های کیف پول، اطلاعات استخراج کننده و حجم مشتقات است.

امسال، استارتاپ‌های تجزیه و تحلیل بلاکچین و ارزهای دیجیتال، از جمله چین آنالیسیس (Chainanalysis)، الیپتیک (Elliptic) و گلس‌نود (Glassnode) که در سال ۲۰۱۷ توسط دانشمند داده و توسعه‌دهنده نرم‌افزار به نام رافائل شالتزکرفت (Rafael Schultze-Kraft) ایجاد شد، به این صنعت (و آژانس‌های دولتی) داده‌های دقیق‌تر و کاربردی‌تری ارائه دادند.

در اوایل ماه دسامبر ۲۰۲۰، شالتزکرفت گفت:

ما فقط در ابتدای این بازار گاوی هستیم.

بیشتر بخوانید: ۹ راه عملی برای کسب درآمد از بیت کوین در سال ۲۰۲۱

آوه (Aave)

پروتکل وام دهی آوه

آوه یک پروتکل وام‌دهی است

آوه که دفتر مرکزی آن در سوییس واقع شده است، یک پروتکل وام‌دهی است که در سال ۲۰۲۰ موفقیت خارق‌العاده‌ای کسب کرده است، یکی از ۱۰ شرکت تاثیرگذار ارزدیجیتال است. این امر با تاکید بر اهمیت بخش جدید و پررونق دیفای همراه بوده است. مانند سایر پروتکل‌های اعطای وام، آوه به کاربران اجازه می‌دهد که ارزهای دیجیتال را فورا و اغلب با مقادیر زیادی، وام بگیرند و این درصورتی است که به آن‌ها ثابت شود، کاربر می‌تواند بازپرداخت وام را با یک تراکنش انجام دهد.

در سال ۲۰۲۰، آوه وام‌های سریع (flash loans) در دیفای را رواج داد، که به کاربران امکان دسترسی به میلیون‌ها دلار سرمایه را با هزینه‌ای ناچیز (اما فقط برای چند ثانیه) می‌دهد. در ماه اکتبر، این استارتاپ اعلام کرد مبلغ ۲۵ میلیون دلار از سوی بلاکچین کپیتال (Blockchain Capital)، استاندارد کریپتو (Standard Crypto) و دیگران، برای تأمین بودجه نوآوری و گسترش بیشتر، در آن سرمایه‌گذاری شده است.

این تحولات در قیمت توکن این پروتکل به نام AAVE، انعکاس پیدا کرده است، که بیش از ۴۰۰۰ درصد افزایش داشته است.

نظرات و پیشنهادات خود را در وب سایت و شبکه های اجتماعی کوین نیک با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Decrypt